Huidschilfers (roos of vachtmijt) bij de kat

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Huidschilfers (roos of vachtmijt) bij de kat

Bericht door Admin »

<titel aangepast door moddy>

Onze Storm heeft er nogal last van. Gisteren bij de DA (Indy moest weer een inenting hebben) meteen gevraagd.

Het kan een aantal oorzaken hebben:

- erg droge lucht (wanneer de kat regelmatig op de verwarming slaapt);
- een of andere huidparasiet;
- allergische reactie (op bijv. wasmiddel in kleding etc.);
- onvoldoende voedingsstoffen in het voer.

Niet wetende wat de oorzaak is heeft hij druppels meegegeven voor over zijn voer. Het is 50 ml teunisbloemolie met zalmolie. Daarvan moet je 1 x per dag 2 ml over zijn voer druppelen. Genoeg voor 25 dagen, waarna het een stuk minder moet zijn. Ik vraag me alleen af of we het dan regelmatig moeten gebruiken, want als het uitgewerkt is, lijkt het me dat de schilfers weer terug kunnen komen.

De druppels zijn overigens niet goedkoop - de jaarlijkse cocktail-inenting + de druppels kostte 51 euro.

Groeten,
Roland
Laatst gewijzigd door Admin op 29 mar 2005 16:13, 4 keer totaal gewijzigd.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Jeetje Roland, kan je niet een huis tuin en keukenmiddel vinden? of die olie bij een reform zaak kopen?
Heeft storm ook jeuk ofzo dan? of heeft ie er zelf niet veel last van...

groetjes, marion

PS: bij droge lucht kan je misschien een waterbak aan de verwarming hangen? weet niet of dat helpt bij deze klacht hoor (bij mij hebben ze m trouwens direct dag een van de verwarming afgemept :S)
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hoi Marion,

Dat was mijn eerste ingeving, die waterbakken aan de CV, maar erg veel minder is het er niet mee geworden. Jeuk heeft-ie niet en hij schijnt er ook geen last van te hebben, maar ik ben het liever voor dan dat we het achteraf moeten gaan behandelen (bijv. wanneer zijn huid onder zijn vacht zo droog wordt, dat er misschien korstjes of wondjes, etc. kunnen ontstaan, want dan zal-ie er ongetwijfeld wel last van krijgen.

Overigens zijn de spullen bij een reformhuis nu ook weer niet zo goedkoop, en wat de precieze samenstelling is, durf ik niet te zeggen, dus toch maar liever iets meer betaald dan misschien een kotsende kat in huis :D

EDIT:
Het schoot me zojuist te binnen... Ik zei parasieten, maar de DA had het over 'vachtmijt'. Of hij dat heeft vraag ik me af, maar ik geef het maar even door :D

Groetjes,
Roland
Laatst gewijzigd door Admin op 18 mar 2005 11:02, 2 keer totaal gewijzigd.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Hoi Roland,

Jee, vervelend dat je de oorzaak niet zo snel weet. Heeft Storm er veel last van? Bij een droge huid, zal hij wel krabben denk ik. Of merkt hij er weinig van?

Slaapt hij dan veel op en voor een verwarming? Anders kan je die oorzaak al wegstrepen.

En welke voeding krijgt hij? Het lijkt me stug dat hij bij een goede voeding van een goed bekend staand merk, schilfers krijgt, dan zouden meer mensen hierover klagen. Maar ja, misschien heeft hij een bepaalde overgevoeligheid voor een bepaalde stof. Dat zou de DA moeten kunnen checken.

Heeft het misschien te maken met de overgang van het seizoen? Bij mensen die daar gevoelig voor zijn, krijgen soms van die eczeem plekken en ook een droge huid met schilfertjes. Maar zo te lezen heeft Storm geen eczeem. Tja. en mensen smeren er dan een middeltje op, creme of één of ander medicijn. Maar dat lijtk me niet handig voor een kat. Die zou beter één of ander (homeopatisch) medicijn, in de vorm van druppeltjes ofzo, in zijn eten krijgen daarvoor.
Maar goed, daar zijn jullie nou mee bezig.

Als hij last heeft van het wasmiddel, lijkt me dat lastiger uit te vinden. :?

En die huidparasiet, kan die DA dat niet ff uitsluiten dan? Door een monstertje van zijn huid te nemen. Dan weet je gelijk of dat de oorzaak is!

Misschien helpt zo'n waterbak wel aan de verwarming. dan zou je eerst kunnen kijken of de luchtvochtigheid in huis echt zo droog is. Anders
heeft het geen zin, denk ik.

Mmmm, moeilijke questie. Eerst maar 's de dingen proberen uit te sluiten die het makkelijkst op te speuren zijn, zou ik zo zeggen. Enne verder....misschien hebben andere mensen nog soortgelijke ervaringen. Anders zal de DA meer testjes kunnen doen.
Doen dokters toch ook bij mensen die een allergie hebben?

