Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

wat een verdrietige toestanden, nee de urea/crea-waardes van Minoush zijn ook niet denderend. die kan ook aan de k/d. gets, wat een zorgen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattenbella »

Ja, is even bagger hier. Minousch zit mij hier alweer dikke koppen te geven en straks lekker een blikje KD. Morgen de benakor. Dit zag ik wel aankomen met steeds het bekje niet in orde, maar Misty.... Het enige wat mij wel direkt opviel is dat ze constant de hik had. Herkennen jullie dit ook?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Hilda
Lynx
Lynx
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 apr 2008 09:31
Locatie: Groningen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Hilda »

Bella,
Dat zijn bijna dezelfde waardes die Suizer had 3 jaar geleden nu.
Zijn TP was toen 93,iets wat kan wijzen op chronische ontstekingen en dat zien we dan inderdaad weer terug aan de bek :-(
Misschien moet Suizer ook maar eens een tijdje aan de nierdieet,zal in elk geval snel weer eens zijn waardes laten meten.
Het hebben van de hik herken ik niet in samenhang met nierfalen.
En inderdaad bagger zoals het de laatste tijd met onze katten gaat! :ewall:
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 480
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door puksji »

Ondanks de hoge waarden van Simba, is mijn DA niet helemaal negatief. Ze is er van overtuigd dat die waardes inmiddels best gezakt zullen zijn, ook omdat Simba opgeknapt is. En ze gaf ook een voorbeeld van een kat met nog veel hogere waardes die het ook nog poosje heeft volgehouden.
Ze wil het bloed van Simba nog niet opnieuw testen omdat de stress ook negatieve invloed heeft, en ze geeft steeds tips wat ik allemaal kan dioen.
Dat voelt wel goed, het geeft mij ook wat hoop dat ik haar nog even bij me kan houden (ik heb het dan natuurlijk niet over jaren, maar over maanden).
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Goed zo! Samen de moed er in houden en ondanks de onzekerheid en zorgen, vooral genieten van Simba.
Wij hebben Noa tijdens de controle afgelopen vrijdag ook laten inenten en toen zette de DA de datum in haar paspoort voor de volgende enting: 11-2-2012. "Zou ze dat nog halen?" Tuuurlijk, was het antwoord. De tijd zal het leren........
Nemo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 aug 2010 23:17

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nemo »

Hier een kat met een crea van 760! Hij krijgt nu dagelijk onderhuidsinfuus van ons en kleine beetjes eten over de hele dag! Het gaat best met hem en huppelt weer vrolijk rond!
Kattenbella: ik vind het super dat je Misty nog een kans geeft! Kijk waar t schip strand! Succes!
Trotse eigenaren van: Nemo(6), Lucky(5) en Sam(2)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Zuri schreef:Mijn Heilige Birmaan kater Zuri is helaas ziek :-(
Zuri heeft in november 2010 een bloedonderzoek gehad. Zijn waarden waren als volgt:
BUN (urea) 9.8 mmol/l (normaal = 4.9 - 11.9)
Cre (Creatinine) 183 umol/l (normaal = 80 - 164)

Zuri heeft vandaag wederom een bloedonderzoek gehad. Zijn waarden deze keer:
BUN (urea) 9.1 mmol/l (normaal = 4.9 - 11.9)
Cre (Creatinine) 202 umol/l (normaal = 80 - 164)

Het gaat dus nog niet heel veel beter :-(
welkom ;-) op het Forum Sandra met Zuri..
nee, intussen gaat het nog niet beter.. heeft je dierenarts het gehad over een mogelijke oorzaak bij dit relatief jonge dier?

als je een eindje hebt teruggelezen in de pluistopic dan kom je amyloidosis en pkd tegen, acuut nierfalen kun je denk ik nu uitsluiten met twee opeenvolgende minder goeie waardes en stijgende crea.
voor de verzorging maakt het niet zoveel uit en echo-onderzoek kan vanaf 8 maanden. beide ziektes kunnen een progressief verloop hebben. het is denk ik belangrijk te weten dat er kans is op inwendige bloedingen en dat vergt adequaat ingrijpen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Nemo schreef:Hier een kat met een crea van 760! Hij krijgt nu dagelijk onderhuidsinfuus van ons en kleine beetjes eten over de hele dag! Het gaat best met hem en huppelt weer vrolijk rond!
wat een hoopgevend bericht, daar zijn we hier dol op. en wat goed van jullie dat je hem thuis dagelijks vochtinfuus geeft, daar heeft ie voorlopig zijn leven wel aan te danken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Zuri »

Adriana schreef:welkom ;-) op het Forum Sandra met Zuri..
Dankjewel Adriana :-). Ik ben me aan het inlezen in dit topic, maar ik moet zeggen dat het me wel een beetje duizelt allemaal, met die medische termen. Wel is me duidelijk geworden dat ik niet zo moet mutsen en gewoon moet gaan zorgen dat Zuri alleen nog maar dieetvoer eet. Straks ga ik even langs een andere dierenarts (zonder Zuri) om te kijken welke merken dieetvoer zij verkopen. Wellicht dat hij zo matigjes eet omdat hij de Hills KD gewoon niet lekker vindt.

De dierenarts is niet echt ingegaan op de achtergrond van dit nierprobleem. Mijn vorige kat (ook een jonge Heilige Birmaan) had acuut nierfalen en was ook in een week tijd zo ernstig dat ik hem heb laten inslapen. Een van de dierenartsen in mijn praktijk denkt dat het een probleem met het ras is, maar een andere spreekt dit weer tegen. Ik ben ook geneigd om te denken dat het niet ras-gebonden is omdat er in geen enkel boekje / website over heilige birmanen gerept over deze mogelijke erfelijke aandoening. Ook de fokster waar beide birmanen vandaan komen heeft geen ervaringen met andere katten met nierproblemen. Alle ouders, ooms, tantes, broers en zussen zijn in blakende gezondheid. Waarschijnlijk heb ik dus 'gewoon' dikke pech denk ik. Maar waar het dan wel vandaan komt???

Ik schrik wel een beetje van jouw opmerking over inwendige bloedingen en adequaat ingrijpen. Kun je hier misschien iets meer over vertellen? Of me verwijzen naar de pagina in dit forum waarin daar iets meer over staat?
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

@ Sandra (geloof ik, kan zijn dat ik mensen door elkaar haal..) Mijn kat heeft ook onderhuidse vochtinfusen gekregen. Versnelt de afvoer van afvalstoffen in het lichaam, omdat het kat het toegediende vocht kwijt moet gaat hij meer plassen, wat zorgt voor "reiniging". Tenminste, zo legde mijn Da het mij uit. als je kat erg hoge waardes heeft is het volgens mijn Da zinvoller over te gaan tot opname, want dmv infuus "doorspoelen" werkt doeltreffender dan onderhuids.
Heb zelf wel een weekend onderhuids gegeven, waardes bij mijn kat waren gedaald, maar waren hoog, maar niet zo schrikbarend hoog als ik hier lees :-(
Een ding wil ik nog kwijt: geef niet te snel op, en zorg vooral voor een goede DA evt. een second opinion, 2 weten meer dan een (spreek uit ervaring) Heel veel sterkte iedereen!!!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

@Sandra/Zuri: op pagina 33 van dit topic staan twee links in één van mijn berichten over pkd en amyloidosis en goegelen op 'oorzaken nierfalen kittens' of één van beide namen en je krijgt een riedel aan ook wetenschappelijke info. op pags 34 en 35 staat ook nog info over pkd.
er komen hier eigenlijk steeds meer relatief jonge dieren met snel verslechterende nierwaardes, ik heb er zelf twee..
en dit is een best wel heftig topic maar we proberen elkaar ook zo goed mogelijk vast te houden, mee te denken, mee te leven en moed in te praten. en ik heb de indruk dat dit op deze manier vrij goed werkt. het scheelt veel tijd met reageren en de kans dat je vragen mist is met allemaal aparte topics veel groter.. dat wil zeggen die ga ik niet allemaal af om te zien of er iets nieuws bijgekomen is..., ik raadpleeg sowieso het forumoverzicht niet maar rechtsboven 'toon je eigen berichten' en 'toon de nieuwe berichten' maar daar kunnen sommige meldingen vrij snel uit verdwenen zijn.
ik zou niet weten en dat bedoel ik letterlijk welke oorzaken er nog meer zijn voor nierfalen op jonge leeftijd.
naast vergiftigingen, maar dat geeft acuut nierfalen en als je daar tijdig bij bent en langdurig spoelt, dan is er nog een hele hoop te redden.
bij Zuri's stijgende crea's is die kans vrij klein denk ik.
wat zegt je dierenarts hier eigenlijk van? dit komt toch niet zomaar uit de lucht vallen? is de moederpoes getest op PKD? kun je op de stamboom zien of er veel Amerikaanse genen bij de voorouders zitten?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Welkom Sandra 2 (Maij heet ook Sandra). Helaas ook met een jonge kat.
Even teruggezocht waar Adriana deze nierpatiënt nou weer vandaan had getoverd en je probleempjes gelezen: brokjes de hele dag neerzetten en welk nierdieet wel smakelijk.

Om met het eerste te beginnen: nierbrokjes van de dierenarts is volledig voer en mag door alle katten gegeten worden. Ik zou je dus willen adviseren om over te gaan op nierbrokjes, dan heb je daar geen zorgen meer over.
Hills KD vindt Zuri niet lekker; zowel blik als brokjes? Noa vindt blik ook vies maar wanneer ze een eetluststimulans heeft gehad, eet ze wel de brokjes. Ook Renal Special wordt hier door alle katten goed gegeten (behalve Noa dus, die heeft gewoon heel weinig eetlust en krijgt voldoende zachtvoer gevoerd). Dan heb je nog Trovet en Specific zacht voer. Beide vindt Noa erg lekker.
Trovet heeft proefzakjes brokjes en Specific geeft een eetgarantie (lusten ze het niet, mag de zak terug). Op Specific zacht voer doet Noa het erg goed (is ze nog levendiger).

Over PKD: wanneer papa en mama getest zijn op PKD, dan hoef je daar niet bang voor te zijn.

Wanneer je volledig overgaat op nierdieet, zul je zien dat de crea ook gaat zakken en gelukkig zijn de waardes nog niet zo extreem (ik zou een gat in de lucht springen bij deze waardes).
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Bella, hoe gaat het vandaag met Misty???
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Cerna schreef:deze nierpatiënt nou weer vandaan had getoverd
hihihi en sorry/sorry! soms zijn berichten van nieuwkomers snel verdwenen bij de 'nieuwe berichten', vandaar ....
@Sandra/Zuri: op pagina 22 van dit topic staat het grote overzicht dat Sandra/Maij heeft gemaakt van een heleboel nierdieetvoeders, zowel da-voeders als ds-voeders (dierenspzaak), misschien kun je daar wat mee.
heb bedacht dat onze chip-truc bij jullie missch ook wel werkt: grotere bench inrichten als restaurant met poortje dat op chipnummers werkt.
dan kun je Zuri gewoon met nierdieet voeren en het 'foute' voer alleen in de bench opdienen, waar Zuri dus niet bij kan.. mits ze dus allemaal gechipt zijn..

wij hebben met onze 7-jarige poes nog een andere nierfaler (poes Mies) en daar werkt ijzeren discipline en geen 'liever koekjes' het beste. maar dat is een solo-diva, dus dat is veel makkelijker. die krijgt alleen k/d, bijna dagelijks beetje halfzacht eigeel, wat tarwegras, beetje vette gimpet antihaarbalpasta en water, fortekor en MacSamuel niertonicum en haar crea-waardes dalen traag maar gestaag. ook bij Cerna's Noa was de creatinine bij het recente bloedonderzoek gedaald en joepie!

kan me voorstellen dat het je in het begin beetje duizelt in deze tak van sport. maar dat went snel hoor! en anders gewoon vragen. in dit topic staat veel informatie bij elkaar en af en toe paar pags lezen helpt denk ik wel. en er is de zoekfunctie (rechtsboven) voor kreten, die wij af en toe gebruiken en bekend veronderstellen.
en misschien moeten alle middelen maar weer eens op een rijtje gezet worden waar je aan kunt denken bij een slechte uitslag nierwaardes bloedonderzoek. ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattenbella »

Rustig, ze ligt alleen maar te slapen. Drink wel wat en gaat af en toe even naar de bak. Ze ligt in ieder geval ontspannen in haar mandje lekker thuis.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie