Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Zotvanpoezen »

Net als je denkt dat er geen problemen zijn met de katjes, komt Filou toch weer met een probleem aandraven. En ik heb onlangs nog een volledige check-up laten doen bij de DA. Drie dagen geleden zag ik als ik thuiskwam een soort blauwe plek op zijn oor. De volgende dag begon het wat rood te verkleuren, en sinds gisteren begon hij haartjes te verliezen op die plaats. Nu zie ik dat er kleine korstjes opkomen. Hij heeft er geen last van.(hij krabt er niet aan) Ik vermoed dat hij buiten in de zon in slaap gevallen was en dat hij een zonneslag heeft. Maar hij is al bijna 8 jaar en ik heb het nog nooit eerder gezien. Ik ben natuurlijk heel ongerust. Ik probeer hem overdag binnen te houden en voorlopig lukt dat. Herkent iemand dat probleem? Ik zal nog een klein beetje afwachten alvorens naar de DA te gaan. Dat wit toefje op zijn oor is geen korst, het zijn haartjes. De witte korstjes zijn heel klein, net dikke huidschilfertjes.

Afbeelding

Afbeelding
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Rik »

Zotvanpoezen schreef: 25 feb 2019 16:24 En ik heb onlangs nog een volledige check-up laten doen bij de DA.
Wat is 'onlangs'?

Hij heeft verder bij de dierenarts niets gekregen? Geen injectie o.i.d.?

Had ie stress voor/tijdens/na het bezoekje bij de da?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Zotvanpoezen »

Twee weken geleden was dat onderzoek en hij heeft geen injectie gehad. Hij is in zijn rustige periode, want hij sproeit bijna niet. Hij plast gewoon op de bak en heeft ook normale ontlasting. Ik denk wel dat hij die ene dag met Duvel gevochten had omdat er plukken haar op grond lagen. Verder is alles weer rustig.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Zotvanpoezen »

Oeps, foutje. De tijd gaat snel. Dat onderzoek is al 3 weken geleden.
Het zou misschien kunnen dat het van het blikje Wild Freedom Cold River komt, dat hij die vis niet verdraagt. Maar dan zou het toch moeten jeuken? Hij heeft wel 1 keertje overgegeven, maar was er niet ziek van. Ik had ook aan een prik van de meidoornhaag gedacht, want bij mij geeft het ook een reactie als er zo'n doorn in mijn hand komt. Moest het inderdaad van de zon komen, dan zou het toch niet beginnen met een blauwe plek op 1 oor en daarna rood en groter worden? Als het niet erger wordt zal ik nog een dagje of twee afwachten, want een bezoek aan de DA is nooit leuk.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Mleen »

Vraagje over onze Nina! Ze heeft sinds een paar weken grote kale plekken op de hielen van haar beide achterpootjes...
Iemand enig idee wat dit is? Moeten we er iets mee of is het onschuldig?

Afbeelding

Afbeelding
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Rik »

Jeetje. Ben je nét een beetje klaar met Spookje, en dan is Nina aan de beurt :(

Een kale plek is natuurlijk nooit goed.
Bij één hiel zou je nog kunnen denken aan ergens tegenaan gestoten, maar bij twee....
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Mleen »

Hmm ja en met Spookje zijn we natuurlijk ook nog lang niet klaar! Die zit net aan de dexoralkuur en dan moeten we over drie weken pas gaan kijken naar verdere stappen enzo...

Maar ik zat me af te vragen of ik niet gewoon te alert ben en elk plekje als iets abnormaals beschouw daardoor... Het kan ook slijtage zijn van het tapijt wellicht? Juist omdat ze het aan allebei de kanten precies op dezelfde plek heeft...
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Rik »

Heeft Spookje het ook?
Ik vind het toch frappant dat het aan beide kanten is.
Goed in de gaten houden dus.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 299
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Cyamytha »

Beer heeft ook op beide achterpoten een kaal plekje net onder de knie zeg maar. Volgens mij is het gewoon van het luie zitten...

Kan zo snel geen foto vinden. Twee kale plekjes nog niet eens ter grootte van een vingertopje.
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Mleen »

Rik schreef: 04 apr 2019 19:43 Heeft Spookje het ook?
Ik vind het toch frappant dat het aan beide kanten is.
Goed in de gaten houden dus.
Nee, met Spookje gaat het nu heel goed vanwege de dexoral! ;) Bij haar is geen kale plek meer te zien; maar dit heeft ze ook nooit gehad. Bij Spookje zat het allemaal rond haar kopje/nek/kinnetje. Heb niet het idee dat hier met Nina hetzelfde aan de hand is...
Ik hou het even in de gaten en zal binnenkort een fotootje meenemen als ik weer met Spookje langs de DA moet voor controle. 😊
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb dit al eens gezien bij een konijn van mij. Het beestje leunde te veel op die puntjes als hij neer zat. Onder de huid zit op die plaats geen vlees of vet maar direct bot waardoor ze niet "meegeeft" als ze belast wordt en daardoor dus makkelijk "afslijt". Maar die plekjes waren een beetje kleiner en een kat is geen konijn, natuurlijk!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Dinky »

Zotvanpoezen schreef: 05 apr 2019 20:03 Ik heb dit al eens gezien bij een konijn van mij. Het beestje leunde te veel op die puntjes als hij neer zat. Onder de huid zit op die plaats geen vlees of vet maar direct bot waardoor ze niet "meegeeft" als ze belast wordt en daardoor dus makkelijk "afslijt". Maar die plekjes waren een beetje kleiner en een kat is geen konijn, natuurlijk!
Wanneer je alleen skelet neemt lijken een kat en een konijn juist opvallend veel op elkaar ;-)

Ik kan op de foto niet goed zien of het alleen kaal is of ook schilferig of geïrriteerd. Anders zou je het ook altijd eens aan de dermatoloog van spookje kunnen laten zien?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 299
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Cyamytha »

Cyamytha schreef:Beer heeft ook op beide achterpoten een kaal plekje net onder de knie zeg maar. Volgens mij is het gewoon van het luie zitten...

Kan zo snel geen foto vinden. Twee kale plekjes nog niet eens ter grootte van een vingertopje.
Heb een foto gemaakt voor je van Beer zn plekje. Dit heeft hij op beide achterpoten en is echt een contactpunt met oppervlak waar hij op zit.

Afbeelding

En als ik hierboven lees van t konijn, Bundy (mijn konijn) had dit ook.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Mleen »

Dat lijkt inderdaad heel erg op wat Nina heeft! Precies dezelfde plek en op allebei de achterpoten!
Ik ben weer even gerust gesteld! Mocht het nou erger worden dan contacteer ik uiteraard direct de DA! 😊
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Eleonore »

Mijn nieuwe kitten bleek een schimmel met zich mee te dragen en heeft nu mijzelf en mijn andere kat geïnfecteerd.
Ik heb nu imaverol meegekregen om de katten 2x pw te wassen en ik moet de omgeving goed desinfecteren. Ik heb geen medicatie meegekregen omdat de ervaring van de dierenarts is dat imaverol voldoende is bij een schimmelinfectie. Ikzelf heb na leven online mijn twijfels maar wil mijn katten niet onnodig blootstellen aan bijwerkingen. Dus ik zet nu in op de hygiëne om mijn twijfels wat te kalmeren.

Nu lees ik steeds dat de schimmel (ringworm) eigenlijk alleen maar op chloor reageert en eventueel de imaverol ook.

Maar nu vraag ik me af, wat kun je allemaal veilig schoonmaken met chloor in huis? De kattenbakken, de wc en douche doe ik wel met chloor. Maar hoe desinfecteer je de rest van het huis? Kun je een laminaat vloer bij wijze van uitzondering een keer met chloor doen? Of gaat dat meteen mis? Een de deuren en deurklinken bijvoorbeeld? De ramen? De kozijnen? De drinkbakjes?

Ik zou natuurlijk ook alles met imaverol kunnen doen maar dat is nogal een prijzig goedje, dus alles wat wel met chloor behandeld kan worden doe ik het liefst met chloor.

Andere ideeën om de omgeving te desinfecteren zijn ook welkom!
Plaats reactie