16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
thunderfire26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 dec 2021 14:47

16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Bericht door thunderfire26 »

In de tussentijd al erg veel gelezen hier als gast, maar nu toch zelf ook maar een account aangemaakt.
Want ik heb wel gemerkt dat praten. maar zeker schrijven mij wel helpt in dit alles.

Het is allemaal begonnen in september met een afgebroken tand. Piet was op dat moment ook niet echt zichzelf en ik vertrouwde het niet, dus heb toen ook bloed laten prikken.
Nierwaarden waren flink afwijkend (creat/ureum bijna 3x de normaalwaarde, fosfaat ook verhoogd maar niet zo gigantisch)
Zijn gebit, of wat er nog resteerde, is toen ook volledig getrokken vanwege allerlei ellende.
Die middag heb ik een tandeloze kat met ernstig nierfalen, een flinke zak medicatie mee naar huis genomen.

De eerste week is erg moeizaam gegaan. Hij moest eten vanwege z'n nierfalen, maar als je bekkie vol met hechtingen zit wilt dat niet echt lukken. En eten is eigenlijk sindsdien een probleem gebleven.
Want meneer at voorheen eigenlijk alleen maar brokken en zonder tanden gaat dat niet echt lekker...

Veel ups en downs, maar stilletjes aan leek het wel beter te gaan. Toch ook redelijk wat afgevallen in de tussentijd, maar gelukkig lijkt dat nu ook stabiel. Maar we zijn van het ene pilletje/poedertje in het andere gerold eigenlijk. Terwijl ik altijd had gezegd dat ik er geen medisch circus van wilde maken.
Wat er nu op het menu staat: Semintra, CBD en THC olie, Ipakitine, omega 3 olie, vitamine B druppels en slippery elm siroop. En zo'n beetje alles geeft ik met een spuitje voer omdat hij anders z'n eten helemaal niet eet.

Vanwege een gebrek aan eetlust in de tussentijd ook nog mirtazapine geprobeerd. Maar met 1/8e van een tablet toch te veel bijwerkingen (mauwen, onrust, toename tremoren,..)
Ter vervanging ben ik toen THC gaan geven. Ja, dit is het actieve bestanddeel van wiet (wat dus niet in CBD zit).
Dit is een weloverwogen en goed geïnformeerd besluit geweest. Helaas heeft dit ook niet het beoogde effect gehad tot op heden.

Inmiddels zijn we nu bijna 3 maanden na de diagnose. Maar het is zwaar met momenten. Dan lijkt het goed te gaan, maar ineens draait het weer om. Eten is nog steeds een issue. Ik heb denk ik bijna alle merken die er te krijgen zijn gehad inmiddels...twee keer....

Twee weken geleden wilde hij bijna helemaal niet meer eten, drinken was minder en had ook een keer overgegeven. Naar de DA geweest (want weigeren = infuus) Was niet gedehydreerd en ze vonden hem best okay voor zijn situatie. Spuit Cerenia gekregen, tabletjes mee en even aankijken.
Toen ben ik ook met de slippery elm gestart (oa tegen maagzuur) Cerenia even gelaten voor wat het was. Dit leek goed te gaan. Er hebben hele goede dagen tussen gezeten. Hij at soms zo veel dat ik zwaar verbaasd was.
Maar nu gaat het al een dag of 2 weer slechter. Nauwelijks eten en drinken lijkt ook weer een issue.
Vanmorgen telefonisch overleg met de DA. Hij is niet gedehydreerd, maar in overleg gestart met subcutaan vocht.
Afgelopen middag de eerste keer gegeven (mag ik zelf thuis doen). Hij liet het redelijk goed toe, maar ik had best wel spijt achteraf. Moet dit nou echt allemaal nog/wel?
Hij heeft de rest van de middag geslapen en vanavond was hij onrustig. Het zit/zat me toch niet lekker. Dus opnieuw de DA gebeld met de vraag of we toch geen infuus moeten overwegen.
In overleg vanavond en morgen ochtend nog een keer subcutaan vocht geven en morgen middag opnieuw overleggen.
Als het niet voldoende heeft gewerkt dan alsnog infuus.

Ik heb mezelf al vele malen afgevraagd, wanneer is het genoeg.
Helaas heeft niemand een antwoord op die vraag, maar het maakt dingen wel erg lastig. Ik heb dit ook bij vele van jullie gelezen. Piet lijkt echter nog niet "klaar" te zijn. Hij doet juist stinkend hard z'n best.

Maar waar ik wel benieuwd naar ben is hoe wisten jullie dat het genoeg was? Wat lieten jullie kattenvriendjes zien?
Ook zijn tips en suggesties wat betreft de behandeling van nierfalen nog welkom.

Alvast bedankt
Bowie (9) Piet 💫
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: 16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Bericht door Tibby »

Onze Tibby verzorgde zich niet meer, haar vacht was aan het vervilten. Sowieso at ze helemaal niets meer uit zichzelf, ook niet met Cerenia/Mirtazipine. Maar ze kreeg geen Slippery Elm/CBD. Slipery Elm eerder al eens geprobeerd, maar deed niets en weetolie durfde ik niet meer te geven vanwege de bloeddruk. We waren al twee weken bezig met dwangvoeren en alle medicijnen onder dwang naar binnen werken. Ze kreeg te weinig voeding binnen. Van een Kat van ooit 7 kilo was z3 steeds verder onder de 4 kilo aan het zakken. Met sommige dingen was ze nog wel de oude Tibby, maar met veel dingen ook eigenlijk niet meer. Met mijn thuiswerken, had ze helemaal niet meer de neiging bij me op tafel proberen te komen. We hadden al een tijd de trap gebarricadeerd, want daar was ze al eens vanaf gevallen.
We hadden muizen in de woonkamer, die volgens mij steeds aan het feesten waren op Tibby haar eten... Ze had niet veel drive deze helemaal weg te houden. Een beetje nog.
Als we op de bank zaten, zagen we geregeld een muis van kast naar kast rennen en Tibby had het geregeld niet eens door.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: 16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Bericht door Zotvanpoezen »

Bij Rambo was het moeilijk. Hij bleef eten als een paard, maar bleef afvallen en verzwakken ondanks zijn medicatie.
Hij wou nog alles doen, maar het ging niet goed meer. Zoals bij Tibby moest ik de trap barricaderen omdat hij anders zou vallen (was al eens gebeurd).
Toch kon hij nog een prooi van een andere kat stelen wanneer deze ermee naar binnen kwam (hijzelf mocht niet meer naar buiten)
Hij kreeg ernstige diarree en begon te zwalpen en door z'n pootjes te zakken.
Toen vond ik het genoeg geweest. Volgens mij had ik veel sneller moeten ingrijpen, daar heb ik nu nog spijt van...

Met Pitoe was het anders. Ze wou niet meer eten, maar had nog veel levenslust. Na een infuus dat een beetje verbetering gaf ging ze snel weer in hongerstaking. Medicatie geven was niet echt een optie: ze was een angstig katje en dwangvoeding en medicatie toedienen gaf teveel stress. De da is enkele keren aan huis geweest voor medicatie in te spuiten, maar ze bleef achteruitgaan. Ik heb in totaal (behandelingen in de dierenkliniek en thuis inbegrepen) maar twee weken afgewacht.
Ze is thuis ingeslapen in de armen van mijn dochter omdat ik door omstandigheden niet thuis was. Toen mijn dochter van school kwam, vond ze dat het plots dringend geworden was. Ik gaf haar de toestemming om de da te laten komen om haar te laten gaan. Achteraf gezien vond ik het veel te laat...

Veel sterkte met je besluit...
Ik begrijp je twijfels om verder te gaan met "dwingen" omdat je nog levenslust ziet. Dat gevoel had ik ook. Verschrikkelijk!
Moeten beslissen over leven en dood is erg moeilijk.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Cerna

Re: 16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Bericht door Cerna »

Mijn kat Amber wordt in maart 17 en in mei werd bij haar ook nierfalen geconstateerd. Gelukkig nog wel in de beginfase.
Omdat Amber ook voornamelijk brokjes at, ben ik begonnen met spuitjevoeren. Ik geloof hier erg in omdat wij hierdoor onze kat Noa ruim 4,5 jaar extra hebben kunnen geven.
En Amber, de kat waar je totaal niets in kreeg met dwang, ondergaat het nog steeds gewillig. Vier keer per dag krijgt ze vijf (open) spuitjes Trovet of Kattovit nierdieet. Ik zet haar in de rotan leesstoel (die kan wat gespetter hebben), leg een handdoek op het kussen en binnen 5 minuten heeft Amber haar eten op. Daarnaast eet ze ook nog wat brokjes (RC Select), maar dat wordt steeds minder
Ze ziet er goed uit, mooi in de vacht, keurige ontlasting, keurig gewicht (is niet afgevallen).
En voor mij: nooit de stress want eet ze wel genoeg? Ja! En krijgt ze wel voldoende vocht binnen? Ja!
Ik zou het echt proberen.

Daarnaast krijgt Amber voor de nieren nog Puur Kidney, een kwart Zitac tegen maagzuur, PEA tegen artrose en Puur Stomac voor de maag (ze was een chronische spugerd), ook nog een drankje en pilletje tegen chronische niesziekte.
Amber krijgt geen Semintra want ze verliest gelukkig geen eiwitten.

En hoe kun je zien of de kat het genoeg vindt?
Wanneer ze in de laatste fase zitten (ik heb de laatste 45 jaar al meerdere nierpatiëntjes gehad) dan spugen ze vaker, kruipen weg, willen niets meer eten (het wordt dan een gevecht om met een spuitje wat binnen te krijgen) en gaan wankelen alsof ze dronken zijn.
In de aanloop naar deze fase kan je kat zich ook meer gaan krabben (mensen met ernstig nierfalen hebben in de palliatieve fase ook last van jeuk).

Ik wens je heel veel sterkte!
Gebruikersavatar
thunderfire26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 dec 2021 14:47

Re: 16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Bericht door thunderfire26 »

@tibby @zotvanpoezen en @Cerna dank jullie wel allemaal voor jullie berichten! Ik was even een poosje offline, dus zie het nu pas.

Van wat ik uit jullie verhalen begrijp, dan laten ze echt wel zien dat het genoeg is. Dat stelt me ergens weer een beetje gerust. Dank daarvoor. Want ik ben erg bang om te vroeg in te grijpen en hem nog tijd te ontnemen. Voor nu is hij nog steeds vrolijk, doet zijn ding en speelt af en toe een beetje met de andere kat. Ik kan me dan ook heel erg vinden in het verhaal van Pitoe!

Eten/drinken is dit weekend helaas weer drama. Het lijkt nu wat te verbeteren, maar ik wordt er een beetje moedeloos van.
Zet ik eten neer, ruikt hij er aan. Nee. Volgende blikje, nee, Nog een ander blikje, nee
Drinken gaat steeds in beetjes. Maar vooral veel heen en weer lopen van het ene bakje naar het andere.
Ben nu het subcutaan vocht weer aan het verhogen. Ga morgen de DA maar weer bellen, want ik weet het echt even niet meer. Vrees dat er op (korte) termijn toch een beslissing genomen moet gaan worden. Iets waar ik enorm tegenop zie :/
Bowie (9) Piet 💫
Gebruikersavatar
thunderfire26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 dec 2021 14:47

Re: 16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Bericht door thunderfire26 »

kleine update: Het lijkt weer goed te gaan. Hij heeft voor zijn doen ook ineens goed gegeten vandaag. Begon na m'n post hahahah Hopelijk kunnen we toch zo nog even verder :epray:
Bowie (9) Piet 💫
Gebruikersavatar
thunderfire26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 dec 2021 14:47

Re: 16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Bericht door thunderfire26 »

Toch nog even update voor de feestdagen.
Nadat het zo/ma eigenlijk heel goed was gegaan ging het dinsdag niet zo goed. Slecht drinken en eigenlijk niets eten. Daarbij 's nachts ook wel wat onrustig. Met gemengde gevoelens gisteren toch de DA gebeld en het probleem voorgelegd. Assistente vond het lastig, zeker omdat ik eigenlijk al alles doe. Grote vraag wat is wijsheid. Heeft overlegd met de DA en mij later terug gebeld. Ook deze wist het niet goed. En ze hebben me gevraagd om toch langs te komen.
Ik kan je zeggen dat ik van dat bericht niet echt vrolijk ben geworden. Want dan zou ik misschien toch acuut over andere dingen na moeten gaan denken.....

Met lood in m'n schoenen (maar gelukkig wel met beste vriendin) naar de DA gegaan.
Voor nu eigenlijk geen grote reden tot paniek. Ze vond hem voor zijn doen best goed. Lijkt er zeker niet op dat het nu de verkeerde kant op gaat en euthanasie was volgens haar echt nog te vroeg.
Niet gedehydreert, gewicht redelijk stabiel. Alles wat ik doe is eigenlijk voor dit moment goed. Ups & downs zullen er steeds zijn. Bloeddruk was wel te hoog (was gestopt met Semintra vanwege niet/slecht eten, eerder al aan het afbouwen geweest)Dus nu over op Amlodipine. Ze heeft hem ook nog een beetje Valium intraveneus gegeven en ik heb hem nog nooit zo fanatiek zien eten. Dat was echt shocking. Heeft bijna een heel zakje voer verslonden in de tijd dat we daar waren!
Voor de rest maar weer gewoon verder zoals we bezig waren. Crisis averted.

Pieterse (Piet) vind het geloof ik allemaal wel okay, die doet z'n ding. Gisteren gewoon weer als vanouds lekker bij me op schoot komen liggen. En hij leek vannacht in ieder geval minder onrustig.
Gisteren avond op eigen initiatief ook nog wat gegeten (niet veel, maar dat is een bekend verhaal)
Toch merk ik zelf dat ik voor nu toch wel moeite heb om het los te laten. Ik merk dat ik weer te veel wil gaan controleren en bang ben dat het misschien toch allemaal niet zo positief was als het werd voorgedaan.
Heel vervelend.... Hopelijk zakt dat toch weer weg.

nierfalen is 🤐
Bowie (9) Piet 💫
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Bericht door Anne »

Wat een rollercoaster, niet goed voor je stresslevel en herkenbaar helaas
Heel veel sterkte met je zorgen en goede bedoelingen
Ik hoop voor jullie dat Piet nog een tijdje bij jullie mag zijn met zo min mogelijke zorgen!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: 16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik zou zeggen: geniet zoveel mogelijk van de goede momenten.
Niet te veel focussen op zijn eten, dat geeft hem ook stress.
En dat neemt meteen ook zijn eetlust weg...
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
thunderfire26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 dec 2021 14:47

Re: 16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Bericht door thunderfire26 »

@Anne
Een rollercoaster is het zeker. Vervelend om te horen dat je dit soort dingen ook herkend. Het is nog al een gedoe he.

@zotvanpoezen
Dat probeer ik ook te doen, maar het is soms wel lastig. Ook het niet focussen op het eten. Ik weet heel goed dat ik dat eigenlijk niet moet doen, maar toch sluipt het er iedere keer weer in 😑

Zucht... volgens mij heeft hij gisteren helemaal niet gegeten (wel nutribound met zn medicatie)Maar kan het niet goed controleren, want was grootste deel van de dag weg ivm kerst. Er was wel wat voer weg, maar ja Bowie is er natuurlijk ook nog. Hopelijk zitten we komende week niet weer bij de DA.
Bowie (9) Piet 💫
Gebruikersavatar
thunderfire26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 dec 2021 14:47

Re: 16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Bericht door thunderfire26 »

We zijn in de tussentijd niet meer naar de DA gehoeven wat dat betreft. Voor het moment gaat het best wel goed namelijk.
Hij doet z'n best met eten en eet op sommige dagen voor zijn doen ook best veel. Drinken was even minder, maar ik heb nu een verhoging gemaakt voor z'n drinkbak en dat lijkt prima te werken.
Ik probeer voor mezelf ook echt een andere mindset hierin te nemen en vooralsnog lijkt het wel positief hieraan bij te dragen.
In de tussentijd ook nog zijn verjaardag "gevierd". Zoals bij alle onbekenden op 01/01 hahaha
Vandaag wel op controle geweest vanwege zijn bloeddruk. Die was nu 120/80mmHg, perfect dus. We kwamen van een stukje hoger in ieder geval.
Gewicht is stabiel, dus dat is ook mooi. Verder zoals 'ie gaat dan maar 👍
Bowie (9) Piet 💫
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Bericht door Anne »

Wat fijn dat het naar omstandigheden goed gaat!
Dan kun je zelf ook even bijkomen
Hopelijk zet dit zich door en probeer ervan te genieten!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
thunderfire26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 dec 2021 14:47

Re: 16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Bericht door thunderfire26 »

Ik merk dat ik me ook beter voel nu. Dus dat is mooi meegenomen. We doen ons best 👍
Bowie (9) Piet 💫
Gebruikersavatar
thunderfire26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 dec 2021 14:47

Re: 16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Bericht door thunderfire26 »

Voor het moment is/was het even meh...Afgelopen periode is het eigenlijk heel goed gegaan. Maar nu leek het drinken weer minder (veel naar bak hengelen, gewoon maar dr naast zitten soms...) Had het subcutaan vocht geprobeerd wat af te bouwen, maar weet niet of dat slim was achteraf gezien. Het lijkt er wel op dat dit weer beter gaat nu, meneer heeft nu ineens ook de voorkeur voor een andere drinkbak/plaats.
Toch ook nog maar een keertje een klein beetje mirtazapine geprobeerd, gezien hij echt wel wat extra voer kan gebruiken. Dat lijkt z'n ding te doen en weinig bijwerkingen nu met een mini mini dosering. Maar tegelijk voel ik me er schuldig over. Het voelt bijna als dwangvoeren. Wat het niet is, dat weet ik ook ergens wel. Maar je brein heeft soms een eigen idee over dingen.
Denk dat we weer zo'n "dipje' te pakken hebben gehad.
Bowie (9) Piet 💫
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 16 jaar en ernstig nierfalen....hoe verder?

Bericht door Anne »

Sterkte met deze dip
De zorgen voor en om een nierfalen zijn zwaar :-(
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie