Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Cerna »

In ieder geval stoppen met Metacam!

Er is sinds kort een alternatief voor nierfaalkatten met artrose en dat is Solensia: iedere maand een prik en de kat is een maand pijnvrij. Het is niet schadelijk voor de nieren, maar alleen getest op katten die in fase 1 en 2 zitten van nierfalen (beginnend nierfalen is dan waarschijnlijk fase 1). Nadelen zijn:
1. je moet iedere maand naar de dierenarts (stress?)
2. het prikje is behoorlijk duur (ik hoorde 99 euro, maar mijn dierenarts is goedkoper; beetje afhankelijk van waar je woont)
3. je moet regelmatig bloed laten prikken om te controleren of het nierfalen niet in fase 3 is terechtgekomen
Voordeel:
Je hoeft de kat niet iedere dag meer te 'plagen' met een spuitje.
https://www.huisdierenarts.info/artrosebijhondenkat

Mijn oudste kat (16,5) heeft sinds 5 maanden ook nierfalen en al een aantal jaren artrose. Zij krijgt geen Solensia omdat bloedprikken bij haar nauwelijks lukt, maar zij krijgt PEA. Dat zijn capsules waarvan je de helft moet oplossen in water (het lost echter erg slecht op) en het dan met een spuitje moet geven of je doet de helft van een capsule in een lege capsule.
Het duurt even voordat het werkt, maar na een paar maanden zag ik echt verschil en nu na ruim een jaar springt Amber weer zonder probleem op de bank.
https://www.vitstore.com/pharmox-hond-k ... -puur.html
Wanneer de artrose echter al verder gevorderd is en je de tijd niet hebt om te wachten totdat PEA aanslaat, dan zou je tegelijkertijd Analgos kunnen geven van de Huisdierendokter. Ik weet alleen niet of dit voldoende pijnstilling is. https://www.huisdierendokter.nl/pijn-bestrijding.html
De Huisdierendokter heeft ook uitstekende pillen bij blaasproblemen: Eurologist https://www.huisdierendokter.nl/blaasgruis.html
Ook hier zit echter weer een nadeel aan want de pillen zijn erg groot en je moet er twee per keer geven in het begin.

Amber krijgt van mij voor de nieren ook nog Puur Kidney en natuurlijk nierdieet: Trovet natvoer of Kattovit nierdieet (belangrijk!) en RC renal select-brokjes. Zij vindt dit voer erg lekker
https://www.medpets.nl/puur+kidney/?sqr=Puur%20Kidney

https://www.medpets.nl/trovet+rid+renal ... ovet%20RID

https://www.medpets.nl/royal+canin+rena ... in%20renal

https://www.medpets.nl/royal+canin+rena ... in%20renal

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... t&i=4&ro=1
Rose_85
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 okt 2021 21:17

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Rose_85 »

Garfield eet alleen de brokjes en geen natvoer, dit laat hij staan. Hij eet minder dan voorgeschreven voor zijn gewicht, maar dit deed hij ook al voor de metacam. Misschien dat dit te maken heeft met zijn niertjes?

Odie daarentegen krijgt al wel 2 jaar dagelijks metacam en eet goed.
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Pisces2202 »

Kan iemand wat met deze waarden... mijn dierenarts heeft het over beginnend nierfalen, omdat crea en ureum wat verhoogd waren.

Ureum 12
Crea 188
Fosfor 18
Sdma 7

Kat is een plaskater, heeft een penisamputatie ondergaan. Drinken heeft hij altijd goed gedaan, zelfs te goed heb ik het idee. Dierenarts geeft aan in januari weer bloedonderzoek te doen.

Ik snap de normale sdma met verhoogde ureum/crea niet helemaal, en waar ik het moet zoeken. Ik raak hier helemaal gestresst van, en dat projecteer ik op de kat.
Rose_85
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 okt 2021 21:17

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Rose_85 »

Hi Pisces,

De waarden zeggen mij zo niks, maar mijn Garfield heeft ook beginnend nierfalen en ik heb hem volledig overgezet op een nierdieet. Het was even zoeken, want het is een kieskeurige eter.

Hij krijgt nu Hill's Kidneycare Early Stage brokken en daarnaast natvoer/mousse van Trovet, de Renal & Oxalate Rid Chicken. Omdat hij bekend is met blaasgruis geef ik hem ook dagelijks een anti struvite tablet van Trovet.
Daarnaast heb ik twee waterfonteinen in huis om het drinken te stimuleren.

Ik hoef geen bloedonderzoek weer te doen voorlopig, maar een urineonderzoek.

Wat heeft jouw dierenarts je verder aangeraden nav het bloedonderzoek?

Vriendelijke groet,

Rose
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Fotokonijn »

Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Synemios »

Pisces2202 schreef: 23 nov 2021 19:26 Kan iemand wat met deze waarden... mijn dierenarts heeft het over beginnend nierfalen, omdat crea en ureum wat verhoogd waren.

Ureum 12
Crea 188
Fosfor 18
Sdma 7

Kat is een plaskater, heeft een penisamputatie ondergaan. Drinken heeft hij altijd goed gedaan, zelfs te goed heb ik het idee. Dierenarts geeft aan in januari weer bloedonderzoek te doen.

