Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Tja, je da weet ook niet alles!
Specific kan ik hier bij 3 adresjes verkrijgen hoor, en juist niet bij mijn da.

Zal ik als je toch de Specific brokjes toesturen?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

Oh oké ;) Ja, was nog niet bij een DS geweest.
Maar proberen kan geen kwaad, misschien kan je me indd een klein handje sturen.
Zal je een pb sturen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

=======citaat uit een ander topic
"Ben inmiddels het hele verhaal over Pluisje aan het lezen en daarin staat ook het antwoord op mijn vraag over het dieetvoer.
Volgens de DA-assistente is het beter om het nierdieet bij hen te kopen en niet in de dierenspeciaalzaak (zoals Beaphar en Clinic) omdat die fabrikanten er "soms maar wat op zetten". Tjaa wat moet je met zo'n opmerking!? Is het een commerciële opmerking of zit er inderdaad een gevaar in en wanneer dat zo is, dan zou jij het toch ook niet aanbevelen als ervaringsdeskundige?
Ik las bij Pluisje dat kip en eidooier ook gegeven mogen worden aan een nierpatient. Noa is stapel op eigeel, dus dat zou heel fijn zijn (natuurlijk niet een hele dooier maar een of twee stukjes half zacht en graag een beetje warm, vrouwtje!).

Heb naar aanleiding hiervan drie vragen: waar zijn die MacSamuels niertonicum tabletjes te verkrijgen en de Vitamine-C kun je die gewoon bij de DA kopen?" einde citaat ======

toch maar even verhuizen naar een niertopic..
er zijn dierenartsen die roepen dat het nierdieetvoer dat in hun praktijk wordt verkocht het beste is, veel beter dan het spul uit de dierenspeciaalzaak.
deels zit daar commercieel belang achter en deels zou het kunnen kloppen..
alleen moet je kat het wel willen eten en kun je dat alleen controleren door het strikt te voeren en dan een controlemeting bloedonderzoek te doen na 6 weken....
en alle katten reageren anders op medicatie en dieetvoer, was het maar zo simpel!

katten hebben natuurlijke vitamines, mineralen en enzymen etc nodig en als je 100% doodgekookt voer voert, dan komen ze tekort.
er is vitamine c voor katten maar wij laten de nierkatten tarwegras eten, dat zit bomvol vitamines (zeker ook C en B's) en enzymen, is hardstikke goedkoop, waarschijnlijk beter opneembaar en als je regelmatig zaait altijd beschikbaar. (zoek op het Forum even op tarwegras en de analyse)
en ze krijgen beetje eidooier, daar zit vrijwel geen eiwit in en halfzacht gekookte eidooier zit ook vol met vits+mins en afhankelijk van de verhitting (< 40 graden) enziempjes.
in lamsvlees en rauwe kip zit eiwit en meer dan halve vingerhoed mogen ze niet hebben en soms is dat al te veel.

MacSamuels kopen wij via internet, ik dacht bij http://www.vets4petz.nl/macsamuel-nier- ... 5bvbv39ua4
kijk ook even bij dierapotheker.nl, homeovet.nl, dierapotheek.com want ik zag dat het bij medpets (zie onderaan pagina) weer eens niet leverbaar is.
NML Health heeft iets dat 'puur nier' heet, zit ook solidago en lespedeza in, staat een topic over op het Forum (even zoeken ..)

en ja, het zal je in het begin duizelen want de zorg voor een nierfaler is ingewikkeld. iedereen heeft dat aan het begin van het traject maar het is een kwestie van even volhouden, wennen, zoeken en vragen.
en lezen wat chronisch nierfalen inhoudt en waar je op moet letten en hoe het zich ontwikkelt. het is een uitzichtloze kwaal en je bent spekkoper als het lukt om te stabiliseren.. oudere katten gaan eigenlijk alleen maar achteruit, dat kun je behoorlijk vertragen maar het is niet te genezen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Hoi Adriana
Nou dan gaan we hier maar verder (voor mensen die de voorgeschiedenis van Noa willen lezen: staat bij: Kat zonder gebit; auteur Femmekind).
Ik denk dat ik me nu inderdaad dan maar beperk tot het voer van de DA en mocht Noa dit absoluut niet lusten, kan ik altijd nog verder kijken. Zal hier in Doetinchem eens kijken of de natuurvoedingswinkel tarwegras verkoopt (laat je dat buiten staan? Mijn ervaring met gewoon kattengras is dat wanneer ik het naar binnen haal, het binnen een week geel is terwijl het buiten weken meegaat) en zal ook een potje MacSamuel bestellen. Wanneer je tarwegras geeft, hoef je dus niet ook nog Vit.C extra te geven, heb ik dat goed begrepen?
Vanmorgen de DA gesproken en het gaat wel goed met Noa - is wel bang, maar dat is ook niet verwonderlijk - ze had goed gegeten, dus dat geeft hoop voor thuis. Wanneer ze al in een stressvolle omgeving eet, dan zal ze thuis toch zeker gaan eten.
Aan het eind van de middag wordt er weer bloed geprikt en weten we of ze nog een dagje langer moet blijven (ik hoop niet het hele weekend want op zondag is er helemaal niemand aanwezig) of dat het spoelen aangeslagen heeft.
Een collega DA had pas een kat gehad met een waarde van 900 (!) en deze kat was ook weer helemaal opgeknapt. Dit zullen (helaas) uitzonderingen zijn, maar ik klamp me er wel aan vast. Het moet goed komen!
Vanmiddag weer Noa knuffelen en hopelijk mag ze dan mee naar huis.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

k ga alzovast voor je duimen en het gaat hier waarschijnlijk en hopelijk om acuut nierfalen.

tarwegras koop je in de vorm van hele tarwekorrels bij een natuurvoedingswinkel, zaaien in een grote pot in vochtige (niet natte) aarde, eerste 3 dagen plastic zak er om heen tegen het uitdrogen, pot in trappenhuis of koele logeerkamer oid zetten en met een weekje kan er worden gegraasd. ik knip meestal een paar sprieten af en doe dat door natvoer of plak het in een drolletje easypill. anders krijg je kattendrollen aan een touwtje.

hier vind je een overzicht van enzymen, vitamientjes, mineraaltjes etc.
http://www.greenpastureswheatgrass.com/index.htm?id=575

en voor de voorgeschiedenis
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 8&start=30
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik zit op dit moment bijna de hele dag op de site; kan nergens anders meer mee bezig zijn (heb prikkelbare darmsyndroom en de hele toestand met Noa heeft een dusdanig negatief effect op mijn darmen, dat ik me ziek heb moeten melden).
Ik ben bang dat het bij Noa toch chronisch nierfalen is want wat ik inmiddels heb begrepen komt er bij acuut nierfalen geen bloedarmoede aan te pas.
Wat wel opmerkelijk is, is dat Noa na de eerste operatie een anti-bioticaspuit heeft gehad voor twee weken. Vrij kort nadat de spuit was uitgewerkt begon ze meer te drinken en sputterde tegen wanneer ik haar dwangvoerde en begon met lange tanden te eten. Ik dacht dat dit kwam omdat de AD na tien dagen dwangvoeren haar inmiddels de neus uitkwam, maar het kan natuurlijk ook een begin van de misselijkheid zijn geweest, al spuugt ze niet.
Ik wil de DA vanmiddag in ieder geval vragen of er ook urine is gecontroleerd; ze had woensdag 39,4 koorts, dat kan van de hele consternatie zijn maar natuurlijk ook wijzen op een ontsteking die na de operatie is ontstaan en pas de kop op stak toen de anti-biotica was uitgewerkt.
Aan het eind van de middag hoop ik meer duidelijkheid te hebben.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Noa is weer thuis!!! Wij blij, zij blij. Toen ik de uitslag hoorde was onmiddellijk de buikpijn over: creatinine van 495 naar 308 en ureum van 30 naar 17,4. Nog veel te hoog maar toch een hele verbetering.
Ze heeft al heel veel brokjes gegeten (Renal special van RC) en ik hoop dat ze deze brokjes lekker blijft vinden. Ze is levendig, speelt met een duivenveer en is duidelijk zeer happy; helemaal geen nierenkat.
Nu komt het op mij aan om haar ook zo te houden. Ze krijgt eenmaal daags 2,5 Fortekor en ik heb MacSam besteld en natuurlijk strikt nierdieet.
Deze week zal cruciaal zijn!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

