Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door pearlsofpassion »

Oei, dat is een klein beetje onduidelijk. En al helemaal een ongeïnteresseerde reactie van je DA. :shock:

Maar goed: heeft ze ook wondjes, korstjes, natte plekken?
Of krabt en likt ze alleen? Doet ze dat op bepaalde plaatsen, of wisselt dat al eens? Op welke plaatsen dan juist?

Je kan verder op het forum nog eens rondkijken, naar verschillende aandoeningen die ermee te maken kunnen hebben.
Maar gewoon kaallikken, zonder op het eerste zicht aanduidbare reden is ofwel door stress ofwel omdat zij pijn heeft (vb gewrichten).
Natuurlijk kan het ook steeds een allergie zijn, of eczeem, maar dan zou je dat normaal wel moeten kunnen zien, of het is te zeggen, de DA kan dan nagaan.
Voedselallergie geeft typisch korstjes op de kop en in de hals.

Ik zou zeker (ook als je hier een idee krijgt wat het zou zijn) naar een andere DA gaan. Eentje die wel de tijd wil nemen je kat grondig te onderzoeken en de juiste diagnose te stellen. Anders blijf je bezig en ben je binnenkort een klein fortuin kwijt zonder een stap verder te staan...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
newyork
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 aug 2011 11:55

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door newyork »

wie weet een adequate behandeling tegen schimmel? Mijn kat heeft schimmel en ik heb meerdere katten. De kweek was positief op de vijfde dag. Het betreft een asielpoesje
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Adriana »

http://www.felissana.nl/dutch/text/fold ... 3-2002.pdf
dit is een erg overzichtelijk verhaal over schimmels bij katten en de behandeling/medicatie

en anders zelf even op het Forum zoeken (rechtsboven) of goegelen op 'schimmelinfectie kat behandeling'
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
newyork
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 aug 2011 11:55

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door newyork »

Dank voor de link Adriana! ;-)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door mittenslief »

mijn main coon heeft uit het nest bij de fokker ook schimmel meegenomen ringworm wel te verstaan
heb ook intrafungol gebruikt is best goed maar je katje moet wel in goede conditie zijn als je nog meer
katten hebt moet je ook die behandelen en 1 keer in de 2/3 dagen je huis ontsmetten met imaverol (dat is het enige dat schimmels dood) het is een hele klus maar pak het goed aan want het is moeilijk te bestrijden en voor ons ook besmettelijk hou je katten wel goed in de gaten als je intra gebruik, die van mij kreeg er leverontsteking van in ieder geval
sucses ermee
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
newyork
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 aug 2011 11:55

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door newyork »

Mittenslief,

Dank voor jouw tips. Ik zal ze zeker opvolgen. Hoe herken je een leverontsteking? Ik dacht juist dat dit middel veel minder schadelijk zou zijn. Althans dat zegt mijn dierenarts.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door mittenslief »

sorry voor de late reactie terug was even een paar dagen ertussen uit lekker op vakantie, mijn poes mitsy
7 jaar kreeg leverontsteking omdat ze al een slechte lever heeft en door de intra kreeg ze dus die ontsteking, ze was echtttt heel ziek niet eten, constant overgeven en door snel te reageren heeft ze het weer gered, AB en dwangvoeren, maar er is eigenlijk geen beter diervriendelijk middel als intra vind ik, je zou ze ook kunnen wassen met die imaverol maar dat vinden mijn katten dus echt uit den boze. Goed stofzuigen schoonmaken, schoonmaken en nogeens schoonmaken is mijn advies zelf had ik toen 8 katten en nieteen heeft toen de schimmel overgenomen alleen mijn dochter maar die kan gelukkig praten hahaha
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
newyork
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 aug 2011 11:55

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door newyork »

Mittenslief,

Leuk dat je even reageert!! Wat een triest verhaal van je kat! Het is natuurlijk ook een zwaar middel als je schimmel moet bestrijden. Maar dit is wel erg. Misschien moet ik eerst wassen met Imaverol. Zullen mijn katten mij niet in dank afnemen :lol: maar goed ik wil wel dat ze herstellen. Ik ben al begonnen met mijn grote schoonmaak. Ik doe het om de dag, met chloor en indicin spray (schijnt heel erg goed te werken als je niet nat kan reinigen). Voor je kindje zal het minder erg geweest zijn want het schijnt bij mensen makkelijk te genezen maar toch. Ik hoop maar dat mijn andere katten ook niet ziek worden, ik hou zo ontzettend veel van ze. Ik houd je op de hoogte. Hoop dat je een leuke vakantie hebt gehad.
newyork
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 aug 2011 11:55

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door newyork »

Inmiddels was de tweede kweek, na een keer wassen met imaverol, negatief :grin: . Deze werd niet rood maar er groeide wel een grijswit en groenige vlekjes. Deze kweek heeft acht dagen gestaan en volgens mijn dierenarts (vakkundige dierenarts met veel ervaring) voldoende bewijs dat er geen sprake van schimmel is. Schimmel was je volgens hem niet weg met een keer wassen imaverol. Wie weet hier meer over?? Wat is slim? Vandaag was ik de poes voor de vierde keer met imaverol. Dinsdag wil ik haar dan wassen (voor haar vachtje) met sabenyl. Moet ik nog een kweekje laten maken en hoe veel tijd moet er tussen de laatste wassing zitten en de kweek om een zo duidelijk mogelijke uitslag van de kweek te krijgen. Wie weet meer en helpt mij?
Baros
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 mar 2011 18:48

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Baros »

Nu ik jullie topic doorlees krijg ik toch het idee dat het een schimmel of een eczeem is. Ik heb een topic met foto's aangemaakt. Misschien dat jullie iets herkenbaars zien. http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 61#p549261
Vanmiddag heb ik een afspraak bij de da.
Baros
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 mar 2011 18:48

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Baros »

Mijn lieve katzel is naar de da geweest. Waarschijnlijk toch een voedselallergie. Nu moet hij binnenblijven en over op hypoallergeen voer.
Wij gaan er voor!
Ozzyzorro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:42

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Ozzyzorro »

Ik heb een kater die waarschijnlijk een voedselallergie heeft hij heeft nu een dieet wat hij 6 wekken moet gebruiken.
Hij had overal wondjes hij heeft nu aan zijn voetkussentjes aan een poot ook een wond maar die gaat maar niet over ik ben nu al bezig aan de derde antibiotica kuur en steeds gaat de wond bijna weg en komt dan toch weer terug . Vorig jaar had hij ook een wond aan zijn poot die niet over ging (die zag er anders uit dan nu) aan die poot is anderhalve teen weggenomen en daar is het probleem opgelost.
Ik kan nu niet weer wat laten wegnemen dan heeft hij straks geen poten meer over.
Maar zo als het nu gaat kan het ook niet meer overal staan pootafdrukjes van bloed .
Iemand nog een idee?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Ms Maaike »

Bedacht me ineens... Heeft die kater toevallig suikerziekte? Een vriend van mij heeft suikerziekte en bij hem genezen wondjes echt superslecht, vooral aan de voeten. Geen idee of suikerziekte bij kat en mens te vergelijken is trouwens.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Ozzyzorro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:42

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Ozzyzorro »

Bedankt voor het meedenken heb net gegoogeld maar hij heeft geen van de symptomen
Die horen bij suikerziekte.
Hij heeft nu ook al twee dgn last van traanende ogen er komen steeds meer klachten bij da wet het ook niet
ChacXX
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 feb 2013 01:52
Locatie: Lemelerveld

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door ChacXX »

hallo! ik was net onderweg na de keuken om me voor te bereiden op men nachtrust, 1 van mijn katten lag vredig te slapen in het keuken kastje en ik wou hem eventjes een aai over de kop geven en toen zeg ik ineens dat hij boven zijn oog een grote zweerplek had zitten, het was behoorlijk kaal eromheen en er was zeg maar ook zweervocht na beneden gelekt. het is echt groen van kleur, al met al dus geen fris gezicht... hij heeft vaak een teek op die plek zitten en is ook vaak meerdere dagen buiten, misschien heeft hij daarvan een infectie? ik kan helaas niet zo 1,2,3 na de dierenarts want ik woon in een klein dorp waar geen dierenarts zit, hiervoor moeten we een eindje rijden en mijn vader is de enigste met een rijbewijs en werkt de hele week. ik denk dat ik de dierenarts maar even bel morgen, maar moet ik het ondertussen even schoonmaken met zoutoplossing of iets? het ziet er echt naar uit namelijk...
meow :3~
Plaats reactie