Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Help ze krapt haar oortjes kaal!!

Bericht door Sandra W »

Roos en Minousch schreef:kan het komen door de operatie van haar. Ik bedoel dat ze die kap zolang heeft opgehad en dus niet schoon heeft kunnen likken???
Dat denk ik niet, want dan zou ze denk ik meer gaan likken dan krabben. Het kan bijvoorbeeld schimmel of een allergie zijn (zoals een voedsel- of vlooienallergie), want dat ontstaat ook vaak op de oortjes. Ik ben echter geen dierenarts, dus ik vrees dat als het krabben aanhoudt het goed is even bij hem langs te gaan.

groetjes,
Sandra
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Bericht door Roos en Minousch »

Dank je voor je reactie.
Ik ben even langs de da geweest moest er toch heen om voer te halen tegen blaasgruis en hij heeft mij een zalfje gegeven en ik moest dat even proberen, dus we wachten wel af.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Resora
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 aug 2004 23:26
Locatie: Gent

Resora

Bericht door Resora »

Hoi! ik weet niet of ik hier helemaal op de juiste plaats ben met mijn probleem, maar jullie hebben in ieder geval wel veel ervaring met zalfjes... Eén van onze katten heeft met haar staart in een industriëel reinigingsmiddel gezeten. Volgens de dierenarts, die ik telefonisch consulteerde, een groot geluk dat het er één was met een zeer laag gehalte aan aromaten, maar toch is het haar van haar vroeger zo mooie volle staart erg aangetast. Op advies van de dierenarts hebben we de staart schoongemaakt met milde shampoo, enkele keren ingesmeerd met margarine en weer uitgewassen. Haar huid is grotendeels nog gezond, behalve op het topje van haar staart, dat is erg geïrriteerd. Van de da mochten we dat behandelen met een inflammatoire zalf (Flammazine). Ze laat zich de hele behandeling nogal aanleunen, maar die zalf likt ze steeds weer af. Hoe kan ik dat vermijden want een verbandje is er net zo gauw weer af en die zalf lijkt me niet erg gezond om binnen te krijgen...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Bericht door Anne »

He bah :-( Ik kan je niet helpen, heb er geen verstand van. Hoe is het ondertussen met haar staart? Word het wat beter?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Resora
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 aug 2004 23:26
Locatie: Gent

Bericht door Resora »

Hey, inmiddels gaat het veel beter... Het haar begint terug te groeien en van haar staartpuntje is nu de korst afgevallen. Ik hoop dat ook daar terug haar gaat groeien.
En met die zalf was het behelpen: er dun opwrijven en dan de kat zolang mogelijk op schoot houden zodat ze er niet aan ging likken...
Groeten,
Resora
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Ik zou het toch niet echt vertrouwen als kimba flammazine oplikt :???: lijkt me niet echt gezond. Voor mensen is dat ook voor uitwendig gebruik hé.
Ik heb een spuitbus 'acederm'. Dat is een dierengeneesmiddel dat je bij honden, katten paarden enzo kan gebruiken. Ik heb dat ooit gebruikt bij een konijn van ons en heb hier toch goede resultaten mee gehaald. Ik denk dat het minder schadelijk is als je kat dat oplikt, bovendien trekt het er heel snel in.
Is er eigenlijk nog iemand die dit produkt kent? Het zou trouwens enkel in Nederland te verkrijgen zijn.

Groetjes Kathy en Kimba
Resora
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 aug 2004 23:26
Locatie: Gent

Bericht door Resora »

Hey, Banoentje... Nee, het beviel me evenmin, vandaar mijn vraag, hier. Ze leek het nog smakelijk te vinden ook... Gelukkig is ze er niet ziek van geworden, maar ik ga me wel informeren over die Acederm. Ik woon in België, dus ik vrees dat we er hier niet aan zullen geraken, maar mss bestaat er wel iets gelijkaardigs. In ieder geval bedankt voor de info.
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Op de spuitbus staat volgend adres; ACE Veterinary Products Postbus 1262 Zeewolde. Misschien geraak je met deze informatie aan zo'n bus?
Veel succes!!! Laat me iets weten als je er een te pakken krijgt!

Groetjes Kathy en Kimba
wijers
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2007 11:55

mijn kat verliest aan de flanken haar op identieke wijze

Bericht door wijers »

Hallo,

ben nieuw hier, was op zoek naar misschien een geruststellend antwoord, daar ik mijn kat (Aida) niet makkelijk mee krijg naar de dierenarts, en altijd dagen (en ik ook) gestrest is.

Ze is een 4 jaar oude schildpad (soort) poes. Gesterriliseerd. Dikee vacht, en verliest zoals ieder jaar veel haar. Ze eet goed, heb wel haar kip brokjes voor rundbrokjes omgewisseld (6 maanden gelden), wat ze heerlijk vindt, ze is nu veel buiten, maar ook kan ze een groot deel vd dag slapen. Geen vlooien gevonden (met de kam) of uitwerpselen van vlooien).

Maar sinds kort heeft ze achter bij de staatwortel links en rechts in de vacht wat kale plekken, een beetje langwerpige vorm, en de plekjes goed bekeken,m komt wel nieuw haar terug, maar geen korstjes (ringworm) etc te zien. Nu zag ik dat ze op haar voorpootje ook zo'n kaal plekje heeft?

Wie weet wat dit kan zijn?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik heb ook een poes die heel erg moeilijk naar de dierenarts gaat, dus dat doe ik ook niet graag. Ik bel daarom altijd eerst even en leg het probleem uit, maar in jouw geval vrees ik toch dat je langs moet komen om het te laten zien. Het kan bijvoorbeeld stress zijn of een huid- of voedselallergie of toch totaal iets anders....

groeten,
Sandra
wijers
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2007 11:55

bezoek DA

Bericht door wijers »

Ja, ik heb de knoop al doorgehakt, morgen om 1700 uur moet ze bij de DA zijn. Ik had het mandje al even in de kamer gezet, en toen ik thuis kwam lag ze er heerlijk in te slapen......
wijers
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2007 11:55

vlooien allergie

Bericht door wijers »

Blijkt - hoezeer ik ook mijn best doe - een vlooien allergie te zijn. Ze heeft een spuitje gekregen, de bekende eenmaal maandelijks een pipetje en toch goed blijven controleren. Ze had er totaal geen probleem mee, en ligt alweer hier naast me te kijken wat ik aan het doen ben.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Bij een vlooienallergie kan 1 vlooitje al genoeg zijn om je kat gek van de jeuk te maken, dus dan moet je ook je huis (vooral je vloerbedekking, bank, kussens!) goed sprayen. Neem een vlooienspray die ook vlooieneitjes en larven dood, want anders heeft het helaas geen zin. En ook goed stofzuigen.

groeten,
Sandra
wijers
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2007 11:55

stofzuigen!

Bericht door wijers »

Hey San,

bedankt! Ja, inderdaad, was ik al even mee begonnen, en morgen even flink alles onder handen nemen, vervroegde voorjaars schoonmaak!
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

ik heb een probleempje.

Bille (langharige poezel) wordt vrijwel elke dag gekamd en heeft toch op twee plekken (links en rechts aan d'r heupjes) zware klitten. Als ik ze probeer uit te kammen dan zitten er in die klitten een soort van schilfertjes. Iemand enig idee wat dit is, en hoe ik dit kan oplossen. Het klit heel erg, dus ik vrees dat de klitten scheren vragen, maar ze is al eens geschoren geweest daar en het komt dus gewoon terug :???:

Het valt me verder ook op dat haar vacht af en toe wat 'vettig' lijkt.

Oh, de schilfertjes zitten trouwens alleen in de klitten, nergens anders. Voor de rest, eet en drinkt en speelt bille goed. Haar ontlasting is ook ok. Dus ziek lijkt ze me niet te zijn
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Plaats reactie