Pootje gebrand

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Pootje gebrand

Bericht door claudia »

Ik heb eerst goed gezocht, maar kon er nog geen topic over vinden. Daarom maar een nieuwe.

Onze Belle is zojuist met zijn voorpootje op de keramische kookplaat gaan staan, die nog gloeiend heet was. Hij schrok, wij schrokken (en Bo schrok ook). Ik heb zijn pootje onder de lopende kraan gehouden en daarna iets drooggedept. Hij is hem zelf toen direkt gaan wassen. Zijn kussentjes zijn wel rood, maar dat kan natuurlijk ook van het koude water zijn.
Wat moet je eigenlijk doen bij een verbrand pootje? Ik heb gehandeld naar mensenkennis, maar misschien moet het bij dieren juist wel heel anders.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Wat een schrik, Claudia! :shock:

Ik heb een boekje van de dierenbescherming met "Eerste hulp voor uw kat". Dit staat bij brandwonden:

-geen haren weg knippen of zalfjes gebruiken
-douche de wond onmiddellijk met koud water gedurende 10 minuten
-zo mogelijk wond afdekken met een koud compresverband
-houd de kat warm
-breng de kat naar de dierenarts als hij suf wordt of pijn lijkt te hebben

Volgens mij heb je dus al best goed gehandeld. Sterkte ermee! En knuffel voor Belle.
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 212
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

Ach gossie arme Belle!
Wat Wieke al zegt: zorgen dat het pootje goed gekoeld is onder de koude kraan en in de gaten houden of hij niet al te veel pijn krijgt. Maar jullie waren er gelukkig snel bij, dus hopelijk valt het mee. En bij katjes zal het net als bij mensen nog wel een tijdje gevoelig zijn.
Live your dreams (except that one about being eaten by a giant spider) :pdtpauk:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Xandor heeft zijn pootje ook wel eens gebrand en daar heb ik inderdaad koude, natte lappen omheen gedaan. Hem onder de kraan houden ging niet. Maar hij was niet zo erg verbrand en dat trok ook wel aardig snel weer weg.
Gewoon goed in de gaten houden nu ;)
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Bedankt voor jullie reacties! Met Belle lijkt het best wel goed te gaan eigenlijk. Ik denk dat het vooral de schrik is geweest.

Shaz, bij ons was het juist andersom. Belle wou wel zijn pootje onder de kraan, maar ik mocht er geen drijfnatte vaatdoek omheen wikkelen.

Marije, ik geloof dat ik ook ergens zo'n boekje heb. Kreeg je dat ook bij de offerte-aanvraag voor een dierenziektekostenverzekering?
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Zo'n boekje lijkt me inderdaad reuze handig. Ik heb er wel eentje voor honden, maar voor katten nog niet. Vertel, Wieke :-P .

Ik ben blij dat Belle niet zo'n last schijnt te hebben, de schrik zal inderdaad heel heftig geweest zijn. En meteen goed gehandeld Claudia, dat scheelt natuurlijk ook.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

claudia schreef:Marije, ik geloof dat ik ook ergens zo'n boekje heb. Kreeg je dat ook bij de offerte-aanvraag voor een dierenziektekostenverzekering?
Dat zou goed kunnen, maar ik weet het eigenlijk niet meer. :geenidee:

Via de site van de dierenbescherming kun je er vast wel aan komen, Daan.

Fijn dat het goed lijkt te gaan, Claudia!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Wat een schrik Claudia! :shock:
En wat goed dat je gelijk wist hoe je moest handelen.
Ik wist niet eens dat je geen zalf mocht gebruiken, zou er vaseline op gedaan hebben. :???:
Zo'n boekje lijkt mij ook wel handig.
Gelukkig gaat het al beter!
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Nou Sandy, eigenlijk wist ik het dus niet bij dieren. Mensen moeten altijd onder stromend water, dus dat heb ik met Belle ook gedaan. Dat van die vaseline, dat had ik ook kunnen doen hoor! Maar ik dacht: er zijn vast wel mensen online, laat ik eerst maar vragen! ;-)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ha Claudia, jaren geleden heb ik ook zoiets gehad. Een van mijn katten sprong bovenop de kachel. het was zo'n ouderwetse plattebuiskachel en bloedheet. Toevallig was ik aan het vlooienkammen met water erbij. Ik heb hem gelijk in dat water gezet. hij heeft er gelukkig niets van overgehouden. Wel schrikken!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Het lijkt gelukkig vrij goed te zijn gegaan. Belle heeft 1 teentje behoorlijk rood, maar gedraagt zich niet anders dan anders (hij is nog net zo vervelend :silly:). Ik denk inderdaad dat het mazzel was dat we er direkt bij waren en hebben gekoeld.
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Had hier al eerder een topic geplaatst over de wondjes aan Dap's pootjes. Toen bedacht ik me net dat het wellicht een brandwondje kan zijn.

We hebben een gaskachel voor de vensterbank staan, en sinds gister staat Dap niet meer op de vensterbank. De kachel wordt loeiheet, heb m'n hand er laatst ook aan verbrand, dus ik denk dat Dap zo aan die wondjes komt.

Heb ze dus nooit gekoeld o.i.d. en ze zijn vuurrood.
Wat vinden jullie? Hij heeft er niet echt last van, we mogen er gewoon aanzitten.
Dappie rules!
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

:shock: Nouja, ik zie dat ik zelf zo'n 2 jaar terug dit topic al geopend had, maar vanochtend is ons kneusje (lees: Belle) dus weer met zijn pootje op de kookplaat gaan staan. Ik wou even opzoeken wat ik daar aan kan doen (had het niet onthouden) maar het is alweer goed denk ik. Ik heb zijn pootje weer eerst onder de koude kraan gehouden en hem verder zijn gang laten gaan. Hij schijnt er weer niet zo'n last van te hebben, terwijl zijn kussentjes wel heel rood zijn en zijn pootje stinkt. :???:
We wachten het maar weer af...
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hé Claudia,

Wat erg voor Belle ! inderdaad, onder de koude kraan houden, zolang als mogelijk, of zolang als de poes het toelaat.
Verder, zoals gezegd in het oude topic, geen zalf of dergelijke smeren, omdat een poes die sneller aflikt, dan jij kan smeren :lol: , en de meeste van die zalfjes zijn niet echt gezond als je die via de mond ineemt, vandaar dus. Je poes kan ervan gaan braken en diarre krijgen.
Je moet vooral het pootje goed in de gaten houden, als er blaren opkomen, gaan ze die meestal openlikken, of stuklopen, en dan kan het snel gaan infecteren, omdat ze dan met een open wond(je) over de grond lopen, en bacterien de vrije hand hebben.
Bij open brandwonden is het dus verstandig om altijd naar de da te gaan voor een ab injectie.

Ik heb het vroeger ook meegemaakt met Wiebbe, die liep ook over de keramische kookplaat, en had twee pootjes verbrand.
Wat ik sinsdien ALTIJD doe als ik gekookt heb is het volgende.
Op elk deel wat heet is ( vier, drie twee of één, naargelang hoeveel van de vier platen die je gebruikt hebt), zet ik een kookpot met koud water.
Je poezels kunnen er dan ten eerste niet meer over lopen en hun poten branden, ten tweede koelt de gebruikte plaat veel sneller af.
Oké, je hebt wat meer afwas, maar uiteindelijk zijn die potten niet vuil, gewoon afdrogen als de plaat afgekoeld is, en wegzetten.
Voor mij weegt dat beetje extra werk niet op tegen het gevaar van verbrande pootjes.
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik heb een gewoon gasfornuis, maar ik doe ook direkt het deksel dicht of een pan op de warme plaat.
Claudia, balen voor jullie dat het weer is gebeurd :???:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gesloten