Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gast

Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Gast »

Hoi
Chippie heeft een schimmelinfectie aan de buitenkant van zijn oorschelp.
Hoe zou kan ik dat het beste verzorgen?
Is Daktarin creme goed?

Groetjes nathalie
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Re: schimmelinfectie aan het oor?

Bericht door Carol »

Nathalie schreef:Hoi
Chippie heeft een schimmelinfectie aan de buitenkant van zijn oorschelp.
Hoe zou kan ik dat het beste verzorgen?
Is Daktarin creme goed?
Daktarin is voor mensen die een schimmelinfectie hebben, dat zou ik niet zomaar bij een kat gebruiken. Ik zou in ieder geval bellen met je da om te overleggen.

Groetjes, Carol
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Wie heeft er eigenlijk vastgesteld dat het een schimmelinfectie is?
En voor medicatie zou ik even naar de dierenarts gaan.
Veel beterschap voor Chippie!

Groetjes, Muis
Anonymous

Bericht door Anonymous »

hoi
we hebben naar de da gebeld en zij zei dat we het moesten verzorgen met warm water en afw8en of het verbeterd of niet.
En inderdaad, het verbeterd. Want na een tijdje begon het ook al een beetje rood te zien maar dat is nu over. :grin:
En we d8en dat het een schimmelinfectie was omdat er een paar weken geleden een paar mensen komen eten zijn en die hun katten hadden op dat moment schimmel. En daarom was ons eerste ged8 dat hij door die mensen besmet was.
Maar daarom is het natuurlijk niet zo.
Was opgelucht toen het beterde :wink: .
Gr Nathalie
Gast

Blauwe lamp

Bericht door Gast »

Hmm, warm water en gaat het daarvan over?
Zou het toch goed in de gaten houden, want het is erg besmettelijk, hardnekkig en kan zich uitbreiden. Bij de DA kan je het na laten kijken door de plekken onder een blauwe lamp te houden. De DA heeft zo'n lamp.
Als het toch terugkomt zou ik er mee lang de DA gaan, zijn goede medicijnen voor.
Sterkte en groetjes, Ineke
Anonymous

Re: Blauwe lamp

Bericht door Anonymous »

Kattenkop schreef:Hmm, warm water en gaat het daarvan over?
Zou het toch goed in de gaten houden, want het is erg besmettelijk, hardnekkig en kan zich uitbreiden. Bij de DA kan je het na laten kijken door de plekken onder een blauwe lamp te houden. De DA heeft zo'n lamp.
Als het toch terugkomt zou ik er mee lang de DA gaan, zijn goede medicijnen voor.
Sterkte en groetjes, Ineke
Hoi Ineke
eigenlijk snap ik het ook niet van dat warm water, maar jah, in zo'n geval doe je maar het best wat je da zegt.
Uitbreiden doet het niet meer want zijn haartjes beginnen terug te groeien waar er eerst een kale plek was.
Hopen dat het niet terugkeert :epray:
Gr Nathalie
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Goya heeft dit ook eens gehad aan zijn schouder.Maar je zag eigenlijk niets anders dan een kaal plekje dat heel droog was.Maar was geen besmettelijke.Ik moest er gewoon een drietal keer per dag isobetadine opdoen.Isobetadine die voor mensen ook gebruikt word.Daar was het ook van over gegaan.
Het was bij jullie dan toch geen scimmel?Toch een tip dan. ;-)
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gast

Vreemde bulten met korsten en bloed, haaruitval op koppie???

Bericht door Gast »

In heel korte tijd heeft onze kat Diddle kale plekjes op zijn bolletje gekregen. Kale plekken met vreemde dikke bulten en bloederige korsten. Waar hij overigens niet aan zit te krabben. Onze andere kat Snuggles en onze hond likken er wel aan (verzorging?) waardoor soms korstjes loslaten. Ook lijkt het alsof sommige plekken spontaan gaan bloeden. Er zijn ook plekken vanzelf alweer genezen. Ook voelde ik dat hij op zijn koppie waar wel nog haar zit een grote bult heeft. De bult en het haar voelen ook al korsterig aan. Hij geeft geen krimp als je eraan zit, dus of het pijn doet?? :?:

Morgen bel ik de dierenarts, we maken ons grote zorgen want dit is toch al ons zorgenkatje (Niesziekte, parasiet in zijn darmen ---> diarree, zijn traanbuisjes zitten verstopt, hij heeft sinds hij bij ons is (6-12-03) al twee antibioticakuren gehad en is op kerstavond gebeten door 1 van onze honden waardoor hij een gekraakte schedel had.) Hij komt uit het asiel en is nu zo'n maand of 8 oud. Sinds hij bij ons is is hij wel 0,9 kg aangekomen en hij ziet er verder gezond uit.

Hij speelt heel veel en heel graag, springt en rent, knuffelt graag, is niet agressief of iets dergelijks maar juist heel aanhankelijk en lief.

We hebben geen flauw idee wat er met hem is, misschien toch nog iets nav het bijtincident met onze hond? Of misschien een schimmel of allergie?

Wie herkent dit?

Morgen meer nieuws over Diddle!

Poezel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het lijkt hier trouwens of zijn oortje ook al kaal gaat worden!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Een vlooienallergie kan het in ieder geval niet zijn, hij heeft heel recent nog een frontline-behandeling gehad en geen van onze dieren heeft vlooien...
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nu dit ziet er inderdaad niet goed uit en ik vind het dan ook heel goed dat jullie morgen naar de dierenarts gaan, hier zou ik absoluut niet langer mee wachten. Denk inderdaad ook aan een allergie. Maar heeft hij het alleen op zijn koppie of ook op de rest van zijn lichaam? Een schimmel of mijt zou dan inderdaad ook nog kunnen, dat is meestal wat plaatselijker. Maar ik denk dat je dierenarts het het beste kan inschatten. Laat het ons in ieder geval even weten, ik ben zeer benieuwd!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
DarkElf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 dec 2003 00:30
Locatie: ergens in vlaanderen

Bericht door DarkElf »

Eva krijgt 1 keer per jaar, als het echt losbarst, een injectie met anti histaminicum
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Vanmorgen zat Diddle op zijn koppetje te krabben en toen kwamen er allemaal plukkies haar met stukjes korstje van zijn bolletje gevallen...

Daar schrok ik wel van...hij wordt steeds kaler!!! Hij lijkt er zelf geen last van te hebben... :catani:

De korstjes zitten ook niet echt op de kale gedeeltes van zijn kop, maar maar waar nog haar zit. Het lijkt inderdaad wel een allergie of een ringworm.

Nog 2 uurtjes!!!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou ja mijn cavia had mijt en die had dezelfde symptomen.
Maar het is maar goed dat je nu eindelijk terecht kan! dan kan je er tenminste wat aan doen.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Poezel schreef: Hoe is dat weer goedgekomen? Is mijt besmettelijk?
Het is weer goedgekomen ja! hij heeft van de da 2 keer een spuit gehad en nu groeit zijn huid weer keurig aan. Mijt is besmettelijk ja.

Maar ben erg benieuwd wat je da ervan zegt!
groetjes Sharon
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Héhé hier ben ik weer!

Gelukkig niks ernstigs; de dokter dacht eerst dat Diddle een zeer besmettelijke schimmel had maar het is een allergische reactie op een zalfje dat wij gebruiken voor zijn traanbuisjes die verstopt zitten (Kavsan heet die zalf geloof ik). Die zalf smeert hij over zijn toet uit als hij zich wast dus vandaar..
We moeten stoppen met het gebruik van die zalf en het een week aanzien. Als het goed is moeten er weer haartjes op de kale plekken komen en de korstjes verdwijnen.

En, heel lief van de DA: we hoefden niks te betalen omdat we al zoveel met Diddle bij hem geweest zijn...

Ik heb nu geen foto van hem, maar de kale plekken zijn nu inmiddels vanaf zijn oogjes tot zijn oortjes...zachte roze huid....gelukkig heeft hij er zelf geen last van.

Bedankt voor al jullie medeleven!!! :)
Plaats reactie