Gizmo ligt op sterven (nieren) maar ziet er nog fit uit?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Edwin
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 apr 2008 18:41

Gizmo ligt op sterven (nieren) maar ziet er nog fit uit?

Bericht door Edwin »

Beste allemaal,

Wat een rotdag vandaag voor mij en mijn lieve vrouw.
Gisteren begon onze 9 jarige kat te kotsen en stopte met eten en drinken.

Vanochtend meteen naar de dierenarts waar we te horen kregen dat er uitzonderlijk veel kreatinine in zijn bloed zat (waarde van 1200) en dat de kat in zijn laatste fase zit omdat zijn nieren niet meer funtioneren. Tevens een foto laten maken waarop wel wat niersteentjes te zien waren. Verder ligt de lieverd nu aan een catheter en infuus. Hij wordt namelijk doorgespoelt, echter komt er te weinig urine in de blaas terecht. Als laatste redmiddel wordt er straks een echo gemaakt om te kijken of nierstenen de boel blokkeren..
Zo ja kan een zeer ingrijpende en dure operatie misschien helpen.
Hij krijgt trouwens geen medicatie.

Er is on al gemeld dat Gizmo het waarcshijnlijk niet haalt (naar aanleiding van bovenstaande uitslagen).
Wat wij alleen niet snappen (en de dierenarts ook niet) is dat hij zo kwiek en fit uitziet. Hij knort, geeft kopjes etc.
Een kat in de laatste fase van een nieraandoening schijnt over het algemeen vermagert te zijn, met een doffe vacht etc.
Onze Gizmo dus niet....
Vannacht moet er een wonder gebeuren, meer voor de hand liggend is dat we morgen afscheid moeten nemen van een, op het oog, gezonde kat. Mijn god hoe slaan we ons daar doorheen? Als hij nou doodziek zou zijn zouden we nog het gevoel hebben het beestje uit zijn lijden te verlossen!

Mocht iemand nog iedeen hebben, meld het ons. We blijven onderzoek plegen en hopen tot het einde.

Bedankt,

Edwin
Laatst gewijzigd door Edwin op 03 mei 2008 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Gizmo ligt op sterven (nieren) maar ziet er nog fit uit?

Bericht door Sandra W »

Als het acute nierziekte is (dus nierklachten door een ontsteking) kan een antibioticakuur nog wel eens goed helpen en verder kan Prednison voor katten ook een enorme boost geven. Dat heeft mijn eigen poesje ook tijdelijk gehad en dat heeft enorm goed geholpen. Alleen is zij een gewoon oud nierkatje dus mager en met doffe vacht en dus niet zoals jullie kat nog zo kwiek en fit. Wie weet kan jullie dierenarts hier nog iets mee, maar ik vrees eigenlijk van niet. Ik heb helaas geen verdere tips, want dit is echt een heel uitzonderlijk geval en jullie doen echt alles wat mogelijk is, dus ik kan niet anders doen dan jullie heel veel sterkte wensen en duimen voor een wondertje!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Gizmo ligt op sterven (nieren) maar ziet er nog fit uit?

Bericht door Kattenbella »

Als je vindt dat hij er goed uitziet en gaat zou ik hem zeker nog niet direkt in laten slapen.
Wel erg moeilijk deze medelingen.

Sterkte!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Edwin
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 apr 2008 18:41

Re: Gizmo ligt op sterven (nieren) maar ziet er nog fit uit?

Bericht door Edwin »

Gizmo ligt nog steeds aan het infuus, en krijgt nu ook pijnstillers en antibiotica..
Vandaag was zijn creatinine waarde nog steeds 1200 :(
De machines schijnen trouwens maar te kunnen meten tot 1200, dus zou best kunnen dat het wel gezakt is maar niet meetbaar.

Vandaag even bij hem gewest en hij begon meteen kopjes te geven tegen mijn petje, deze heb ik dan ook maar in zijn kooitje achter gelaten. Hij eet en ziet er best ok uit. Inslapen is dus geen optie voor ons! We gaan eerst de hele dierenapotheek leegkopen (gelukkig is het morgen maandag). Dus Fortekos voor de nieren, cimetidine tegen misselijkheid, een waterspuit, Leo Renil dieetvoer, etc etc

Zolang Gizzie blijft knokken blijven wij dit ook doen!
Maar zolang die creatinine waarde zo skyhigh blijft heb ik niet al te veel vertrouwen in een goede afloop :(

Heeft iemand anders op dit forum ervaring met katten die een creatinine waarde van 1200 hadden?

Edwin
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Gizmo ligt op sterven (nieren) maar ziet er nog fit uit?

Bericht door Sandra W »

Dat is inderdaad gigantisch hoog zeg, dat belooft inderdaad helaas niet veel goeds :-(.

Er is verder inderdaad een forumster die een kat met deze hoge waarden had, maar ik zie haar helaas niet zo vaak meer op het forum. Ze heeft een fantastische webblog geschreven over haar kat met nierfalen met heel veel tips en informatie, dat is zeker de moeite van het lezen waard!

Ik zet hier de link neer, maar als dat niet mag kun je me natuurlijk altijd een PB-tje sturen: http://linusdeflinus.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;.

groeten,
Sandra
Laatst gewijzigd door Sandra W op 28 apr 2008 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Edwin
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 apr 2008 18:41

Re: Gizmo ligt op sterven (nieren) maar ziet er nog fit uit?

Bericht door Edwin »

Hoi Sandra,

Ik zal de link eens op mijn gemak gaan lezen, bedankt in ieder geval!

Gizzie is nu thuis, na een gesprek met de internist mochten we hem meenemen. Zijn creatinine gahalte was wel nog steeds 1200++ :(
Maar de internist vond hem zo opgeknapt dat hij alleen als advies heeft meegegeven hem goed in de gaten te houden en te zorgen dat hij veel drinkt en zijn dieetvoer eet (wat hij nu schrokkend nara binnen hapt).
O ja en hij moet een antibiotica kuur afmaken.

Over 2 weken moet hij terug voor bloedonderzoek en hopen we dat de waarden wel zijn gedaalt. In ieder geval hebben we weer hoop!

Edwin
Gebruikersavatar
sjefke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 apr 2008 21:16

Re: Gizmo ligt op sterven (nieren) maar ziet er nog fit uit?

Bericht door sjefke »

Beetje aan het googlen geweest. Als de spoeling al helpt, zie je pas een daling van de creaine waarden na een paar dagen. Met verschillende medicijnen kan Gizmo nog een goed leven hebben.

De behandeling bestaat uit anti-misselijkheidsmedicijnen (Primperan), maagzuurremmers (Zantac), een middel dat de glomeruli (nierfilters) beschermt (Fortekor) en infuus om de nieren door te spoelen. Voor de zekerheid heb ik de hond ook antibiotica laten toedienen (Amoxycilline en Baytril (een zgn. chloorquinolone). De volgende dag was het creatinine nog steeds onmeetbaar hoog (groter dan 1200). De verleiding kwam om de handdoek in de ring te gooien. Maar dat doen we niet zo heel graag, tenzij het uitzicht op herstel afwezig is want dan moet je reëel zijn. Ook komt het voor dat de baas echt geen verdere behandeling meer wil. Dus hebben we toch nog maar een dagje volgehouden. En .... de volgende dag was het creatinine gehalte nog steeds boven de 1200. Maar de volgende dag daalde het creatinine gehalte al wat tot 1020 en de dag daarop 850 en de dag daarop 630 en de dag daarop 350.......

Dit betreft een hond, maar is net zo goed van toepassing op Gizmo. Mochten de waarden nou omlaag gaan, geniet dan van de tijd die jullie nog gegund is.

De hond in dit verhaal is helaas na ongeveer een maand ingeslapen...

De glomeruli (vaatkluwentjes) in de nieren van de hond bleven zoveel eiwit doorlaten, dat met de urine meer eiwit uit het lichaam verdween dan dat het lichaam zelf weer kon aanmaken. Door het eiwit tekort bleef de reu overal vochtophopingen (oedemen) houden. Infusen met plasma verhielpen het probleem wel tijdelijk maar op de lange duur werd dit een onhoudbare en ook onbetaalbare situatie. Begin Augustus is de hond zachtjes ingeslapen.

Ik wil geen doemdenker zijn, maar het kan dus toch slecht aflopen... Bereid je daar dus op voor... Maar voor hetzelfde geld slaan de medicijnen wel aan! En ik hoop uiteraard op het laatste!

Sterkte en geniet van Gizmo zolang het nog kan. Geef 'm maar een knuffel van me.
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 290
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Gizmo ligt op sterven (nieren) maar ziet er nog fit uit?

Bericht door Wendy »

Hoi Edwin,

De blog over Linus is van mij, wij hebben Linus moeten laten inslapen toen zijn Creatinine meer dan 1200 was, maar toen was Linus ook heel erg ziek (kon niet meer op zijn pootjes staan :-(). Met Linus ging het heel lang goed, maar we wisten eigenlijk wel dat het een aflopende zaak was. Zolang Gizzie zo vrolijk lijkt en goed eet en drinkt zou ik nog geen euthanasie overwegen, op alle sites over nierziektes staat niet voor niets "treat the cat, not the numbers". De ene kat kan blijkbaar meer 'hebben' dan de andere kat, er zijn katten die nog maanden, zelfs jaren geleefd hebben met hoge nierwaarden.

Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte toewensen! En kijk anders ook even op de voorpagina van de kattensite bij medisch/ziektes, daar staan verschillende artikelen over nierfalen, die ook erg interessant zijn (alle artikelen zijn nagekeken en goedgekeurd door een dierenarts).

Sterkte!
Wendy
Gebruikersavatar
Anida
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 22 jan 2008 20:38

Re: Gizmo ligt op sterven (nieren) maar ziet er nog fit uit?

Bericht door Anida »

Edwin heel veel sterkte met Gizmo. Ik hoop dat je samen met je vrouw toch nog een tijd mag genieten van hem. En Gizmo een fijne tijd kan geven.
Laatst gewijzigd door Anida op 28 apr 2008 23:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Trots personeel van Miekje, Toetie en Pluk.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Gizmo ligt op sterven (nieren) maar ziet er nog fit uit?

Bericht door Kattenbella »

Edwin, dit is ook mijn boodschap! Zolang het gaat geniet van je lieverd. Elke dag is er eentje.

Bella
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Gizmo ligt op sterven (nieren) maar ziet er nog fit uit?

Bericht door Shaz »

Ik vind het in ieder geval geweldig om te lezen dat jullie er alles aan doen om Gizmo zolang mogelijk bij jullie te houden, nu hij er nog zo fit uitziet en nog zo lekker komt knuffelen. Blijf vooral naar je kat kijken en geniet van elke dag samen!
Veel succes.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 290
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Gizmo ligt op sterven (nieren) maar ziet er nog fit uit?

Bericht door Wendy »

Hoi Edwin,

Hoe gaat het nu met Gizmo?

Groetjes,
Wendy
Gebruikersavatar
mbloe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 mar 2008 20:57

Re: Gizmo ligt op sterven (nieren) maar ziet er nog fit uit?

Bericht door mbloe »

Hey Edwin,

Onze Tarzan heeft ook nierproblemen (hij is bijna 8 jaar).
Hoe is het met jullie Gizmo??

Sterkte, Mariska
Knuffel, Tosca, Drabber, Tarzan en Lapke
Edwin
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 apr 2008 18:41

Re: Gizmo ligt op sterven (nieren) maar ziet er nog fit uit?

Bericht door Edwin »

Met Gizmo gaat het op het oog prima, hij eet (wel kieskeurig nu), drinkt goed etc.
Volgende week weer bloed prikken bij de internist en dan maar hopen dat de waardes (flink) zijn gezakt!

Voor nu even afwachten dus...
Gebruikersavatar
sjefke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 apr 2008 21:16

Re: Gizmo ligt op sterven (nieren) maar ziet er nog fit uit?

Bericht door sjefke »

sterkte en knuffel Gizmo maar van me
Gesloten