Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Smurffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2018 20:58

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door Smurffie »

Nala is pas 7 jaar... Kan Semintra nare gevolgen hebben? Of is het meer van; als je er mee begint moet je er mee door blijven gaan? Of baad het niet dan schaad het niet?

Lastig hoor, het is ook geen kant en klare diagnose begrijp ik van jullie? Een grensgeval. Anderzijds als ik ze voor dat weekend niet naar de dierenarts had gebracht was ze er zeer waarschijnlijk niet meer geweest dus er is toch iets flink mis geweest.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door ErikPhilippus »

Ik begrijp uit de gegevens dat Nala den obstructie heeft gehad in de urineleider, met acuut nierfalen als gevolg. Dat is inderdaad een acuut, levensbedreigend geval. Het verbaast me wel dat je dat niet is verteld. En nog belangrijker: wat wordt er gedaan om verstopping (waarschijnlijk kristalvorming) in de toekomst te voorkomen? Wellicht dat ik het verkeerd interpreteer, maar ik denk wel dat het zaak is om dat even met de DA te bespreken.

Ik denk dat de diagnose behoorlijk helder is, alleen de indicatie voor Semintra is een twijfelgeval. Het is zeker niet zo dat je Semintra vrijblijvend of preventief kan geven, het grijpt in op het RAAS (Renine-Angiotensine-Aldosteron-Systeem), een complex regelmechanisme voor stabilisatie van de bloeddruk, bloedvolume en de elektrolytenbalans. Mijn advies zou zijn om het even aan te zien, en over een paar weken nog een keer bloed te prikken en urine te checken.

Groeten,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door Rik »

Ik heb ook het idee dat Semintra geven hier nét een grensgeval is. Ja, je zou het kunnen geven op de huidige indicatie maar dan is later niet meer te zien wat gevolg en oorzaak is. Het is dan niet meer te zien of de Semintra toegedragen heeft aan een eventueel herstel van het verlies van eiwitten. Ook mijn advies zou zijn over een paar weken de urine opnieuw te laten onderzoeken. Je kunt het hopelijk thuis opvangen met een julepel en dan hoeft het helemaal niet zo duur te zijn (geen consult voor nodig). Maar ik begrijp dat de DA dus ook nog niet direct Semintra voorgeschreven heeft en dat dat alleen op indicatie gaat gebeuren na een volgend onderzoek.

Sommige DA's zijn inderdaad vrij snel met voorschrijven van Fortekor/Semintra. Ik kreeg bij Bowy na haar attack (en nierfaal diagnose) ook gelijk Fortekor (en later Semintra) mee, zonder dat als eerste de urine onderzocht was. Een paar weken later is die urine wel onderzocht en zijn er geen eiwitten gevonden, maar het was dus niet bekend of dat kwam door de medicijnen of door het nog redelijk werken van de nieren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Smurffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2018 20:58

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door Smurffie »

Er zat of zit wel een steentje in de nier (die niet verschrompeld is) De DA zei zoals ik het begreep dat ze daar op dat moment niets aan konden doen en dat het wel kleiner zou kunnen worden maar niet helemaal zou oplossen waarschijnlijk.
Dit was zichtbaar op de echo die ze gemaakt hebben. Ik moet wel zeggen dat ik behoorlijk overstuur was toen ik ze achter moest laten voor opname en er heel veel informatie daardoor langs me heen is gegaan. De laatste keer dat ik een katje moest achterlaten (Smurffie ), heb ik ze niet meer levend teruggezien dus dat bleef maar door m'n hoofd gaan. Ik geloof vast en zeker dat ik een uitstekende DA heb en heb alle vertrouwen in hem, zeker nadat Nala zo opgeknapt is na de opname.
Voor nu parkeer ik de vraag 'wel of geen Semintra' even en kijk ik het voor een paar weken aan qua gewicht en hoe ze zich voelt. Dan laat ik inderdaad de urine nog een keer testen en daar heb ik dan ook wel een consult voor over :smile:
Nogmaals iedereen bedankt! Ik hou jullie op de hoogte.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door ErikPhilippus »

OK, dan heb ik het inderdaad niet helemaal goed geïnterpreteerd. Ik was op het verkeerde been gezet door de opmerking in de documentatie over ureterstomie (een alternatief kanaal om de urine af te voeren). Maar het is dus een steentje in de nier (waarschijnlijk calciumoxalaat) dat voor obstructie en acuut nierfalen heeft gezorgd.