wat fijn dat Noah weer bij jullie is en lekker geknuffeld kan worden!

even voor alle zekerheid:
kijk even op de zak of het Royal Canin Renal heet of Royal Canin Renal Special en als het de Special is dan lijkt me dat de verkeerde.

heeft Noah last van blaasgruis?
in de Special zit meer zout en een hoger eiwitgehalte en dat is nou juist net niet de bedoeling dacht ik..
laat je niet afschepen, als het alleen voor chronisch nierfalen is dan moet je de gewone Renal hebben en ik zou die zak morgen terug bij de da brengen.

droog special eiwit 26% en natrium 0,35
droog renal eiwit 23% en natrium 0,25%
http://www.royalcanin.nl/iok/?p=dieetvo ... clenumber=

het probleem is dat Royal Canin in zijn voorlichting de verschillen niet duidelijk aangeeft en heel erg veel dierenartsen denken dat de Special dus nog beter is dan de Renal....
en als je het koninklijke konijn mailt en vraagt dan zullen ze altijd (hebben een uitstekende dierenarts) zeggen dat je voor chr nierfalen de renal moet hebben..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
paasnini

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door paasnini »

Overweeg is om Noa lactulose te geven, dat helpt ook om de tweede waarde te verlagen. Bovendien hebben veel nierkatjes harde ontlasting dus is het dan zowiezo prettig.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik heb alleen nog maar proefzakjes in huis en het zakje dat ik vanavond heb gegeven is inderdaad RC-Special. Op 27 oktober gaf jij een vergelijking tussen RC-Renal en Hills-KD en wanneer ik dan Hills-KD vergelijk met RC-Renal Special, dan lijken me deze brokjes toch niet echt gevaarlijk (al zal ik er morgen nog eens naar informeren bij de DA).
Hills KD: eiwit - 28,8; natrium - 0,24
RC Renal Special: eiwit - 26; natrium - 0,35 (ja, dat is wel hoog!).

Paasnini, ik heb een flesje lactulosestroop van de DA meegekregen. Daar krijgt ze vanavond nog wat van want ze had bij de DA geen ontlasting gehad en poepte toen prompt een klein keuteltje in de mand op weg naar huis.

Whiskas heeft een eiwitgehalte van 8 procent. Mag ik Noa wat saus + ipakitine geven voor wat extra vocht. Ze vindt dit erg lekker, maar krijgt het alleen wanneer het verantwoord is.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Hills KD: eiwit - 28,8; natrium - 0,24
RC Renal Special: eiwit - 26; natrium - 0,35 (ja, dat is wel hoog!)
RC Renal: eiwit - 23%, natrium - 25%

die hogere natrium is bedoeld om blaasgruizers tot meer drinken aan te zetten maar het lijkt me dat je daarvoor bij nierkatten beter natriumloze methodes kunt kiezen/proberen

als je het gevoel hebt dat ze goed op ipa reageert dan is dat een manier om extra vocht binnen te krijgen en haar een plezier te doen. en haar kwaliteit van leven is ook best wel belangrijk na die dagen infuus/bench..
je zou hier al wat heel fijn verknipt schoon zacht gras van buiten kunnen doen, dat lebbert ze dan gelijk mee naar binnen.
heb je de indruk dat ze onvoldoende drinkt? dan gewoon paar keer per dag een spuitje met lauw water en lekker op schoot zitten en geknuffeld worden en intussen 'de fles krijgen', sommige nierkatten vinden dat geweldig al die aandacht en het slobbervocht nemen ze op de koop toe. onze Mies krijgt als ze niet genoeg plast naar het idee van haar baasje een aantal spuitjes extra water per etmaal en dat gaat tegenwoordig heel erg soepel. dan weet je tenminste zeker dat ze genoeg vocht binnenkrijgen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik heb Noa vanmorgen nog niet zien drinken maar ze heeft wel een grote plas gedaan (waarschijnlijk nog naweeën van het infuus). Na het geven van de Fortekor heb ik haar iets water in haar bekje gedruppeld maar Noa is geen schootkat en al dat gepak geeft haar zoveel stress. Het geven van de Fortekor was ook een ramp; ik had het fijngemaakt en daarna in een spuitje met wat AD. De eetlustopwekker Periactin die ze vorige week gehad heeft, zat echter ook in AD en volgens mij begint ze nu al te speekselen wanneer ze AD proeft want volgens mij is Fortekor niet bitter zoals Periactin. Dat doen we dus niet nog een keer. Ik heb pillen van 5 mg gehaald en wanneer ik die doormidden breek blijft er maar een klein pilletje over. Probeer ik morgen rechtstreeks in haar bekje te doen. Ik heb een geluk dat ze me niet meer kan bijten en Cochi krijgt al jaren pillen en dat gaat moeiteloos, dus aan ervaring geen gebrek.
De lactulosestroop die ze gisterenavond heeft gehad was ook niet echt een succes; ze vindt het vies. Ik moet het eigenlijk twee keer per dag geven maar voorlopig maar een keer. Noa heeft rust nodig!
De RC Renalbrokjes die ze gisteren naar binnen schrokte, werden vanmorgen al weer afgewezen. Je zou ze soms! Volgens mij gaat haar voorkeur uit naar Trovetbrokjes (de paté van Trovet vond ze ook altijd lekker, dus ik hoop dat ze dat vanmiddag wil eten).
De DA-assistente was verbaasd over mijn Renal-Special verhaal; ze gaven deze brokjes altijd aan katten met chronisch nierfalen. Nooit een probleem geweest. Ze zou maandag bij RC informeren.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik heb nog een vraagje aan een ervaringsdeskundige: mag ik Noa tonijnwater geven voor wat extra vocht? Ik zag dat er veel eiwit in de tonijn zit, maar in het water is het natuurlijk behoorlijk verdund. Noa vindt dit water erg lekker dus het zou geweldig zijn wanneer dit verantwoord is.
Net heeft ze goed gegeten en gedronken. Vrouwtje helemaal gelukkig!
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik ben Noa vanavond toch maar gaan dwangvoeren omdat ze het eten niet eens aankeek. Ik vond haar wat suffig (kan door de Fortekor komen). Ze is zo mager (3 kilo terwijl ze een maand geleden nog 3,5 woog) geworden! Een volwassen Brit weegt over het algemeen gesproken rond de 5 kilo.
Wat is nou verstandig? Noa niet te veel eten geven (met het risico dat ze nog meer afvalt) zodat haar nieren niet teveel belast worden of toch zorgen dat er wat meer spek op komt en dus ingrijpen wanneer ze te weinig eet. En hoeveel zou ze dan mogen hebben?
Ze at vroeger alleen maar brokjes (op een paar likjes nat voer na), maar die dieetbrokjes vindt ze niet echt geweldig (herkenbaar, niet waar?). De brokjes van gisteren (Renal Super) zijn vandaag ook alweer afgewezen. Ik heb nog KD staan, misschien dat dat wat wordt.
Voorlopig moet ze het dus hebben van het nat voer, maar daar is ze geen fan van (op een paar likjes na of wanneer het blikje net open is, dan eet ze iets meer, zoals vanmiddag) en dat moet ik dan toch maar gaan dwangvoeren.
Ik heb spuitjes van 5 ml waar de paté redelijk dik in gaat (puntje is er af geknipt en anders loopt alles eruit). Ik wil haar niet te vaak pakken want dat geeft teveel onrust. Zou 5x15 ml als extra voldoende zijn? Ze moet ook niet teveel hebben want dan gaat ze zelf helemaal niet meer eten.
Adriana, is mirtazapine ook bitter? Ik wil hier niet direct toe over gaan omdat iedere pil stress geeft, maar dan weet ik het alvast. Onze DA zei dat hij Periactin gewoon kan bestellen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

even alles lezen en langs de vragen lopen..
arme Noa en arme jij.
Noa is niet in orde en kan misselijk zijn. als ze veel naar binnen schrokt dan kan het systeem dat wat moeilijk aan, gevolg misselijk.
ze zou steeds maar heel kleine beetjes moeten eten en ik denk dat ze heus wel weer wat Renalbrokjes wil eten. het nog functionerende nierweefsel kan maar klein beetje zuiveren, dus kleine beetjes voer..

geen a/d! dat is veel te zwaar en redelijk hoog in de eiwitten en ongeschikt voor nierfalers.

het probleem is nu omdat ze maar weinig eet, je met allerlei natvoer blijft zitten omdat die blikjes te lang openstaan.
maar als ze toch liever brokjes eet, dan is dat makkelijker.

ik weet niet hoeveel zout er in tonijnwater zit, je zou het kunnen verdunnen als je haar daarmee beter aan het drinken krijgt.

ik ben bang dat je haar niet zwaarder krijgt, daar is haar crea te hoog voor, ze neemt heel erg moeizaam voedingsstoffen op. het enige dat je nu kunt doen is haar aan het eten houden met kleine beetjes en zorgen dat ze blijft drinken.
ze zal heel weinig eten en dat krijg je denk ik niet verbeterd. en als je haar dwangvoert, dan loop je de kans dat ze te veel voedingsstoffen tegelijk binnenkrijgt en daar beroerd van wordt, want daarmee krijgt ze te veel ureum in het systeem dat ze er vervolgens niet/moeizaam uit filtert..

over RC renal special.. de dierenassistente kan het zelf lezen en uitzoeken net zoals ik het gedaan heb en de meeste da's/assistentes weten het niet en hebben het waarsch nooit uitgezocht.. en het moet gezegd: RC is er niet duidelijk over en het staat niet duidelijk op de verpakking maar er is een folderboekje voor dierenartsen (dat is het pdf doc dat ik je gestuurd heb) en daar staat achterin een overzicht van alle nierdieetvoeders+analyse.

als je da gewoon periactin kan bestellen dan is dat probleem opgelost, een half jaar geleden kwam de aankondiging dat het niet meer leverbaar was. k weet niet of mirtazapine bitter is, hier werkte het een aantal dagen op een kleine dosis.

er is easypill, dat is soort van vette stopverf (ds en da), daar zou je de pil in kunnen doen, dan smaakt het niet vies bij het ingeven. desnoods in twee keer. er is een topic over met methodes, tips en trucs..
je kunt het ook in een lege capsule (apotheek) doen, klodder spuug erop en achter op tong leggen.

ik denk met jou dat ze het best zo rustig mogelijk blijft, kleine beetjes nierbroks zou moeten eten, desnoods geweekt en met spuitje, kan wat eidooier bij voor goeie voedingsstoffen.

en dan een lekker slaapplekje, beetje donker, zacht en warm waar ze lekker kan soezen.
houd in je achterhoofd dat je deze strijd niet wint en dat iedere dag dat ze nog redelijk is, er eentje is waarvan jullie genieten. dit is een zware tijd, veel zorg en stress en goed opletten om tijdig te zien wanneer ze niet meer wil eten/drinken..
want dan loop je kans dat ze uitdroogt en moet je met je dierenarts overleggen...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie