Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
xRobinx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jun 2006 14:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: kaal likken

Bericht door xRobinx »

Muizzz schreef:Mijn kater Tijger likt zich kaal, al een hele tijd nu. Ik ben natuurlijk naar de dierenarts geweest, en hij heeft in eerste instantie prikken met pretnison gegeven. Dat hielp goed, alleen elke 3 maanden kwam het weer terug. Meestal ligt het kaal likken aan stress, maar na een bezoek aan een dermatologe blijkt dat dat in dit geval niet zo is, want hij heeft haldol gekregen wat eigenlijk niets deed (een soort anti-depressiva). Toen hebben we dat weer afgebouwd, en zijn we andere voeding gaan proberen. Dat hielp wel enigzins, maar niet genoeg.. en nu weet ik het dus even niet meer. Mijn andere kat wordt ook nog eens hartstikke dik van die voeding (het is bijna niet te doen om ze apart te laten eten).
Heeft iemand hier ervaring mee? En weet iemand of het schadelijk is om pretnison te blijven geven? Want als ik de reden niet kan vinden, is dat het enige wat helpt, en dan zou hij ook gewoon lekker voer kunnen eten.
Ik zou niet doorgaan met prednison. Dit is een nogal zwaar en belastend medicijn. Ik raad je aan om eens op zoek te gaan naar een holistische dierenarts. Die doen veel op basis van homeopatie en dat kan ook heel goed helpen met dit soort kwaaltjes. Al zou je alleen maar eens bellen en je probleem uitleggen dan kunnen ze je wel verder helpen of een afspraak maken.
Groetjes Robin en Bailey
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat betreft de kale ruggen van Tijger en Rikkie zou het inderdaad een voedselallergie kunnen zijn.

Als je geen zin of tijd hebt om zelf rauw vlees te bereiden, kun je ook met speciale brokjes tegen voedselallergie beginnen, bijvoorbeeld Sensible, dit is bij de dierenarts te verkrijgen.

In mijn asiel hebben we regelmatige dergelijke "kale" katten, waarbij we hebben gemerkt dat stress vaak ook een grote rol speelt. Ik weet natuurlijk niet of dat bij jullie het geval is.

Ik lees dat het bij Tijger geen rol speelde, maar bij Rikkie zou het misschien kunnen. Vlooienallergiën zijn inderdaad heel ernstig voor de huid van een kat, maar ik vind het toch vreemd dat er na maanden nog steeds geen verbetering is. Misschien is er dan toch iets anders aan de hand.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

yana schreef: Misschien net iets minder bacterien door de extra hygiene, misschien net wat minder chemische toevoegingen bij dit voer en misschien wat meer/vaker wassen met de Cat-it fontein?
Geen idee eigenlijk.
Ik heb 1 katje die er nu voor de tweede keer last van heeft, de twee anderen hebben het nog nooit gehad.
Ik heb eigenlijk helemaal niks veranderd :icon_shifty:

Maar ik heb nu ook geen zin om overdreven hygiënisch te gaan zitten doen of zo. Een bacterietje is snel opgelopen ;)
thalysa
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jun 2006 20:08
Locatie: Emmen

Zwarte korrels onder kin poes.

Bericht door thalysa »

Hoi, ik weet niet of deze onderwerp al eerder is geplaatst......maar in ieder geval, wat het onderwerp al zegt: 1 van mijn poezenbeesten heeft last van zwarte korrels onder haar kin. Heb de DA al gevraagd, en die had het over een soort van acné. Nu heeft hij niet gezegd, wat ik er tegen kan doen. Weet 1 van jullie iets waar ik haar kin mee kan behandelen??
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Wat raar dat je dierenarts niets heeft gegeven ertegen.
Het is niet te behandelen zoals mensen-acné of zo, je hebt er antibiotica voor nodig. Dus toch maar even naar de dierenarts daarvoor. Misschien best een andere :???:
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Er was laatst ook iemand met zo iets. Bij haar lag het volgens mij aan de plastic voer en water bakjes. Sinds zij over was gegaan op stenen/aardewerk bakjes was het over. Misschien moet je dat proberen?
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Ik weet niet hoor. Dat kan wel vermijden dat het terugkomt, maar het is toch een infectietje hoor.

Kijk maar. In elk geval, bij mijn katje was het na 2 dagen antibiotica al helemaal weg ;)
Gebruikersavatar
Skunk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 jul 2006 10:23
Locatie: In het mooie Noorden :-)

Bericht door Skunk »

Ik ben zelf geen expert op dit gebied. Maar laten we hopen dat je beesje snel beter word :epray:
Dit was Skunk met het laatste nieuws, terug naar jou. ;-)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Skunk schreef:Ik ben zelf geen expert op dit gebied.
Ik wil niet vervelend zijn hoor, maar waarom reageer je dan op dit onderwerp?

Het valt me op dat je bij meerdere onderwerpen (zelfs van 1 à 2 jaar oud) reageert met nietszeggende one-liners. Ik zag zelfs dat je al wat mensen geïrriteerd had en ik moet eerlijk bekennen dat ik ook lichtjes geïrriteerd ben bij sommige van je antwoorden.

Het is echt niet vervelend bedoeld hoor en ik wil je ook niet boos maken of kwetsen en ik weet dat je nieuw ben op dit forum, maar wellicht is het zinvoller alleen te reageren als je bijvoorbeeld een advies hebt of hetzelfde heb meegemaakt.

groetjes,
Sandra
thalysa
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jun 2006 20:08
Locatie: Emmen

Bericht door thalysa »

Bedankt voor de reacties, inderdaad. ze hebben plastic waterbakjes, dus vandaag maar ff stenen bakjes halen........
A home whitout a cat, is only a house.
fiona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 aug 2003 14:11
Locatie: tilburg

Bericht door fiona »

Hoi,

Mijn Dikkie had vroeger ook "van die zwarte korreltjes.Was ook acne.Heb er toen ook niets voor gekregen en het is met het ouder worden vanzelf verdwenen.Maar het toeval wil wel dat hij vroeger ook een plastic bakje had en nu niet meer.Weet niet zeker of dat er mee te maken heeft,maar misschien dat het ook daardoor verdwenen is.

Groetjes
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik heb roestvrijstaal bakjes voor de katten. Heel goedkoop bijvoorbeeld bij een Actionzaak.
Misschien al vermeld door mij, maar Advantige schijnt het beste antivlooenmiddel te zijn voor katten met vlooienallergie. Mijn katten hebben er goede ervaringen mee ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
angela1983
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 jul 2006 21:17
Locatie: harderwijk
Contacteer:

korstjes

Bericht door angela1983 »

Indah mijn kitten van 12 weken en 2 dagen had eerst 1 korstje op haar huid ( We dachten dat het een entreactiewas) Die had ik er net uigekamt ( bloede niet ) en nu zie ik weer een volgend kortje waar haar gewoon op groeit . Wat kan dit zijn???

Ze is afgelopen zondag nog ontvlooit met frontline. De korst zit op haar lichaam, dicht bij de schouders
[Afb. groter dan een smiley zijn helaas niet toegestaan in het onderschrift]
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

Hoi Angela,

Ik zat net dit topic door te lezen, en volgens mij staan daar best wel antwoorden tussen waar je iets mee kan, en als je het echt zeker wil weten kun je ook contact opnemen met je dierenarts natuurlijk.

Minou heeft ook kleine huidontstekingen gehad, en dat kwam van een vlooienallergie. Het hoeft maar een vlooitje te zijn en dan kan ze het al te pakken hebben.

Veel succes ermee!

groetjes Sylvia
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Help ze krapt haar oortjes kaal!!

Bericht door Roos en Minousch »

Hoi

Ik zit met een vraag/probleempje

Minousch krapt haar oortjes kaal. Het is geen oormijt want ze krabt niet in haar oren maar op de schelp, Vlooien heeft ze volgens mij ook niet want ik heb haar wel vorige week haar pipetje gegeven.

kan het komen door de operatie van haar. Ik bedoel dat ze die kap zolang heeft opgehad en dus niet schoon heeft kunnen likken???
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Plaats reactie