Succes ermee in ieder geval!

groetjes Babiche
The Lizard Queen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 jan 2003 04:30

Bericht door The Lizard Queen »

Toen ik Raven vond, had hij een slechte vacht en last van huidschilvers. Hij had natuurlijk ook vlooien, dus ik dacht dat z'n vacht en huid wel beter zouden worden als hij van de vlooien af was. Niet dus.
Hij liet ook altijd een enorme pluk haar achter als hij zich gewassen of gekrabd had. Ik heb toen Royal Canin Hair & Skin gekocht, en dat hielp wel tegen de plukken haar. Ik hoefde dus niet meer zo vaak te stofzuigen. :)
Van de homeopathische dierenarts heb ik Mifloran van Green Balance gekregen, daarvan moet ik 5 dagen per week 2 druppels aan Raven geven. En het helpt, want hij heeft geen schilvers meer voor zover ik kan zien, en zijn vacht voelt zoooo zacht aan. :D We gooien hem trouwens ook zo'n 1-2 keer per maand onder de douche, omdat hij het leuk vindt om buiten over de grond te rollen.

Een potje van 20 ml kostte 6 euro. Er zitten micro-organismen, vitaminen, aminozuren, en enzymen in. Site met info: http://www.puurnatuur.nl/arti/mifl.php3
The Lizard Queen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 jan 2003 04:30

Bericht door The Lizard Queen »

Een potje van 20 ml kostte 6 euro. Er zitten micro-organismen, vitaminen, aminozuren, en enzymen in. Site met info: http://www.puurnatuur.nl/arti/mifl.php3
Rolanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jan 2003 09:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rolanda »

Hallo Roland,
Mijn ene kat heeft dat ook en het ligt ook aan het tijd van het jaar, inderdaad veel kachel aan dus.

Wat ik zelf gebruik, tevens ook voor mn pup is SCHAPENVET. Dit kan je kopen bij de dierenwinkel en ligt in de koeling.

Op het de verpakking staan een hond en een kat en het heet PRO DERMA schapenvet VITAL. met zeewier.
Verder staat er op de verpakking: Geeft extra weerstand, voor een gezonde huid met een stralende, glanzende vacht.

Mn pup krijgt een heel klein stukje, die vind het heerlijk,de katten vinden het dus niks, maar ik prak een stukje fijn en dan door het voer.
Het zijn blokjes en ik vind het zelf niet zo lekker ruiken, maar ja ik hoef het ook niet te eten.
1 blokje voor 2 katten per dag is voldoende en stukken goedkoper.
Ik weet niet meer precies wat het kost, maar tenminste wel onder de 10 euro. dacht iets van 4 zoveel??

Je moet alleen wel goed opletten dat het voor de huid en vacht is, want je heb ook nog voor andere kleine probleempjes dit merk, bv niet goed eten etc.
Hoop dat je hier wat aan heb, succes

Rolanda
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Hi Rolanda,
ik had naar veendrenkstof voor. zelfde idee: met veel mineralen en vitaminen en voor een betere weerstand. Ik heb het gekocht, omdat Olav heel erg haart.
Of het echt helpt weet ik niet, en het ziet er heel smerig uit, maar als ik dat over hun voer gooi, eten ze eerst de smurrie op, en dan de rest van het voer!! dus ze lusten het wel...
misschien ook een ideetje?!
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gebruikersavatar
Karin1964
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 okt 2003 11:38
Locatie: vlakbij Utrecht

Edelgist tegen huidschilfers en voor een zachte, glanzende vacht

Bericht door Karin1964 »

Hallo allemaal,

Ik kreeg laatst de tip om mijn kat edelgist vlokken door zijn eten te geven. Hier zou hij een mooie vacht van krijgen en bovendien helpt het om de kat vlo-vrij te houden.
Ik heb het inmiddels aangeschaft en inderdaad staat op de verpakking dat het goed is voor katten en honden en om ze vlo-vrij te houden.
Mijn kat van 11 jaar heeft het nu 2x door zijn eten gehad (gelukkig vind hij het lekker en hij is heel kieskeurig).
En het kan zijn dat ik het me verbeeld maar ik vind zijn vacht zachter en hij heeft ook niet meer van die witte korreltjes in zijn vacht. Ik noemde dat altijd roos maar dat zal het wel niet zijn geweest.

Heeft iemand ervaring met edelgist geven? Zo ja, helpt het echt of verbeeld ik het me gewoon maar?

Het is trouwens ook goed voor mensen.

:lol:
Toen ik net eten stond te koken en nog even nadacht over wat ik hier geschreven had, moest ik ook even glimlachen want ook ik dacht dat dat wel zo over zou moeten komen. :lol:

Maar inderdaad ook voor mensen is het goed voor hun vacht (dus huid).
Op de verpakking staat: Regelmatig gebruik van edelgist reinigt het lichaam en zuivert de huid. Edelgist zorgt voor een gave huid, glanzend haar en sterke nagels. Ook kinderen en pubers hebben baat bij regelmatig gebruik van edelgistvlokken.
Ook muggen mijden vaak mensen, die regelmatig edelgist gebruiken.

Via deze link kun je verkooppunten opzoeken.
http://www.natuproducts.nl/

Het is inderdaad te koop bij de natuurwinkel.

Ik heb er 3,15 euro voor betaald.

Ik zal even vertellen wat er precies op de verpakking staat voor huisdieren:
Katten en honden eten graag wat edelgist en krijgen daardoor een mooie, glanzende vacht. Strooi gewoon wat edelgistvlokken op het eten van uw huisdier. Bovendien blijken vlooien een hekel te hebben aan huisdieren, die gist eten.
Ook muggen mijden vaak mensen die regelmatig edelgist gebruiken.

Je mag het dus ook gewoon over de brokjes heen strooien. De vacht van mijn kat is naar mijn mening echt al veel glanzender na die 2x.

Groetjes Karin.
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Dat edelgist ga ik ook proberen. Maar even een vraagje: is dat niet het zelfde gist als in die snoepjes voor de katten.? Als de haren en de huid van de coontjes zo mooi wordt dan krijgen ze dat gewoon. :lol: :lol: :lol:

Ik ga zeker van die gist voor mezelf kopen. Zomers word ik opgevreten van de muggen. Zet mij op een terrasje neer en niemand heeft meer last van die krengen. Die zijn mij aan het leegroven. :shock: Mijn bloed is ontzettend lekker!!!

Van de zomer heb ik vitamine B complex geslikt. Ook geen mugje gezien. Dat helpt ook. Ik weet alleen niet of gebruik van vitamine B schadelijk is bij regelmatig gebruik.
Groetjes Gerda
Gebruikersavatar
Karin1964
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 okt 2003 11:38
Locatie: vlakbij Utrecht

Bericht door Karin1964 »

pini schreef:Dat edelgist ga ik ook proberen. Maar even een vraagje: is dat niet het zelfde gist als in die snoepjes voor de katten.?

Van de zomer heb ik vitamine B complex geslikt. Ook geen mugje gezien. Dat helpt ook. Ik weet alleen niet of gebruik van vitamine B schadelijk is bij regelmatig gebruik.
Ik weet niet of het hetzelfde is. Ik denk het haast van niet. Edelgist vlokken is een natuur produkt. Neem anders de verpakking van de snoepjes mee naar de winkel en vergelijk de ingredienten met de edelgist.

Edelgist is rijk aan vitamine B-complex, staat op de verpakking. Dus dat van die muggen zal dan wel kloppen, als ik jou verhaal zo lees.
En over de hoeveelheid vitamine B....ik zou het echt niet weten.

Groetjes Karin.
Gebruikersavatar
Karin1964
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 okt 2003 11:38
Locatie: vlakbij Utrecht

Bericht door Karin1964 »

Emma Boom schreef: Als ik zelf die edelgistvlokken wil (en die wil ik), hoe neem ik die dan???
Het volgende staat op de verpakking:
Gebruik:
Edelgist kan aan alle mogelijke gerechten worden toegevoegd: groenten, soep, macaroni, rijst, aardappelen, sauzen. Edelgist zo min mogelijk verhitten, omdat dan de vitamines het beste behouden blijven. Dus pas na het koken toevoegen of gewoon een schaaltje edelgist op tafel zetten.

Edelgist is een natuurlijke smaakversterker. Het geeft aan uw gerechten een aangename hartige smaak, terwijl het zoutgehalte slechts 0,1% is.

Dosering: 1 a 2 eetlepels per dag.

Groetjes en eet smakelijk! :grin:
Karin.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Afgelopen donderdag heb ik het gehaald bij De Tuinen, voor 3 euro en een beetje. Ik merk en zie al verschil: Ziggy en Fluff kammen gaat echt makkelijker en alle katten glanzen meer. Ik kon het na twee dagen al zien maar geloofde het amper. En het mooiste is dat ze het nog lekker vinden ook; ze eten de brokken waar ik een lepel gist door gedaan heb, met smaak op.

Dank dank dank Karin! Heel goeie tip! :lol:
Gast

Bericht door Gast »

En hoeveel geven jullie dan per kat per keer ??
1 keer per dag, 2 keer per dag ? theelepeltje of meer ????

word toch ook wel erg benieuwd, die gistsnoepjes pot is bijna leeg en zijn 2 van de 3 katten toch niet zo dol op.....
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

ik doe 1 theelepeltje per dag door het voer en ik moet zeggen dat redney's vacht zachter is geworden,en bij miss glimt het meer.2 verschillende resultaten dus.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gesloten