Ik snap de normale sdma met verhoogde ureum/crea niet helemaal, en waar ik het moet zoeken. Ik raak hier helemaal gestresst van, en dat projecteer ik op de kat.

creatinine is licht verhoogd en in een ander topic zei je al dat je dacht dat hij toen ook last had van zijn blaas.
Dat zou een verklaring kunnen zijn, omdat creatinine door meerdere dingen verhoogd kan zijn.
SDMA is 7 dat is een hele mooie waarde.
Ik zou gewoon in januari nog eens kijken.

Bij Lizzy is de crea ook vaak verhoogd en de sdma altijd goed.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
BlackCatsLover
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 jan 2022 22:59

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door BlackCatsLover »

Hoi!

Is het egoïstisch en wreed om nierfaalkatten te dwangvoeren met een spuitje (zoals we baby's hun medicatie zouden voeren)?

Ik kreeg net reactie van iemand op een andere forum dat ik zo gewoon zijn lijden aan het verlengen ben door hem te dwangvoeren :(.

Hij wil nog niet zelf eten. Maar hij wankelt wel met zijn zwakke bambipoten naar de kattenbak en naar zijn water.
Als hij zo hard lijdt, dan zou hij die dingen toch niet doen en gwn neerliggen alsof hij het opgegeven heeft?

Of heb ik het helemaal fout?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door castratenkoor »

Nee persoonlijk vind ik het spuitjes-voeren van een nierkat niet wreed. Het is juist de manier om hem/haar weer op gang te krijgen om weer zelf te gaan eten. Hoe langer ze niet eten hoe minder kans dat het ooit weer goed komt.

Leg de mening van zulke kortzichtige types gewoon naast je neer! Volg je gevoel.

Succes en beterschap voor je kat!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Fotokonijn »

Ik sluit me hier bij aan.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Cerna

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Cerna »

Ik had een reactie geplaatst, maar zie nu dat de kat helaas is overleden.
Heb daarom de reactie verwijderd.
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Pisces2202 »

Weet iemand hoe snel sdma kan stijgen bij chronisch nierfalen? We zouden afgelopen maand weer een bloedonderzoek doen bij onze plaskater, maar door het plotselinge overlijden van mijn moeder, moeten we het even uitstellen. De sfeer in huis is gestresst en verdrietig, en ik wil Stitch niet ook nog opzadelen met de stress van bloed afnemen en dierenartsen. Denk ook niet dat dat de uitslag ten goede komt.

Ik had eerder al wat waardes doorgegeven, maar nu even het totale beeld van vorig jaar juli.

Afbeelding
Cerna

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Cerna »

Gecondoleerd met je moeder!

Ik denk niet dat je je ongerust hoeft te maken want de SDMA-waarde is keurig en de nierwaardes licht verhoogd.
Heb je sinds het bloedonderzoek al wel iets gedaan met het voer of ben je supplementen gaan geven?

Je zou evt. RC Early Renal of Ageing kunnen gaan geven en/of Puur Kidney om verdere nierschade te voorkomen, maar niets wijst er verder op dat jouw kat (leeftijd?) nierpatiënt is. Pas wanneer de SDMA-waarde boven de 14 komt, spreken we van nierfalen.
Eén van mijn katten (inmiddels overleden, maar niet aan nierfalen) heeft ook wel eens verhoogde waardes gehad, maar bij een volgend bloedonderzoek een jaar later, was het weer netjes binnen de referentie.
Het is echter nooit verkeerd om bij een oudere kat het voer wat aan te passen.
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Fotokonijn »

Ook namens mij gecondoleerd.
De SDMA is meestal een indicatie wat de Creatinine gaat doen,.
De Kreatinine en de Ureum zijn te hoog.
Inderdaad speciaal voer zou kunnen helpen om de waardes omlaag te krijgen.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Pisces2202 »

Bedankt voor de condoleances en de reacties.

Stitch is 11, wordt 12 in juli. Ik heb hem nu over het algemeen meer op natvoer staan (cosma nature en Animonda Carny) voor de nacht krijgt hij Welness Core brokjes, maar die zou ik kunnen vervangen voor de RC early renal ( is dat een nieuwe variant, want die ken ik nog niet) Ook staat hij sinds het overlijden van mijn moeder op Telizen, want meneer is een behoorlijke stresskip, waardoor zijn FHS ook weer opspeelt (zorgenkat pur sang)

Wat ik heb begrepen is dat crea of ureum verhoogd worden door afbraak van spieren. Nou is die van ons te lui (en te dik) en soms in combinatie met zijn blaasproblemen (verdikte blaaswand) eet hij minder, waardoor hij weer wat afvalt. De bloedwaarden van Crea waren voor deze 164, dus het verhoogd wel met stapjes. Daarom snap ik de goede SDMA met verhoogde ureum en crea niet zo. Vraag me daarom ook af of het niet door iets anders komt dan zijn nieren.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Synemios »

Allereerst gecondoleerd met je moeder.

De creatinine kan inderdaad door andere dingen verhoogd zijn, uitdroging, beschadiging van de blaas etc.

Lizzy van mij heeft al jaren een normaal sdma zelfs met crea waardes boven de 300 maar haar creatinine schommelt van normaal naar hoog en terug en dat is net een jojo.
Bij haar is wel een echo gemaakt en zij heeft meerdere nierinfarcten gehad waardoor haar nieren wel beschadigd zijn.
Maar Lizzy heeft ook ibd en chronische alvleesklierontsteking en tijdens periodes dat zij aan de diarree was of haar alvleesklier op speelde was haar creatinine ook een stuk hoger
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie