Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door mittenslief »

nee niet met zout hoor, dat is niet goed een sopje van biotex is wel goed om een beetje schoon te maken...de direnarts zal dit denk ik wel even willen zien want net zoals wij kunnen niet op afstand zien wat het is. en nu is het nog vrijdag mischien dat je dan beter het avondspreekuur kan nemen anders zit je straks nog met weekendtarief (of je neemt een paar uurtje vrij)
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door eveline1982 »

inderdaad niet met zout dat gaat enorm prikken ook! Sopje van biotex is prima en (ondanks dat er mensen zijn die dit zullen tegen spreken) maak ik al jaren wondjes schoon met een betadineoplossing, werkt hier altijd prima en snel! Ik zou zowiezo er snel mee naar de da gaan, want het klinkt alsof het al behoorlijk geinfecteerd is en ws heeft hij een antibiotica kuurtje nodig!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
ChacXX
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 feb 2013 01:52
Locatie: Lemelerveld

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door ChacXX »

oke bedankt! ik zal kijken waarneer mijn vader tijd kan maken (lastig lastig) in de tussentijd maak ik het wel schoon met een biotex sopje ;)
meow :3~
ChacXX
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 feb 2013 01:52
Locatie: Lemelerveld

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door ChacXX »

hallo! is het misschien rinworm?...
ik begin namelijk te twijfelen, men vader had/heeft ook ringworm.. maar hij heeft maar 1 plek op zen hoofd. ik heb gelezen dat de behandeing van ringworm bij de dierenarts ERG lang kan duren en ik ga er dus vanuit dat het ook heel erg in de kosten opgaat lopen.....
meow :3~
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door mittenslief »

ringworm is heeeeel besmettelijk dus dat zal best kunnen, daar moet je echt mee naar de DA, en dat wordt poetsen geblazen..... de intrafungol wordt hier meestal voor ingezet en voor 1 kat is een flesje zo'n 35 euro geloof ik, maar als je nog meer katten hebt moet je ze allemaal behandelen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Ivanka
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mar 2013 11:20

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Ivanka »

Hallo, even een vraagje over een schimmelverdenking: onze kat heeft nu sinds een week een harde ronde korst op haar linkerschouderblad zitten. Nadat ik het ondekt had, ben ik gelijk naar de DA gegaan. Ze dacht niet echt aan schimmel, omdat er nog haar op zat, maar heeft een kweek in gezet. Nu na 5 dagen kon ze nog niks zeggen.
Mijn vraag: "Als het schimmel is, is dat dan gelijk te zien? En er komen geen plekken bij, het blijft bij deze ene plek. Nadat de DA wat haartjes had weggehaald, bloedde het een beetje, dat is nu een gewone korts geworden. De andere katten hebben wij meteen geinspecteerd op plekjes en korstjes, bij hun kunnen we niks vinden. En de poes met het plekje krabt er niet aan, heeft geen jeuk en heeft er geen last van."
Ik maak mij echt zorgen en wil als het nodig is zo snel mogelijk aan de slag.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door BloemTetsu »

Een huidplek is niet zonder kweek niet te diagnosticeren als schimmel. Er kunnen plekken bij komen, maar dit gaat langzaam. Andere katten kunnen het ook krijgen, maar het begint als een kleine open plekje, wordt rood en tada schimmel. Hier gaan dagen overheen.
Ik had vorig jaar een infectie en het gaat nu goed. Dat je bezorgt bent, begrijp ik goed. Wanneer kan de da definitief zeggen dat het geen schimmel is? Heeft de da over andere opties gehad.

Het kan ook allergie of whatnot zijn.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Ivanka
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mar 2013 11:20

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Ivanka »

De DA wil pas tussen de 7-10 dagen wat zeggen. Ik vroeg dus ook dat als het schimmel is dat ze dat nu toch al kon zien? Maar hier wilde ze geen antwoord op geven. Het lijkt mij namelijk dat als het een schimmel is er meteen een reactie optreed in het schaaltje.
Maar ik begin mijzelf dan altijd meteen af te vragen heb ik iets niet goed gedaan etc. etc. En het liefst begin ik dan meteen met actie te ondernemen. Ik vind dat afwachten maar niks. Straks ben je twee weken verder en dan blijkt het toch schimmel, dan had ik meteen willen beginnen. Ook had ik gelezen hier over natuurlijke middelen: schoonmaken met tea tree oil en betadine deppen op de plekjes.
Wij gaan niet met grisolan en imaverol behandelen, maar met het humane trisporal. Dat heeft geen resistentie en je geeft het makkelijker: een week dagelijks wel, een week niet. Wassen hoeft niet, na 6 weken is de kat schoon. Natuurlijk moet de omgeving wel schoongemaakt worden, maar het bespaart toch veel stress in vergelijking met grisolan en imaverol. Alleen jammer dat het zo enorm duur is Goed, wat gaan we nu dus doen: wij gaan Trisporal gebruiken voor de dieren. Je moet een dubbele mensendosis rekenen omdat het spijsverteringskanaal van de kat anders is als van de mens. Trisporal geef je een week dagelijks, een week niet, een week wel, een week niet en dan nog een week wel. Dit advies kreeg mijn da van het asiel in Den Haag, waar ze het altijd gebruiken bij schimmel. Trisporal geeft geen resistentie (wat grysiofulvine of grisoral wel doet) en dus ben je na 5 weken klaar. Het heeft als bijkomend voordeel dat je dus in totaal 3x 1 week je dieren behandelt, tegen grisoral 6 weken dagelijks, en daar moet je dan ook bij wassen.
Ik dweil nu met tea-tree-olie, doe een paar druppels door het dweilwater. Ook brand ik teatree opgelost in water op een theelichtje. Je schoenen ontsmetten kan met een dweil met daarin een 1:10 chlooroplossing, je douchen en je haren wassen, kleren meteen in de wasmachine (40 graden is voldoende), doodt de schimmels.
Dus je dekbed kun je ook gewoon wassen en dan is het schimmelvrij.


Maar waar kan ik de katten het beste mee wassen. Douchen is bij ons geen probleem, ik wil alleen geen te agressieve middelen gebruiken. Ik weet dat Grisporal hetzelfde is als de Humane Trisporal. Ik hoor het weer graag.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door BloemTetsu »

Bij ons was het binnen 3 dagen kweek raak:
Foto van plek
Afbeelding

Foto van begin van een plek
Afbeelding

Wij hadden intrafungol (kijk uit voor bijwerking: diarree niet-eten en leververgiftiging (laatst niet bij mij, wel ander forumlid). Ook 1 week wel 1 week niet. Verder alles gewassen, heel veel.
Stress vermijden bij de katten (lastig als je huis overhoop haalt), geen contact met andere katten en mensen die katten hebben. Zonlicht is goed tegen schimmel. Onze tuin hadden we dan ook afgezet.

Het wassen van de katten heb ik niet gedaan, dat is bij de onderste kat ook schieronmogelijk. Het ging wel weg.
Daar kan ik je niet mee helpen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Ivanka
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mar 2013 11:20

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Ivanka »

Dank je wel. Het plekje bij ons ziet er anders uit, is ook niet kaal. Als je niet weet dat het er zit, zie je ook niks. Maar inderdaad ik bedoel dus ook als het een schimmel is, komt er gelijk een reactie. Nou ja, afwachten maar, ook al vind ik dat helemaal niks.
Ik zal kijken of ik vanavond een foto kan maken.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door kansarmedieren »

Trisporal is Intrafungol alleen veel goedkoper dan de intrafungol voor dieren,de sterkte is hetzelfde dus voor de dosering kan je ook bij de bijsluiter van intrafungol kijken. je moet trouwens wel een recept krijgen van je dierenarts want zonder krijg je niets van de apotheek.
Ivanka
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mar 2013 11:20

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Ivanka »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierbij de foto's.
Foto 1 de bovenkant van het plekje, met de rode korst nadat de DA stukjes had weggehaald.
Foto 2 de onderkant van het plekje, met de korstrand.
Foto 3 de plek waar het zit, tussen mijn wijsvingers.
Geschatte grootte, 1,5 bij 2 cm.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door BloemTetsu »

Moeilijk te zeggen. Schimmel kan er verschillend uitzien. Hoop dat je snel uitslag krijgt van de da.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Ivanka
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mar 2013 11:20

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Ivanka »

Uitslag is bekend! Schimmelkweek is negatief......joepie :grin: :edance:
Maar wat het dan wel is is nog onduidelijk. Wellicht een plaatselijke ontsteking van de huid, maar wat dat veroorzaakt???? Geen idee, DA weet het ook niet echt.
Eind van de week een controleafspraak.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door BloemTetsu »

Gelukkig geen schimmel :)

Is er wat uit de controle afspraak gekomen?
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Plaats reactie