Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sayuri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jun 2016 20:28
Locatie: Vlaanderen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sayuri »

Hallo Rik,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

De ipakitine is reeds besteld via medpets, ik haal het pakje morgen op.
Wat jammer van Bowy :-( 20 is inderdaad een mooie leeftijd :smile: positief om te horen dat ze op haar leeftijd toch nog 2 jaar kreeg met goede zorgen.

De uitslagen van de onderzoeken heb ik inderdaad niet op papier.
Op dat moment was ik ook een beetje overdonderd van het nieuws en heb ik er ook niet aan gedacht om ze op te vragen.
Zal dit bij de volgende controle in november wel doen.

Sifra en Cerna, bedankt voor de tip. Als het geen kwaad kan, zal ik toch 1 keer per dag ipakitine in zijn voeding mengen.
Groetjes,
Sayuri

Pootjes van Perun (9), Phara (8) en Lucky (5)
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

je kan ook je Da bellen misschien kunnen ze het door mailen? Heb ik ook gedaan toen er hier na gevraagd werd.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Sifra schreef:Mijn da heeft me aangeraden juist wèl ipakitine over het nierdieet te strooien om nog beter het crea- en ureumgehalte omlaag te krijgen.
Ik gooi Ipa standaard over al het nierdieet dat ik via internet bestel, of bij de dierenwinkel koop (dus op niet RC Renal of Specific).

Let wel op als je ook bepaalde medicijnen (zoals bloeddrukverlagers) door het eten mengt, dan kan gelijktijdige toevoeging van Ipa de werking van die medicijnen negatief beïnvloeden.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Sayuri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jun 2016 20:28
Locatie: Vlaanderen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sayuri »

Erik,

Ik geef de semintra gewoon met een spuitje, kort na het eten. Het wordt dus niet met het eten gemengd.

Heeft dit dan ook invloed op de werking of enkel als het echt gelijktijdig toegediend wordt?
Groetjes,
Sayuri

Pootjes van Perun (9), Phara (8) en Lucky (5)
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Noa kreeg het ook rechtstreeks vanuit het spuitje en alleen wanneer het bij een kat lastig is om medicijnen toe te dienen (zoals dus, naar ik begrijp, bij Dali van Erik het geval is) doe je het door het eten.

Noa kreeg nierdieet van de dierenarts (Trovet) en daar ging ipa doorheen. Direct daarna kreeg ze Semintra (en daarvoor Fortekor) en ik heb nooit iets gemerkt van een nadelige beïnvloeding.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Ik geef Dali Semintra ook met het spuitje, gaat prima. Ik geef het altijd een uurtje ofzo na de maaltijd.

Ik kan het wetenschappelijke artikel over de combinatie Ipa en medicijnen zo gauw niet vinden, maar uit m'n hoofd ging het over ipa + bloeddrukverlagers, dus niet over de combi met Semintra of Fortekor. Er werd dacht ik gezegd dat er minstens een half uur tussenruimte moest zitten tussen het toedienen van Ipa en bloeddrukverlager. Kan ik me ook wel iets bij voorstellen.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Sayuri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jun 2016 20:28
Locatie: Vlaanderen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sayuri »

Perun krijgt ondertussen een halve week ipakitine door zijn eten.

Ik heb gemerkt dat zijn eetlust verbeterd is en dat hij tussendoor vaak zelf om eten komt vragen (ook al heeft hij anderhalf uur geleden gegeten bv.)

Kan dit door de ipakitine komen?
Ik vind het alleszins een verbetering voor hem ten opzichte van hoe hij at voor de ipakitine.

Groetjes,
Sayuri
Groetjes,
Sayuri

Pootjes van Perun (9), Phara (8) en Lucky (5)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Dat zou kunnen. Ipa zorgt ervoor dat er minder misselijk-makende stofjes worden opgenomen, dus dat daardoor de eetlust toeneemt. Hoe dan ook, het is goed nieuws!

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Sayuri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jun 2016 20:28
Locatie: Vlaanderen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sayuri »

Hallo iedereen,

Hebben jullie ook meegemaakt dat jullie nierfalertjes minder gaan eten bij warm weer?
Die indruk krijg ik hier toch wel bij Perun.

Ik heb geprobeerd om het eten kouder te geven (uit de koelkast), maar daar snuffelt hij eens aan en laat het links liggen. Met een beetje warm water erdoor ging het wel. Maar hij heeft weinig gegeten.

Ik zal in de gaten houden hoeveel hij binnenkrijgt bij de volgende eetmomenten.
Groetjes,
Sayuri

Pootjes van Perun (9), Phara (8) en Lucky (5)
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Niet alleen de nierfalers, maar ook gezonde katten (en mensen?) eten minder bij warm weer. Maar bij nierfalers zou ik het wel extra in de gaten houden en desnoods wat bijvoeren want een nierfaler die slecht eet wordt misselijk en dan beland je in een neerwaartse spiraal.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door castratenkoor »

Ik heb momenteel geen nierfaler, maar ook hier wordt duidelijk minder gegeten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Met een beetje warm water gaat het voer meer ruiken waardoor het aantrekkelijker wordt ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sayuri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jun 2016 20:28
Locatie: Vlaanderen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sayuri »

Hallo,

Bedankt voor jullie input :smile:

Cerna, ik hou alles goed in de gaten hoor.
Hij eet nog steeds, heeft ook eetlust, maar qua hoeveelheid eet hij toch iets minder dan op frissere dagen.
Groetjes,
Sayuri

Pootjes van Perun (9), Phara (8) en Lucky (5)
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Ben even een paar weken niet op het forum geweest. Merkte aan mezelf dat het mij allemaal een beetje te veel werd. De zorg voor mijn 2 nierkatjes kost gewoon erg veel energie en dan natuurlijk niet te vergeten mijn 2 andere jonge "gezonde" katjes.

Zie wel dat ik het één en ander gemist heb.

@ Rik Heel veel sterkte met het verlies van jouw geliefde Bowy :-( .

@ FrodoSammie Wat fijn om te lezen dat het met jouw lieverds inmiddels een stukje beter gaat. Ik duim voor je dat deze stijgende lijn zich nog verder doorzet :grin: .

@ Sayuri Nierpatiëntjes en voeding.....dat blijft een eeuwige strijd lijkt wel. De ene keer vinden zij het één lekker en de volgende dag moeten zij er weer niets van hebben. Heel erg frustrerend en soms om moedeloos van te worden. Mijn Koetje zit inmiddels 3 maanden aan één en hetzelfde nierdieet. Dit heeft behoorlijk wat moeite gekost, gezien zij echt alleen dat ene nierdieet pruimde. Van de rest moest zij niets hebben helaas. Het is en blijft proberen en zoeken naar wat het beste voor jouw lieverd werkt.
M.b.t. Ipakitine Ik heb van mijn dierenarts begrepen dat het niet nodig is om dit ook nog over het nierdieet te doen. Zeker niet wanneer de fosfaten in het bloed goed zijn, gezien je niet het risico wilt lopen dat deze te laag worden. Dit is namelijk volgens mijn dierenarts ook weer niet goed.
Bij mij is overigens ook merkbaar dat mijn poezebeestjes over het algemeen met warmer weer moeilijker en minder eten. Koetje heeft gisteren alleen goed gegeten. Maar misschien komt dat wel dat ik vals gespeeld heb....heb de airco namelijk aangezet :lol: .

Even een update van Koetje:
Het is op dit moment gelukkig weer een kleine 2 weken rustig :epray: . De oorzaak van het probleempje "blaasontsteking" is inmiddels bekend. Dit had puur met stress te maken. Zij krijgt nu natuurlijk sinds een aantal weken Laxatract. Bij het geven was dit 's ochtends altijd een gevecht. Waarna zij vervolgens continue naar haar bak ging om een plasje te doen. De eerste keer dat dat gebeurde schrok ik mij een hoedje. Naar de dierenarts....lichamelijk onderzoek....bloedprikken.....blaas was al leeg, dus een urineonderzoek was op dat moment niet mogelijk en vervolgens metacam meegekregen. Die metacam heb ik toen 1 keer in een verminderde dosis gegeven. Bakgedrag was vervolgens ineens weer normaal. Een week later weer hetzelfde probleem. Gevecht bij het geven van de Laxatract en vervolgens weer continue naar haar bak gaan om proberen te plassen. Dierenarts gebeld en overleg gehad. Conclusie was stress gerelateerd. Gaat het geven van die Laxatract goed, dan is er niets aan de hand. Is er een gevecht, dan is het kassa helaas. Gelukkig lijkt Koetje er nu een beetje aan te wennen en gaat het geven van de Laxatract een stuk beter.
Het eten gaat met Koetje tot op heden prima. Al bijna 3 maanden volledig op nierdieet :edance: . Misschien zelfs te goed, want zij bleef maar aankomen. Een 6.3kg voor een poes was ik toch ook weer niet zo blij mee. Overgewicht is immers ook niet goed. Dus ik probeer nu in samenspraak met de dierenarts en diëtiste Koetje langzaam wat te laten afvallen. Het te geven voer per dag is dus teruggebracht. Het enige probleem is, dat zij volgens de verpakking 67 gram voor een normaal gewicht mag en 54 gram voor een kat met overgewicht mag. Op dit moment zit ik op 49 gram per dag. Maar afvallen hoooo maar. Durf eigenlijk niet nog minder te geven, gezien ik bang ben dat dat ook weer niet goed is voor haar niertjes. Maar zij komt nu in ieder geval niet meer aan. In juli wordt mijn kattenren geplaatst, dus ik hoop eigenlijk dat zij dan meer beweegt en energie gaat verbranden.

M.b.t. mijn eerdere vraag over bloedonderzoek uitslag waarde BUN/CREA. Ik heb hiervoor nog mijn dierenarts aan de telefoon gehad. Deze "waarde" geeft volgens hem helemaal niets aan. Alleen dat het bloedonderzoek gelukt is. Dit is dus iets wat het apparaat standaard aangeeft op het formulier. Deze "waarde" schijnt er namelijk altijd bij vermeld te staan voor wanneer je eventueel van dierenarts zou wisselen, dan is die info weer belangrijk voor de volgende dierenarts.

Update Kreukeltje:
Het ouwetje loopt nog steeds happy rond :grin: . Hoewel ik wel het idee krijg dat zij op dit moment wat achteruit aan het gaan is. Gewicht blijft wel stabiel, maar de Emeprid heb ik deze week wat op moeten voeren. Zij mag 0.8 voor haar gewicht en zij krijgt nu 0.6. Hopelijk helpt dit en blijft zij nog een tijdje happy. Een 3 maanden geleden gaf de dierenarts haar nog een weekje, maar inmiddels zijn wij 3 maanden verder. De dierenarts had dit totaal niet verwacht en ik eigenlijk ook niet. Moet altijd wel even lachen wanneer ik bij mijn dierenarts ben.....hij vraagt namelijk altijd hoe het met Kreukeltje gaat. En wanneer ik dit dan zeg, dan krijgt mijn DA altijd een lach op zijn gezicht. Leuk om te zien dat niet alleen ik daar blij mee ben, maar mijn dierenarts ook :lol: . Blijkbaar hebben haar waarden zich toch ergens gestabiliseerd. Ik houd haar in ieder geval goed in de gaten.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Sayuri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jun 2016 20:28
Locatie: Vlaanderen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sayuri »

Dag Kim,

Bedankt om je ervaringen uitgebreid mee te delen.

Wat fijn dat het met Koetje beter gaat en dat ze zelfs bijgekomen is in gewicht.
Hier heb ik de grootste moeite om Perun wat meer gewicht te doen krijgen. Hij weegt nu 4,3 kg, maar doordat hij een grote kater is, is dit weinig en zie je ook aan hem dat hij erg mager is.

Kreukeltje is de tweede nierkat waar je het over had?
Fijn om te horen dat hij het nog steeds goed doet :smile:
Groetjes,
Sayuri

Pootjes van Perun (9), Phara (8) en Lucky (5)
Plaats reactie