Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door roderik1963 »

De afgelopen dagen was Appie steeds heftiger bezig met het likken van zijn enkels, zo erg zelfs dat hij het net zo lang likte tot het helemaal kaal was en het een beetje ging bloeden :-(
Afgelopen donderdagmorgen naar de DA geweest, ze zei dat het misschien wel stress zou zijn...
Er ook over gehad dat ik misschien een 2e kat erbij zou willen nemen, als het stress is dan is het nog maar de vraag of een 2e kat erbij wel een oplossing ervoor zou zijn, of ik de geschiedenis verder van hem wist, nee dus, is onbekend of het een buitenkat of binnen kat is geweest vroeger.
Hij speelt nog steeds als vanouds, maak lawaai met een stukje papier en mijnheer eist dat je er een propje van maakt en dan weggooid zodat hij er als een gek achterna gaat rennen om hem vervolgens terug te brengen.

Maar wat als het vanouds wel een buitenkat is en ik hou hem op 4 hoog.
Mocht het alsnog een voedselallergie zijn en de hypoallergene brokken slaan aan, as maandag met de DA hierover hebben, dan blijft het poepie gewoon bij mij uiteraard.
Terugbrengen naar het asiel is uitgesloten, dat doe ik hem echt niet aan.

Stiekem hoop ik dat het een voedselallergie is dan kan hij blijven, maar ik wordt gek als blijkt evt dat ik een buitenkat binnen op 4 hoog wil houden.
Nou ja..stiekem, zeg het verkeerd wellicht, eigenlijk hoop ik dat ie helemaal niets mankeert en dat het de overgangsfase is van asiel naar een warm huis, maar wanneer de keuze zou moeten worden gemaakt tussen een voedselallergie of een buitenkat opsluiten als binnenkat ....
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door rieneke »

ik heb 4 binnenkatten, waarvan er twee jarenlang vrij buiten hebben gelopen. het is niet zo dat je van een buitenkat geen binnenkat kan maken, hoge uitzonderingen daargelaten.
en als je katje last heeft van stress, is daar genoeg aan te doen hoor!
feliway verdamper in huis halen, veel met hem spelen, zorgen voor veel terugtrekplekjes, waarvan een paar lekker hoog moeten zijn, voedselverrijking (voer of snoepjes geven in voerbal, half dichtgeplakte wc rollen of eierdozen) zijn een paar dingen waar je aan kan werken.
succes, en niet te veel zorgen hoor :smile:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Sandra W »

Ik heb ook een buitenkat (een ex-zwerver) die echt niet meer naar buiten wil, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Je kunt goed zien of hij een echte buitenkat is altijd met je mee naar buiten wil glippen en iedere manier aangrijpt om te kunnen ontsnappen (zoals aan de deur of ramen krabben, enz.).

Een speelkameraadje erbij lijkt me verder inderdaad een goed idee tegen de verveling en de stress die dit met zich mee kan brengen, want van deze stress kan hij heel goed een dwangneurose ontwikkelen, zoals veelvuldig krabben of likken.

Ook is voedselallergie heel goed mogelijk, misschien kun je voor de zekerheid in overleg met je dierenarts op hypoallergeen voedsel overstappen om te zien of het na een tijdje beter wordt? En natuurlijk iedere maand goed ontvlooien tegen een eventuele vlooienallergie, ook bij een binnenkat, want vlooieneitjes kunnen zich heel goed in je huis in leven houden.

Tenslotte las ik ergens dat je eerdere kat, Maatje, hier ook al z'n last van had, dus kan het misschien iets in je huis zijn waar ze jeuk van krijgen, zoals een oude vloerbedekking of oude kussentjes ofzo? Het lijkt me namelijk wel heel erg toevallig als twee katten hetzelfde hebben, dus ik hoop dat het zo iets eenvoudigs is.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en verder wens ik je veel sterkte, maar als niets helpt en uiteindelijk je je kat toch naar het asiel moet terug brengen dan doe je dat voor zijn eigen bestwil en hoef je je echt nergens schuldig over te voelen!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Boomer »

Mijn vorige katten hebben 12 jaar buiten gelopen totdat ik ook op een flatje kwam te wonen.
Zij hebben zich zonder problemen aangepast. Wel zorgde ik ervoor dat ze genoeg speeltjes hadden en beweging kregen. (veel spelen).

Wat je eventueel ook bij voedselallergie kan geven is carnibest. Dit zijn worsten wat puur natuurlijk is. Je kan het niet overal halen. Op de site van carnibest kan je zien welke verkooppunten er in je buurt zijn. Ik heb hier hele goede ervaringen mee met mijn hond.
Katten met nierproblemen hebben hier ook goede ervaringen mee.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door rieneke »

bij voedselallergie denk ik toch eerder aan jeuk aan de kop, waardoor de kat zich daar openkrabt :???:
maar vers voer kan inderdaad nooit kwaad.
ze krijgen hier 's ochtends een eendagskuiken voor ontbijt, en dat vinden ze geweldig! eerst wordt het beestje flink door de keuken gemept, en vervolgens eten ze het al grommend en brommend op.
een heel avontuur dus :lol:
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door roderik1963 »

Als ik hem echt de kans zou geven is ie zo buiten, zodra hij merkt dat ik naar de buitendeur loop is ie er als de kippen bij.
Ik vindt het nog te kort dag om hem nu al naar buiten te laten.
Hij zou op de gallerij kunnen parraderen, maar op het eind van de gallerij zit er aan beide kanten geen deur, dus heb je een grote kans dat hij er helemaal vandoor zal gaan met alle gevolgen van dien.
Enne...Appie gaat echt niet terug richting asiel, dat weiger ik per definitie, mocht het zover komen dat hij weg zal moeten dan zoek ik een andere oplossing ervoor dan het asiel.
Morgenochtend effe belletje richting DA om hyppoallergeen voer te halen en dan de komende weken bekijken hoe Appie hierop zal gaan reageren, dan ga ik ervan uit dat het een voedselallergie is.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Kattenbella »

Ik heb hier een aanloper die vol klitten zat en de rug al kaal had. De klitten heb ik er grotendeels uitgeschoren en ik merk dat hij zich verder erg kaalplukt.
Ik ben met hem naar de dierenarts geweest en hij heeft nu op mijn verzoek stomorgyl en tolfedine. Zijn bekje is erg ontstoken.
Een vachtprobleem kan vele oorzaken hebben dus.

Hij krijgt nu zijn medicijnen en carnibest. Hij smult hiervan en zijn medicijnen neemt hij zonder problemen in.

Carnibest is een goede optie, want hier zitten helemaal geen stoffen door waar de kat allergisch voor kan zijn, het is echt heel zuiver.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
peugeot tuner
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 sep 2008 01:16

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door peugeot tuner »

Mensen!

Ik heb 2 poesjes Elmo en Griffe nu heeft elmo grote kale plekken op zijn kop ziet er niet lekker uit en ruikt ook erg vies, ze is verder wel normaal aleen ze krabt het telkens kapot foto`s kan ik nu even niet laten zien mijn camera is denk ik kapot ze hebben alle 2 geen halsbandje om maar aleen elmo heeft er last van weten jullie raad? morgen even langs dierenarts als ik tijd heb!

Alvast bedankt

Rotger
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door rieneke »

het zou voedselallergie kunnen zijn, maar je moet inderdaad je da maar even laten kijken morgen.
hopelijk weet die raad!
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Miranda »

Ik had mijn verhaal gedaan in het topic bij bakproblemen, plassen voor de bak. Maar nu ik vanavond bobbeltjes en huidschilfers heb ontdekt, begin ik te twijfelen aan een blaasprobleem. Ik sluit het natuurlijk niet uit, maar zal mijn verhaal even kopieren en plakken:

''Het is waarschijnlijk geen blaasontsteking. Ze plast niet met regelmaat voor de bak.

Ik was haar vanavond aan het aaien toen ze op schoot zat. Echt kroelen, dus echt over de huid; beetje masserend. Tot ik bobbeltjes voelde. Soort muggebultjes.

Ik begon bij haar nekje, maar voelde daar niks. Mijn man zei dat ze daar immers niet bij kan bij jeukneigingen. Vanaf halverwege de rug beginnen de bobbeltjes.

Toen ik haar onder de lamp zette, zag ik dat het plekjes waren geweest. Denk ik. De bobbeltjes waren schilfertjes. Toen ik daar even goed overheen ging (ze leek het lekker te vinden), kwamen er allemaal kleine schilfertjes op haar vacht te liggen.

Ik baal ervan dat ik het nu pas opmerk, maar bij gewoon aaien/kroelen, voel je het niet. Daarbij zitten de bobbeltjes er misschien nog niet heel lang. Hoewel ze de laatste tijd wel met meer geluid wastte, maar goed...
Ik denk niet zozeer aan vlooien, gezien de katers er geen last van hebben, alleen Mitho, de poes.

Zou het stress kunnen zijn? Eerder heb ik mij afgevraagd of ze last had van Hectors belaging, die zich soms voordoet in de avond (ander topic). Hector pakte haar dan, niet aggressief, maar ook niet speels. Duidelijk machtspelletje. Mitho onderdanig laten worden.

Ik dacht niet gelijk weer daaraan, gezien het nu beter gaat met die machtspelletjes. Hector weet dondersgoed dat hij Mitho niet mag belagen. Probeert het soms, laat ze soms ook wel begaan, maar zo vaak als eerst gebeurt het niet meer. Toch denk ik dat Hector de stressfactor voor Mitho is, althans, ik heb sterk dat gevoel.

We proberen morgen naar de dierenarts toe te gaan, voor die jeuk en schilfers en zal hem mijn vermoeden ook voorleggen.''

Ik 'hoop' meer op een soort van uitdroging, want Mitho drinkt meer dan de katers. En aan uitdroging is wat te doen. Een stressfactor (in dit geval dus waarschijnlijk Hector) verwijderen is minder gemakkelijk en ik hoop niet dat dat nodig is!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Sandra W »

In de winter hebben veel katten inderdaad door de CV of de kachel vaker last van een droge huid, maar ik vrees dat het toch eerder door de stress komt.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Miranda »

Ik ben heel benieuwd.
Straks om kwart voor 1 kan ik terecht en ik hoop op een allergische reactie van vlooienbeten, maar heb zelf sterk het gevoel dat er stress in het spel is.

Omdat Hector en zij de laatste tijd veel beter gaan (Hector bespringt haar echt haast nooit meer), zou het ook nog kunnen dat ze reageert op de hond van hiernaast (die keft heel veel). Die hebben sinds 1e Kerstdag een klein hondje, volgens mij een pup (Jack Russel). Hopelijk is dat een logeerhondje en geen blijvertje... (heb de buren er nog niet over gesproken).

Zodra ik meer weet, laat ik het weten.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door rieneke »

http://www.causus.be/doorverwijzing.cfm?Id=25" onclick="window.open(this.href);return false;

misschien lijkt het hierop?
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Miranda »

Zou kunnen, maar er zitten geen eitjes tussen de schilfers.

De da denkt aan een voedselallergie of stress. De brokken krijgt ze al veel langer zonder enige problemen, dus zelf denk ik dat mijn gevoel de juiste was.

Vandaag heeft Hector haar weer twee keer belaagd. Hij en Mitho klikken gewoonweg niet.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Sandra W »

Vervelend hè als je katten het niet met elkaar kunnen vinden, ik weet er helaas alles van. Hopelijk vind je een manier om ze allebei wat meer tot rust te brengen. Sterkte!

groeten,
Sandra
Plaats reactie