haaruitval van de staart en een vette vacht?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

haaruitval van de staart en een vette vacht?

Bericht door Mariekjuh »

onze kater heeft een vreselijk vette vacht, vooral zijn staart en rug. op zijn staart (op de huid) zat ook een dikke aangekoekte vetlaag, wat er geel/bruinig uitzag. heel voorzichtig hebben wij dit van huid gekamd, waardoor de haren op zn staart nog vetter werden. daarna zijn staart gewassen met betadineshampoo. en nog 2x extra uitgespoeld.
het haar op zijn staart is ondanks 2x wassen nogsteeds vet (wel iets minder erg dan voor de wasbeurten), de huid zelf is nu wel schoon.
maar nu valt het ons op dat het haar van zijn staart erg uitvalt (met hele plukken tegelijk), je kunt nu ook duidelijk zien dat zijn staart dunner lijkt, en als je een scheiding maakt in het haar op zn staart dan zie je ook duidelijk dat er kalige plekken ontstaan (halflangharige kater, inmiddels gecastreerd sinds een week of 4)

heeft iemand enig idee hoe dit kan, en wat ik hieraan moet doen?? hij heeft verder geen jeuk en hij heeft nog nooit vlooien gehad.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Dit klinkt als een "katerstaart"Volgens mij is dit een hormonaal probleem.
Volgens mij kan je op internet hier wel het en en ander over opzoeken.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ook hier op het forum hoor ;-) Het fenomeen katerstaart is vaker besproken; het betekent inderdaad dat een kater geslachtsrijp is.
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Als ik dit lees dan klinkt het ook een beetje als de vacht van Ievie. Zij heeft ook een vettige vacht en heeft constant klitten. Ebby haar zusje die heeft een veel dikkere vacht maar heeft zo goed als nooit klitten.

Zij heeft trouwens de klitten vooral tussen haar voorpoten en op haar borst. Af en toe zitten er ook een paar op de bovenkant van haar achterpoten.

Ik zit er nu over te denken om haar eens te wassen met anti klit shampo. Bestaat dat eigenlijk voor katten?

Ik vind het zielig voor haar om haar telkens te moeten kammen. Volgens mij doet het best wel zeer. Ik knip de grote eruit en de kleine pluis ik los. Maar toch vind ze het niet leuk.

Iemand een idee hoe je die klitten kan voorkomen?
Groetjes Gerda
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Er bestaat inderdaad anti-klit shampoo voor katten. Volgens mij hebben we dat eens besproken in Algemene Verzorging (ik weet het niet zeker :oops: ), er is ook een droogshampoo voor Perzen waarmee de klitten verminderen.

Toch zijn dit anderssoortige klitten dat die van de kater van Mariekjuh, dat is echt hormonaal en is typisch voor katers. In dat geval wordt de staart en soms de bovenrug van de kater vies en vettig.
De vettigheid in de vacht van Ievie zoals jij die beschrijft, kan natuurlijk ook wel een hormonale oorzaak hebben, mnaar zulke vettigheid gaat meestal weg na wassen, en bij een katerstaart komt het snel weer terug.
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Emma Boom schreef:Toch zijn dit anderssoortige klitten dat die van de kater van Mariekjuh, dat is echt hormonaal en is typisch voor katers. In dat geval wordt de staart en soms de bovenrug van de kater vies en vettig.
Ondanks de benaming is een katerstaart niet typisch iets voor katers ;-) Ook poezen kunnen er net zo'n last van hebben. Goed reinigen is noodzakelijk omdat er anders ontstekingen op de huid kunnen ontstaan.
Het beste is wassen met een goede ontvettende shampoo, of zelfs eerst wassen met dreft. Talkpoeder raad ik zelf af omdat dat nog meer kan klonteren en ophopen, alleen in het begin stadium van een katerstaart is dat nog te doen.

Daisy had het bij mij heel erg, maar vooral Myst, we hebben op een gegeven moment het vette gedeelte kaal geschoren zodat we het goed konden reinigen en Myst het zelf ook goed kon bijhouden.
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

Bericht door Mariekjuh »

hoort haaruitval van die vette plekken daar ook bij? en gaat dit ook spontaan over als we die vette plekken eruit gewassen hebben? hij is namelijk gecastreerd, kan dat het wellicht verminderen, of is dit een levenslange 'kwaal' ?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik doelde ook niet op talkpoeder, Dani, maar op speciale droogshampoo voor perzen, waardoor de vacht iets makkelijker kambaar (en droger) wordt. Volgens mij is het te koop bij perzentrimsalons.

Mariekjuh, ik weet niet of haaruitval erbij hoort, maar dat het samen kan gaan met klitten, weet ik wel. Mijn kat Savanne had veel klitten die tot op de huid groeiden en daardoor vies werden, als je dan ging kammen, lieten hele stukken vacht los :???:
Gesloten