Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door ErikPhilippus »

Herkenbaar..... Goed dat het toch nog gelukt is o voldoende af te tappen voor T4 bepaling.
Fijn dat de T4 min of meer stabiel is. Fijne vakantie!
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Moet wel een beetje lachen om je verhaal met vijf kwakkelende katten. Dat lijkt me inderdaad niet te doen en kan me heel goed voorstellen dat het voor het baasje dan ook even teveel wordt.

Vroeger was het met Yoki helemaal geen probleem om naar de dierenarts te gaan en bloed te prikken. Het lijkt wel alsof hij het nu op deze leeftijd gewoon niet meer kan hebben. Dat is ook de reden waarom ik met hem niet meer ga en de dierenarts maar naar mij moet komen.

Er veranderd sowieso heel veel in het karakter als ze ouder worden. Zo is hij bijvoorbeeld ook zoveel liever, knuffeliger en milder geworden. Bepaalde karakter eigenschappen lijken zich uit te vergroten en andere op de achtergrond te verdwijnen.

Met Nora gaat het top! Oogje is weer helemaal normaal en genezen. Ze voelt zich ook weer stukken beter. Voor de zekerheid blijf ik tot aan de vakantie beide oogjes één keer per dag schoonmaken en druppelen met de oogdruppels. En beide katten flinke doseringen weerstandverhogers.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door ErikPhilippus »

Yo16Ka16No11 schreef: 02 apr 2018 10:42 Er veranderd sowieso heel veel in het karakter als ze ouder worden. Zo is hij bijvoorbeeld ook zoveel liever, knuffeliger en milder geworden. Bepaalde karakter eigenschappen lijken zich uit te vergroten en andere op de achtergrond te verdwijnen.
Het zal je niet verbazen, Mariska, dat ik dit volledig herken, vooral bij Gaudí. Het was altijd al een lieverd, maar hij heeft nu zo'n zachtmoedige uitstraling, zo wijs ook - hij beschouwt z'n wereld met ervaring en berusting, en wil dat graag met me delen als hij lekker bij me op schoot ligt en me aankijkt met die groene ogen waar je in verdwaalt ....

Wat kan zo'n beestje onder je huid kruipen, en zich in je hart nestelen...

Fijn dat alles weer OK is met Nora. Knuffel voor opa Yoki van Gaudí.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Een hele dikke knuffel terug van Yoki voor Gaudi....deze twee heren begrijpen elkaar :smile:
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door ErikPhilippus »

Yo16Ka16No11 schreef: 02 apr 2018 17:54 Een hele dikke knuffel terug van Yoki voor Gaudi....deze twee heren begrijpen elkaar
Afbeelding
Dankjewel, en een fijne avond Yoki (en baasje)!
Gaudí
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Update:

Yoki en Nora zijn 12 dagen uit logeren geweest bij de Kattenkeet. Super mooi plekje in het bos waar ze een keet hadden opgesplitst in 2 gedeelten, die je met elkaar in verbinding kon stellen of afsluiten. Een geweldige ren hadden ze om de keet. Nora vond het fantastisch, heeft op elk uitzichtplekje gezeten en voelde zich helemaal senang.

Yoki blijkt hier toch echt te oud voor en heeft de eerste 24 uur lopen ijsberen en grommen, uiteindelijk moe in slaap gevallen in het buitenhok en niet de keet in gegaan. Compleet onrustig, teveel indrukken en waarschijnlijk gemis naar het bekende. Door accuraat reageren van de katten mevrouw, door hem de eerste 3 dagen tot rust te laten komen in de keet, is hij er uiteindelijk wel door heen gekomen. Bij ophalen brommen en blazen, bij thuiskomst ook nog een halve dag brommen en blazen en sinds deze logeerpartij heeft hij zijn targets om tegen aan te sproeien uitgebreid. Hij zit nu weer goed in zijn velletje, maar het sproeien moet weer langzaam slijten. Volgende vakantie toch maar overwegen oppas aan huis.

8 mei is er weer bloed afgenomen en bloeddruk gemeten. Bloeddruk is goed! Bloedwaarden redelijk stabiel, dus best tevree over mijn boy.

Nieren zijn beetje minder geworden: Crea 221, Ureum 17,7 en ook Alt (lever) blijft te hoog. Maar Globuline voor het eerst weer binnen marge normaal en zo ook zijn cholesterol en natrium. T4 prachtig op 39. Lymfocyten marginaal verhoogd op 8,9 zou moeten liggen tussen 0,8 - 7.

Al met al een mooie bevestiging dat het goed gaat, op naar de 19!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Rik »

Zaten ze saampjes alleen in de Kattenkeet? Of bij andere katten? Op die leeftijd is elke verandering van omgeving natuurlijk een hele aanpassing.

Fijn... al met al redelijke waardes uit het onderzoek. De waardes zullen natuurlijk ook niet meer magisch beter worden. Dus het is netjes stabiel houden. En dat schijnt goed te gaan (zeker met de logeerpartij meegerekend).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Nee, ze hadden samen 1 keet met grote ren. De keet was in 2en opgesplitst d.m.v. een tussenmuurtje met een kattenluikje.

Dit had die mevrouw n.a.v. de eerste onrustige dag afgesloten om Yoki complete rust te geven. Ook het luikje wat toegang had tot de ren had ze tijdelijk gesloten gehouden, zodat hij eerst kon wennen aan zijn ligplekjes en vreemde kattenkrabpaal.

De eigen katten van die mevrouw liepen wel los op het terrein. Konden weliswaar niet de ren in van Yoki en Nora, maar het gaf waarschijnlijk wel onrust bij Yoki omdat hij nooit andere katten ziet. Dit ligt voor Nora anders, heeft een verleden gehad dat ze vrij op straat kwam en in het asiel gezeten. Misschien om die reden minder snel onder de indruk.

En ja, snap heel goed wat je zegt 'waarden gelukkig stabiel zeker met logeerpartij meegerekend'. Daar ben ik me heel erg van bewust, dat iedere verandering of stressvolle situatie het tij ten negatieve zou kunnen keren. Dat maakt bij iedere katteneigenaar de laatste jaren van je kattenvriend ook meer zorgelijk en je geneigd bent om je eigen vrijheid te beperken in het belang van zijn/haar gezondheid. Ook eten en aan het eten houden is een bewust proces wat dagelijks veel tijd inneemt. Maar ja, kunnen en willen we anders voor onze vriendjes :eangel:
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat de waarden stabiel zijn :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Och, mijn arme ventje voelt zich heel ziek en heeft pijn :-(

Afgelopen weekend had hij 2 dagen diarree, maar voelde zich niet zichtbaar beroerd. Gaf er niet direct veel acht op, behalve extra Zoolac Propaste, extra vocht en Reactiv tonicum. Ik dacht; misschien reatie op de warmte.

Sinds gisteren eet hij niet meer en blijft overgeven. Er komt alleen nog maar slijm uit. Likken, smakken en kokhalzen alsof er iets in zijn slokdarm zit. Sinds vannacht is hij in de douchebak gaan liggen, kan moeilijk bewegen en heeft zichtbaar buik of maagpijn. Om 13:40 heb ik een afspraak bij de dierenarts.

Zooo zielig! Hij miauwt klagelijk bij tijd en wijlen en geeft zielige kleine miauwtjes als ik in zijn buurt kom of hem aanhaal. Alsof hij me wil zeggen: help mij!!!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door ErikPhilippus »

Ach, arme Yoki.... Zou het een haarbal kunnen zijn, die hij wil overgeven, maar die blijft steken in de slokdarm?
Ik hoop van harte dat de dierenarts kan helpen.
Sterkte!

Groetjes,
Erik

PS En van Gaudí een kopje voor Yoki
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Dank je, hopelijk is dat alles. Angst ligt hem bij uremie of door te hoge leverwaarde......
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door castratenkoor »

Sterkte - ik duim vanmiddag dat het goed komt met de heer op leeftijd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door ErikPhilippus »

Ureum was kort geleden nog 17,7 - wel te hoog, maar ook niet extreem. Lijkt mij dat het een stuk hoger moet zijn voordat hij daar zweertjes van in de maag of de bek krijgt, toch? En dan zou je het ook moeten kunnen ruiken.
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Lieselotje »

Ach gossie Yoki, hoop dat er een oplossing is.
Sterkte voor Yoki en jou.

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Plaats reactie