Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
als je het de forumberichten een klein beetje hebt doorgespit, dan ben je vrij veel nierfaalkatzels met behandeling en voortgangsberichten tegengekomen. plus inzet van het middel periactin.
en anders is daar de zoekfunctie rechtsboven.

neem aan dat je chronisch nierfaler uitsluitend nierdieetvoer en bij voorkeur nat krijgt en andere medicatie, beetje afhankelijk van de fase (waardes bloedonderzoek) waarin hij zit.
er zijn twee topics vol met informatie over nierfalen, nierfaalkatten en inderdaad pluisje.
bij nierfaalkatten kun je de waardes bloedonderzoek neerzetten, voor makkelijke naslag voor de meedenkers. daar vind je ook veel links en info over bv medicatie, nierdieet, spuitjevoeren en zo en zo

wat je aanbeveling voor periactin betreft..... nierfaalkatten stoppen op een moment met eten omdat hun nieren niet meer genoeg kunnen ontgiften en ze zich zelf dus vergiftigen en daar o.a. misselijk van worden.
het is ook zo dat als een nierfaalkat om die reden niet meer eet, het einde ook in zicht is.

het is dus balanceren tussen adequaat behandelen en eventueel een eetstimulans in de vorm van periactin of mirtazapine of voorzichtig spuitjevoeren..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Weet dat ik even snel inbreek, maar wat te geven bij een blaasontsteking?
Het gaat op dit moment om Koetje. Sta bij de dierenarts te wachten en hij wil eigenlijk maximaal 3 dagen Metacam geven.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

je kunt om onsior vragen of tolfedine.

vraag even aan je da of er bcterien in de urine zitten, dan moet daar kuurtje ab bij,

als er geen bacteriën inzitten lees dan het blaagruis en blaasontstekingstopic voor tips
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=29355

en bestel zsm eurologist bij huisdierendoker.nl
Laatst gewijzigd door Adriana op 28 mei 2016 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Dank je voor je reactie Adriana.

Ik heb Koetje net dus wel de Metacam gegeven, maar wel in een iets lagere dosis dan voorgeschreven voor haar gewicht.

Ik had de Tolfedine nog overlegd met de DA, maar hij zei dat die niet zo goed zou helpen bij een blaasontsteking als de Metacam. Zijn advies was ook om zeker de Metacam niet langer te gebruiken dan 3 dagen, gezien Koetje natuurlijk een nierpatiëntje is. Verder zei hij ook, dat wanneer nou bijvoorbeeld morgen al zou blijken dat haar bakgedrag weer normaal zou zijn, ik dan geen Metacam meer moet geven.
Urine is er op dit moment niet afgenomen, gezien zij vanmorgen wel een plasje gedaan had en bij de dierenarts haar blaas al leeg was. Mocht nu blijken dat over een paar dagen nog geen verbetering is opgetreden, dan moet ik urine opvangen en dan wil de dierenarts dit ook op kweek gaan zetten om te kijken of het bacterieel is en of er misschien sprake is van blaasgruis.

Ik heb nog wel even bloed laten prikken, om toch even zeker te zijn dat er ook niet iets anders aan de hand is. Ik vraag het me anders toch af.....

Creatinine 290 umol/l (ref. 71 - 212)
Ureum 12.3 mmol/l (ref. 5.7 - 12.9)
BUN/CREA 10
Fosfaten en Kalium waren goed.

Snap alleen die BUN/Crea niet helemaal. De vorige keer bij het bloedprikken was die waarde 12 en de keer daarvoor 16. Iemand die mij dit uit kan leggen?
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

BUN oftewel ureum is een momentopname. Vandaar die schommelingen.

Wanneer Koetje weinig gegeten heeft zal de BUN op het moment van prikken redelijk laag zijn (en nu dus zelfs onder de referentie), maar wanneer ze veel "fout" voer gegeten heeft dan schiet de BUN omhoog.
Het kan ook zo zijn dat Koetje op het moment dat de BUN 16 was ze nog veel afvalstoffen in het lichaam had en dat dankzij nierdieet die afvalstoffen zo goed als uit het lichaam zijn en dat de BUN daarom steeds lager wordt en dat is alleen maar goed.

Misschien dat je over drie dagen kunt vragen om een onderhuids infuus zodat de nieren even wat geholpen worden om de Metacam kwijt te raken?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

hoe is de diagnose van blaasontsteking gesteld als er geen urine is onderzocht?

onsior gaat voornamelijk via de lever en is verre te prefereren boven metacam, op de bijsluiter staat een waarschuwing bij nierkatten..
en het antwoord van je da slaat zoals gebruikelijk nergens op.. als hij/zij de koortsremmende functie van metacam nodig heeft, is er getempd? nee, waarschijnlijk en als koetje koorts heeft, dan kans op ontsteking en dus ab.
lees het topic dat ik je heb aangeraden en je bent een stuk wijzer over blaasgruis en blaasontsteking.

goeie tip van annet, zeker bij een nierfaler om onderhuids vocht te vragen over een paar dagen :eclap:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
FrodoSammie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door FrodoSammie »

Hoi allemaal!

Sorry *bloos* dat ik zo'n tijd niks meer heb gepost...
Zojuist even bijgelezen!

@Rik: Heel veel sterkte met het verlies van Bowy
@Kim: Heel veel sterkte met Koetje en Kreukeltje! Heeft de DA inmiddels al urine op kweek gezet? Bij Frodo en Sammie ging het bij allebei om een bacterie en die moesten aan de antibiotica.

Uhm durf het bijna niet te zeggen maar heb hier ook de problemen gehad met allebei m'n nierpatientjes die Novacam hadden gehad van de DA :( Spoelen, spoelen en nog eens spoelen was voor beiden de oplossing.

Update Frodo & Sammie: Het gaat goed met ze! :) (Uhh wel even *afkloppen*) Ze hebben allebei een lange antiobioticakuur gehad van 6 weken. En de uitslag daarna was goed, geen bacterie meer!
Sammie z'n bloedwaardes vóór de antibioticakuur waren Crea 582 en Ureum 36. Na 6 weken antibiotia waren Crea 477 en Ureum 24. Het is dus waarschijnlijk toch een nierbekkenontsteking geweest. En dan te bedenken dat ik hem een aantal maanden geleden bijna had laten inslapen. Hij is weer helemaal happy, en is zelfs langzaam weer aangekomen in gewicht! Op z'n dieptepunt woog hij 2,85 kilo, maar vanavond weer 3,28 gelukkig. We blijven hem wel nog ondersteunen met infuusjes en spuitjes voer. Maar hij eet gelukkig ook weer zelfstandig. Momenteel gaan de Clinic brokjes er goed in bij hem. ;) Pfoeh het was een lange weg en we moesten er keihard voor vechten maar ben zo blij dat het nu weer goed gaat met ze en dat ze stabiel zijn <3

Veel sterkte allemaal met jullie lieverds <3
Gebruikersavatar
Sayuri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jun 2016 20:28
Locatie: Vlaanderen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sayuri »

Ik meld me hier ook even aan in dit topic.

Op 14 mei kregen we te horen dat onze oudste kater, Perun, chronisch nierfalen fase 2 heeft.
We kregen Royal Canin renal natte voeding in de 3 smaken mee en een zak Renal Special brokken.
Hij krijgt ook dagelijks Semintra.

Eerste 2,5 week ging alles goed, hij kwam zelfs een beetje bij.
Daarna verminderde zijn eetlust, alsof hij de natte voeding wat beu gegeten was en weegt hij opnieuw 4,3 kg.

De laatste paar dagen heb ik de indruk dat hij van zijn brokken ook niet zo veel eet.

We hebben via Zooplus verschillende soorten niervoeding (nat) gekocht ter afwisseling (Kattovit, Beaphar) en die eet hij wel met smaak op.

Zal de zin om Royal Canin natte voeding te eten nog terugkomen of gaat dit in periodes?
Moet er op niervoeding van bv. Beaphar of Kattovit nog ipakitine gedaan worden of heeft dit enkel nut bij voeding als Felix of Whiskas?

Groeten,
Groetjes,
Sayuri

Pootjes van Perun (9), Phara (8) en Lucky (5)
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

Hoi sayuri, Zelf heb ik een paar nierpatientjes gehad. En het eten daar is iets over te zeggen.
De ene dag vinden ze iets lekker de andere dag minder. Als je pech hebt zal je daar mee moeten leren dobberen. (tot frustratie aan toe.
Je kan het op aparte tijden aan de kat geven , misschien zijn de eettijden in de kat veranderd. Je kan het nat voer een beetje op temperateur laten komen. Vaak als het meer ruikt krijgen ze wel trek.
Volgens mij heeft de ipaktine geen nut omdat het nierdieet al is aangepast aan de waardes die de kat mag hebben.
Ik zou het droogvoer per eetlepel geven als je thuis bent. Of zelfs op een keukenweegschaaltje afwegen. Zo kan je een lijstje bij houden wat er precies gegeten word.
Zelf heb ik ook wel eens een zakje natvoer uitgeknepen en dubbel saus door een ander zakje gedaan.

Een ding de kat moet blijven eten. Dus als het geen nierdieet eet geef dan wat anders met ipaktine zodat het systeem bezig blijft.
Sterkte.
Gebruikersavatar
Sayuri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jun 2016 20:28
Locatie: Vlaanderen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sayuri »

Hoi Dclizzy,

Bedankt voor je antwoord en tips :smile:
Ik heb redelijk wat aanpassingen doorgevoerd.

Ik heb voor de droge voeding 2 surefeed microchip feeders gekocht, zodat mijn andere 2 katten de sensible kunnen blijven eten en hij de nierbrokken.
Ik weeg de brokken ook af met zo'n cupje die we bij de dierenarts gehaald hebben. Op die manier zie ik dan hoeveel er ongeveer opgegeten werd.

Voor de natte voeding is er ook een omschakeling gebeurd. Nu probeer ik hem minstens 3 keer per dag eten te geven en als ik thuis ben tot 5 keer. Telkens apart van de andere, zodat hij in alle rust kan eten zonder gestoord te worden.

Het is voor mij echt geen moeite om zoveel bezig te zijn met Perun, maar ik waak er ook over dat de andere 2 ook veel aandacht krijgen.

Wel heb ik nog moeite om de diagnose te aanvaarden, omdat je niet weet hoe veel tijd hem nog rest. Daar heb ik het op dit moment nog moeilijk mee.

Maar ik doe er alles aan om hem nog zo lang mogelijk goed te houden :smile:
Groetjes,
Sayuri

Pootjes van Perun (9), Phara (8) en Lucky (5)
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

De laatste 3 zinnen zijn heel herkenbaar. En automatisch ga je allerlei aanpassingen doen. Gewoon omdat je van je beestje houd.
Ik denk dat we allemaal geen diagnose leren aanvaarden. Dan heb je een paar goede weken dat je het zelfs bijna vergeet, Terwijl na 1 mindere dag zit je er vol midden in.
Je bent helaas in een rollercoaster terecht gekomen ;-)

De rest tijd. Dat kan niemand zeggen. Mijn laatste poes Lizzy kwam uit het asiel en was 8 en had pkd . Dat ging hard. Ik heb ook in het verleden een poes moppie gehad. Ik ging op de ipaktine toen ze 13 was en ze is 18 geworden. En zo heeft ieder zijn eigen verhaal.

Gelukkig is er de laatste jaren een hoop hulp middel bij gekomen. Speciaal voer en medicijnen. Met T.L.C zit het wel goed( love tender care)
Ik zou ook nog een beetje door het forum heen gaan spitten. Je zal er niet heel vrolijk van worden maar er liggen wel een hoop tips en antwoord.
Bv welke medicijnen je beter wel en niet kan gebruiken enz...
groetjes
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sifra »

dclizzy schreef: Volgens mij heeft de ipaktine geen nut omdat het nierdieet al is aangepast aan de waardes die de kat mag hebben.
Mijn da heeft me aangeraden juist wèl ipakitine over het nierdieet te strooien om nog beter het crea- en ureumgehalte omlaag te krijgen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

O, zo herkenbaar. Die smaak voor RC renal (brokjes en natvoer) komt wel weer terug hoor. Maar het is al zoals dclizzy zei, dit is iets wat we hier allemaal meegemaakt hebben met onze nierfalertjes. Er is ook geen peil op te trekken hoe lang het met ander voer goed gaat. Zo zul je soms om de paar dagen kunnen switchen en zo gaat het weer wekenlang (of zelfs maandenlang) goed.

Hier is een lijstje wat ik in het begin bij hield. Bij Zooplus heb je voor natvoer dus nog RC Renal, Hill k/d, Specific Kidney (alleen bij Medpets.nl), Integra Protect (zoort pate maar dan grovere stukjes), Sanimed Renal, Tovet rid Renal, Beaphar nieren (ik nam altijd het probeerpakket met verschillende smaken) en Kattovit Nieren. Variatie genoeg :lol:

Mocht er inderdaad niets gegeten worden van het nierdieet dan kun je nog gewoon het normale winkel-voer geven (wat hij gewend is) met een schepje ipakitine (van b.v. medpets) erdoor. Dit hoef je er bij nierdieet niet door te doen. Edit: Maar je ziet het aan het antwoord van Sifra, dat dat advies kan verschillen per DA.

En tsja... wat betreft tijd... niemand kan het zeggen. Bowy kreeg vlak voor haar 18 verjaardag een tia en ik hoorde met het onderzoek daarna dat ze een te hoge bloeddruk had en nierfalen. Ik heb haar onlangs moeten laten gaan maar ze heeft het dus met goede zorgen 2 jaar volgehouden. Maar zij was dus al erg oud (ze is precies 20 geworden). Perun is nog een "jonge" knaap dus ik hoop dat die nog wel even mee kan.

Het advies is ook niet om naar de uitslagen te kijken maar echt naar het gedrag van de kat zelf. Je had het over fase 2. Ik begreep dat je de uitslag niet op papier had. Ik zou overigens adviseren om altijd voor al je katten alle bezoeken aan de DA een factuurtje te vragen en alle onderzoeken ook op papier mee te nemen. (Je hebt er immers ook voor betaald dus dat zullen ze echt niet vreemd vinden) Het geeft jou de mogelijkheid om later (b.v. na jaren) nog terug te kijken in die map naar de waardes en wanneer wat nou precies gedaan is. (Bij mij draaien de assistentes achter de balie dat altijd uit als ik afreken). Maar ook als je ergens anders een second opinion zou willen vragen (voor een medische aandoening) dan kan dat goed uitkomen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Sifra schreef:Mijn da heeft me aangeraden juist wèl ipakitine over het nierdieet te strooien om nog beter het crea- en ureumgehalte omlaag te krijgen.
De mijne ook want "Ipakitine weet niet in welk voer het zit".
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Cerna schreef:De mijne ook want "Ipakitine weet niet in welk voer het zit".
Ipakitine is hoofdzakelijk (of oorspronkelijk) bedoeld voor het binden van de fosfaten (via de calciumcarbonaat). Echter een nierdieet is, als het goed is, al fosfaatarm. Dus daar zou je dan de Ipakitine niet voor nodig hebben. Nu heeft Ipakitine echter ook nog chitosan als ingredient. En dat absorbeert naast fosfaten ook uremische afvalstoffen, zoals creatinine, ureum en indoxylsulfaat. Dus daarvoor is het dan wel weer geschikt ongeacht welk voer gegeven wordt. Hoeveel dit laatste bestandsdeel nu echt zorgt voor een verlaging weet ik niet, maar kwaad kan het inderdaad niet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie