Voedselallergie

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Anonymous

korsten op koppie door voedselallergie

Bericht door Anonymous »

Hallo, herkent iemand dit?
Ik heb twee katjes van 4 maanden oud: Noor en Sita. Nu loopt Sita steeds met allemaal korsten op haar koppie. Steeds weer op andere plekken en het geneest ook telkens wel weer, maar ik ontdek ze telkens weer: een plekje van een paar millimeter doorsnee, beetje bloederig, pluk haar hangt los. Bij Noor ontdek ik dit nooit. Ik dacht eigenlijk zelf dat het kwam door het spelen/vechten met elkaar, maar ik begin het toch wel erg zielig te vinden en altijd als ik Sita over haar koppie aai zitten daar dus allemaal bulten (opgedroogde korstjes) op. Heeft iemand hier ook ervaringen mee?

groetjes Liane, Sita en Noor
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Het lijkt toch wel op vechten Liane.

Lana loopt hier regelmatig met korstjes op haar neusje. Mijn meiden spelen erg wild.
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Dankje voor je reactie!

Ik ben toch maar naar de dierenarts gegaan want Sita's koppie was gewoon 1 grote plak korsten geworden en ze bleef ook maar krabben met als gevolg grote kale plekken. Heel zielig. De conclusie is dat het waarschijnlijk een voedselallergie is en ze heeft nu tabletjes waardoor ze een stuk minder krabt en een dieet voor gevoelige katten: maar dit werkt pas over een aantal weken.

Vechten doen ze overigens ook nog steeds hoor en Noor is de sterkste maar op Sita's koppie likt hij haar alleen maar: heel lief, maar natuurlijk ook niet zo goed voor de genezing.....

Liane
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Je kunt er wat Bach rescue creme op smeren, dat is onschadelijk en helpt het genezingsproces.
Korsten van verwondingen zie je niet heel vaak, je ziet dan afdrukken van tandjes of nagels, dus een voedselintolerantie is meer voor de hand liggend.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

hoi,
Noah heeft er ook alst van gehad als kitten, dit bleek ook een voedeslallergie geweest te zijn. Ik ben toen op aanraden van de da overgegaan op alleen brokjes met asl extra fe ne toe een stukje vis uit de diepvries. Nu een jaar later krijgt ze af en toe wat vlees. en daar regeert ze nu goed op.

succes :razz:
Joyce
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:46

Voedselallergie

Bericht door Joyce »

Hoi allemaal,

Ben vorige week met ons katertje Cooper (5 maanden oud) bij de dierenarts geweest omdat hij veel bloed bij de ontlasting had en nadat hij gepoept had z'n hele kontje onder het bloed had zitten. De dierenarts heeft er na gekeken en niets ernstigs geconstateerd gelukkig ! Hij heeft wel verteld dat als het na een week nog niet verbeterd was, wij terug moesten komen. Dit hebben wij dus maar gedaan, want er kwam nog steeds een beetje bloed mee met de ontlasting. Vanochtend dus weer bij de dierenarts geweest, wat blijkt, hij denkt dat Cooper last heeft van een voedselallergie, hij kan waarschijnlijk niet tegen de vele eiwitten die in het kittenvoer zitten (gebruiken Kittenvoer van RC). Door deze allergie tast het het vlies in de dikke darm aan en hierdoor komt er steeds een vliesje om de ontlasting waardoor er bloedvaatjes worden stukgetrokken. Lijkt pijnlijk, maar onze kat heeft volgens mij helemaal nergens last van, hij is heel vrolijk, eet, drinkt, plast, poept en heeft ook heel veel energie.
De oplossing volgens de dierenarts, redelijk snel overstappen op Sensible voer van RC. Dit eet onze andere kat ook, dus dat is geen probleem. Hij mag nu geen snoepjes en ander (blik)voer meer hebben de komende week. Nu maar kijken of het over een week (of uiterlijk 2) over is, zo niet, maar weer naar de dierenarts.
Heeft iemand dit ook meegemaakt of verder info?

Joyce.
Gast

Bericht door Gast »

Als er werkelijk sprake van voedsel allergie is dan zullen de tarwe en maïs eerder de boosdoenders zijn, samen met de chemische troep die in commerciëel voer wordt gestopt.

Een second opinion lijkt mij geen verkeerd idee.

Groetjes,
Nanna
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Onze rooie kater Toby heeft ook een voedselallergie. Hij is allergisch voor vis. Ik vond het in het begin ook heel raar klinken. Maar zijn huidje die je door de vacht heen kon zien was helemaal rood en zat vol met schilfers. Hij waste zichzelf heel vaak en heel erg grondig. De dierenarts vermoede een visallergie. 8 weken lang mocht hij alleen hele dure lamsbrokjes hebben. Daar knapte hij heel erg van op en toen hebben we verschillende smaken blikvoer uitgeprobeerd. Daar kwam dus inderdaad uit dat hij niet tegen vis kan. Hij eet nu alles weer en heel sporadisch een heel klein beetje vis.
Hij is nu weer een hele lekkere dikke rooie kater met een heerlijk dikke en zachte vacht. Zo zie je maar dat een allergie bij katten best voor kan komen en dat het helemaal geen slecht idee is om het advies van de dierenarts op te volgen.

Groetjes,
Esther
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Wij hebben een hondje die een voedselallergie heeft, die kan inderdaad ook niet tegen teveel eiwitten. Hij werd op zijn kont helemaal kaal, sinds we speciaal voer voor hem hebben is er niks meer aan de hand.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

Bericht door Mariekjuh »

waar koop je dat voer??
met onze kater hebben wij een soortgelijk probleem en wij zitten na te denken over ander voer, maar weten niet wat er zoal te krijgen is, en wat het kost?
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Mariekjuh schreef:waar koop je dat voer??
met onze kater hebben wij een soortgelijk probleem en wij zitten na te denken over ander voer, maar weten niet wat er zoal te krijgen is, en wat het kost?
Dat kun je gewoon bij de dierenwinkel kopen. Het is iets duurder dan bijvoorbeeld RC fit, maar even duur als bijvoorbeeld RC kitten, namelijk 15,95 Euro voor 2 kilo (bij de Jumper in Nijmegen). Mijn katten krijgen dit gemengd met RC fit.
Welk voer geef je nu? Dit voer lijkt in eerste instantie vrij duur, maar uiteindelijk hebben ze er veel minder van nodig dan van bijvoorbeeld Whiskas of Felix of een ander B-merk.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Wij hebben Toby in de uitprobeerperiode voer gegeven van Iams. Is ook wel aan de prijzige kant, maar nu eet ie weer gewoon Tom Poes brokken en Felix-blikvoer. Als het maar niet een vissmaak is. Een beetje vis kan hij wel hebben. Laatst heeft ie nog stiekem een stukje gerookte zalm gekregen...

Groetjes, Esther
:razz: :razz:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

mariekjuh ik zou inderdaad eens naar verschillende dierenspeciaalzaken gaan om te informeren wat ze zoal hebben en aanraden in het geval van een eiwitallergie/overgevoeligheid voor eiwit. Wij hadden toen de mazzal dat de fokker het al eerder meegemaakt had en precies wist wat we moesten hebben. Maar ja dat is voor honden en katten natuurlijk weer anders.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Renate
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 okt 2003 17:15

Bericht door Renate »

Nala had ook een allergie. De huid op haar snoetje was rood en gezwollen en er zat vocht op.
Ze bleek een allergie te hebben voor vis.

Dus in de variantjes van Tom Poes zat ook een visvariant bij, en toevallig hadden ze de 2 dagen ervoor blikvoer met zalm en tonijn gehad.

Nu hebben we de brokjes van Felix, en met blikvoer passen we erg op dat we ze geen vismenu voor schotelen. Sindsdien gaat het goed.
ik heb 3 kleine kleuterende kittens :D
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hoi,

Bij mijn poesje Sita (7 maanden) is ook voedselallergie geconstateerd door de dierenarts. Weer andere symptomen dan hiervoor worden beschreven; namelijk rond haar nek, kopje krabt ze zichzelf helemaal kaal. Ze is al 2x aan de antibiotica geweest omdat ze zo'n grote kale plek had die helemaal was gaan ontsteken van het vele krabben. Ik heb nu van de dierenarts Sensitivity Control van Royal Canin, maar het lijkt niet voldoende te helpen. Ik heb ook Lamb & Rice Diet van Trovet geprobeerd en van hetzelfde merk Rabbit Rice Diet, maar deze beide veroorzaken diarree bij zowel Sita als Noor (haar vriendje). Helemaal in het begin heeft Sita een injectie met ontstekingsremmer gehad, waarna het lange tijd goed ging, maar ik wil haar dit niet vaker geven, want het zorgt voor nogal wat bijwerkingen (vergelijkbaar met prednison bij mensen). Heeft iemand nog goeie tips? Andere brokjes uit de dierenwinkel durf ik momenteel helemaal niet te proberen omdat ze met dit speciale voer nog last houdt. Weet iemand of poezen hier ook overheen groeien? Ik vind het heel zielig dat ze zo'n jeuk heeft, alhoewel ze voor de rest normaal doet en heel vrolijk is.

Liane
Gesloten