Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Bericht door Rocis »

Ben ik weer, dit had je onder één kopje kunnen zetten. De vraag is idem aan de voorgaande :wink:

Vooienallergie is dat de huis meer dan gewoon reageert op het prikken van de vlooien. De huid wordt rood en kan zelfs gaan ontsteken en bij onvoldoende behandeling van die huid, kunnen er littekens overblijven. Ik geef Missy om de dag een vetzuurcapsule door haar eten, ik moet zeggen dat ze daar fantastisch op reageert. Program is gewoon een middel om te ontvlooien. De eitjes van de vlooien worden steriel, ze komen niet meer uit. Behandel vooral ook de omgezing, anders blijven ze toch terugkomen. Verder zou ik me toch goed laten informeren door je da. Zo'n allergie kan heel vervelend zijn en door de cirkel kan je er nog hel lang mee bezig zijn. Die schilfers zouden door die vetzuurcapsules ook moeten weggaan :wink:

Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Hi meisje,

Heb je al eens aan een oplossing van tea tree en gebruik van colloïdaal zilver gedacht? Onze Beer heeft ook een vlooienallergie en ik behandel hem eens in de zoveel tijd sinds dat wij hem 3 jaar geleden kregen. Vlooien bij hem blijven weg, de kale plekken zijn over en de schilfers zijn er af en toe nog.

groetjes
Stella
Gebruikersavatar
Meisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 mar 2004 21:38
Locatie: Sfeervol Antwerpen

Bericht door Meisje »

Beste Stella en Rocis,

bedankt voor jullie reacties, maar ze heeft geen vlooienallergie!

Met dit topic gaat het mij erom om reacties en ervaringen van mensen te ontvangen voor wat betreft een Programm behandeling (driedubbele dosis) tegen schimmel en of dat aansloeg en zoja, na hoeveel tijd deze schilfertjes dan verdwenen.

Meisje
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

hoe kom je dan aan die Program-behandeling?
van de DA? zo ja dan denkt hij toch dat het aan vlooien ligt
ringworm-schimmel schijnt ook veel voor te komen bij katten
dit is voelbaar/zichtbaar onder het kinnetje en bij staartwortel
Gast

Bericht door Gast »

Hoi programm wordt inderdaad gebruikt voor schimmel (en voor vlooien) het wordt tegenwoordig preventief gegeven om schimmel te verkomen, al is het nog niet bewezen dat het echt werkt.
Schimmel is te zien met een woodslamp bij de da, en als het goed is neemt je da een kweek af, en zal je met 10 dgn weten of het schimmel is.
Schimmel is heel moeilijk te bestrijden, je poesje zal medicijnen gaan krijgen je zal haar moeten wassen, en je huis goed ontsmetten.
Sterkte hoor.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Slechts 60% van de schimmelsoorten laat zich zien onder de woodslamp, het is dus altijd aan te raden een kweek te nemen.

Mocht er inderdaad sprake zijn van een schimmel laat je dan niets wijs maken over Program, maar ga gelijk aan de Imaverol en laat je dierenarts gelijk Clinafarmspray bestellen.

[Naw-gegevens en URL verwijderd door admin]

Groetjes, Femmy
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ben eigenlijk heel benieuwd hoe het afgelopen is bij je dierenarts !

Xanthos heeft een zware bacterie onder de leden gehad en hebben hem geruime tijd in moeten spuiten met Baytrill. Na verloop van de kuur heeft hij twee plekken ontwikkeld, een in zijn nek en een bij zijn schouder. In eerste instantie werd uitgegaan van een allergische reactie op de Baytrill, maar na een dag of tien waren beide plekken niet verminderd van grote of zelfs verdwenen. De woodslamp was negatief, alhoewel slechts 60% van de schimmel zich laat zien onder de lamp. Nu heeft hij opnieuw een antibioticakuur welke wij om de dag moeten inspuiten. Mocht er vrijdag geen verandering/verbetering optreden, dan zal er een kweek worden afgenomen. De plekken zijn rond, met korsten en onder de huid voel je een harde schijf. Ringworm is uitgesloten. Afwachten dus nog even. De andere katten en wij hebben nergens last van en Xanthos heeft ook niet meer van de plekken, het zijn er twee gebeleven.

Groetjes, Femmy
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Baytril-injecties zijn berucht om hun allergische huidreactie, dus dat zou het toch heel goed kunnen zijn.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Nou ik heb de Program nu ook in driedubbele dosis toegediend en daarnaast ga ik met Imaverol wassen. Ik gebruik tea-tree olie voor de schimmelplekken waar de katten zich niet kunnen wassen, maar daarnaast heb ik alle geplaatste kittens en katten die daar wonen Program meegegeven en tot op heden zijn alle katjes schimmelvrij gebleven.

Hier thuis is er een schimmelexplosie, dus ik dweil elke dag met een paar druppels tea-tree, we stomen veel, alle mandjes worden om de dag gewassen en de dieren gaan behandeld worden met program en imaverol. Zelf heb ik een plek op mijn arm, die ik behandel met tea-tree. Tot nu toe werkt het alleen tegen de jeuk, maar bij Ranya werkt de tea-tree goed; de plek droogt in en valt bijna af (zij had ringworm, net als ik).

Ik zal updaten hoe de program-behandeling aanslaat.
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Ik heb ook 2 kittens met schimmelplekjes!
Ik heb ze gekregen toen ze 8 weken waren, toen hadden ze het al. Heb toen van de DA Imaverol meegekregen en moest deze knuffels gaan wassen, dit was een totale ramp :???: .

Eindelijk 4 wasbeurten achter de rug en ze waren schimmelvrij verklaard, nog geen 2 weken later kreeg 1 van 2 weer een plekje op zijn oor met als gevolg dat ik ze allebei weer helemaal moest wassen! Heb inmiddels weer 3 wasbeurten achter de rug dus nog 1 te gaan en dan maar hopen dat het eindelijk voorbij is!

Zelf het ik ook een aantal plekjes die ik behandeling met een zalfje gekregen van de dokter en met tea-tree.

Moet ik nog iets doen aan de omgeving waar ze inzitten, vaker schoonmaken ofzo, ik stofzuig 1 keer per week en ga er bij iedere avond met kruimelzuiger doorheen!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik heb dus een zoon van Ranya, heeft geen last van een schimmelinfectie die aan de buitenkant te zien is maar was wel steeds aan de diarree. Sinds we hem Program gegeven hebben is dit over.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Is een schimmelinfectie alleen te zien aan schilfertjes in de vacht?
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Soms is het helemaal niet te zien, soms zijn het schilfers, zijn kale plekjes in de vacht (bij de Y-tjes vielen er een soort 'mottengaatjes' in de vacht), soms is het een rode geringde plek (rimgworm, die ik dus op arm heb).
Er kan een schimmeltest gedaan worden onder de blauwe lamp, maar ook die is niet 100% betrouwbaar.

Schimmel kan ook nog in de darmen gaan zitten, waardoor diarree ontstaat.

Kortom: schimmel is een drama en zowel de kat, de vacht als inwendig en de omgeving moeten langdurig en grondig schoongemaakt worden :???:
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Ben ik even blij dat ik dit lees. Onze Max, het suikerbeestje, heeft sinds maanden schilfers op zijn huid en is ook aan de diaree. Ik zou nooit die link gelegd hebben. Gisteren heeft de DA bloed geprikt ivm de diaree maar kon niks vinden wat hiermee te maken zou hebben.

Nu ga ik Max dus behandelen met tea-tree en hij krijgt van mij gelijk colloïdaal zilver. Ipv die rotpillen van de DA die hij toch gelijk weer uitkotst.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hier is de hele winter ontlasting onderzocht maar ook hier werd de link niet gelegd :???: Pas nu ik met veel meer da's in overleg ben, worden er linken gelegd die ikzelf ook niet bedacht had.
Ik wacht dus ook met smart op de Program-emulsie, waarna ik hopelijk niet meer 4 a 5x per dag de gang van diarreeflatsen hoef te ontdoen :ewall:
Plaats reactie