nieraandoening

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gesloten
michel
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2008 18:49

nieraandoening

Bericht door michel »

Hallo,

Ik heb (had) 2 katten , gecastreerde katers van 4 en 5 jaar oud.
Ik ben ongeveer 9 maanden geleden voor m'n werk naar het buitenland gegaan en heb m'n huis voor een zacht prijsje aan 2 meisjes verhuurd met als vereiste en afspraak dat ze goed voor m'n katten zouden zorgen.(ze waren toen op het oog kerngezond)
Echter toen ik afgelopen kerst voor een week teug kwam bleek 1 an de katten sterk vermagerd te zijn , ben toen meteen naar de dierenarts gegaan waarna z'n bloed en urine naar een lab gestuurd zijn voor onderzoek
Hieruit bleek dat hij een enorm hoge nierwaarde had en helaas na een week hieraan overleden is (ondanks dagelijkse infusen , medicijnen etc. ).
Ik heb daarna sectie laten plegen en hier uit bleek dat z'n nieren verschrompeld waren en dat dit de oorzaak van het nier falen was.
Nu 11/2 maand later heeft m'n andere kat (jonger en uit een ander nest) de zelfde symptomen heeft , welliswaar niet in een vergevorderd stadium zoals bij m'n overleden kat het geval was maar toch.
M'n dierenarts heeft hier niet echt een verklaring voor maar vind ook dat dit voor 2 jonge katten wel heel uitzondelijk is!
en volgens haar zijn is een virus een mogelijkheid (het zijn binnenkatten) of erfelijkheid (zou wel heel toevallig zijn).
Maar goed daar ik er niet 100% van overtuigd ben dat die 2 meiden (20 jaar oud) echt goed voor ze gezorgd hebben (er zitten inmiddels andere mensen in m'n huis waar ik een veel beter gevoel bij heb) zit ik nu met een enorm schuld en frustatie gevoel en wil daarom bij deze vragen of andere forumleden misschien een zelfde ervaring hebben gehad of eventueel suggesties omtrent de oorzaak .
Ben hier echt doodziek van!
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: nieraandoening

Bericht door tacuma »

Hallo Michel,

Allereerst welkom hier op het forum. Helaas is de reden voor je aanwezigheid een heel
droevige, en ik wil je dan ook mijn medeleven betuigen met het verlies van je kat, op
veel te jonge leeftijd. Hopelijk komt hulp voor je tweede kat op tijd!

Zou het kunnen zijn dat de katten te weinig te drinken hebben gekregen, in combinatie
met voer met een te hoog zoutgehalte? Ik kan je over nierfalen bij katten niets vertellen,
maar er zitten hier meerdere mensen die daar helaas ook droevige ervaringen mee hebben,
ook met vrij jonge katten. Ze zullen dan ook zeker reageren.

Ik wens je veel sterkte in deze moeilijke tijd!
Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: nieraandoening

Bericht door Wendy »

Hoi Michel,

Wat afschuwelijk wat je hebt meegemaakt met je katten, vreselijk om ze al op zo'n jonge leeftijd te moeten missen :cry:. Wij hebben zelf vorig jaar onze lieve kat Linus van 4 jaar moeten laten inslapen vanwege ernstig nierfalen. Drie maanden hebben we voor hem gestreden met medicijnen geven, etc. maar helaas hielp dit alles niet (hij werd wel even beter, maar plotseling ging het bergafwaarts).

We hebben bij Linus ook een echo laten doen, en zijn nieren waren nog perfecte grootte. Hij had waarschijnlijk een nierbekkenontsteking (heel lastig te behandelen). Ik zou sowieso laten bepalen welke vorm van nierfalen je nog levende kat heeft (dmv blaaspunctie, echo, bloedonderzoek). Misschien heeft het een hele andere oorzaak. Vraag anders ook na of schrompelnieren kan komen door slechte verzorging. Kan je die meiden nog bereiken? Heel vervelend dat je daar geen goed gevoel over hebt, kan het me helemaal voorstellen.

Je kat krijgt nu zeker ook speciaal niervoer en misschien medicijnen? Ik hoop dat je in ieder geval nog heel lang van hem mag genieten.

Heel veel sterke in ieder geval!

Wendy
Gebruikersavatar
mbloe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 mar 2008 20:57

Re: nieraandoening

Bericht door mbloe »

Hoi Michel,

Wat een zéér triest verhaal zeg!
En ook nog zo jong...
k weet sinds vandaag dat onze Tarzan ook ernstige nierproblemen heeft, ik hoop dat hij met speciaal eten en zijn medicijnen toch een fijn leven mag hebben, en nog een tijdje bij ons blijft! Hij is pas 7 1/2.
Ik ben er erg van geschrokken dat hij zo ziek is, en het besef duurt ook wel even....

Ik had nog zo beloofd aan Tarzan goed voor hem te zorgen, daar ik mijn vorige kat, Drabber, noodgedwongen heb moeten achterlaten....
Het verhaal van Linus en Wendy, Wendy heeft ookgereageerd hier, had ik ook al gelezen, 4 jaar was Linus meen ik?

Ik wens je veel sterkte,

Groetjes Mariska
Knuffel, Tosca, Drabber, Tarzan en Lapke
Gebruikersavatar
AnitaGinger
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mar 2008 14:50
Locatie: Breda

Re: nieraandoening

Bericht door AnitaGinger »

Beste Michel,

Ook ik heb een kat met nierfalen. Zij is nu bijna 16 jaar dus al op hoge leeftijd. Haar nierwaardes waren vorig jaar september zo hoog dat de dierenarts het niet achtte dat zij de kerst nog zou halen. Wij hebben precies gedaan wat onze dierenarts zei dus 1 x daags een fortekor tablet en 2 x per week aan het infuus. Infuus geven doen wij zelf. Het is best rot om die naald (vrij dikke naald) in haar velletje te prikken maar het is het waard geweest want het is nu bijna april en ze loopt nog steeds rond zonder pijn. Ze speelt en kroelt als een grote dus er is nog hoop.

12 jaar geleden heb ik een kat af moeten geven doordat in haar ene nier een tumor zat wat was uitgezaaid en haar andere nier was verschrompeld. Hier was niets meer tegen te doen destijds en ze was toen pas 4 jaar oud. Dat doet vreselijk zeer dus ik begrijp heel goed wat je bedoeld.

Laat een goede diagnose stellen door de dierenarts. Indien de waardes hoog zijn vraag dan wat het beste gedaan kan worden en laat je alsjeblieft niet afschepen met een antwoord dat er niets meer aan te doen is want ook een dierenarts kan fouten maken. Vele dierenartsen zijn nog niet zo ver op dat gebied.

Sterkte
Anita
Gesloten