Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

Ff ben ik weer, ik zat in een gebied waar internet steeds uitviel, had ik een verhaal getypt , weg verhaal .

Toen lizzy ziek was heb ik zoveel documentatie gelezen, over barf, eiwitten en meer duscussie.
Ik vind het een moeilijk onderwerp.
De ene da zegt dat alleen zijn merk het beste werkt, de andere weer de zijne.

De ene zweert bij barf de andere weer niet. Ik heb het stukje een paar keer doorgelezen . Het komt in ene zo op je af :-)
Ik heb een periode 3 katten gehad, toen was ik nog puber. Thuis kregen ze lams en runder hart, kipfilet, wijting van de markt, nooit geen blik.
Een is er 16 geworden met nierfalen, hij viel in een week heel veel af en dat was niet te remmen.
Een is er 17 geworden , kreeg een tumor in haar wang . Een is 19 geworden.

2 generatie, 4 stuks in 1 jaar tijd , veel blik, weinig vlees ( moesten ze niet) en droogvoer, die zij 15 ( blind en nierfalen) 16 suikerziekte, 18.6 en 19 jaar .
Een huis een gezin, toch allemaal verschillende ziektes en leeftijden.
Ik weet het niet, vaak geef ik ook de huidige maatschappij de schuld, veel hormonen, veel toevoegingen, antibiotica enz.
Het blijft toch een interessant onderwerp om te volgen.
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

@ feather hoe doet misty het,
Nina hoe gaat het?
Ik had het verhaal afgekort omdat het net steeds wegviel, ik dacht voor ik aales kwijt ben.

Bowie huppelt lekker rond, daar vraag ik bewust niet na :-)

Hoe is het met de kleine ragbol?? Kan even de naam hier niet terug halen
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Vandaag al 30 gram brokjes gegeten die ik heb geweekt. Ze krijgt nog 10 gram mee nu naar boven en dan nog natvoer. Daar had ze 40 gram gister van op. Dus iets beter ;)
En gister dan in totaal 45 gram.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

@feather dat zit erin. Toch blijft het sneu dat je meteen weer met een zorg kat zit .
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

dclizzy schreef:Ik vind het een moeilijk onderwerp.
De ene da zegt dat alleen zijn merk het beste werkt, de andere weer de zijne..
.. mijn ervaring langzamerhand is dat da's niet zo veel van voeding afweten en dat je voor iedere kat weer in de leer moet.
en als ze ziek zijn dan geldt dat dubbel want iedere kat reageert anders op medicatie, combinaties van medicijnen/middelen en dieetvoer.

dus zul je altijd zelf moeten uitproberen tot en met de voorgeschreven dosis, die vaak te hoog is.. wat het beste aanslaat..
(met uitzondering van antibiotica bij een forse ontsteking, dat moet gelijk de kop in worden gedrukt!)

en ja, ik vind het (ook ;-) !) nog steeds lastig en bied qua voer verschillende soorten/merken aan. zie verschillende berichten langskomen en ben altijd wel geinteresseerd. en doe hier nog steeds allerlei proefjes om erachter te komen wat het beste (per dier..) werkt.. maar mijn ziekenboeg is al een tijdje leeg, dus daar geen nieuwe ervaringen...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

@ Samantha fijn dat het iets beter gaat, hoop dat het doorzet...duim voor je

@ Adriana ik denk ook dat het per kat verschillend is...en een kat moet het voer ook nog lusten, wat het vaak lastig maakt. Snoet deed het goed op het niervoer van RC en vond het ook lekker, wanneer ze niet wilde eten had het altijd een oorzaak en wanneer dat was opgelost at ze het weer graag.
Een van de katten van Annet (dacht Cochi) lustte alleen het niervoer van de dierenspeciaalzaak en heeft het er jaren goed op gedaan, en Bowy krijgt gedeeltelijk Felix met ipa en nou Bowy doet het nog steeds heel goed.
Fijn dat je geen ziekenboeg meer hebt!!

@ Dian heb gaat soms iets beter en soms weer heel slecht, het gemis is zo verschirkkelijk groot...het gesprek met de da wat ik dinsdag nog had heeft wel goedgedaan (heb erover geschreven in het topic wat ik had aangemaakt "had tumor bij eerdere diagnose nog weggehaald kunnen worden" )
Hoe is het met jou? En denk je nog na over de poes in Den Bosch?
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

Herkenbaar @adrianna, ik hoorde 10 jaar geleden dat de poes nierfalen had . Toen kon ik met googlen alleen barf vinden. Ik naar alle zaken om kippen nekjes spiervlees mineralen vitamine enz te halen.
Zaten die nekjes nog in de molen vast . Ik half over mijn nek. Maar lieve moppie die ik als 6 dagen oude katje op straat had gevonden met haar zusje lotje had ik met de fles groot gebracht , dus mijn katten kids.
Zat naast me op het aanrecht mee te kijken.

Eindelijk was ik klaar. , zette het neer moppie rook eraan en dacht . Die troep eet je zelf maar. Ze heeft het 5 jaar , wat ik heel lang vond op de ipaktine gedaan en is 19 geworden .

Door het lezen weet je vaak de weg niet meer . Daar komt op dat moment ook nog een stuk verdriet bij en paniek . Wat resulteer dat je je zelf een stuk onzekerder voelt

Lizzy is een ander verhaal er staat hier nog een hele plank medicijnen vitamine enz in de koelkast, inderdaad uitproberen.

Geniet jij er lekker van dat je geen ziekenboeg heb, en respect dat je zoveel tijd in het reageren van de site doet.

@ nina ik ben gisteravond thuis gekomen van een paar dagen veluwe, heb geen internet op mijn foon dus surf daar af en toe ff mee als er verbinding langs komt. Maar kwam thuis en stond meteen met het urntje in mijn hand . Op de camping stond nog een schone bak in de badkamer, haar uitlaat bandje hing aan de deur, er lag nog een fleece met haartjes die heb ik opgevouwen , dus dikke tranen.

En dan ben ik bijna 4 weken verder.
Tja de poes uit denbosch , alle dagen kijk ik het beestje zit er nog . Ik laat ipad open staan dat als mij vriend hem pakt de foto er op staat of een link . Maar hij zegt nu dat ik aan het drammen ben!
Ik krijg hem niet zo gek en daarin word hij gesteund door familie, zelf ben ik er ook niet uit of ik over 2 jaar al weer in de ziekenboeg wilt zitten en een beestje wat alleen slaapt ipv rondwandel . Toch heb ik ook het idee om stiekum te gaan kijken met mijn zus.

Maar maar vriend heeft alles voor mij over , maar als hij in zon fase zit als nu. Moet ik hem maar niet verrassen dat er een poes op de bank zit als hij thuis komt.

Lizzy was ook een verrassing toenhij van zijn werk kwam. Nu is dat zijn grote afgod geworden. Maar tussen neus en lippen word het me wel kwalijk genomen dat ik over zoiets levends geen overleg heb gepleegd toenertyd , en hij is bang dat een andere kat tegenvalt. En ik krijg niet aan zij verstand dat je net als dat je van iedere kind houd om bepaalde eigenschappen je dat ook bij katten hebt
Zucht ik ben zo bang als ze het beestje niet kwijtraken het een prikje geven
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Dian, ik begrijp je zo goed....het verdriet komt bij mij ook wanneer ik naar de bank kijk, haar deuk erin met de haartjes en alles hier herinnert me aan haar...de etensbakjes en kattenbakken had ik gelijk al opgeruimd, kon er niet naar kijken :-(
Ik zou inderdaad met je zus gaan kijken en dan gelijk informeren of ze uberhaupt dieren laten inslapen wanneer het te lang duurt, en misschien gaat je vriend er dan toch anders over denken.
Ik snap je vriend wel, maar ik snap jou ook en wil hij nog wel een andere kat? Is het alleen te snel of wil hij helemaal niet meer?

Je mag me ook pb-en wanneer het te offtopic wordt ;-)
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

dclizzy schreef: Zucht ik ben zo bang als ze het beestje niet kwijtraken het een prikje geven
In Nederland laten ze geen katten inslapen wanneer ze gezond zijn, ook niet wanneer ze stokoud zijn dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Ik zou het laten rusten en het dan over een paar maanden gewoon weer opperen. Zo werkte het bij mijn man ook het beste (en toen kwamen we dus met twee kittens thuis :lol: ).
Ik vind het geweldig wanneer mensen een oude(re) kat uit het asiel halen, maar het risico dat je dan weer snel afscheid moet nemen, is natuurlijk wel een stuk groter en dan gaat het er maar om hoe je daarmee omgaat.

Wanneer ik zie hoeveel verdriet ik nog steeds heb om Noa's dood (daarom ben ik ook al zo lang hier afwezig, maar kom heel aarzelend weer terug :smile: ) dan zou het voor mij geen goede keus zijn (niet dat er bij ons nog een kat bijkomt).
Ik zou dan geloof ik eerder kiezen voor twee katten, twee die al bevriend zijn in het asiel of in ieder geval goed met elkaar kunnen opschieten en waarvan de een dan jonger is, bijvoorbeeld een jaar of vijf. Niet dat je dan de garantie hebt dat je alweer snel afscheid moet nemen, maar de kans is in ieder geval kleiner.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

dclizzy schreef: Zucht ik ben zo bang als ze het beestje niet kwijtraken het een prikje geven
(zoals cerna al aangeeft)
http://www.dierentehuisdenbosch.nl/inde ... agina_id=3
Euthanasiebeleid

Het is nog steeds een wijdverbreid misverstand dat dieren die niet binnen een bepaalde termijn uit het Dierentehuis worden opgehaald, geëuthanaseerd worden. Ons Dierentehuis kent een zeer genuanceerd en bescheiden euthanasiebeleid. Een hond of kat die in het dierentehuis terecht komt, krijgt alle tijd om een nieuwe baas te vinden.

Er zijn eigenlijk maar twee redenen waarom een Dierentehuisdier geëuthanaseerd wordt:
  1. omdat het dier een ernstige ziekte heeft die niet verholpen kan worden, of
  2. omdat het zó agressief is dat het gevaar oplevert voor de samenleving.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Gekopieerd van topic "Nierfaalkatten"
Lang geleden dat ik hier wat van me heb laten horen. Even kort, het gaat zo snel hier en mijn hoofd zit er vol van.

Laatste paar weken gaat het slechter met Sinda. Afgelopen week ging het heel hard. Bloed bij de urine verminderde niet met nierdieet, ineens zakte ze door haar achterpoten, werd steeds zwakker, liep maar kleine stukjes, viel bijna een kg af in 4 maanden tijd.

Dierenarts kon/wilde niks meer doen (dwangvoeren was maar tijdelijke oplossing, ze moest zelf (beter) gaan eten), had me wel verwezen naar kliniek in Utrecht. Ben ik niet naartoe gegaan, echo maken kon in de buurt ook wel en met een zieke kat zo ver reizen zag ik niet zitten. Daarnaast moest er nodig wat gebeuren, alvorens te onderzoeken. Ze dronk tot voor kort nog wel normaal, niet meer, niet minder. Eten maar kleine hapjes tot niks. Eind weekend werd het minder, vanaf maandag ging het hard.

Dinsdag afspraak bij een andere dierenarts in de buurt. Ik schrok me die ochtend kapot toen ik haar zag liggen, naast de kattenbak die ze niet meer haalde. Toen ik haar optilde voelde ze helemaal slap en koud. Dierenarts heeft haar direct aan het infuus gelegd. Daar knapte ze heel erg goed van op, zat volgende ochtend rechtop, stribbelde in de middag weer tegen bij poging tot dwangvoeren. Ze was weer kat.

Inmiddels heeft ze antibiotica gehad, bloed bij urine is weg. Ureum is nog wel te hoog, die zou moeten dalen na infuus. Echo maken had dan ook geen zin als nieren falen.
Ik ga haar zo ophalen, dan gaat ze van het infuus en gaan we zien of ze weer zelf gaat eten of dat ik haar kan dwangvoeren.
Als dat niet gebeurt is het einde verhaal werd me verteld.

Ik zou eigenlijk heel graag willen uitzoeken hoe het allemaal zit met de nierwaardes, begrijpen wat er gaande is, het gaat alleen zo snel dat er weinig tijd is. Als ik haar straks ophaal maar even om extra uitleg vragen, bloeduitslagen meenemen en er een spoedthuisstudie aan wijden. Als iemand hier met meer kijk op het onderwerp me wat verheldering kan brengen zou me dat meer tijd geven om met Sinda door te brengen. Alle beetjes zijn welkom.

Liefs!


Allereerst: ook al wil Sinda zelf niet eten en moet je dwangvoeren, dan nog hoeft het geen einde verhaal te zijn! Wij hebben onze toen 3-jarige nierpatiënt bijna 4,5 jaar gedwangvoerd want ze lustte het nierdieet niet, maar at het na een maand veel stressen en tegenstribbelen, toch met smaak op. Daarna nooit meer stress en werd het normaal voor haar en voor ons.

Waar ik wel van schrik is het afvallen en het door de poten zakken. Afvallen betekent dat ze de voedingsstoffen niet meer voldoende opneemt en door de poten zakken (atactisch) is vaak een teken van hoge bloeddruk. Maar dat kan gemeten worden en daar zijn medicijnen voor.

Nierwaardes op zich zeggen niet zo heel veel. Er zijn katten die sterven bij een creatininewaarde van 225 en er zijn katten, zoals onze Noa, die 4 jaar vrolijk verder leven, met nierwaardes van boven 300 creat en 20 ureum.
Het heeft ook weinig zin om nu al de nierwaardes te meten want die zullen zeker lager zijn dankzij het infuus. Maar dat is een onnatuurlijke situatie. Beter is om pas maandag de nierwaardes te meten want dan weet je echt hoe het er voor staat.
En wanneer je haar dadelijk mee naar huis neemt zal ze MOETEN eten, gedwongen of vrijwillig want niet-eten zorgt voor misselijkheid waardoor de eetlust nog minder wordt.

Wanneer je dwangvoert doe het dan rustig aan: niet meer dan twee, drie spuitjes per keer. Wanneer ze het dan gelijk weer uitspuugt dan ben ik bang dat er niets meer aan te doen is. Je kunt dan misschien met Cerenia (tegen misselijkheid) de boel nog iets langer rekken, maar het lichaam zal zichzelf dan steeds meer vergiftigen en dat is een heel akelige dood voor de poes.

Staar je dus niet blind op de waardes, maar kijk naar de kat. Ik neem aan dat je al wel medicijnen (Fortekor of Semintra) hebt gegeven?
Heel veel sterkte en ik hoop voor je dat ze het nog een tijdje volhoudt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

;-) fijn dat je het bericht verhuisd hebt naar Pluis.
het gaat om meowth met sinda, sindarella, een nebelung = langharige rus poes.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... da#p538772
als het goed is dan is de second opinion arts een oncoloog maar uit de tekst kan ik niet opmaken dat er uitgebreid bloedonderzoek is gedaan.

en nee, meowth, wij zijn op het forum nooit onder de indruk van dergelijke inslaap-aankondigingen. tenzij een dier zichtbaar lijdt of geen kwaliteit van leven heeft..
maar het is een beetje lastig meedenken met weinig gegevens.
je zult wel kapot van de ontwikkelingen zijn maar probeer ons nog wat meer informatie te geven..
hoe heeft da/2 onderzocht anders dan gelijk aan het infuus..? en als ze daar zo van is opgeknapt dan zou er iets ernstigs met de nieren aan de hand kunnen zijn.
kan je je herinneren dat er onlangs iets is gebeurd? kan ze chocola gegeten hebben, vla schaaltje uitgelikt of aan lelies geknabbeld.... ?
heeft ze erg onlangs een behandeling gehad waarbij de pijnstiller metacam/meloxicam is toegediend? (of novacam of meloxidyl..)

heb iets meer info gevonden in een eerder pb-bericht:
Sinda heeft al een tijdje bloed bij de urine, mee naar de dierenarts geweest, uitgebreid bloedonderzoek gedaan (uitslagen heb ik op papier), iets verhoogde creatininewaarde (188 umol/l (ref <168) en glucose (10,9 mmol/l ref. 3.5 - 7.8). Urinestaal afgenomen, eiwitten en bloed in de urine, geen gruis. Weer teruggegaan op urinary van Sanabelle en een drinkfonteintje aangeschaft.
Leek beter te gaan. Ze plaste niet meer buiten de bak.
Maar... sinds gisteren zakt ze door de achterpoten. Begraaft haar urine niet meer. Ze is bijna een kg afgevallen in 4 maand tijd. Een zwak en zielig katje dus.
Net heeft ze wat natvoer (renal van Royaal konijn) gegeten, normaal eet ze nooit natvoer. Nu paar hapjes.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Meowth »

Dank voor het verhuizen en antwoorden uiteraard.

Ik ben vergeten de bloeduitslagen weer mee naar huis te nemen. Beetje ontdaan van alles.
Morgen ga ik er weer langs voor antibioticaspuit - bloed is dus uit de urine, misschien toch nierbekkenonsteking?

Ik heb verder geen medicatie meegekregen noch gegeven. Naar mijn weten was het infuus en antibiotica.

Direct opgeven ben ik ook niet van, en Sinda blijkbaar ook niet want die doet het nog. Duf en slap en mager, dat wel, maar ze loopt wat en drinkt wat.

Da/1 heeft uitgebreid bloedonderzoek gedaan (of algemeen bloedbeeld, hoe heet dat). Die uitslagen zal ik morgen even meevragen. Liggen bij da/2.
Ze heeft niks raars gegeten/aan gelikt. Laatste 3 jaar ook geen medicatie gehad.

Ik wil vooral dat ze zo lang mogelijk een fijn leven heeft, niet een lange lijdensweg in. Maar wanneer is het een lijdensweg? Ze laat zich aaien en geniet daarvan. Ging net in de zon liggen, verder ligt ze dus om de paar meter plat. Niet zo gek als je zo mager bent geworden en ziek voelt.

Waar ik bang voor ben is dat ze ineens weer heel hard achteruit gaat, zoals ma-di. Zo wil ik haar niet laten eindigen. Als het nog een tijdje zoals nu gaat (duf slap sloom maar lopend), dan is het nog wel te rekken/aanzien inderdaad.
Da/2 wil inderdaad vrij snel laten inslapen, alsin, weekend of net na. Verhaal van Cerna geeft me wel moed wat dat betreft - als ik haar blijf dwangvoeren heeft ze tijd om weer aan te sterken en dan weer verder zien? Maar in de tussentijd blijft ze zich vergiftigen met ureum?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Oef... is dat niet onderzocht of het nierbekkenontsteking is? Want als dat inderdaad het geval is kan een onbehandelde nierbekkenontsteking ook leiden tot nierfalen. Om dat vast te stellen zou wat urine (uit de nierbekken?) op kweek gezet moeten worden (en e.v. echo van de buik).

(Weet iemand of het nierfalen t.g.v. nierbekkenontsteking acuut is?)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

http://www.margali.com/nier-diagnose.html
om je moed in te spreken even een berichtje uit de nier-info-site van margali en dan doorscrollen naar het onderste bericht..
en ik zal even verder speuren, bv bij felinecrf en zo

in het nederlandse taalgebied kwam ik niet veel verder maar de medische omschrijving van nierbekkenontsteking is http://www.petmd.com/cat/conditions/uri ... onephritis.
en als je op feline pyelonephritis zoekt kom je veel artikelen tegen.
niet gezegd dat sinda daaraan lijdt maar het zou kunnen en mijn ervaring is dat het helpt griezels de baas te blijven als je goed geinformeerd en bijgelezen bent..
Rik schreef:(Weet iemand of het nierfalen t.g.v. nierbekkenontsteking acuut is?)
.. ik ben al tegengekomen dat het acuut is en een eind (met medicatie, nierdieet en vooral veel tijd) kan bijtrekken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie