Nierprobleem bij kat

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gesloten
rick28
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jan 2008 20:29

Nierprobleem bij kat

Bericht door rick28 »

Ik heb een kat van 7 jaar, die sinds een paar dagen lusteloos is, ze plast wel maar geen ontlasting, ze drinkt goed.
We zijn vandaag naar de dierenarts geweest en na een bloedonderzoek zegt hij dat de waarden veel te hoog zijn en dat er niet veel meer aan gedaan kan worden.
bij oude katten vookomt maar niet bij jonge, ik nu dus gaan twijfelen aan de dierenarts want je wilt nog geen afscheid nemen.
Wat is jullie mening.
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Rick,

Wat een naar nieuws voor jullie en voor jullie kat. Als ik jou was zou ik hier het niertopic (bovenaan als Sticky) doorlezen, en dit stukje.

Het is altijd moeilijk om afscheid te nemen, zeker als je niet helemaal zeker bent of je nog iets kan doen. Ik zou hierover nog een keer een goed gesprek hebben met de dierenarts. Wij hebben ook een nierkat gehad, vier jaar oud, met hele hoge nierwaarden (nog maar 15% nierfunctie, dus echt heel weinig). In overleg met de dierenarts hebben we besloten een nierecho te doen, om te kijken of de nieren nog in tact waren of niet. Om een lang verhaal kort te maken, de nieren waren nog in tact, en we hebben drie maanden lang medicijnen gegeven en niervoer, en gedwangvoerd. Na drie maanden was het helaas alsnog afgelopen, hoewel Linus in die maanden ook nog een hele goede tijd heeft gehad. Onze grens (wanneer we euthanasie zouden doen) lag bij 1. En hoge nierwaarden en 2. Dat Linus zich ziek zou voelen (je kan natuurlijk goed aan je kat zien of hij zich goed voelt/speelt, etc. of niet).

De laatste week hebben we een test gedaan waarop de machine van de dierenarts Linus' waarden niet eens meer kon meten, en hij voelde zich beroerd. Toen hebben we dus gekozen voor inslapen, omdat dat toen het laatste was wat we voor hem konden doen.

Verder: - voor de ontlasting zou je Lactulose kunnen geven, in overleg met je dierenarts.

Ik zou verder goed kijken naar je kat, hoe lijkt hij zich te voelen? Nietkatten hebben geen pijn, maar voelen zich vooral zwaar misselijk. Je kan dit oplossen met primperan of primperid, en medicijnen als Fortekor, en een nierdieet kunnen ook goed helpen.
Het belangrijkste is echt om te kijken naar hoe je kat zich voelt.

Heel veel sterkte en laat je nog weten wat jullie beslissen? Voor vragen kan je me altijd mailen!

Wendy
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Oja, jullie kunnen altijd een second opinion aanvragen bij een andere dierenarts over de nierwaarden. Weet je nog wat de waarden waren?
rick28
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jan 2008 20:29

Bericht door rick28 »

Wendy schreef:Oja, jullie kunnen altijd een second opinion aanvragen bij een andere dierenarts over de nierwaarden. Weet je nog wat de waarden waren?
Nee weet het niet meer , je bent van de wereld als je zo'n bericht krijgt.
Een van de waarden was 1100.
Dank voor je reaktie.
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Rick,

Ja, het is erg ingrijpend, ik weet nog dat wij onze tranen echt in moesten houden toen we het hoorden. Ik denk dat de Creatinine 1100 was, dat is heel erg hoog (maar hangt ook af van met welk apparaat het gemeten is!). Ik zou dan toch maar even met je dierenarts overleggen wat nu te doen. Met deze hoge waarden zou je kat heel misselijk moeten zijn helaas. Maar mocht hij zich normaal gedragen dan zou ik medicijnen etc. proberen. Het blijft een hele moeilijke keuze, heel veel sterkte!

Wendy
rick28
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jan 2008 20:29

Bericht door rick28 »

Wendy
Wij hebben nog een keer met de dierenarts gesproken en hij zegt dat het heel ernstig is, dat hij wel medicijnen kan geven en aan het infuus maar het is alleen rekken, misschien weken of maanden.
Ze was heel lusteloos, kwam niet meer op schot zitten ,zat alleen in een hoek van de kamer, ze at niet meer , volgens de arts was ze uitgedroogd .
We hebben Lady vanmorgen in laten slapen helaas.
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Heel veel sterkte Rick, met het verlies van Lady. Zoals je haar gedrag beschrijft denk ik dat je de juiste keuze hebt gemaakt. Die weken dat je het had gerekt waren denk ik niet leuk meer geweest voor haar.

Liefs,
Wendy
rick28
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jan 2008 20:29

Bericht door rick28 »

Wendy

Dank je voor alles.

Rick
Gesloten