Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

hmmm dat ziet er inderdaad een beetje vreemd uit :ethink:
Ik zou ook denken aan (schurft)mijt. Weet je zeker dat stronghold ook helpt tegen schurftmijt? Ik dacht het niet namelijk...

Dit vond ik op internet:
Waar is het werkzaam tegen?
Bij katten: tegen vlooien, oormijt, spoelwormen en haakwormen.
honden: tegen vlooien, jonge hondenschurft (sarcoptes mijt), spoelwormen en hartworm


Weet de dierenarts al iets meer over die 'schimmel-test'? En je was toch ook zelf naar de huisarts geweest omdat je dacht dat je een schimmelplekje had. Wat zei hij? En als je al tegen schimmel behandeld zou je zeggen dat het minder wordt.... :ethink:

Ik denk toch aan schurftmijt. Heeft je dierenarts vorige keer getest op mijten? Dat kan namelijk ter plekke; beetje huidschilfers afschrapen en door de microscoop bekijken. Als hij dat nog niet gedaan heeft kun je vragen of hij dat alsnog doet. Als het echt schurftmijt is, is het goed te behandelen maar ook heel besmettelijk...

Ik zou overigens oppassen met het ontsmetten wat je doet. Je zit dicht bij het oog, en je wilt natuurlijk geen ontsmettingsmiddel in het oog hebben. Daarnaast denk ik dat door het regelmatig ontsmetten de huid droog wordt en misschien juist nog erger geirriteerd raakt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Succes!
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik heb er niet erg veel verstand van, maar heb wel meerdere malen katten met schimmel gezien en dit lijkt daar verdacht veel op. :???: Ook weet ik dat schimmel vaak boven de ogen (en op de oren) begint omdat de huid daar zo dun is.
Ik hoop dat de behandeling aanslaat, Hilde! Heb je nijnen nog steeds nergens last van?
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Vind ik ook hoor Marije! Maar ik vind het gewoon vreemd dat, terwijl ze behandeld worden, die plek groter wordt. Je zou zeggen dat die plek dezelfde grootte zou blijven of kleiner zou worden. Maar zoals ik het begrijp is dat niet het geval. Dat vind ik vreemd.

Daarnaast moet de dierenarts even zo'n afschrapseltje maken om mijt uit te sluiten (vreemd dat ie dan nog niet gedaan heeft overigens...).

Wat ik er nog wel even bij wil vermelden is dat tegenwoordig veel dingen bij dieren goed te achterhalen en behandelen zijn, maar dat huidproblemen nog wel eens voor grote medische raadsels zorgen. Ik kan vanavond nog wel even in een diktaat kijken die ik nog heb liggen, maar huidproblemen zijn gewoon een beetje moeilijk....
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Imaverol is tegen schimmel Hilde. Een schimmelplek begint meestal wel daar, maar ziet 'rommelig' uit, zonder rode stipjes. Ringworm geeft een ronde ring die van binnenuit kaal wordt, dus die vorm is het ook niet. Maar als er vlokjes zijn zoals roos, kan het heel goed schimmel zijn, al vind ik de suggestie van Sandra ook erg goed klinken.

Claire kwam hier met een kale plek in haar hals, ik dacht door vechten. Nu, na een gevecht, kreeg ze een plek met wat rode nattigheid op haar flank, en daar heeft ze nu een hele kale plek, volgens mij door het likken. De plek is schoon, maar ernaast blijft een wondachtige plek zitten, met rode stipjes die wat nattig zijn. Ik behandel het met betadine.
Bij haar is het beslist geen schimmel; dat herken ik wel.

Sandra, ik zou het fijn vinden als je nog wat op wilt zoeken over schurftmijt.
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 15 dec 2005 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Ok nog wat meer info ;-)

Ik ontdekte het plekje bij Thomas op 7 decemer (woensdag) en ben toen ook meteen naar de dierenarts gegaan omdat ik bij mezelf ook heel toevallig een rooie plek had gevonden (leek op een muggebult maar dan groter en jeukte niet). Tegen de dierenarts heb ik dat gezegd en hij heeft toen meteen wat haren op een kweek gedaan en me antischimmel spul gegeven voor allebei. Hij heeft niet onder de microscoop gekeken voor mijt en dat vind ik best irritant, maarja.

Die donderdag was ik zelf naar de huisarts gegaan en hij zei dat het er niet uitzag als schimmel.

In het weekend was de plek bij Thomas 2x zo groot geworden en zag er vies schilferig uit en rood. Ook kon ik de haren er zo uittrekken. Ik heb er toen een foto van gemaakt en iemand anders vond het er toen verdacht veel uitzien als mijt of een brandwondje. Een brandwond wordt normaal niet groter dus toen heb ik maandag de da opgebeld om te vragen of ik ze stronghold naast de schimmel behandeling kon geven en dat kon. (Stronghold werkt trouwens wel tegen schurftmijt ;-) ).

De plek wordt nu niet groter trouwens en vandaag zag het er al beter uit dan gisteren...

Een schimmelkweek duurt 10 dagen dus daar hoor ik volgende week pas meer over.

Femke en de konijnen hebben nog steeds niks, de konijnen worden al helemaal gek omdat ik ze om de dag inspecteer op schilfers/kale plekken :???: De plek bij mij is nog steeds niet weg, heel raar, daar moest ik voor terugkomen als het na 1 week niet weg was.

Hij krabt er niet aan en ik heb gelezen dat mijt ontzettend jeukt, maarja wat is het dan?? De haren die er nu nog in groeien kan ik er trouwens niet makkelijk uittrekken en het ontsmetten doe ik homeopatisch en heel erg voorzichtig.

Groetjes Hilde
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik kan bij Claire de haren er ook zo uitpakken, dus ik herken veel van je verhaal. De plek zelf blijft, maar ernaast is het helemaal kaal. Ik weet vrijwel zeker dat het bij haar een wond is door een gevecht, maar dat verklaart het kaal worden niet. Ja, of ze moet het kaal likken, dat kan.
Ik smeer er ook wel eens wat cardiflor-crème op, dan likt ze er niet aan.
Bij mij hebben de andere dieren niets.
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Hoe snel worden de plekken eigenlijk groter bij schimmel en mijt? Ik dacht dat schimmel best langzaam ging of klopt dat niet?

Het zou ook nog best een ontstoken wondje kunnen zijn - Femke en Thomas spelen nou niet bepaald rustig met elkaar ;-), maar of ze daar dan een kale plek door krijgen?

Groetjes Hilde
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Schimmel kan zich snel uitbreiden, het hangt van de vorm af. Ringworm gaat snel, de gewone schimmel niet.

Ze kunnen inderdaad een kale plek van een ontstoken wond krijgen, doordat ze er aan zitten met poot (of likken). Maar bij een ontsteking zie je koorts en dat heeft Thomas kennelijk niet? (Claire niet) In dat geval moet hij een antibioticum hebben.
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Hoe snel dat plekje groter wordt hangt af van hoe ernstig de besmetting is (met schimmel of mijt) en wat de weerstand van de kat is.

Ik denk niet dat het een 'oorlogswond' is die ontstoken is. Bij een ontsteking is de plek rood en warm. Op de foto ziet het er niet rood uit. Daarnaast zie ik ook geen plekje waar een eventuele wond zou kunnen zitten.

Mijt jeukt inderdaad... maar niet zo dat een dier de hele tijd zit te krabben. Vlooien jeuken meer.

Zover even dit (ongestructureerde) antwoord. Ik ga vanavond even de boeken in en zal een uitgebreide beschrijving droppen van de verschillende huidaandoeningen die in mijn diktaat staan. Wordt vervolgd ;-)
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Ik ben weer blij :grin: (voor hoever dat kan als je net de offerte voor je ziektekosten hebt gekregen :-( ).

Gisteren heb ik Thomas zn koppie eens goed onderhanden genomen. Er zaten wat korstjes op, ik denk opgedroogd Calendula zalf. Gisteravond zag het er heel rustig uit, helemaal niet rood meer en ook geen schilfers.

Vanochtend weer geinspecteerd en er zitten alweer een hoop korte haartjes op! Maar wat het nou toch is is nog steeds niet duidelijk, als het maar weggaat en nooit meer terugkomt ;-)

Groetjes Hilde
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Soms komt het zomaar terug, Hilde. Aiko had totdat ik hem het laatst zag, nog steeds plekjes waarje het haar zo it kon trekken, terwijl de huid rustig was. Hij had beslist geen schimmel meer, maar wat het wel is, weet ik niet. Hij had er ook geen last van.

De plek van Claire is groot, maar ik zie haar telkens likken. Claire is geen kat die je een kraag om doet, daar kan ze zeker niet tegen. Ik ben er bij haar toch vrijwel zeker van dat ht een 'oorlogswond' is, met de kale plek door het likken.

Fijn dat het bij Thomas zo opknapt! Calendula werkt goed.
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

kale plekjes

Bericht door patricia »

hoi hoi
nou vorige week vrijdag heb ik djessy laten helpen.
toen ik haar ophaalde zag ze er al niet uit leek net of ik een zwervertje mee kreeg om dr ogen zat ook allemaal prut.
dankzij gizmo die haar heeft schoongemaakt was het weg maar tot mijn verbazing heeft ze een paar kale plekjes rond dr ogen .
kan dit kwaad en kan het daardoor komen.
hoorde al van mn moeder dat ze er wat om heen smeren zodat dr oogjes niet uitdrogen maar ik ben dan een beetje bang dat ze daarvoor allergisch is of zo kan dat.
alvast bedankt
groetjes patricia
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi Patricia,

Ik zou het niet weten, of het door die zalf komt. Het zou kunnen dat ze er allergisch aan was, maar dan denk ik dat de oogjes zelf ook ontstoken of rood moesten zijn, want die zalf word in de oogjes gedaan, en niet alleen errond.

Het zou ook een schimmel kunnen zijn, en dan moet ze een kuurtje krijgen, en iets om op die plekjes te doen, als het schimmel is, is dit ook besmettelijk.

Ik zou eens contact opnemen met je da, ik denk dat alleen hij juist kan zeggen wat het is.
Succes, veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Elvisa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jan 2006 14:54
Locatie: Tilburg

Bericht door Elvisa »

Vanochtend zag ik bij onze kat een kaal plekje aan de rechter kant bij haar buik (bovenkant). Echt heel raar. Gewoon kaal. Niet echt uitgeplukt of zo, maar kaal. De huid ziet er normaal uit. En al een paar maanden heeft ze schilfertjes, maar ze heeft er geen last van (geen jeuk of zo). Het lijkt op hele fijne roos. Van de dierenarta hebben we olie gekregen tegen schilfertjes (ze zou droge huid hebben omdat ze vaak tegen de kachel aan ligt). Maar de olie gebruiken we niet meer na een paar keer omdat ze het echt vies vindt en het ruikt ook behoorlijk vies. En omdat ze geen last had van schilfertjes, was het ook geen probleem van de DA. Maar nu met dat kaal plekje erbij ben ik echt bang dat het een soort schimmel is. Ik ga vanmiddag meteen naar de DA. Ik heb me echt geschrokken. Heeft iemand ook een kat met schilfertjes en een kaal plekje (of zoiets)? Ik kan pas vanaf 13.30 naar de DA en dat wachten vind ik vreselijk.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik denk ook aan schimmel, Elvisa. Onze jongste had het en dat zag eruit zoals jij nu beschrijft. Het is lastig, maar goed te behandelen ;-) . Ik hoop dat je nog even laat weten wat de dierenarts gezegd heeft.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Plaats reactie