Voedselallergie

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

Bericht door Mariekjuh »

onze kater had dezelfde darmproblemen als die van joyce.
onze kater zit inmiddels op kip&rijst sensitivity control van RC en voor eerst sinds maanden kunnen we zeggen dat hij het echt goed doet! hij gedraagt zich totaal anders (erg actief, speels en knuffelig, niet te vergeten weer lekker dominant), en zijn ontlasting ziet er een stuk beter uit. nog niet helemaal ideaal maar een grote vooruitgang!
hij stond op lam&rijst van trovet maar daarvan ging hij in 2 weken tijd nog verder achteruit (qua gedrag en ontlasting). een week op RC kip&rijst bracht grote verandering.
(het stomme is alleen dat hij al eerder RC rijst&kip gehad heeft wat maanden geleden, en dat sloeg toen absoluut niet aan...)

en bedankt joyce, dat je deze discussie gestart bent, want door je opmerking over eiwitten in kittenvoer heb ik besloten ook geen kittenvoer meer te gaan geven. (over een poosje mag onze kater nl weer het 'gewone' voer proberen, maar dan zal ik zeker geen kittenvoer meer kopen)
gaia
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 dec 2003 20:55

Bericht door gaia »

Heb met Boebie ook problemen gehad met diarree, toen hij kittenvoer kreeg. Volgens de DA had hij problemen met het opnemen van de eiwitten in het kittenvoer (van RC). Hij kreeg lam en rijst van carocat voorgeschreven en metrozol om de diarree te stoppen. Dat hielp in eerst instantie, maar na een maand begon het weer meer op diarree te lijken en stonk zijn ontlasting weer verschrikkelijk. Na onderzoek bleek hij ook last te hebben van een parasiet. Hij heeft een tijdlang geen zachtvoer mogen hebben en moest op het dieetvoer blijven. Na nog 2 kuren met metrozol had hij de laatste 4 maanden van zijn korte leventje geen last meer van diarree en kreeg hij af en toe als traktatie toch wat zachtvoer. Mij werd wel aangeraden om met het dieetvoer door te blijven gaan, omdat zijn darmen sneller zouden kunnen reageren op ander voer.
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

Bericht door Mariekjuh »

we zijn onze kater nu weer op 'gewoon' voer terug aan het wennen. en het gaat heel erg goed! de eerste paar dagen toen we 1 deel RC indoor brokken mengden door 8 delen dieetvoer, voelde hij zich heel rot. iedere keer nadat hij gegeten had dan kromp hij in elkaar en kroop hij helemaal weg in zijn mandje. hij reageerde dan een uur of 2 nergens meer op (hij was wel gewoon bij bewustzijn hoor maar hij wilde niet komen of opkijken). daarna zakte het af en werd hij weer speels.
inmiddels zijn we een paar weken verder en zit hij ongeveer op 60% indoorvoer. we hebben niet meer het idee dat hij zich er rot door voelt, hij eet prima en speelt veel. zijn ontlasting is nu ook heel goed, af en toe nog een beetje slijmerig, maar zeker geen gele slijm drap en bloed meer!
langzaamaan gaan we door naar volledig indoorvoer, en vooral zorgen dat hij nooit meer kittenbrokjes kan eten.

er werd ons verteld dat hij nu levenslang op dieet voer moest en dat het een ellende zou worden van om de paar maanden wisselen van dieetvoer en uiteindelijk zelf moeten koken, etc.
maar wij vinden hem te jong om nu al voorgoed op dieetvoer te staan zonder geprobeerd te hebben na een poosje rust in zijn lijfje gewoon voer te gaan geven. (we hadden het idee dat hij door de toxoplasmose waar hij zo ziek van is geworden, en de grote hoeveelheid melk die hij maanden geleden gepikt had, zijn darmen enorm beschadigd heeft en dat dat een tijd tot rust moest komen, en hij daarna wel weer gewoon voer zou kunnen eten. gelukkig blijkt dat ook zo te zijn!)
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ook ik ben aan het terugmengen na 7 weken Sensitivity Diet Control te hebben gegeven en hoewel de poep af en toe iets dunner is, gaat het goed met de katjes. Kyran, die nu bij mijn zoon Aldi-voer krijgt, heeft nergens last van, terwijl hij toch de meeste problemen had :shock:

Een tijd dieetvoer kan dus wel voor herstel van de darmflora zorgen, zodat je weer over kunt stappen op gewoon voer. (Dat kan overigens niet bij elke ziekte).
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

Bericht door Mariekjuh »

dat idee hadden wij ook, dat dat mogelijk zou moeten zijn. tuurlijk zal het niet bij iedere kat kunnen maar wij wilden het in ieder geval geprobeerd hebben. al denk ik wel dat de kater altijd gevoelige darmen zal houden, dat heeft hij al vanaf dat wij hem hebben.
Femke
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 nov 2005 14:17

Help mijn kat wordt kaal

Bericht door Femke »



Hallo lieve kattenliefhebbers,

ik had een vraagje en ik hoop dat iemand mij kan helpen.
ik heb namelijk 3 katten en 1 daarvan is een beetje een probleemkatje, ze heeft namelijk een voedselallergie waardoor ze op hyperallergeen voedsel zit. nu is ze 1,5jaar geleden gestereliseerd en sinds dien houd ze haar buikje kaal dat is op zich nog niet zo heel erg,maar nu is het de laatste week wel heel erg geworden want ze likt namelijk haar hele buikje verder kaal en ook de binnenkant van de dijen en de knieen. ze zit ook steeds aan haar tepels te knauwen en likken! weet iemand hoe dit kan??? heluppp

groetjes een kattenvriendin
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

hoi,
Het kan zijn dat de allergie erger geworden is, dat kan aan allerlei factoren liggen. Het kan ook zijn dat het een opflakkering is van de allergie die ze al heeft. Feit is, dat dit NIET aangenaam klinkt voor de kat, als ze zoveel likt en bijt heeft ze erge jeuk, en waarschijnlijk ook pijn.
Ik denk dat je best even langs de da gaat, deze kan dit dan behandelen met een kuurtje en zalf, als het dan weer onder controle is, kan het zijn dat ze het weer red met enkel allergeen voedsel.
Het kan ook zijn dat het allergeen voedsel niet meer voldoende help om de boel onder controle te houden, en dan kan het zijn dat ze op regelmatige basis behandeling gaat nodig hebben voor de allergie.

Dus, naar de da....succes, en laat ons iets weten.

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
ilsebrons
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 aug 2005 23:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door ilsebrons »

Hallo Femke,

Roxy heeft ook voedselallergie gehad en toen ze dieetvoer kreeg gingen de wonden ook niet weg omdat ze eraan bleef krabben en likken. Ik ben toen weer naar de DA geweest en hij heeft haar een kraagje gegeven, je ziet er ook wel eens honden mee lopen. Hoe zielig ik het ook vond voor haar, ze stootte overal tegenaan omdat ze niet alles zag, ik heb volgehouden en binnen een maand waren alle wonden en kale plekken weg. Succes !
Groetjes van Ilse en kopjes van Buddy en Roxy !
Femke
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 nov 2005 14:17

Bericht door Femke »

hallo ilse en veronikske

ik ben inderdaad naar de diernearts geweest en die vertelde mij dat het waarschijnlijk toch een allergisvhe reactie is op het hyperallergene dieet voer dat ze heeft. dus op zijn advies zijn we overgestapt naar de hyperallergene voeding die ze eigenlijk al kreeg voordat ze op dieet ging, alleen is het probleem dat in de dieetvoeding 10% ruw vet zit en de de sensetivity control die ik nu heb 20% dus ze krijgt ietsje minder dan aangegeven op de verpakking omdat ze anders nog te dik blijft. maar nu moeten we het even een week of 6 aankijkken en als het niet beter wordt moeten we terug komen

in ieder geval bedankt voor jullie reactie
en de groetjes van boefje buddy en feeltje
Gesloten