Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Emmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 dec 2004 23:12
Locatie: Deurne
Contacteer:

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Emmie »

Gisteravond ontdekte ik een raar plekje op de vacht van Doerak. Omdat de haren van de rest van haar vacht er gewoon overheen vallen, viel mij niet meteen op, maar pas toen ik haar flink aaide. Ik dacht eerst aan een wondje opgelopen doordat ze met Gizmo had gestoeid. Er zat een korstje op.
Vandaag nog eens goed gekeken. Het korstje was eraf. Leek een beetje vocht uit gekomen te zijn, want een paar haartjes van eromheen waren vastgeplakt op de wond.
Ik heb haar de hele ochtend in de gaten gehouden, maar ze zit er verder zelf niet aan (dus door likken ofzo). Dus kennelijk heeft ze er zelf geen last van.
De plek zit bijna bovenop, beetje op haar flank.

Ik heb echt geen flauw idee wat er aan de hand. Ik heb maar even een foto gemaakt van de plek. Wellicht dat jullie daar iets mee kunnen. Ik hoor het graag.
Het was niet makkelijk om een echt goede foto van het plekje te maken. Hopelijk zien jullie voldoende.
En ik kreeg ook ff geen foto ingevoegd, dus heb de links naar de foto's maar hier ingevoegd.

http://picasaweb.google.com/lh/photo/9f ... directlink
http://picasaweb.google.com/lh/photo/-q ... directlink
http://picasaweb.google.com/lh/photo/k5 ... directlink
Gebruikersavatar
Hilda
Lynx
Lynx
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 apr 2008 09:31
Locatie: Groningen

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Hilda »

Hoi Emmie
Ik vind het wel wat weg hebben van een ringworm(schimmelinfectie).
Google even op ringworm en dan afbeeldingen en vergelijk het metde plek van Doerak.
Vaak zie je bij ringworm een iets vurige rand aan de buitenkant,ik kan niet goed zien of dat bij Doerak ook het geval is?Ik zou even bij een dierenarts langsgaan als je vermoed dat het een ringworm is,die zet er een blacklightje op en als het ringworm is zal de plek oplichten in het donker.Vaak is het makkelijk te behandelen met een zalfje maar als je niets doet kan het zich snel uitbreiden ,ook op je andere kat en op jezelf.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door sandy »

Ik ontdekte vanavond bij Jessie, die sinds ongeveer een week over dr ruggegraat haren overeind heeft staan, van dr staart tot halverwege, dat er korstjes zitten.
Ik had het nu pas in de gaten omdat ze er schijnbaar geen last van heeft, ze krabbelt niet, ik heb ze vanmiddag met de vlooienkam gekamd, en daar reageerde ze totaal niet op.
Het jeukt dus niet en pijn is er ook niet.
Vlooien heb ik niet gevonden, bij de andere 2 poezen ook niet, echter bij Redney heb ik er vandaag 4 afgehaald.
En ik heb flink gekamd, maar alleen Red schijnt last te hebben.
Nu ben ik wel van plan maandag een anti vlooienmiddel te halen alhoewel ik zwaar tegen dat gif ben, maar ik neem het risico liever niet dat ik straks 4 katten met vlooien heb.
Maar wat zou het bij Jes kunnen zijn? Als het echt nodig is heb ik geen keus dan de da inschakelen, maar aangezien het hier om Jessie gaat liever niet.
Ze zal vreselijk in paniek raken als ik dat probeer.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Admin »

Hoi San,

Wij zijn met een van de katten ook wel eens voor iets soortgelijks bij de DA geweest en dan doen ze het volgende:

Om uit te sluiten dat het om vlooien of andere parasieten gaat, doen ze de 'plakbandproef', waarbij de DA een stukje plakband op de korstjes/huid drukt. Daarop doet hij een druppel kleurstof en hij bekijkt het dan ter plekke onder de microscoop om te zien of er parasieten de boosdoender zijn.

Is dat niet het geval dan is er vaak sprake van allergie: hieronder valt de contactallergie, waarbij de kat allergisch is voor zaken in zijn omgeving. Een andere allergie is natuurlijk de voedingsallergie.

Meer hierover vind je op:

- of DEZE
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door sandy »

Thnx Roland

Die eerste link dat is precies waar zij kirstjes heeft en ik zei dus wel dat ze schijnbaar geen last heeft, maar ze zat nu net naast me flink te likken en bijten :???:
Ik heb ze nog nooit ontvlooid omdat ik dus nooit vlooien heb gevonden, maar dit jaar dus wel voor het eerst bij Red.
Dus zou dan bij haar makkelijk een vlooienallergie kunnen zijn.
Ik ga morgen stronghold halen,een vlooienband voor in de stofzuiger en alle hoekjes en gaatjes ff goed aanpakken.
De kleedjes zitten allemaal in de was.
Zouden de korstjes vanzelf verdwijnen als het inderdaad een vlooienallergie is, wat ik wel vermoed omdat het allemaal een beetje te toevallig is.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Kattenbella »

Ik zou voor de advantige gaan als er een allergische reactie is San. (kan vout geschreven zijn ;-) )
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door sandy »

Op advies van de assistente heb ik dat ook maar gedaan Bel ;-)
Alleen afgelopen maandag moest ik toch met Jes naar de da want de reactie ging niet weg, dus heeft ze een prikje gehad.
Mocht het vrijdag nog niet weg zijn en zie ik ze nog steeds op dr rug likken en bijten moet ik tabletjes halen.
De da zei dat het inderdaad echt een vlooienallergie is.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Anaheim »

Hoi iedereen,

Ik heb even een vraag.
Eind vorig jaar is er bij Romy schimmel vastgesteld op haar voorpootje.Ik kreeg hiervoor een zalfje wat ik 2x per dag op de plek moest smeren. Helaas ging het maar niet weg en in maart ben ik teruggegaan naar de DA. Waar ze een prik heeft gekregen.Ook kreeg ik het advies haar favoriete mandje weg te halen voor het geval het daar ook in zat.
Na 2 weken moest ik terugkomen voor een herhalingsprik. Hierna werd het wel beter, het plekje op haar pootje werd niet meer helemaal kaal maar het bleef stabiel, dus werd niet kaler maar er kwam uiteindelijk ook geen haar meer bij. Je bleef het dus wel een beetje zien dat er iets had gezeten.

Nu zag ik eergister dat er op hetzelfde pootje weer een klein kaal plekje zat en ik ben gister dan ook meteen weer teruggegaan naar de DA. Daar heeft ze weer een prik gekregen en volgens de DA zou het in principe na 2 weken weg moeten zijn en zou de vacht daarna weer mooi dicht moeten groeien.

Nu heeft de DA alvast iets op de zaken vooruit gelopen over wat er kan gebeuren als het nu niet weggaat. Namelijk Romy kaalscheren en wassen en ook m'n meubels met een stoomreiniger behandelen.
Ik zou dat echt heel erg vinden en maak me er nu eigenlijk al druk om.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?Of misschien adviezen en tips?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Boomer »

Een schimmel kan heel hardnekkig zijn. Het zit dan niet alleen op Romy maar ook overal in huis. Wil je dit dus echt uitroeien dan ben ik bang dat je geen andere keus hebt :cry:

Bij mensen wassen we de plekken eerst met betadine scrub ( dit is een oplossing van betadine scrub in water.) Dit ontsmet heel goed. Je kan proberen dit te doen voordat je het plekje opnieuw insmeert.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Anaheim »

Bedankt voor de tip!

De DA zei dat het sowieso 2 weken duurt voordat de schimmel echt weg is dus wacht ik dan maar even af en hoop dan dat t echt weggaat en die drastische maatregelen niet hoeven :-(
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
NaNe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jun 2009 20:35
Locatie: Heerhugowaard

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door NaNe »

@Anaheim:En hoe is het afgelopen?

1 van mijn katjes heeft een huidirritatie op haar neus en wangetjes, ben hier al een tijdje zoet mee, ze heeft al van alles gehad bij de DA, maar het lijkt alleen maar erger te worden :-(
Nemo & Nala mijn skeetjes!
Gebruikersavatar
NaNe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jun 2009 20:35
Locatie: Heerhugowaard

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door NaNe »

Iemand dit al eens meegemaakt? moet dit hele topic nog doorspitten maar heb nu een paar pagina's gehad maar dit nog niet tegengekomen. Ze heeft nu een kap op sinds een week, eerder heeft ze ook al eens een week die kap op gehad, ik moest smeren met een zalf waardoor het alleen maar erger werrd, gevraagd of ik hier mee mocht stoppen, eerst wou de Da liever ermee doorgaan, maar mocht toch wel stoppen, alleen zie nogsteeds geen verbetering helaas, nog 1 week te gaan met antibiotica pilletjes en een kap om, maar zie het somber in :oops: Haar tweelingzusje heeft overigens nergens last van.
Nemo & Nala mijn skeetjes!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door rieneke »

is er een schraapseltje genomen en onderzocht?
huidirritatie kan natuurlijk van alles zijn, van schimmel tot voedselallergie tot mijt enz enz.
Gebruikersavatar
NaNe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jun 2009 20:35
Locatie: Heerhugowaard

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door NaNe »

Ja ze hebben een schraapseltje genomen en toen bekeken op mijt, ook al had ze die keer daarvoor al een stronghold pipetje gehad voor als het door de mijt zou komen, maar even voor de zekerheid toch bekeken maar er was geen mijt te zien.
Nemo & Nala mijn skeetjes!
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Anaheim »

Hoi allemaal,

Even een update n.a.v mijn post op dit onderwerp van afgelopen 11 mei over Romy die schimmel had.

Het is op dit moment nog steeds niet over na bijna een jaar :cry: . Was in juni terug gegaan en de DA zei dat het er al een stuk beter uitzag (na 3 prikken). Kreeg weer hetzelfde zalfje mee als de 1e keer. Meteen weer druk begonnen met smeren en had daarvoor al haar favoriete ligplekjes met een stoomreiniger gedaan en haar favoriete mandje helemaal weggedaan.

Nu ben ik net langs de DA gegaan en een afspraak gemaakt voor a.s woensdag omdat het dus nog niet weg is.

Nu het volgende.
Anderhalve week geleden keek ik 's ochtends naar haar pootje en hij zag er mooi uit geen kale plekjes meer. (Ik helemaal blij natuurlijk :edance: ) Maar in de loop van de middag keek ik weer toevallig naar haar pootje en zat er weer een kaal plekje terwijl die er een paar uur daarvoor nog niet zat. Werkt schimmel zo snel dat er, bij wijze van, binnen enkele uren een heel pluk haar uitvalt?

Hier 2 foto's ervan
Afbeelding
Afbeelding

En het 2e is dat ze er nu al bijna een jaar last van heeft en ik of Pinky en Toto nergens last van hebben.Je zou toch denken dat als de schimmel er al een jaar zit er toch zeker nog iemand besmet zou moeten raken. Volgens mij is schimmel best besmettelijk.

Heeft iemand hier misschien een toelichting op ik begin er bijna aan te twijfelen of het wel schimmel is en niet, zoals ik hier ook lees op het forum, misschien een allergie voor iets.
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Plaats reactie