Nieren

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Petra412
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 18 nov 2009 07:34

Nieren

Bericht door Petra412 »

Ik ben alleen nog maar aan het huilen. Ik weet het even niet meer. Ik zou heel graag advies willen van mensen die hetzelfde hebben meegemaakt.
Aster heeft last van haar nieren. Creatine 381. Ureum 36.1. Ze heeft nu twee spoelingen gehad. Sinds gisteren spuugt ze 1 x per dag. Ze eet wel kleine beetjes harde brokjes nierdieet. Ze oogt niet ziek. Wel is ze onrustig. Lijkt ook een beetje de weg kwijt te zijn. 's Nachts is ze heel onrustig en miauwt ze alles bij elkaar. Aster is geen poes die je een pilletje kan geven. Ze is tien jaar.

Ik wil haar het liefst nog tien jaar bij mij houden en ik heb er alles voor over. Maar het allerbelangrijkste, ik wil het beste voor haar.....
Mijn gevoel over deze situatie is heel slecht.

Mijn vraag is moet ik deze week de knoop doorhakken of kan ik het nog aankijken? Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Nieren

Bericht door rieneke »

dat onrustige 's nachts, en dat mauwen, hoeft niet perse met de nieren in verband te staan.
op deze leeftijd kan ze al wat doof raken, en wat beginnen te dementeren.
zolang ze eet, en niet ziek oogt, zou ik het zeker aankijken.
natvoer zou beter voor haar zijn trouwens, lust ze dit niet?
Petra412
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 18 nov 2009 07:34

Re: Nieren

Bericht door Petra412 »

Bedankt voor je reactie! Ik denk niet dat ze dementeert. Sinds vorige week zag ik dat ze niet lekker was en sindsdien is ze 's nachts ook zo aan het spoken. Maar ook overdag is ze anders dan anders. Heel onrustig.
Tja, ze is inderdaad niet zo van het natvoer. Maar ze krijgt momenteel elke dag een infuus, dus vocht genoeg. Maar ik zal vandaag eens een blikje of zakje meenemen. Kan het altijd proberen.

Drie maanden geleden onze kater in laten slapen vanwege dezelfde kwaal. Binnen een week was hij zo verschrikkelijk ziek geworden. We hebben er alles aan gedaan. En nu Aster....... Ze eet op zich te weinig, want ze valt af. Af en toe twee of drie brokjes. Dwangvoeren is geen optie, omdat je haar niet gewoon kunt pakken en ik wil het zelf ook niet meer. Bij mijn kater heb ik het wel gedaan, maar ik heb hier achteraf spijt van gekregen.
Ik vind het zo'n moeilijk besluit........
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Nieren

Bericht door rieneke »

eet je kat te weinig omdat ze misselijk is, of lust ze het nierdieet niet?
het is belangrijk dat ze voldoende blijft eten.
desnoods kan je haar gewoon voer geven, met ipakitine erover (of renalzin, dat is vrij nieuw).

kijk ook eens hier:
http://home.planet.nl/~boe00645/nier-intro.html
Petra412
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 18 nov 2009 07:34

Re: Nieren

Bericht door Petra412 »

Ze lust het nierdieet gelukkig wel. Waarschijnlijk is ze dan misselijk. Ik heb net de dierenarts gebeld en ze krijgt vanmiddag iets tegen de misselijkheid. Ik zal vanmiddag dan direct ook wat natvoer (nierdieet) meenemen. Misschien eet ze daar wat meer van. Ik zal haar vanmiddag ook direct weer wegen.
De nachten breken mij ook op. Ze maakt ons constant wakker. Misschien dat ze iets rustgevends kan krijgen.
Ik heb het net ook nog doorgesproken met mijn man en we kijken het gewoon per dag nog aan.
Als ik wat rustiger ben, ga ik zeker je site doorlezen.
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Nieren

Bericht door Ambertje73 »

Onze Wednesday kreeg in september 2005 problemen.
Ze at slecht en aangezien ze niet zo jong meer was, vermoedden ze (DA) dat haar gebit getrokken moest worden.
Helaas hebben ze van te voren geen bloedonderzoek gedaan, anders hadden ze gezien dat haar nierwaarden super hoog waren. Haar Creatine gehalte was geloof ik iets van 590 en Ureum lag ook in de 30. Ze heeft een infuus gehad en dan ging het weer een dag goed. Ze spuugde ook veel (niet alleen voer, maar ook plassen water). Ze probeerde door zoveel mogelijk te drinken het "gif" (door haar verminderde nierwerking) weg te spoelen.

Je zag dat ze misselijk, ziek was. Ze kreeg ELKE dag vochtspuiten en Ketofen injecties. Ze vond de DA al niets, maar we moesten haar iedere dag daar mee naar toe nemen. Dat is geen leven voor een beestje.... Je wilt graag dat ze beter wordt, maar helaas is het proces onomkeerbaar. :-(
Ze vermagerde snel want ze wilde helemaal niet meer eten! Een nierdieet vond ze al helemaal niets!
Ze kreeg Fortekor om haar bloeddruk laag te houden, zodat haar hartje het beter aan kon.

In december 2005 hebben we afscheid van haar moeten nemen. Wednesday is ongeveer 8 jaar geworden (we hebben haar destijds gevonden).
Gelukkig heeft ze nog een paar jaar van het leven "gezond" kunnen genieten. Ze heeft nl. op straat gewoond.

Je moet kijken hoe Aster zich lijkt te voelen. Als de nierwerking slecht is, dan wordt er een gifstof geproduceerd waar een beestje zich heel ziek door gaat voelen.
Ze kruipen weg, willen niet meer eten en vermageren. Dit is geen goed teken. In dat geval zou ik (mijn mening en ervaring) er niet te lang mee wachten!
Zolang ze nog eet en zich redelijk schijnt te voelen....volhouden. Het kan snel genoeg de slechte kant op gaan.
Geniet elke dag van haar alsof het haar laatste dag is. Je weet echt wel wanneer het niet meer gaat...

Heel veel sterkte.
Petra412
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 18 nov 2009 07:34

Re: Nieren

Bericht door Petra412 »

Bedankt Ambertje voor je verhaal. Je hebt gelijk. Ik wacht het nog even af. Ze eet wel, maar niet veel. Ik ga proberen om te genieten van de goede momenten, maar momenteel zit ik gewoon even helemaal stuk. Ik heb dit jaar veel voor mijn kiezen gehad. Het begint allemaal een beetje veel te worden.

Ik moet even bedaren en goed slapen.
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Nieren

Bericht door Ambertje73 »

Tja, als je veel beestjes hebt, dan krijg je ook veel voor de kiezen!
Maar je kunt ook zorgenkindjes hebben natuurlijk!

Neem niet te snel beslissingen, want daar krijg je later spijt van, is mijn ervaring!

Wij hebben 35 katten, 2 honden en 6 konijnen en de DA kosten rijzen bij ons dit jaar ook de pan uit. Onze groep wordt ouder en daar horen dus ook de ouderdomskwaaltjes bij (tanden etc).
Helaas hebben wij dit jaar ook alweer twee katten moeten laten gaan! :cry: Vorig jaar zelfs 3 katten (sept.,okt. én nov.!)en een konijn & dat jaar daarvoor 3 katten en een hondje. Dus ik kan me voorstellen dat het allemaal een keer teveel wordt... :-(

Laat je niet opfokken. Neem zelf beslissingen en laat je DA niet beslissen. Ik bedoel: laat je beestje niet inslapen als jij er nog niet aan toe bent. Goede raad is nooit weg, maar laat je niet dwingen. Sommige DA's zijn nogal snel met dat soort dingen.

Sterkte nogmaals.
Petra412
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 18 nov 2009 07:34

Re: Nieren

Bericht door Petra412 »

35 Katten! :shock:
Ik ben gewoon een particulier met drie katten. Ik bedoelde eigenlijk andere tegenslagen. Ik heb een hartinfarct gehad, terwijl ik nog maar 43 ben. Tweemaal gedotterd. In de directe omgeving zijn er twee mensen overleden, waarvan één zelfmoord. Problemen op mijn werk. Etc., etc. En dan ook nog mijn katten. Ik heb geen kinderen, dus dit zijn mijn kindjes.
Ik klaag niet hoor, want het kan allemaal veel erger. Maar het één komt direct na het ander. Geen moment om adem te halen. En dit met Astertje is schijnbaar even de druppel.

Ik laat haar nog niet inslapen. Ik vond in jouw verhaal een mooie afweging en zover is ze nog niet.

Ik ben op zich heel blij met mijn dierenarts. Ik vertrouw haar volkomen, maar ik ga inderdaad mijn eigen weg. En zij kijkt mee en geeft haar mening. Dat zit wel goed.

Tjonge, wat een verdriet moet jij telkens hebben gehad.................
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieren

Bericht door Cari »

Petra, wat me niet helemaal duidelijk is uit je verhaal is of Aster al lange tijd last heeft van haar nieren of dat het heel plotselling is opgekomen. Als het chronisch is (dus al lange tijd duurt) kan het nooit meer beter worden, maar als het acuut is, kan dat soms wel.
Ik heb de site waar Rieneke mee kwam (http://home.planet.nl/~boe00645/nier-intro.html) eens doorgespit en raad je aan dat ook te doen. Het geeft veel tips en is geschreven door een vrouw die ervaring heeft met een 'nierkat' en all ups en downs langdurig heeft meegemaakt. Heel helder geschreven en soms heel ontroerend.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Petra412
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 18 nov 2009 07:34

Re: Nieren

Bericht door Petra412 »

Wanneer is het begonnen? In de maand augustus begon ik dingen te merken. Moeite met springen, af en toe. Kopje voorover hangen terwijl ze sliep. Ik heb het toen besproken met de dierenarts. Het waren dezelfde klachten als Jazz had, het was dus voor mij makkelijk om te herkennen. De dierenarts heeft toen aan haar nieren gevoeld en deze voelde nog goed. Zij dacht, omdat Jazz net was overleden dat ik spoken zag. En ik geloofde dit. Drie weken geleden zag ik dat haar vacht niet meer aansluitend viel in haar nekje en op haar voorpoten.
Vorige week begon ze opeens aanhoudend te miauwen 's nachts. En vrijdag op zaterdag had ze flink veel vocht overgegeven. En zaterdagmorgen weer. Zaterdag was ze echt ziek. Stil en blijven liggen in haar mandje.
Zondagavond begon ze weer wat op te knappen en ging ze weer wat eten.

Ik ga de site zeker doorlezen. Vanavond misschien even. Ik heb al even snel gekeken.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Nieren

Bericht door Admin »

Op deze pagina kun je ook lezen over de ervaringen met een nierkat.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Nieren

Bericht door Ambertje73 »

Ja Cari, je hebt gelijk!
Een collega van mij heeft een kat gehad die nu al twee keer op onverklaarbare wijze verschrikkelijk hoge nierwaarden heeft gehad.
Het beestje heeft twee keer een paar dagen aan het infuus gelegen en knapte toen wonderwel op! :smile:
Alleen blijft hij wel een risicofactor. Als hij ergens last van krijgt, al is het een virusje, dan staan ze bij de DA.

Tjonge Petra, dat is even slikken. Als je eenmaal een hartinfarct hebt gehad, blijf je hartpatient (sorry, klinkt nogal hard!).
Wij zeggen ook vaak, het kan ALTIJD slechter. Mijn vader heeft twee jaar zonder werk gezeten, dus we hadden geen geld te makke (grof gezegd).
Op dat moment werden er meteen katten ziek/ overleden twee en dat kun je nét allemaal betalen.
Toen konden wij zeggen: maar we zijn allemaal nog gezond, want heb je dat er OOK nog bij dan....

Zoals je al zegt: ALLES komt dan ineens, totdat je er bijna niet meer tegenkunt! :-(
Gelukkig (eigen ervaring) komt er altijd weer een tijd dat het beter gaat!

En zo te zien, ben jij een positief mens, dus je zal het allemaal (op z'n tijd) wel op een rijtje kunnen zetten! :-|
Kalm aan en kop op!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieren

Bericht door Cari »

Is het misschien een idee om voor een second opinion naar een andere dierenarts te gaan? Als jij in augustus met voor jou herkenbare klachten bij haar komt en zij doet dat af met "ik voel niks" en 2,5 maand later is Aster doodziek.... Het geeft mij niet veel vertrouwen. Dierenartsen zien natuurlijk heel veel katten met nierproblemen en afgezien van een dieet aanbevelen, doen ze er verder vaak weinig aan. Maar ik vind aftakeling in 2,5 maand behoorlijk snel en daarbij is Aster eigenlijk nog heel jong voor chronisch nierfalen.
Ik heb zelf ook een poes gehad. die 17 was toen mijn dierenarts nierfalen constateerde. Zij wilde er niets aan doen. Ik ben toen naar een andere arts gegaan en mijn Noes heeft nog ruim 1,5 jaar heel monter en gelukkig geleefd. Het is altijd te proberen....
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren

Bericht door Adriana »

hoi petra,
er loopt hier een vrolijke brutale nierkat rond die ook nog ex-diabetes is (en ex-mastceltumor..).
hij had niet een dergelijke hoge crea en urea als de jouwe, ik schat bij jou fase 3 van de vier en Mo was fase 2.
rustig blijven ademhalen en je orienteren. ik ken je situatie en gevoel vanuit mijn eigen ervaring vorig jaar.

weet nog beetje weinig: is fosfor gemeten? weet je zijn bloeddruk? bloedsuikerwaarde?

als de conditie niet geweldig is kan een virus al tijdelijk nierfalen geven.
maar bij jou lijkt me dat niet het geval.
misselijk kan komen van de hoge urea/crea. of door de medicijnen of beide.
wat hier uiteindelijk heel erg goed helpt is McSamuel niertonicum tabletjes en renalzin van Bayer als zijn fosfor te hoog is.
even via de zoekindex kijken, of op deze site of bij barf.nl voor goede ervaringen. t is plantaardig en hij slikt nu nog maar een fractie van de voorgeschreven dosis.
ik kan je er wel een paar opsturen, ze zijn te krijgen bij dierapotheker, even googelen. en daar anders even naar toe bellen. ze zijn erg aardig en behulpzaam.
oh ja, Mo heeft ipakitine en fortekor geslikt maar pas met McSam zijn zijn nierwaardes behoorlijk aan het dalen..

wij doen nog wel iedere twee maanden bloedonderzoek om te weten of het allemaal goed gaat en aanslaat. Mo eet royal canin renal beef en tuna. hills foliezakjes is goed en blik is wat vetter. trovet is prima en specific ook, maar dan moet je zeker weten dat hij goede bloedsuikerwaardes heeft. en heel klein beetje gekookte kip of kalkoen als hij helemaal niet eet. en Mo krijgt klein beetje/speldenknop vitamine c (calcium ascorbate van solgar). katten kunnen het zelf maken, maar zijn conditie is daarvoor denk ik nu te slecht en hij heeft het, zeker nu wel nodig.
weet je zijn bloedsuikerwaarde? bij bloedonderzoek bij de da heet dat gluco. daar zit altijd wel wat verhoging door stress bij. goed om dat toch ook nog even aan je da te vragen. anders zou nog een fructosaminetest gedaan moeten worden.

wil wel even meedenken met wat meer info. wens je sterkte en wijsheid, groetjes van adriana en Mo
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie