Nieren, constipatie en warmte

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Nieren, constipatie en warmte

Bericht door ruchama »

Het forum ken ik al een poosje, maar dit is mijn eerste post
Truusje is een dame van bijna 12
Het afgelopen jaar is een moeilijk jaar geweest voor haar. Door een bijtwond in de plasbuis heeft ze blaasinfecties en een blaasverlamming opgelopen. Gelukkig gaat het daarmee nu beter, we zijn zelfs al aan het afbouwen met de plasmedicatie om te kijken of ze het helemaal zelf kan nu.
Maar door dit alles heeft ze eerder dit jaar de pech gehad dat er urine in de nieren is teruggelopen.
Gelukkig op tijd ontdekt dat de nierwaarden aan het stijgen waren, vooral de krea is te hoog en de ureum was in 2 maanden tijd gestegen tot rond de maximale toegestane waarde.
Om te voorkomen dat ze ziek wordt van de nieren heeft ze preventief een nierdieet gekregen

Waarschijnlijk door dit hele gebeuren ook een hele lage waarde van de witte bloedcellen, want fiv/felv test negatief

Het gaat goed met truusje, behalve dat ze geen liefhebber van water is, waarschijnlijk door trauma in het verleden. Ook kattenmelk vindt ze niet zo lekker
Ik meng wel water door het eten, maar toch zou het beter zijn dat ze meer zou drinken.
Want ze krijgt nu steeds vaker last van constipatie, door de buikpijn eet ze nog minder waardoor ze weer minder vocht binnenkrijgt en ze nog sneller verstopt raakt.
Ze heeft de afgelopen weken zo'n 4/5 klysma's gehad, sla-olie, paraffine olie en nu is ze sinds gisteren aan de lactulose.
Ze had eerder nooit last van constipatie, zou dit een teken van de slechtere nierfunctie zijn?
Ondanks dat de waarden in april niet schrikbarend hoog waren?

Truusje vindt het daarnaast heerlijk om in deze warmte te liggen
De verkoelende handdoeken, ventilator, doet ze niks mee
Ze gaat het liefst in de hete logeerkamer liggen of buiten liggen
Doen meer katten dit of is het een teken dat ze het koud heeft?
Plaats reactie