16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Cerna

Re: 16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Bericht door Cerna »

Waarom zou je je schuldig moeten voelen wanneer je spuitjevoert?
Wanneer het je kat helpt en het geen dwang is dan is het toch net zoiets als medicijnen geven of een vochtinfuus? En daar voel je je toch ook niet schuldig over, lijkt me?
Ik heb er tenminste nog nooit enig schuldgevoel over gehad. Niet met Noa die we daardoor 4,5 jaar extra hebben gegeven en nu niet met Amber. Ze krijgt 4x daags haar kwart blikje nierdieet, eet daarnaast nog wat brokjes en blijft daardoor keurig op gewicht en zit prima in haar vel (letterlijk en figuurlijk)
En ook belangrijk: ik heb geen zorgen.
Gebruikersavatar
thunderfire26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 dec 2021 14:47

Re: 16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Bericht door thunderfire26 »

@Anne
Dank je wel. Het is inderdaad een gedoe... gelukkig lijkt het voor het moment weer okay gelukkig

@Cerna
Meer ook omdat het het zoveelste ding is wat er bij komt... lang voordat dit allemaal begon had ik echt de insteek dat ik bij hem er nooit een medisch circus van zou gaan maken (omdat hij ook al veel heeft doorstaan in het verleden) Maar dat station zijn we wel gepasseerd inmiddels. Ik heb het er ook met anderen over gehad en het is inderdaad meer "helpen waar nodig". Zo zal ik het ook moeten bekijken. Vochtinfuus vond ik in het begin ook even lastig. Gelukkig laat hij het allemaal redelijk toe inmiddels. Misschien is er ook een beetje een intern conflict vanwege mijn medische achtergrond. Voor nu gaan we maar gewoon weer verder zoals 'ie gaat. Ik heb er inmiddels een dagtaak aan, maar doe het met liefde.
Fijn om te horen dat het Amber allemaal goed verloopt nu. Geen zorgen hebben is wel erg fijn.
Bowie (9) Piet 💫
Gebruikersavatar
thunderfire26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 dec 2021 14:47

Re: 16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Bericht door thunderfire26 »

Gisteren hebben we weer een "mijlpaal' gehaald. We zijn nu een half jaar na de diagnose. Ik denk dat niemand had verwacht dat we zo ver zouden komen. Maar tegelijk ook wel weer wat zorgen. Eten is weer een ding. Echt serieus hoeveel verschillende soorten voer er gisteren en vandaag weer langs gekomen zijn....Hij doet alsof hij heel graag wilt eten (komt op openen blikje af etc) maar zodra hij er aan geroken heeft is hij weer weg. Om gek van te worden. Hij blijft verder wel goed drinken gelukkig. Maar ik denk dat we toch weer eens met de DA moeten gaan overleggen. Heb het idee dat hij toch weer afgevallen is en ondanks Mirtazapine houdt het eten niet over (Mirtazapine wel in een hele lage dosering) Althans gisteren niet. Nu lijkt het wel weer aan te slaan. Dilemma's...
Bowie (9) Piet 💫
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Bericht door Anne »

Krijgt Hij ook iets tegen misselijkheid?
Want daar lijkt het een beetje op
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
thunderfire26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 dec 2021 14:47

Re: 16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Bericht door thunderfire26 »

@ Anne
Ja, hij krijgt al langere tijd iets tegen de misselijkheid (Cerenia, 4mg)
En CBD en Slippery Elm zouden potentieel ook iets doen tegen misselijkheid

Hij had zich weer even herpakt, maar heb net met de DA gebeld. Hij eet nauwelijks ondanks Mirtazapine (die ik al wat verhoogd had) Drinken gaat nog wel steeds goed. Afspraak gemaakt dat hij morgen voor infuus gaat. Hopelijk helpt dat nog, want anders moeten we over andere dingen gaan nadenken 😕
Bowie (9) Piet 💫
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Bericht door Anne »

Sterkte met alles zorgen, hopelijk helpt het infuus!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
thunderfire26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 dec 2021 14:47

Re: 16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Bericht door thunderfire26 »

Eigenlijk wilde ik niet posten, maar toch maar anders besloten.

Infuus heeft helaas niet geholpen. Woensdagavond leek het even beter, begon ook weer wat meer te eten. Maar dat was vrij snel ook al weer voorbij. Ik heb gisteren opnieuw contact met de DA gehad en het probleem voorgelegd.
In eerste instantie werd er nog geopperd om evt 3 dagen infuus te doen. Maar ik had al snel zelf zo iets van "dat wil ik hem niet meer aan doen". Andere eetlust opwekkers zouden nog een optie kunnen zijn. Heb daarna ruggenspraak met mijn zus gehouden over hoe en wat. En vooral over hoe verder....

Daarna de DA weer gebeld (andere assistente nu) en mijn gedachten besproken. Zij gaf ook aan dat het 3 daagse infuus waarschijnlijk zinloos zou zijn, omdat dit ook al niet heeft geholpen.
Besloten om nog te starten met Prednison als eetlust opwekker, dit weekend aan te kijken en dan maandag een beslissing te nemen. Een beslissing als in euthenasie.

Momenteel zit ik in een emotionele spagaat. Ik begrijp heel goed dat dit een keer ten einde gaat komen. Piet is inmiddels 17 jaar en gezien zijn problemen heb ik daar ook absoluut vrede mee. Technisch gezien zitten we al dik in geleende tijd.
Prednison leek gisteren goed aan te slaan in ieder geval. Voor zijn doen had hij echt veel gegeten.
Dus ik hoop dat dit nog even zo mag blijven.
Maar ik kom ook niet los van het idee dat dit misschien wel ons laatste weekend zou kunnen zijn.
Gaat een pilletje echt de allesbeslissende factor zijn? Zo lastig dit allemaal.
Zelf lijkt hij er niet zo van onder de indruk. Hij heeft heerlijk relaxed liggen slapen en heeft nu besloten om toch wat brokjes te gaan eten.

Ik denk dat ik heel even geen update meer ga posten voor nu. Voor het moment neig ik er heel erg naar om het nog ever verder aan te kijken dan maandag. Het voelt nu ergens nog niet goed om de definitieve beslissing te maken.
Het feit dat ik wel al een beslissing heb genomen (dit is echt het laatste wat we proberen) geeft ook wel een soort rust. We hebben nu echt alles gedaan wat we kunnen.
Bowie (9) Piet 💫
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Bericht door Anne »

Doe het maar gewoon met je gevoel, jij kent je kat het beste
Fijn dat het nu even rustig is en stabiel.
De laatste loodjes zijn altijd het zwaarst
Ik hoop dat je ondanks alles ook nu nog kan genieten van het moment
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
thunderfire26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 dec 2021 14:47

Re: 16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Bericht door thunderfire26 »

Dankjewel Anne, het zijn wijze woorden gebleken.
Er is die maandag geen beslissing gekomen. We hebben eigenlijk een hele goede week gehad. Ik denk een soort opleving door de Prednison. Ik had echt even het gevoel dat hij weer helemaal de oude was. Nu lijkt het helaas weer af te zwakken.
Hij is nog steeds wel vrolijk en komt aandacht halen, maar eten gaat moeizaam.
Bowie (9) Piet 💫
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Bericht door Anne »

Sterkte met alle zorgen, ik duim voor jullie!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
thunderfire26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 dec 2021 14:47

Re: 16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Bericht door thunderfire26 »

Het is al weer even geleden dat ik iets heb gepost. En ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook een beetje vergeten was.
Lang verhaal kort: met ons gaat het goed 😊

Er is geen beslissing gekomen. En dat is de beste beslissing ooit geweest.
We nemen het gewoon hoe het komt en dat soort beslissingen kunnen prima genomen worden mocht het moment daar zijn.
Prednison doet wat het moet doen. Hij eet. Sommige dagen voor zijn doen giga veel en sommige dagen is het niet zo bijzonder veel. Hij is vrolijk en opgewekt. Rent naar de deur als ik thuis kom, gaat af en toe toch ook weer de confrontatie aan met Bowie. Dat soort dingen.
Heb er laatst ook nog met een van de assistentes bij de DA over gesproken. Die gaf me helemaal gelijk. Dit is een goede beslissing geweest, gewoon lekker doorgaan zo.

Medicatieschema wel wat aangepast inmiddels. Dus mocht iemand dat nog interessant vinden, zie hier onder.
Combi van CBD/THC en Prednison is niet ideaal, dus daarom gestopt met CBD/THC.

's ochtends: Amlodipine + nutribound & Ipakitine + nutribound
's middags: Slippery Elm
's avonds: 4mg Cerenia + 5mg Prednison (prednoral) + nutribound & 60ml Ringerlactaat sc (6x/week)
's avonds/'s nachts (wanneer het kan): Slippery Elm

op maandag en donderdag krijgt hij extra Omega 3 en op zaterdag en zondag extra vitamine B
Bowie (9) Piet 💫
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Bericht door Anne »

Nou wat een heerlijk nieuws :-P
Fijn dat dat zo goed gaat en dat dat stabiel is nu :eboohoo:

Ook fijn dat je dat laat weten :smile:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
thunderfire26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 dec 2021 14:47

Re: 16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Bericht door thunderfire26 »

Toch maar even een update, want het is al weer even geleden. Geen bericht is goed bericht toch?

Naar omstandigheden gaat het best redelijk. Ik kan wel merken dat hij wat in begint te leveren. Of echt wel oud begint te worden in ieder geval.
Begroetingen aan de deur zitten er niet meer in, maar hij zoekt me wel op als ik thuis kom of bijv uit bed kom (komt aandacht halen). Hij "woont" tegengenwoordig op mijn eettafel om een of andere bijzondere reden. Maar als het goed weer is gaat hij ook nog lekker buiten in het zonnetje liggen.
Eten is nog steeds wisselend, maar niet echt slechter geworden.
Recent nog een keer naar de DA geweest vanwege zijn oog en daar vonden ze hem voor zijn doen ook best nog okay.
Was dezelfde man (DA) die hem toen in september had geopereerd aan z'n gebit. Was zeer verbaasd dat hij er überhaupt nog was.
We kijken het gewoon aan en nemen het zoals het komt.
Bowie (9) Piet 💫
Gebruikersavatar
thunderfire26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 dec 2021 14:47

Re: 16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Bericht door thunderfire26 »

En toen kreeg bovenstaande toch een vervolg.
Waar ik eerst dacht dat hij over de rand van de bak heenplaste (steeds met kont in de opening van de bak, dus naar buiten gericht) lijken het nu echt bewuste plassen buiten de bak te zijn. Had er van die absorberende matjes voor gelegd. Daar een plas op. Maar ook een plas in de woonkamer precies langs een stapel spullen. Gelukkig geen al te erge schade daaraan.
En met momenten is hij ook wat onrustig. Dit kan twee dingen zijn. Of hij heeft een blaasontsteking of het is verergering van ziekte. Net even met de DA assistente overlegd en ga kijken om vandaag een plasje te brengen.
Dus wens me succes.... dit gaat een ding worden 🙄
Bowie (9) Piet 💫
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Bericht door Anne »

Blaasontstekingen komen vaker voor bij katten met nierfalen
Hummel* had het ook, maar haar nierfunctie was al zo slecht dat het puur water leek wat eruit kwam
Hier werkt eurologist altijd goed bij blaasproblemen
Beterschap!!
Wel fijn dat het ondanks dit, zo goed gaat
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie