Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Weet iemand wat ik aan de omgeving moet doen om de lucht "schoon" te krijgen?? Zoals ik al eerder zei stofzuig ik 1 x per week en pak de kruimelzuiger bijna iedere dag!

Moet ik nog iets extra's doen???
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Ipv enkel stofzuigen kun je ook met een zeem stoffen zodat de stof niet verplaatst maar wordt opgenomen.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Als er weer haargroei komt op schimmelplekjes, wil dat dan zeggen dat de schimmel onderdrukt is?
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Misschien, maar voor de zekerheid moet je minstens 2 tot 4 weken doorblijven gaan met alles "ontsmetten" incl de kat(ten).
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door yana »

Onze poes blijkt last te hebben van eczeem/schimmel op haar oortje (rooie plekken, wat schilferig).
Hoe krijgt een kat zo'n schimmel?
Is dat mijn schuld?(te weinig hygiene?)
We hebben er gel voor en een flinke,desinfecterende, schoonmaak staat opt programma.
wat kan ik verder nog doen?
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Beste Yana,

Schimmel/ Ringworm komt best vaak voor bij katten.
Het heeft niet veel te maken met de hygiene.
Ringworm is een Zoonose en is overdraagbaar van mens tot dier en andersom. Heb je nog meer katten? Of heb je er zelf ook last van?
Het beste kun je naar de dierenarts gaan en een injectie halen tegen de schimmel om het van binnenuit te bestrijden. Dat werkt vaak goed.
Heb je Ectodex al geprobeert?
Ik wens je er veel succes mee!
Groetjes Eva
En een kopje van Woody :grin:
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

WoodydeKat schreef:Ringworm is een Zoonose en is overdraagbaar van mens tot dier en andersom.
Ik heb op vakantie ringworm opgelopen, waarschijnlijk van besmette straatkatten (opgetild, geaaid, om vervolgens mee te nemen => met een stichting).
Het is na een paar weekjes zalven vrijwel over; je ziet nog wel een witte ring, maar dat komt door het vervellen en valt nu op, omdat de verdere arm bruinig is.
Hoe zie je bij een kat of hij/zij het ook heeft? Ja, een blauwe lamp bij de dierenarts hoorde ik, maar kunnen we het ook gewoon zien?
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hoi Miranda,

Bij katten zie je vaak eerst kale plekken. Dan schilverige en een rode huid. Meestal hebben ze er veel jeuk aan.
Ow ja die blauwe lamp is een Woodse Lamp, maar die werkt maar bij verschillende schimmelsoorten, maar ik zou niet weten bij welke. Dat wordt niet zo gek vaak gebruikt, omdat je schimmel meestal wel ziet.
Als je met de lamp over de kat heen gaat en er is schimmel aanwezig, dan kleurt dat groen.
Kijk je katten dus maar eens goed na!
Als je katten nergens last van hebben, geen jeuk e.d dan zou ik mij er geen zorgen over maken.
Suc6 ermee!

Groetjes Eva
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Mijn dierenarts zei van de week dat een schimmelplek er meestal niet 'rommelig' uitziet; het is een redelijk afgebakende plek met schilfers en/of roodheid. Ranya die hier in opvang is, had ringworm: een keurige ronde rode plek net als bij mensen.
Alle dieren zijn met Imaverol gewassen (doe ik nooit weer; traumatisch voor kat en mens :???: ik smeer de plekjes die er nog zijn nu in met tea-tree olie) en ze krijgen nog steeds een Program-behandeling.
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Korstjes aan zijn bekkie

Bericht door claudia »

Onze kater Belle van ca. 7 maanden heeft continu zwarte korstjes aan zijn bekkie, langs de rand en onder zijn kin. Hij schijnt er geen last van te hebben ofzo. We hebben het al eens geprobeerd weg te halen met lauw water, maar niet geheel succesvol. En het komt gewoon weer terug. Is hij misschien een smeerpot met z'n eten, of weet iemand of het een ziekte is o.i.d.? Zijn broertje Bo heeft er geen last van!
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Hoi Loontje,

Nee, het is geen bloed. Dat heb ik uitgeprobeerd door het nat te maken en het geeft niet rood af. Ze krijgen 's ochtends 1 zakje natvoer en de rest van de dag brokken. Het lijkt me eigenlijk te weinig (natvoer) om zo smerig van te kunnen worden. Heb je nog een ander idee?
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hoi Claudia,
Ik zou hier even mee naar de dierenarts gaan.
Het klinkt niet als een wondje, dat zou snel moet genezen, en ook niet als troep na het eten, dat zou hij er wel af likken denk ik.
Misschien is het een soort schimmel.
Succes ermee!
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

Zou het krentenbaard kunnen zijn? Als je bovenaan deze pagina op 'krentenbaard' of 'acne' zoekt, staan daar meerdere topics. Wie weet herken je de symptomen en heb je er wat aan.

Succes ermee!
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Jeugdpuistjes zegt mijn DA er tegen :lol:

Gebruik je plastic bakjes voor het kattenvoer? Nie meer doen. RVS nemen.

Kitty
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Nee, we hebben al RVS bakjes. Heb het nog even afgewacht, maar ik denk dat ik morgen toch maar naar de DA ga. Verder bericht volgt!
Plaats reactie