Ik twijfel er ook niet aan dat je een goede DA hebt, als ik kijk wat er allemaal aan onderzoek en analyse is gedaan. En ik begrijp helemaal dat er een hoop langs je heen is gegaan vanwege je verdrietige herinneringen aan Smurffie. Gelukkig is Nala goed opgeknapt, en blijft ze die lijn vasthouden.

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met Nala, geef haar maar een knuffel van ons.
Groetjes,
Erik
Smurffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2018 20:58

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door Smurffie »

Knuffelen kan ze niet genoeg van krijgen dus dat ga ik zeker doen, dank je wel :grin:
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb gisteren de uitslag gekregen van de analyse van de urine van onze Gaudí, en moest toen ook denken aan dit topic. De P/C ratio voor Gaudí bleek 0,31, dus in het grensgebied van gezond en proteinurie (0,20 - 0,40). Bij Nala was de P/C ratio 200, ik neem aan dat het overeenkomt met 0,20. En dat betekent: geen eiwitverlies. En zoals je uit de discussie in het topic over Gaudí kunt lezen, is ook 0,31 (ofwel 310) nog steeds een twijfelgeval als het gaat om het geven van Semintra. Overigens hebben ze allebei urine met een te laag SG - maar dat heeft Gaudí al jaren.

Bij z'n broer Dalí zijn we destijds wel begonnen met Semintra, bij gering eiwitverlies in de urine (als ik me goed herinner P/C van 0,23) - maar alle andere bloedwaardes wezen bij hem op ernstig nierfalen. Dus dat is dan toch een andere afweging. Gaudí is (ik begrijp net als Nala) in goede doen, speels, energiek, valt niet af - dus daarom ga ik Gaudí geen Semintra geven, in ieder geval nu nog niet.

Groetjes,
Erik
Smurffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2018 20:58

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door Smurffie »

Bedankt voor de informatie Erik, fijn dat Gaudi het ook zo goed doet! Nala lijkt nu in ieder geval stabiel en ze eet redelijk goed. Ik verdeel het eten nu over 3x per dag omdat ze vlak voor ik naar bed ga ook nog wel trek heeft soms. En kleinere porties per keer. Ik heb ze ook geen Mirtazipine meer gegeven sinds de eerste keer en ze zat vanmorgen op 2.6 kg. Morgen vlieg ik naar Oostenrijk om een paar dagen te skiën (een klein beetje angstig...als het maar goed blijft gaan met Nala) maar mijn man gaat niet mee dus hij kan voor m'n schatten zorgen gelukkig. Als Nala het blijft doen zoals nu over een paar weken weer urine laten testen en vanuit die resultaten kijken wat de DA verstandig vindt qua medicatie.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, dat is verstandig, zeker voor nierkatten - meerdere keren per dag een portie eten geven. Als ik naar bed ga, zet ik ook nog behoorlijk veel nierdieet neer, en gedurende de nacht wordt daar toch goed van gegeten, want 's ochtends is het meestal schoon op (de andere katten eten er dus ook van).

De meeste nierkatten krijgen een slechte conditie niet alleen vanwege de ziekte, maar ook vanwege vermageren en in een slechte conditie geraken door structureel eiwit-tekort. En met 2,6 kg heeft Nala niet zoveel bij te zetten, Gaudi is 4,2 kg. Ik zorg ervoor dat Gaudí zoveel eet als maar kan, en geef naast nierdieet hoogwaardig eiwit-rijk voer om gewichtsverlies t.g.v. spierafbraak te voorkomen.

Veel plezier in de sneeuw!
Erik
Smurffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2018 20:58

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door Smurffie »

En wat voor eiwit-rijk geef je nog bij als ik vragen mag? Misschien vindt Nala dat ook lekker en eet ze nog wat meer. Overdag en 's nachts staat er ook altijd een bak nierbrokken, ik zorg dat daar altijd wat in zit, ook voor Tijger. Ik heb ook speciale niersnoepjes gekocht maar helaas eet ze die niet. Tijger kan er geen genoeg van krijgen maar helaas dus de verkeerde kat :edoh: Maar voorruit, ze heeft weer een mooie vacht en ziet er niet zo botterig meer uit. Ze is altijd al erg klein geweest trouwens en heeft ook nooit veel gewogen, 3,5 max. Ook heeft ze altijd best veel gedronken en nu ik er achteraf over nadenk, denk ik dat haar nieren nooit in orde zijn geweest, maar vanaf kitten en nu met 7 jaar oud is dat niet het eerste waar je aan denkt. Wat dat betreft voel ik me dus wel schuldig...had ik de signalen eerder kunnen opmerken, had ik een opname en infuus kunnen voorkomen? Gelukkig heeft dat wel haar leven gered, daar ben ik enorm dankbaar voor en zolang Nala blij is ben ik ook blij :smile:
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door ErikPhilippus »

Dierlijk eiwit van niet-grazers zoals konijn en kip zijn het beste voor nierfalers, omdat de eiwit-structuur het beste overeenkomt met dat van de kat, en er dus veel van hergebruikt kan worden - lees: niet wordt afgebroken tot ureum en dus de nieren gaat belasten. Bovendien heeft wit vlees het minste fosfaat. Ik heb uitgerekend dat een nierfaler met 15 g konijn per dag voldoende hoogwaardig eiwit binnenkrijgt. Dus ik kocht bij AH een stuk konijn, en maakte daar porties van 15 g van die ik in de diepvries gooide. Kip kan ook, ik neem dan een blikje Cannagan met puur kip, en meng ik een klein beetje daarvan met nierdieet van RC.

Maar als Nala alleen brokjes eet, dan wordt het een stuk lastiger. Of is ze wel te porren voor een klein beetje kip of konijn? En als ze niet afvalt, is er ook niet een urgente reden om ander voer erbij te geven. Dalí verloor minstens een kilo per jaar, in het laatste half jaar zeker 100 à 150 g/maand.

Nierfalen merk je pas in een gevorderd stadium, als zo'n beetje 3/4 van de niercapaciteit verloren is gegaan.. Ik heb de ervaring met Dalí, en daarom let ik extra op Gaudí, en heb ik b.v. vorige week de urine laten controleren - terwijl je aan z'n buitenkant niets ziet of merkt. En ik heb me ook schuldig gevoeld dat ik het pas zo laat bij Dali heb ontdekt, maar ja, wat heb je daar aan? Allemaal wijsheid achteraf, je doet toch je best, met de ervaring en kennis die je op dat moment hebt. En natuurlijk denk je niet gelijk aan nierfalen bij een kitten, ook als die veel drinkt. Dus sta daar maar niet teveel bij stil, en geniet van Nala.

Groetjes,
Erik
Smurffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2018 20:58

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door Smurffie »

Ze krijgt elke dag natvoer van Beahpar, of RC, dan eet ze 2/3 van een kuipje of zakje per dag ongeveer (ik heb de voorkeur voor kuipjes omdat het fijner gemalen is en ze dus meer binnenkrijgt, van RC likt ze voornamelijk de saus op. Brokken staan er de hele dag, eet ze soms een paar van tussendoor. Ze is altijd dol op kip, als mijn man kip staat te snijden krijgt ze wel eens een stukje en dat vindt ze heerlijk! Dat is wel gewoon voorverpakt van de supermarkt...zit waarschijnlijk troep in die niet natuurlijk is. Bij een goede slager halen is beter denk ik? Ik hou ze nu angstvallig uit de buurt van alles wat geen nierdieet is, maar als ze dat wel mag, graag, krijgt ze ook eens wat lekkers tussendoor :)
Bedankt voor de tip en een hart onder de riem!

(en genieten doe ik zeker, net hebben we ons zeker een half uur vermaakt met een simpele veer, ze is lekker fel, ik zie de jager in haar weer helemaal opleven. Nog even extra aandacht voor ik wegga voor 4 dagen, heerlijk diertje is het toch :verliefd: )
Peggelien
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2018 12:10

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door Peggelien »

Dag allemaal, allereerst mijn medeleven met diegenen wiens kat is overleden, meest recentelijk van Fabvz..
Bij mij oude Dropje, bijna 17, zijn nu ook hogere nierwaarden geconstateerd. Verder geen urine of bloeddruk getest en gewoon per mail geadviseerd om nierdieet en Semintra toe te passen.

Nu lees ik hier zoveel info (bijvoorbeeld acuut of chronisch nierfalen) dat ik graag zeker wil weten dat ik het juiste toepas bij Dropje.
Erik, zou je me van advies kunnen voorzien? Dit zijn de waarden die zijn aangetroffen CREA 272 μmol/L 71 - 212 HIGH ---UREA 21.0 mmol/L 5.7 - 12.9 HIGH --- GLOB 55 g/L 28 - 51 HIGH

Van belang denk ik nog dat eind 2016 de amylase onmeetbaar hoog was en ook de lipase erg hoog. Ik heb Dropje toen intens verzorgd en sindsdien zit ze eigenlijk grotendeels op I/D-dieet van Hills . Amylase zit nu op het randje aanvaardbaar.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door ErikPhilippus »

Gezien de hoge amylase en lipase heeft Dropje dus een probleem met de alvleesklier - maar dat wist je natuurlijk al, en heb je de behandeling ook op afgestemd, en zo te horen met succes. Het licht verhoogd globuline-gehalte zou ook kunnen komen door een (sluimerende) ontsteking van de alvleesklier.

De creatinine is inderdaad hoog, maar nu ook weer niet verbazingwekkend gezien de leeftijd van Dropje. Ureum is fors verhoogd, maar dat is een momentopname, dus kan behoorlijk fluctueren afhankelijk van wat recent is gegeten. Merk je iets aan Dropje, b.v. meer drinken, verlies van eetlust, doffe vacht, etc.?

Je hebt (per mail) het advies gekregen om nierdieet te geven. Maar je geeft dat I/D dieet van Hills ook niet voor niks, dus daar kan je niet zomaar mee stoppen. Geef je trouwens droogvoer of natvoer? En geef je daarnaast nog iets anders?

En wat betreft Semintra: het wordt steeds gekker: nu wordt er op afstand, zonder controle van de urine en bloeddruk, al Semintra voorgeschreven. Semintra geef je om eiwitverlies via de urine tegen te gaan, en ik zou ook zeker gezien de problemen met de alvleesklier en het dieet voorzichtig zijn om 'zomaar' Semintra te gaan geven: een contra-indicatie voor I/D-dieet is natrium-retentie - en Semintra heeft invloed op de electrolyten-huishouding.

Mijn advies: probeer urine op te vangen bij Dropje (b.v. met de befaamde juslepel- methode), en laat de creatinine-eiwit verhouding, zuurgraad en soortelijk gewicht bepalen. En mocht er eiwit in de urine zitten, in overleg met de DA kijken of Semintra zinvol is. En je zou ook kunnen proberen hoe Dropje reageert op een combinatie van I/D-dieet en nierdieet (mengen of afwisselen).

Groetjes,
Erik
Peggelien
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2018 12:10

Re: Semintra over, mijn kat is helaas overleden.

Bericht door Peggelien »

Erik, dank voor de reactie. Dropje is inderdaad meer water gaan drinken en haar eetlust is verminderd. Brokjes eet ze momenteel niet meer, terwijl ze vroeger hoofdzakelijk brokjes at, een beetje mousse (Haar i/d blikvoer verdeelde ik in zeker 10 porties in de vriezer), en alleen de saus likte. Ze wil nog lekker snoepen (o.a. liquid snack en saus) en krijgt zo een beetje natvoer binnen. Maar momenteel moet ik haar ook bij- (dwang) voeren.
Haar vacht ziet er eigenlijk nog goed uit.

Sinds haar alvleesklierproblemen gaf ik haar overigens regelmatig 1/8 mirtazapine-tabletje , in overleg met de DA, om haar op gewicht te houden. Dit zou dus ook de hogere nierwaarden hebben kunnen veroorzaakt?
Is trouwens te zeggen of hier sprake is van chronisch of acuut nierfalen?

Voor nu zal ik de dieetvoeding gaan mengen en inderdaad haar urine proberen op te vangen voor een onderzoek.
En dus niet zomaar Semintra...

Hartelijke groet
Plaats reactie