Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

Toch wil ik iets kwijt.
Want ja er worden tips gegeven wat te doen maar daarnaast wordt Chelsey ook wel heel erg gewezen op het feit dat ze in de ogen van degene die reageren te weinig doet voor haar kat. Of onverschillig is voor het leed van de kat.

Ja ik snap dat het, als je dagelijks vecht voor je kat, moeilijk is om te lezen dat een ander er anders mee omgaat. Maar er wordt hier ook regelmatig aangegeven kijk naar de kat en niet naar het nummer. De eigenaar/verzorger weet denk ik wel redelijk hoe zijn kat in elkaar zit en bepaald aan de hand daarvan wat hij/zij wil en kan doen.

Vanwege de eerste reactie's die ik over Binki kreeg had ik bijna zoiets van laat maar als het zo moet dan liever niet.

Het is een emotioneel iets zoals Marga ook aangeeft maar soms zou het fijn zijn om niet direct op je kop te krijgen terwijl je probeert alles op een rijtje te krijgen en te doen wat in jou ogen het beste en het katwaardigste is voor jou kat.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Sandra, dit heeft niets te maken "met op je kop krijgen", maar met de toon van de berichtgeving.

Chelsey weet al precies wat ze wel en vooral wat ze niet gaat doen. Ze vraagt niet naar adviezen, ze heeft haar plan al getrokken en deelt dat aan ons mee. En die mededeling doet heel veel pijn - kwetst. Zoiets kun je zeggen tegen mensen die er niet direct mee te maken hebben, tegen de melkboer, bakker of vuilnisman, maar niet tegen mensen die dag na dag knokken voor hun kat of die hun kat na heel lang knokken, toch hebben verloren aan deze rotziekte.

Die zitten niet op zo'n bericht te wachten want je kunt er niets mee en wanneer je zelf alles op alles zet, nooit meer een hele dag weggaat, laat staan een vakantie - alles voor je zieke kat - dan komt dat bericht van Chelsey rauw op je dak.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5472
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door nellebel »

ik denk dat we juist duidelijk maken dat het geen aanval is op chelsey, maar dat we juist meer vragen stellen omdat we zo weinig info krijgen. wat annet zegt, het lijkt een mededeling waarin gezegd voor mijn gevoel de moed snel wordt opgegeven. wij hopen allemaal dat het verhaal anders is als hoe het overkomt. daarom vragen we juist opheldering en geven we advies en tips.
Ik ben ook door mijn vorige DA flink voor de gek gehouden, dit forum hier heeft mijn ogen geopend en voor nellie was het te laat, maar dit laat ik nooit meer een katje gebeuren. ik vecht voor mijn katten zoals velen hier. en dat vechten hoor ik nog niet bij chelsey. maar daarmee zeg ik niet dat ze het niet doet hoor, ik hoor het alleen niet, en ik wil het wel graag horen, dat ze er alles aan doet of heeft gedaan.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Femmel »

Niet iedereen drukt zich even gemakkelijk uit. Misschien is Chelsey wel helemaal niet op de hoogte van de niet-belastende dingen die ze nog voor Happy kan betekenen.

Het is de toon die de muziek maakt en ik kan het zeker snappen als Chelsey hier niet meer wil komen. Maar áls ze al die info dus niet heeft gekregen van haar dierenarts dan zal ze dat hier dus ook niet meer lezen en dát vind ik dus een gemiste kans!

We zitten nu eenmaal allemaal anders in onze emoties en ieder mens is gewoon anders. Ik kan me voorstellen dat Chelsey hoog in haar emoties zit, ze gaat Happy verliezen! Dát is althans wat ze te horen heeft gekregen. Ik kan me heel goed indenken dat mensen ervoor kiezen om alleen nog maar niet-belastend te behandelen, maar als je dan geen andere opties aangeboden krijgt, wat dan?

Ik vergelijk het maar met het feit dat er nog veel te veel dierenartsen zijn die een FIVkat direkt in laten slapen. De dierenarts die het baasje ervan overtuigd dat dat de beste keuze is, want het dier gaat een gruwelijke dood tegemoet. Je schrikt van de uitslag want "oei AIDS" en dan krijg je ook nog te horen dat je kat een lijdensweg met een gruwelijke dood te wachten staat. Dát wil toch niemand voor zijn/haar kat?? Dus met veel verdriet laten mensen hun kat inslapen ervan overtuigd dat ze de juiste beslissing maken, want ze weten immers niets van FIV. En dan gaan ze 's avonds op i-net lezen, komen op mijn site terecht en vervolgens krijg ik een hartverscheurend mailtje van mensen die een relatief gezonde kat in hebben laten slapen. Een kat die misschien nog best een paar fijne jaren had kunnen hebben.

Ik bedoel alleen te zeggen dat je in aanraking moet komen met al die info om het te weten en nee, ik heb van veel dierenartsen geen hoge pet op (helaas).
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ja, het is de toon die de muziek maakt
en het is ook zo dat sommige mensen/topicschrijvers er niet tegen kunnen advies en ongevraagd advies te krijgen van de trouwe club meedenkers. en al zeker niet als dit niet in de lijn ligt van wat ze zelf denken..
het gebeurt heel vaak dat iemand na een eerste melding niet meer verder schrijft, om wat voor reden dan ook.

heb teruggelezen en dit was slot van het eerste bericht:
chelsey76 schreef:Aan de andere kant reageert hij nog heel goed en is overal bij als er gezelligheid is. Maar heb het idee dat hij wel misselijk is en verzwakt omdat hij waarschijnlijk amper eet (moeilijk te controleren met 4 katten in huis).

Waar doe ik nou goed aan? Nu laten inslapen nu hij niet volledig is ingestort of wachten totdat dat gebeurt?
je zou denken: die staat open voor advies en voor redden wat er te redden valt..
en dan ontwikkelt zich vervolgens iets krampachtigs..

missch had ze een praktisch en panklaar recept moeten krijgen van 4 regels:
alleen maar nierdieetvoer, desnoods uit de hand voeren (bv Hills k/d of Trovet)
urémyl of macsamuels om de ureum omlaag te brengen+tegen misselijkheid
zorgen dat heel veel wordt gedronken, dagelijks verversen
benekor of fortekor en bloeddrukmeting+ tips om pil in te geven

maar ik weet het ook niet en probeer ook maar wat...
Laatst gewijzigd door Adriana op 22 dec 2011 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Hier even een update over Vedder de nier-suikerpatient van onze stichting, het is goed nieuws en dat kan dit topic wel gebruiken geloof ik. Het gaat op dit moment heel erg goed met vedder hij eet goed is actief en vrolijk. Zijn suiker is nog niet onder controle maar al een stuk beter gelukkig, volgende week gaat het gastgezin weer naar de dierenarts om het te laten controleren. En dan gaat ze ook het kalium gehalte is na laten kijken want hij gaat wat wankelen op de pootjes. Als hij hard geaaid wordt gaat hij wankelen het ziet er niet uit als diabetische neuropathie, maar het is ook een kat van bijna 17 jaar die in een korte tijd veel om de oren gehad heeft. Dus misschien gewoon een beetje verzwakt door alle toestanden.

Een paar week geleden was het wel schrikken toen begon hij minder te eten, ik heb toen gelijk aangeraden om een ander werk nier dieet voer te proberen en daar begon hij gelijk weer van te eten.
Gelukkig maar je denkt dan gelijk weer aan het ergste.

Groetjes Dia
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

wat fijn om te horen dat Vedder vooruit gaat. ;-)
een nier-suikerbeest is een lastige klant om te verzorgen en als ie dan toch wat beter wordt,
dan is dat een groot compliment waard.
gelukkig geen neuropathie maar missch wat moe en gebrek aan energie.
weet je dat licht gestolde eidooier erg goed eten is voor dit soort patiëntjes?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Femmel »

Adriana schreef:maar ik weet het ook niet en probeer ook maar wat...
Mijn post was niet specifiek tegen iemand bedoeld hoor Adriana. Maar ik lees hier af en toe enorm heftige reakties naar betrekkelijk nieuwe mensen. Die mensen zitten óók in de problemen met hun kat, weten vaak niet meer wat ze moeten doen, wie ze moeten vertrouwen en welke info ze moeten vertrouwen. Want de info die je krijgt op fora, bij de DA of op i-net kunt lezen is vaak met elkaar in tegenspraak. En daar moet je zelf een goede weg in vinden. Wat voelt goed voor jou en je kat, waar doe je je kat nog een plezier mee, waar ligt de grens tussen rekken en redden, wanneer ben je wel of niet egoistisch bezig?

En eerlijk is eerlijk, ik bezie zulke situaties vaak van allerlei kanten. Want ik ken de schrijvende persoon niet, ik ken de kat niet en ik weet niet wat de behandeld dierenarts heeft gezegd. Bij mij krijgen mensen zo goed als altijd het voordeel van de twijfel, want nogmaals als je de benodigde info niet kunt geven vind ik dat een gemiste kans. Met stroop vang je nog altijd meer vliegen dan met azijn en dat is alleen maar in het voordeel van de kat.
weet je dat licht gestolde eidooier erg goed eten is voor dit soort patiëntjes?

Is dit alleen voor nier-suikerpatienten of ook voor de enkel nierpatienten? Onze Mahra was namelijk gék op eidooier maar sinds ze 100% op nierdieet staat krijgt ze het niet meer van me. Zou wel een lekkere tractatie zijn voor haar!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Femmel »

kansarmedieren schreef:Hier even een update over Vedder de nier-suikerpatient van onze stichting, het is goed nieuws en dat kan dit topic wel gebruiken geloof ik. Het gaat op dit moment heel erg goed met vedder hij eet goed is actief en vrolijk. Zijn suiker is nog niet onder controle maar al een stuk beter gelukkig, volgende week gaat het gastgezin weer naar de dierenarts om het te laten controleren. En dan gaat ze ook het kalium gehalte is na laten kijken want hij gaat wat wankelen op de pootjes. Als hij hard geaaid wordt gaat hij wankelen het ziet er niet uit als diabetische neuropathie, maar het is ook een kat van bijna 17 jaar die in een korte tijd veel om de oren gehad heeft. Dus misschien gewoon een beetje verzwakt door alle toestanden.

Een paar week geleden was het wel schrikken toen begon hij minder te eten, ik heb toen gelijk aangeraden om een ander werk nier dieet voer te proberen en daar begon hij gelijk weer van te eten.
Gelukkig maar je denkt dan gelijk weer aan het ergste.

Groetjes Dia
Wat een heerlijk nieuws Dia! :edance: Oké, hij is er nog niet helemaal, maar hij gaat zeker de goede kant op zo te horen.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Fijn dat het met Vedder goed gaat!
Zo zie je maar, even wat afwisselen met eten en vaak lukt het dan wel om een nierpatiënt weer aan het eten te krijgen.

En Adriana: ik heb Chelsey in het topic "nierfalen" het advies gegeven om alleen nierdieet te geven en Fortekor, maar ze was heel duidelijk:
Om antwoord te geven op een paar vragen. Nee hij krijgt geen speciaal voer, wel geprobeerd maar neemt hij amper wat van. Pilletjes voor misselijkheid is ook niet te doen, hij is niet te foppen.
Wij vinden dat we hem er geen plezier mee doen met veel dierenartsbezoeken te doen en dwangvoer enz. Dit is ieder voor zich vind ik.
Mochten de waardes volgende keer weer verhoogd zijn en hij zichzelf nog meer aan het vergiftigen is dan laten we hem wel inslapen. Hij heeft het altijd goed gehad (nooit problemen) en zo willen we ook dat het eindigd, niet met een lijdensweg.
Ze wil geen lijdensweg voor Happy, maar doet er niets aan om dat te voorkomen: ze geeft geen nierdieet, geen medicijnen. Laat alles bij het oude. Ze maakt haar kat dus zieker en zieker en noemt dat liefde. :cry:
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

We weten dat het een katje van de dag is maar elke goede dag is er een. Hij is ook al bijna 17 jaar dus dan kan je daar ook een beetje vrede mee hebben. En we weten dat hij heel erg grote medische problemen heeft, behoorlijke nierschade en dan ook nog suiker. maar zolang het zo gaat is het oke. Het gastgezin mathilde is super vooral omdat ze liever geen zieke kat wou opvangen. Vedder was op het oog gezond toen hij bij haar kwam maar ja zo kan het lopen. Maar ze is hartstikke gek met Vedder en Vedder met haar. Tja het kan gek lopen in het leven.

Groetjes Dia
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Citaat:
Om antwoord te geven op een paar vragen. Nee hij krijgt geen speciaal voer, wel geprobeerd maar neemt hij amper wat van. Pilletjes voor misselijkheid is ook niet te doen, hij is niet te foppen.
Wij vinden dat we hem er geen plezier mee doen met veel dierenartsbezoeken te doen en dwangvoer enz. Dit is ieder voor zich vind ik.
Mochten de waardes volgende keer weer verhoogd zijn en hij zichzelf nog meer aan het vergiftigen is dan laten we hem wel inslapen. Hij heeft het altijd goed gehad (nooit problemen) en zo willen we ook dat het eindigd, niet met een lijdensweg.

Hier was mijn reactie ook op gebaseerd, dezelfde reactie heb ik bij "nierfalen" geplaatst..


Fijn dat het zo goed gaat met Vedder!!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Mijn post was niet specifiek tegen iemand bedoeld hoor Adriana.
;-) oh nee hoor, niemand hoeft zich aangesproken te voelen en ik heb me intussen ook niks aangetrokken ;-) ... ik wilde eigenlijk alleen maar soort van helpen en proberen uit te vinden wat met dit soort reacties de meest werkzame 'aanpak' is.
we kennen de achtergronden niet, we kennen ook haar emoties tot haar Happy niet en ik kan me voorstellen dat de optie: leven een stukje inkorten omdat het einde waarschijnlijk niet fijn is en de verzorging ook niet optimaal kan zijn, zeker een diervriendelijke optie kan zijn..

ja, eidooier (stukje) is geweldig goed spul en als je zorgt dat-ie net gestold is of nog een beetje vloeibaar, dan is dat nog beter.
rauw is helemaal top, maar voor de meeste katzels moet je daar redelijke trucs mee uithalen, die halen hun neus ervoor op.
in eidooier zitten vrijwel alle vits en mins en als ie niet al te verhit is ook nog enzymen.
voor suikerbeesten ideaal want geen kh's en voor niertiepjes ideaal want geen eiwitten..

niet duur en joepie! voor niersuikerbeesten en suikerniertiepjes!..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door pearlsofpassion »

Femmel schreef:Is dit alleen voor nier-suikerpatienten of ook voor de enkel nierpatienten? Onze Mahra was namelijk gék op eidooier maar sinds ze 100% op nierdieet staat krijgt ze het niet meer van me. Zou wel een lekkere tractatie zijn voor haar!
Eierdooier is een fosforbom! (zoek maar eens op) Dat zou ik echt nooit aan nierpatiënten geven.
Voor de suiker is het wel goed, maar ja... dat heb je altijd bij deze combi: wat erg goed is voor het ene is een ramp voor het andere...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

http://www.food-info.net/nl/national/ww-ei.htm#A2
je hebt gelijk wat fosfor betreft, maar dat weegt niet op tegen de ongelofelijk goeie en goed opneembare stofjes, die deze zware probleemkatzels op die manier naar binnen kunnen krijgen.
en met wat Renalzin van Bayer of een beetje ipa is dat vrij snel afgevoerd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie