Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
jvrees
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mar 2009 17:01

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door jvrees »

Hallo allemaal,

Wij zijn vorige week vrijdag 30 september met onze poes naar de dierenarts gegaan en daar bleek ze veel te hoge nierwaarden te hebben. Ik zal het verhaal hier vertellen want ik kan wel wat tips gebruiken.

Onze poes boef is een tijdje geleden ontsnapt uit huis en na 5 dagen terug gevonden, wij kwamen anderhalve week later thuis en toen was ze behoorlijk afgevallen. dit was in augustus.
Ze dronk en at goed dus we wilden even aankijken hoe het ging.
Ze leek weer wat aan te komen maar later leek dat toch niet echt te gebeuren daarom zijn we naar de dierenarts gegaan.
Wat opviel was dat ze wel veel moest plassen en vlak voor dat we gingen viel me pas op dat ze naar d'r bakje eten rende maar dan niet ging eten (misselijk?).

vrijdag 30 sep
langs de dierenarts, nierwaarden:
Bun 43
Glu 6,1
Alp 51
T-Pro 65
Gpt 29
Cre 758
Alb 29

Geen goed nieuws dus. DA denkt dat ze misschien niet gedronken heeft toen ze van huis was (wonen in een stadscentrum)
Direkt onderhuids infuus, Fortekor en Cerenia.

Het weekend hebben we haar naar een andere dierenarts gebracht voor onderhuids infuus (en Fortekor).

Zondag 2 Okt.
We kunnen Boef ophalen, alles is goed gegaan, ze hebben Cerenia via een spuit gegeven omdat ze absoluut geen pil naar binnen kunnen krijgen.
We nemen haar mee naar de auto maar ze wordt steeds slapper en reageert totaal niet meer en gaat helemaal slap liggen. We gaan weer naar binnen en het verergerd snel dus we rennen in paniek met de dierarts naar de behandelruimte waar ze zuurstof krijgt en een shot prednison. Ze denkt aan een anafylactische shock door de Cerenia via een spuit (via een pil ging ze alleen 5 minuten schuimbekken)
Hier hoort ze met 15-30 minuten uit te komen maar na 30 minuten is er nog niet veel veranderd. Daarom denkt de DA dat ze misschien een hersenbloeding heeft gehad. Ze wordt in een zuurstofkooi gelegd en krijgt intraveneus infuus met vocht.
Wonder boven wonder is ze enorm opgeknapt een aantal uur later. Waarschijnlijk toch een reactie op de Cerenia.

Maandag 3 Okt.
Bun 15
Cre 400
Kalium 3,5
Creatinine en Ureum wel gezakt.
Ze hangt vandaag met haar kopje door waarschijnlijk een kaliumtekort (door het spoelen?).
Ze blijft nog een nachtje voor intraveneus infuus met kalium.

Dinsdag 4 oktober
Boef opgehaald bij DA
Alleen kalium geprikt  3,2
Kalium is dus gezakt terwijl ze dit extra IV hebben toegediend.
Ze is wel weer pittig, kopje hangt niet meer en ze lijkt zich goed te voelen. Eten en drinken doet ze ook relatief normaal.

Woensdag 5 oktober.
Ze doet het goed thuis, Fortekor pillen geven lukt niet. Kalium poeder over wat eten neemt ze ook wel. We merken wel dat ze minder begint te eten, vaker misselijk. We durven ook geen Cerenia meer te geven dus we proberen metoclopramide te geven dit lukt een beetje over eten maar toch is ze misselijk. Drinken zien we haar ook weinig doen.
Ze heeft tot nu toe door elkaar niervoeding gekregen en van alles om maar wat binnen te krijgen (sheba ook enzo.)

Donderdag 6 oktober
Terug naar onze eigen dierenarts voor bloedonderzoek.
De waardes zijn niet goed, bijna hetzelfde als de vrijdag ervoor.
Bun 34,9
Glu 6,1
Alp <50
T-Pro 66
GPT 75
Cre 756
Single:
Alb 27

Ik vraag mezelf af of de waardes gestegen kunnen zijn door de Fortekor (omdat ik dat wel hier en daar lees)

Ook heeft ze bloedarmoede.

Wel is ze nog actief en ze oogt niet ziek dus we kijken toch hoe ze reageert.
Ze krijgt een injectie Prednison om zich wat beter te voelen.
Vanwege de slechte nierwaarden gaan we er vanuit dat de nieren niet goed meer werken en er weinig te behandelen valt, maar we gaan het aankijken.
Omdat ze niet heel ziek lijkt gaan we later op de dag toch nog terug om een onderhuids infuus te geven om te kijken hoe ze hier op reageert.

Vrijdag 7 oktober,
Ze hangt weer met haar kopje en is futloos. Eten en drinken doet ze niet heel goed, veel misselijk.
De hele dag alleen maar liggen. We denken dat het niet lang meer gaat en zien het moment om haar te laten gaan steeds dichter bij komen…

Zaterdag 8 oktober
Ze hangt niet meer met haar kopje! En het lijkt wel aardig te gaan.
Ik heb onderhuids infuus meegekregen en probeer dat maar het lukt niet. Ik geef wel wat voer door een spuit (ongeveer 40/50cc) dit lukt veel beter dan verwacht, alles zit onder maar goed.

Zondag 9 oktober
Omdat spuitvoeren lukte willen we er toch nog helemaal voor gaan om te kijken hoe ze reageert. Ze doet het goed vandaag, wel misselijk. Onderhuids infuus geven lukt ook! Dus eindelijk weer goed vocht binnen en hopelijk doet dat haar goed. Ze gaat niet achteruit en nierbrokjes geven lukt af en toe wel. Ook zien we haar nog wel wat drinken.

Maandag 10 oktober
Ze doet het hartstikke goed en is voor het eerst ook weer buiten. Ze is eigenlijk helemaal zichzelf.
We geven nu alleen nog maar niervoeding. Medicijnen in haar bekkie lukt niet. Met veel aandacht eet ze kleine porties van de nierbrokken, telkens een beetje maar alles bij elkaar best wat. We geven haar voor de 2e keer zelf subcutaan infuus.

Dinsdag 11 oktober
Het gaat nog steeds goed, we gaan vandaag nogmaals subcutaan infuus geven. Eten gaat wel goed, van brokjes lijkt ze niet misselijk. Van natvoer begint ze nog wel te kokhalzen.

Dit is hoe we er nu voor staan, zolang ze zelf eet en we haar onderhuids infuus kunnen geven kunnen we haar misschien net dat zetje geven om wat op te knappen.
De oorzaak is nu niet echt achterhaald maar omdat haar nierwaarden zo omhoog schoten gingen we een beetje van het slechtste uit, maar het lijkt nu hartstikke goed te gaan.

We hebben nog geen afspraak om opnieuw bloed te prikken en ik denk dat we dit ook niet te snel moeten doen en gewoon aankijken hoe het komende dagen/weken gaat.

Ze krijgt nu geen Fortekor of andere medicijnen.

- Ik weet niet of de Fortekor haar goed doet maar misschien willen we dit wel weer langzaam opbouwen, maar omdat ik her en der lees dat dit aan het begin averechts kan werken weten we het niet zo goed. Wat denken jullie als ervaringsdeskundigen daar over???

In het vocht dat we subcutaan geven zitten wel electrolyten waaronder kalium maar dit willen we eigenlijk ook nog wat bijgeven met de tumil-K.
Als we Forterkor en Tumil-K willen geven moet dit wel via spuitvoeding maar dit moet wel te doen zijn kleine hoeveelheden.

Lang verhaal maar dit is hoe het nu zit. Als iemand tips heeft voor de medicijnen, verder onderzoek, wanneer bloedprikken etc. etc. dan horen we het natuurlijk graag!
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sifra »

Als Boef geen Fortekor accepteert, kun je het proberen met Semintra. Dat is vloeibaar en kun je met een spuitje in het bekje toedienen. Het is mooi dat ze goed reageert op infusen, maar de vraag is of haar nieren voldoende restcapaciteit hebben om het met de ondersteuning van nierdieet en medicijnen vol te houden. Je kunt tenslotte niet dag in dag uit infusen geven. Nierkatten hebben vaak wat harde ontlasting. Als dat zo is, kun je Laxatract bij de dierenarts vragen. Ook dat ondersteunt het afvoeren van ureum. Of je koopt meteen stukken goedkopere Lactulose bij de apotheek (Vraag er meteen een flesje bij met een dop waarin een plastic spuitje past.) De juiste dosering weet ik niet meer.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
jvrees
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mar 2009 17:01

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door jvrees »

Ik snap dat de kans groot is dat er nog weinig niercapaciteit over is en dat de kans groot is dat met deze hoge waarden haar nieren niet veel meer doen zonder infusen.
Ik wil ook niet infusen blijven geven maar ik wil haar nu wel de kans geven om te laten zien wat ze kan.
Ik kan namelijk ook niet begrijpen dat ze zich helemaal niet anders gedroeg (ziek) met deze hoge waardes. Ze werd pas slechter toen we bij de dierenarts zijn geweest, en ook nu gaat het weer heel goed. Kan het niet nog iets anders zijn dan?

Ik ben benieuwd hoe ze het doet als ik de infusen afbouw. Heb haar net 1 gegeven en ze accepteert het heel goed gelukkig.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sifra »

Mijn inmiddels overleden kater Kasper had op zeker moment een Crea van 1063 en ureum van 48 o.i.d. Het is dat hij met eten stopte, anders had ik niet direct gemerkt dat het zo slecht met hem ging. Je ziet dus niet altijd of het goed of slecht gaat. Ook Kasper is er met een aantal infusen weer aardig bovenop gekomen en heeft het nog dik een jaar gered.
Ik meen dat Erik zijn kater Dali een keer per week een infuus geeft, maar dat weet ik niet zeker.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Topic van Erik en Dali staat hier: viewtopic.php?f=56&t=30436

Als ik het zo lees gaat het nu redelijk bij jou en Boef.
Het zou nierfalen kunnen zijn n.a.v. uitdroging. Andere mogelijkheid buiten 'normaal' nierfalen is een vergiftiging. Bij beide varianten zouden de nieren nog bij kunnen trekken maar dat is lastig te zeggen omdat de oorzaak niet bekend is. Sterkte met deze situatie.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door pinguin »

vandaag of morgen maar eens dit topic verder lezen ik heb waarschijnlijk ook een nierkatje in huis. Sproet is al weken niet lekker misselijk en veel drinken maar kreeg hem nooit bij de dierenarts hij liet zich niet vangen. Dierenarts aan huis lukte ook niet. Afgelopen nacht verslechterde sproet ineens snel erg benauwd daar door liet die zich wel vangen.
Longen en hart waren schoon geen ruis of iets. Daarom verdenking van de nieren. Hij heeft nu iets tegen de misselijkheid gehad en zal van de week terug moeten om bloed te prikken omdat die zo wild was lukte dat vandaag niet.
Ik heb echt nul komma nul verstand van nierkatten en zal hier de topic`s ook gaan door spitten kwa eten en alles.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Heel veel sterkte!

En in dit topic staat alle informatie die je nodig hebt, maar het is erg veel (zoals je hebt kunnen zien) dus schroom niet om ook vragen te stellen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

pinguin schreef:Ik heb echt nul komma nul verstand van nierkatten en zal hier de topic`s ook gaan door spitten kwa eten en alles.
er is het topic 'nierfaalkatten' en in het eerste bericht staan links naar overzichtelijke informatieteksten over de diverse soorten nierfalen. verderop overzicht van nierdieetvoeders en medicatie. ;-)
viewtopic.php?f=56&t=22980
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door pinguin »

Bedankt Cerna en Adriana voor de link.

De spuit tegen de misselijkheid heeft gewerkt Sproet is er aardig van opgeknapt alleen is die nu bang voor 2 handen 1 hand oke maar 2 handen begint die te blazen. Ik heb hier nu wel preventief brokjes en natvoer gehaald voor nierkatten wat ik hier kon vinden. En brokjes voor 10/12+ katten eens kijken wat die wil eten. Snabbel vind alles lekker :lol:
Mijn hart brak gisteren wel hoe die sproet terug verwelkomde nog voor sproet uit zijn reismand was zat snabbel er al in met kop om hem te wassen.

Sproet drinkt wel gelukkig genoeg.
Als sproet zo blijft vrees ik dat ik hem niet bij de dierenarts ga krijgen voor bloedonderzoek.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gittje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 okt 2016 15:33

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Gittje »

Uit het SDMA bloedonderzoek van onze oudste kat Simba, die er toevallig is gekomen toen de DA op de tast voelde dat één van de nieren precies wat kleiner was, kwamen hiernavolgend resultaat.

Zijn significant gestoord (> 10 %):
- gestegen: kalium, ijzer, LDH, folaat, GOT, GGT, CK, GPT, bicarbonaat, fosfaat, NSE
- gedaald: dir. bilirubine, totale bilirubine, insuline

Ureum: 51 mg/dl en 8,49 mmol/l (beide binnen de normale waarden)
Creatinine: 1,86 mg/dL (normaal max. 1,60) en 164,4 µmol/L (normaal max. 141,4)


Op zich vertoont onze Simba weinig tekenen van chronisch nierfalen: hij eet goed (te goed, is te dik), ik zie hem niet zo veel meer drinken dan anders en z'n adem ruikt niet. Wel zijn z'n plasjes op de kattenbak de laatste 2 jaar iets groter geworden en vooral het laatste jaar slaapt hij meer.

De dierenarts houdt het op beginnende nierinsufficiëntie en schreef Semintra en Pronefra voor in de hoop de nierfunctie te kunnen stabiliseren. Als we zouden overstappen op dieetvoeding kan overwogen worden om de Pronefra achterwege te laten. Simba begint wel al achterdochtig te worden als het etenstijd is, omdat hij weet dat hij kort daarna medicatie krijgt.

Ik ben nog aan het uitzoeken wat we hem als voeding in de toekomst zullen geven. Voorlopig geef ik hem z'n gewone voeding maar ietsje aangepast: merkelijk minder brokken en meer natvoeding.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door ErikPhilippus »

Lijkt inderdaad beginnend nierfalen - op zich ook niet echt verrassend bij een oudere kat.
Wat ik ook zou laten nakijken, is de urine, het soortelijk gewicht en de eiwit/creatinine ratio geeft toch belangrijke aanvullende informatie. Seminatra (of Fortekor) zijn geïndiceerd bij eiwitverlies via de urine. Urine kan je gemakkelijk zelf opvangen door de truc met de jus-lepel.

Ik heb zelf geen goede ervaringen met Pronefra (net als diverse andere forumleden) - dat heb ik weggekieperd omdat Dalí er misselijk van werd - en het volgens mij ook smerig vond. Semintra accepteert hij zonder enig mankeren, dus dat zal wel een neutrale smaak hebben. Wellicht dat Simba baalt van die Pronefra, en daarom achterdochtig reageert?

Ik zou dan liever Ipakitine aan het (gewone) voer toevoegen, dat maakt het voer minder belastend voor de nieren - en dat schepje Ipa zal Simba denk ik niet eens opmerken. En misschien een fontijntje om het drinken te stimuleren?

Aai voor Simba, en het beste ermee!
Groetjes, Erik
Gittje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 okt 2016 15:33

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Gittje »

Simba is een allerliefste knuffelkat zolang je hem niet dwingt tot iets. Als we Semintra of Pronefra moeten geven, staan de zenuwen dus gespannen ondanks dat aangegeven wordt dat beide producten smakelijk zijn en een hoge acceptatiewaarde hebben.

Nog een bijkomend probleem is dat hij al héél z'n leven gewoon is om om de 3 à 4 uur kleine porties te eten, als het hem uitkomt, wat nu niet langer kan gezien ik daarna telkens Pronefra zou moeten geven. Ik heb al de Pronefra in wat natvoer proberen aan te bieden, hij heeft eraan gesnuffeld en heeft direct z'n kar gekeerd. Ik los het momenteel op door Pronefra enkel te geven als hij droogvoer eet, en niet als hij natvoer omdat daar sowieso 75 % water in zit en minder schadelijk is voor de nieren.

Jammer genoeg wordt hij ook kieskeuriger in wat hij wil eten. Blijkbaar is dit eigen aan nierfaalkatten. Onze DA wil hem op speciale dieetkorrels zetten, maar ik vrees dat die bij hem niet in de smaak zullen vallen. Voor de restjes van het kittenvoer is hij wel altijd te vinden :-o
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb ook zo'n fijnproever. Tot m'n verbazing is Dalí dol op Sanimed nierbrokjes (net als de andere katten), je kan bij de DA een proefzakje meenemen om uit te proberen. Je zou ook de Renal brokjes van RC kunnen proberen. En ik weet het: op het flesje Pronefra staat zo'n likkebaardende kat - nou, hier kan ik dat vergeten.

Kittenvoer lijkt me niet echt geweldig voor een kat met verminderde nierfunctie. Hier heb ik de kittenbrokken achter een chip-gestuurde voederautomaat om te voorkomen dat Dali ervan gaat eten (want ja, die zijn pas lekker!).

Pronefra heeft ook een bloeddrukverlagend effect, net zoals Semintra of Fortekor. Nu weet ik niet of de bloeddruk van Simba is gemeten, maar als die normaal is, zou het zou dus dubbelop kunnen zijn. Pronefra en Ipakitine hebben hetzelfde doel en geef je dus niet samen, ik zou dan zelf voor Ipa kiezen....

Groetjes,
Erik
Gittje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 okt 2016 15:33

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Gittje »

Met alle info dat je op het internet & forums vindt, zie je soms het bos door bomen niet meer :eeh:

Normaal probeer ik de katten ook dagelijks wat KVV te geven, wat onze DA sterk afraadt voor Simba met z'n nierprobleem. En dan lees ik in dit artikel http://feline-nutrition.org/answers/ans ... -raw-diets dat rauwvoer het ideaal dieet is voor alle katten omdat het de ideale samenstelling heeft :???:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door castratenkoor »

Dierenartsen weten vaak veel te weinig over rauw-voer. Het is alleen wel zo dat rood-vlees (rund) niet aan te raden is voor een nierpatiënt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie