Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Tja Rik, dit zei de dierenarts! Omdat er in niervoeding veel meer zit en een nierpatiëntje minder nodig heeft is het 50%.

Anders heeft hij alsnog 46 gram op ;) En hij moet 45 tot 50 gram brokjes hebben. Dus hij doet het prima. Hij kan brokjes hebben als die wil.
Hij vind niervoeding natvoer gewoon niet zo lekker als ander natvoer. Misschien dat hij binnenkort weer andere smaakjes wil eten, maar hij krijgt het er gewoon niet in lijkt wel.

Ik ga trouwens niet zelf het infuus kunnen doen, we moeten hem met 2-3 man vasthouden als hij een infuus nodig heeft. Hij gromt en blaast, probeert weg te springen. En ik ben helemaal niet zo geweldig in prikken dus alles bij elkaar gaat dit echt niet lukken. Hopelijk heeft hij het niet snel weer nodig. Hij krijgt water bij zijn natvoer en hij drinkt uit zichzelf ook goed. Hij heeft het immers zelf 4-5 maanden prima gedaan en nu krijgt hij medicijnen. Ik probeer heel de tijd maar te denken dat de medicijnen nu gewoon gaan werken en z'n nieren het wat beter krijgen. Anders maak ik mezelf helemaal gek.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ja... daar heb je ook weer gelijk in. Nierdieet is inderdaad niet hetzelfde als Felix qua voedingswaarde dus ze hebben van het nierdieet inderdaad minder nodig. Dan zou die verhouding 50% wel kunnen kloppen. (had ik ook nog niet bij stilgestaan). Als hij vanmiddag al 30 gram brokjes op had dan zat hij al mooi op schema. Hoe is hij nu hersteld na die bloedingen (poliep-problemen) van donderdag? Geen last van zijn evenwicht?

Hier had Bowy de eerste keer (april) ook 163 crea (waar 129 normaal zou zijn bij die test) en de tweede keer 228 (juni). Behoorlijk gestegen dus (2 maanden later). Maar ten eerste was dat een andere strip/test en ten tweede laat ik me daar ook niet meer gek door maken. Ik kijk maar gewoon naar het gedrag (hoe voelt ze zich) want nogmaals testen kan toch niet meer. Als ze minder gaat eten maak ik me af en toe wel wat zorgen maar de ene dag eet ze wat slechter en dan de volgende dag weer beter. We zijn inmiddels alweer 9 maanden verder en ze is er nog... en af en toe heb ik weer het gevoel dat ze nog jaren mee kan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Nee, geen bloedingen meer. Hij loopt wat wankel, waarschijnlijk drukt de poliep tegen zijn evenwichtsorgaan aan. Zijn nierwaardes moeten mooier worden voor we hem onder narcose brengen anders wordt hij misschien niet meer wakker. Dan kunnen ze de poliep eruit trekken.
Er is een hele zware operatie om hem er helemaal uit te halen maar dan moet er eest een CT-scan gemaakt worden (600-800 euro ;)) en dan nog een dure gevaarlijke operatie met meer nadelen dan voordelen.

Nee danku. Het eruit trekken mogen ze best proberen maar meer ook niet. Als die terug groeit dan komt die maar terug, zware operaties komen hier niet.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

Gelukkig heeft hij goed gegeten. Hier het zelfde de ene dag amper wat eten en de andere dag niet aan te slepen. En iedere keer ben ik weer in de stress. Maar laten we ook niet vergeten dat het nier dieet van 40 tot tot 65 gr pd is, en deze katten niet tegen de muur vliegen, Dus dan mag je er ook wel weer wat vanaf trekken.
sterkte.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Het valt me op dat de kussentjes van Misty en Gizmo er nogal droog uitzien. Zit een soort wittige waas op. Ze hebben geen pijn, Misty d'r kussentjes zijn erger dan die van Gizmo. Maar mevrouw heeft diabetes en drinkt meer dan genoeg.
Ik snap het niet, wat is dit? Iets om me geen zorgen over te maken hoop ik? Ouderdom?
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Pfff. Gizmo wil weer eens absoluut geen niervoeding eten. Hij wil wel misty haar eten. Mag die niet. Hij drinkt genoeg, heeft 20 gram brokjes op.. Dus vanavond weer spuitjes voeren. Vind hij ook echt vreselijk.

Maar hij smakt vreselijk, morgen de dierenarts bellen om te vragen of hij eventueel contact op kan nemen met atjo westerhuis zodat ik die ureum naar beneden kan krijgen. En voor zolang wil ik ook medicijnen tegen misselijkheid. Ik denk echt dat dit er mee te maken heeft. Hij heeft gewoon nat tandvlees, dus hij is niet weer aan het uitdrogen. Dat check ik meerdere keren per dag namelijk -.-
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

ik hoop dat je atjo kan bereiken. Ik ben er een maand mee bezig geweest en ben er maar mee gestopt omdat ik na een paar mails en een paar keer bellen niets hoorde.
maar wat een toestand allemaal zeg. hij boft maar met zon goede verzorging :-) sterkte
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Gizmo eet alleen maar als ik het natvoer op mijn vinger doe.. Zo hoef ik hem dus niet te 'dwingen' om te eten maar echt lekker is anders. Hij heeft vanavond bijna al zijn natvoer op dus ik geef de strijd op voor vandaag. Morgen weer een nieuwe dag. Hij zal nu tussen de 35-40 gram hebben gegeten. Misschien wil die vanavond nog wat brokjes, dat wil die altijd. En een dagje onder de 40 mag ook.

Maar brr.. Dat natvoer paté op je vinger is zo vies :edoh:
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Natvoer beaphar en integra (ook nierdieet) volgens mij is dat ook een soort pate in kuipjes snij ik altijd in hapklare blokjes. Daar had bowy van de week ook genoeg van. Toen ik echter een blokje voor haar neus op haar stoel legde (waar ze slaapt) at ze die wel. En de volgende ook. En de volgende ook ;) Zo heeft ze uiteindelijk 6 blokjes op. Maar ik geef het af en toe ook op en dan krijgt ze weer wat felix met ipa. Maar momenteel doen de zakjes rc het ook weer goed ;) Ik hoop voor je dat gizmo zijn trek snel weer terug heeft. Als je echter iets vindt (medicijn) wat de eetlust bevorderd dan horen wij dat graag.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

ik herken het met je handen vol met natvoer zitten, en maar aanmoedigen. Hier helpt het dus niet.
Ze doet of ze geen tanden heeft en een hoop lijm in haar bek heeft en spuugt het uit.

Ik wil wel een melding maken. Toen ik zo aan het leuren was met Lizzy, kreeg ik een briefje van mijn zus haar buurvrouw van de huisdierendokter. Ik had dat al een paar keer voorbij zien komen op internet. Maar wat moet je daar nu van verwachten.

Ik heb rehmannia voor de kat met nierfalen besteld. De kat van 20 van de buurvrouw deed het er al 3 jaar goed op nadat de da van alles al had geprobeerd.
Ik heb alle bestanddelen in het chinees terug vertaald en het zijn allemaal planten en struiken.

Lizzy at toen nog geen 20 gram pd, Ik heb zon zakje besteld na een week is ze super gaan eten.
Ik geef haar ook zon half pilletje euro nog wat voor haar blaas en ze heeft geen stinkende urine en blaas ontsteking meer gehad ( klopt het ff af)

Je kan er over discuseren of het helpt. Ik had geen andere keuze meer en zat met handen in het haar.
Ze eet na 5 maanden voeren weer zelf uit bakjes en komt zelfs bedelen als ik even niet in de gaten heb dat haar bakje leeg is. ( meet het af zodat ik kan zien hoeveel ze eet)
succes verder
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

de klantenervaringen op de site van huisddokter over Rehmannia zijn zeer positief maar vrijwel niemand op het forum gebruikt het. ik heb het ooit besteld maar nooit gegeven.
en over eurologist zijn we erg tevreden op het forum, hier ook trouwens..

fijn toch wat goeie berichten over jouw zorgenkindje. ;-) ;-)

en waarom zou een middel op plantaardige basis niet kunnen helpen? heel veel tegenwoordige geneesmiddelen zijn gemaakt op basis van de werking van de oude plantaardige middelen!
--------------
:arrow: even een heel andere vraag:

wie van de Pluisperoneeltjes voert Trovet nat nierdieetvoer en zou een paar blikjes aan mij willen overdoen?
ze gaan per 12 of 24 stuks en bij niet lusten is dat een beetje veel..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

@adrianna

Ik geloof in natuurprodukten, gebruik ze voor mezelf ook ( vrouw van zekere leeftijd ;-)
Maar veel mensen geloven er niet in. Ik geloof ook in de medische wereld. Maar mensen staan je altijd raar aan te kijken als je zegt van tja de mensheid is toch een paar miljoen jaar oud, en hadden alleen planten.. Probleem is alleen als je bij een site besteld ik toch altijd zoiets heb van zit het beloofde spul er wel in :-) Dus ik heb al die chineese namen zitten ontcijferen. en in hoeverre het schadelijk zou kunnen zijn.
Je word vaak als geitensokken freak gezien. Ach zolang mijn kat die sokken maar leuk vind :-)

Ze doet het goed...maar houd mijn hart vast de max 5 maanden zijn om. Gisteren tv gezien over stamcellen die nier en lever repareren.
Ik heb haar gisteren ingefluisterd dat ze het nog 2 jaar moet volhouden en dat er dan wel wat aan te doen is ( ook ik hou me van den domme van hoop doet leven ) fijne dag.

fijne dag.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Argh!! Ik word helemaal gek van Gizmo. Hij heeft vanochtend helemaal geen brokjes gegeten. Z'n snoepje wilde die wel na veel moeite. Oftewel alle alarmbellen rinkelen. Naar de dierenarts emperid gehaald. Daarvoor had ik de happycat gepakt en die gegeven, wilde die ook niet.
Heel de middag weggeweest en zorgen gemaakt.. Kom ik thuis is de helft van het bakje eten op. Gizmo stond er ook bij toen we binnen kwamen. En Misty wilde meteen haar eigen brokjes want die had honger. Ondertussen heeft die al 2x weer brokjes gegeten.

Het lijkt wel alsof hij het expres doet. Het vrouwtje lekker pesten en als ze zich helemaal opgefokt heeft gaat die weer eten. Rotkat :eshifty:
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Captain Jack Sparrow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jan 2015 21:54

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Captain Jack Sparrow »

Goedemorgen! Sorry dat ik hier zo kom binnenvallen :) Ik ben nieuw op het forum, en wil graag af en toe mee komen praten over de nierkatjes en mijn eigen nierkatje.

1 jaar geleden kwam Jack op het spreekuur (ik werk als dierenartsassistente), hij plaste al meer dan 24 uur niet, maar de eigenaresse had geen geld om hem de zorg te bieden die hij nodig had.. Zijn bloed is gemeten, en hij had toen een ureum van ruim in de 50 en een creat van net onder de 1000. De eigenaresse heeft afstand van hem gedaan, waarna wij met hem aan de slag zijn gegaan: katheteriseren, spoelen voor 3 dagen, dieetvoer etc. Na 3 dagen waren zijn waardes redelijk genormaliseerd (nog niet binnen referentie, iets erboven). Ik heb hem mee naar huis genomen en hij is nooit meer weggegaan..

Het is sindsdien ontzettend goed gegaan met hem!! Zijn grote hobby is eten. Ik wist dat hij ooit last moest gaan krijgen van zijn nieren, maar dat leek op dit moment nog totaal niet aan de orde. Uiteraard zijn zijn waardes tussendoor wel gecheckt. Drie weken terug was zijn ureum 6,3 en zijn creat 199. Best redelijk dus! We hebben er toen voor gekozen hem ook al op de semintra te zetten. Hij kreeg nu dus semintra en ipakitine.

Afgelopen week viel het me op dat hij meer ging drinken. Eten deed hij nog wel, maar mondjesmaat.. Toch voor de zekerheid weer mee naar de praktijk. Ureum was nu binnen 3 weken tijd naar 34 gestegen, en zijn creat naar ruim 400. Schrok me kapot! Hij is direct aan het infuus gegaan, is 3 dagen gespoeld. Nu zijn zijn waardes weer redelijk: Ureum 5, creat 190. Zijn IP is overigens goed en ook zijn bloeddruk is prima. Bloedcellen zijn ook allemaal keurig. Ik heb hem nu wel even van de semintra afghaald, ik weet dat het bijna niet in verband kan staan, maar ik ben er nu huiverig voor...

Hij krijgt nierdieet van Hill's, al wil hij dat nu nog niet heel erg graag eten. Ik merk aan hem dat hij echt ontzettend moe is, en heel erg bij moet komen van afgelopen week. Hij heeft ook zo'n klap gehad. Hij heeft vanmorgen wel zelf wat A/D gegeten met een schep ipakitine erin. Is niet ideaal, maar er moet toch iets in.. Ik werd vanmorgen gelukkig wel weer mauwend begroet, dus hij voelt zich in ieder geval ietsje beter :smile:

Ik merk dat ik me ontzettend zorgen maak. Ben erg bang dat hij niet gaat stabiliseren, en zijn waardes weer enorm gaan stijgen. Woensdag gaat hij weer voor controle, dus moet toch echt even afwachten... Zou het zo erg vinden als ik hem nu al zou moeten missen.

En om het hele verhaal even compleet te maken, dit is mijn knappe kerel, Captain Jack Sparrow: KLIK KLIK
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

van fortekor is dacht ik bekend, even bijsluiter checken, dat de waardes bij het begin van de behandeling kunnen stijgen. missch is dat bij semintra ook het geval. in ieder geval heel voorzichtig starten en niet meteen de volle dosis geven, is mijn ervaring.
het zou kunnen zijn dat hij niet goed op semintra reageert..
er zijn verschillende medicijnen voor nierfalers. ook plantaardig waar goeie resultaten mee zijn.. kijk even bij het andere topic.

wat een schatje om te zien, kan me voorstellen dat-ie mocht blijven..

missch toch heel snel van de a/d af... is zwaar verteerbaar door de lever en zeker niet ideaal voor nierfaalkatzels. eventueel rc/convalescence proberen?
of anders een gourmet of almo mousse met laag eiwitgehalte plus ipa voor senioren..
of toch ander smaakje nierdieet, bv trovet of kd/zalm natvoer.. en dan gewoon beetje spuitjevoeren...
fijn al die gegevens trouwens, denkt veel makkelijker mee..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie