Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Afgelopen vrijdag waren Diddles korsten en kale plekken nóg niet weg, er waren weer nieuwe plekken bijgekomen...

Van de DA hebben we nu Prednison gekregen voor hem, we zijn er vrijdag mee begonnen. Ik hoop maar dat dat gaat helpen want dit is echt niet leuk meer... :cry:
Gast

Bericht door Gast »

Er hoeft er ook maar 1 te zijn!
Enne er zijn flink wat kieren en gaten waar die krengen in kunnen wegkruipen hoor!
Bovendien werken de meeste middelen pas na een beet van een vlo en dan is het kwaad al geschied.
Wij hadden vroeger ook een kat met extreme vlooienallergie en dat zag er precies zo uit!

Groeten Aurora en baasje
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hij kan ook nog allergisch reageren op de Frontline; heel af en toe schijnt dat voor te komen. Zit het in de buurt van waar je de pipet hebt leeggeknepen?
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Als je kat of poes allegie's voor vlooien is kan je bij de Da een spuitje halen.
Zelf kan je proberen je huis elke dag te stofzuigen en een spray kopen tegen vlooien voor je tapijt bank en andere stoffen die je niet zo snel in de wasmachiene kan gooien dit helpt echt en natuurlijk een pipetje geven tegen vlooien en teken maakt niet uit welk merk als hij/ zij er maar tegen kan, Wij zelf doen dit ook bij Binky die een vlooien allergie heeft en tot op de dag van vandaag hebben we geen vlo meer gevonden bij hem. ( even afkloppen) :wink:

Kort om zorg dat je huis goed schoon is en dat de kat/poes het niet zo snel kan oplopen dit helpt.
Gebruikersavatar
DarkElf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 dec 2003 00:30
Locatie: ergens in vlaanderen

Bericht door DarkElf »

euhh ?

ik snap je bericht niet helemaal.

feit is dat prednison nogal bijwerkingen heeft dus uit dat oogpunt hoop ik dat hij het niet al te lang moet gebruiken.

en die kieren heb ik hele rare verhalen van gehoord van een vriendinnetje, vlooienplaag, bestrijden, alles vlooivrij en 5 maanden later in de natte en kille herfst barstte het zomaar ineens weer los........ en dat terwijl ze binnenkatten heeft....

maar ja, het zal wel.
Gast

Bericht door Gast »

Ik snap het antwoord ook niet. Misschien is anders bedoeld dan het overkomt. Maar ik zou geloof ik een second opinion vragen, want het lijkt echt op vlooienallergie. De plekken waar de kat het heeft zijn echt identiek aan de plekken waar de kat van mijn ouders het had. En het bloederige pussige ook.
En als het vlooienallergie is komt het geheid terug en dan... maar weer lekker(?) aan de prednison. Ik weet niet of je de bijwerkingen van prednison bij mensen kent: al die opgezette hoofden, etc...

Groeten Aurora
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou ik snap het antwoord wel, ze is bij de dierenarts geweest en die heeft dit voorgeschreven ,als leek vertrouw je daar op. Dus als een ander dan reageert met ; lekker dan , dan kan ik me voorstellen dat je daar geirriteerd van wordt omdat je immers doet wat de dierenarts denkt dat het beste is.
Tuurlijk weten we allemaal de bijwerkingen van prednison maar helaas is het in sommige gevallen gewoon echt nodig.
Daarnaast zou ik inderdaad alle andere mogelijke oorzaken proberen uit te sluiten.
Gebruikersavatar
DarkElf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 dec 2003 00:30
Locatie: ergens in vlaanderen

Bericht door DarkElf »

lekker dan heeft niets met de beslissing van de DA te maken, maar alles met de bijwerkingen die me nogal vervelend lijken voor het beestje...

Ik geef geen mening over de keuze van de DA dus de reactie lijkt me nogal typisch aangezien ik alleen de bijwerkingen denk...

Natuurlijk neem ik gewoon aan dat de DA het beste kiest voor het beestje en de kwaal...
helaas zijn zij ook niet alwetend.... (eva heeft al veel langer last van haar longen alleen waren ze dat "vergeten"te melden in het hele beginstadium waarin wij zo nog niets konden horen... maar met een sthetoscoop dus wel...)

Maar zeker gezien de ervaringen die ik zelf heb met onze katten vroeger die prednison kregen, en die bijwerkingen waren erg zwaar vind ikzelf prednison zeer vervelend spul....

maar ja..........
Laatst gewijzigd door DarkElf op 25 feb 2004 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Onze kat Nikki had leukemie en de DA die we toen hadden (een schat van een vent) heeft alle symptomen niet herkend als zijnde leukemie en maandenlang zocht hij het in de verkeerde hoek, waardoor het een aflopende zaak was. Toen we overschakelden naar onze huidige DA, liet die meteen een bloedonderzoek doen, welke helaas positief was.

Persoonlijk zou ik zelf sowieso altijd met m'n beestje naar de DA gaan, maar niet nalaten om zelf ook de nodige vragen te stellen aan hem of zelf ook na te denken. En als ik een diagnose niet zou vertrouwen, zou ik niet aarzelen om een 2nd opinion te vragen.

Dus ik denk dat DA's niet zaligmakend zijn, maar je moet wel het gevoel hebben dat je je DA kan vertrouwen en tegelijk niet alles voor zoete koek slikken.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Poezels, ik denk inderdaad dat het ook een allergische reaktie op iets is.

Onze Spetter had vorige week ineens dezelfde klachten als jouw Diddle. Spetter heeft een injectie tegen de jeuk gehad die geweldig goed helpt (volgens mij is dat ook Pred hoor!). Verder heeft de DA uitgelegd dat het 6 tot 8 weken duurt voordat de allergenen uit het lichaam zijn en de allergische reaktie dan dus over zou moeten zijn. De injectie tegen de jeuk is alleen maar ondersteundend, het is erg belangrijk er achter te komen waar de allergische reactie vandaan komt. Het probleem is dat je dat aldoende moet gaan uitproberen en het dus elke keer 6-8 weken duurt voordat je weet of het inderdaad is waar je aan dacht.

De meest voorkomende allergieen zijn vlooien-en voedselallergieen. Omdat bij Spetter geen vlooien(poepjes) zijn gevonden en we net (ca. 6 weken geleden) waren overgestapt op ander voer is het bij hem zeer waarschijnlijk een voedselallergie en zijn we terug gegaan op het oude voer.

Bedenk jezelf wat je in de afgelopen 2 maanden hebt veranderd? Voeding, wasmiddel, schoonmaakmiddel en ga zo maar door. Als je iets hebt veranderd dan terugstappen op hetgeen je voorheen gebruikte en dan zou de allergische reaktie binnen 6-8 weken verdwenen moeten zijn om niet meer terug te komen :wink: . Helaas is het wel zo dat ze zelfs na jaaaaren nog allergisch kunnen worden voor het voer wat ze altijd gekregen hebben. (Een allergie bouw je namelijk op)

Hopelijk heb je iets aan deze tips! Ik denk dat de Prednison voor nu een goed middel is ter ondersteuning, anders blijft hij krabben aan de wonden met alle gevolgen vandien maar het is "gewoon" belangrijk te achterhalen wat deze klachten veroorzaakt heeft.

Veel succes en een dikke knuffel voor Diddle!!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gast

plekje in nek

Bericht door Gast »

hallo,

Noah heeft sinds een week een plekje in haar nek, wat maar niet weg gaat. het is een korstje wat af en toe loslaat met wat haar. ze heeft er geen last van, maar ik wil graag weten was het is.

Herkennen jullie dit misschien? Anders ga ik van de week even naar de DA.
Gast

Bericht door Gast »

ik ben bij de dierenarts geweest, blijkt een voedselallergie of iets van eczeem of zo te zijn.
Heb een goed zalfje gekregen, gaat al een stuk beter. wel moet ik het goed in de gaten houden en alleen maar iams voer geven en geen blik meer van gourmet. hiervoor in de plaats mag ik 1 keer in de week vis of kipfilet geven.

bedankt voor alle tips.
Nanet

Korsten op huid.

Bericht door Nanet »

Ik ben hier met mijn eigen katjes Puck, Casper en Taz. Maar bij mijn ouders woont mijn andere lieffie Rodi. Rodi heeft een tijd terug een abces boven de staart gehad, waardoor zijn staart nu verlamd is en er nutteloos bij hangt. Dat de huid op de staart raar aanvoelt is daarom niet zo vreemd. Echter op zijn rug gaat de huid ook niet vooruit, het voelt bobbelig aan, het haar is dun en de huid zelf zit onder de korstjes. Hij heeft geen jeuk, en voelt zich ook niet ziek. Misschien iemand die dit herkend?
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Hoi Nanet,

Ik weet niet of hij Prednison heeft gehad? Ik zie dit namelijk wel vaker gebeuren bij katten die Prednison hebben (gebruikt).

Verder zou je kunnen denken aan een hormonaal probleem of een allergisch probleem? Ik denk dat je het beste even bij de DA langs kunt gaan, hij/zij kan je vast verder helpen!

Succes!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
Meisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 mar 2004 21:38
Locatie: Sfeervol Antwerpen

Schimmel + Programm (geen vlooienallergie!!)

Bericht door Meisje »

Mijn lieve schat heeft last van een lichte schimmelinfectie (schilfertjes in de vacht; waarschijnlijk opgelopen in asiel) en wordt daar nu tegen behandeld met Programm (driedubbele dosis). Over 3 weken nog eens Programm en dan 3 weken later nog een laatste keer. De dierenarts zegt me dat haar vacht na ca. 3 weken verbetering zal tonen en dat de schilfertjes dan weg zullen zijn. Heeft iemand hier ervaring mee, met schimmel + Programm behandeling? Ze zit nu nog onder de schilfertjes en ik wil zo graag verhalen horen van mensen die bij hun eigen kattenkinderen merkten dat die schilfertjes inderdaad na enkele weken via Programm verdwenen. Al sinds het begin krijgt ze edelgistvlokjes van mij voor een mooie vacht.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

P.S.: Ik heb een zeer onderkomen katje uit het asiel meegenomen (2 maanden geleden). Als jullie naar mijn berichten op dit forum en andere kijken, zie je dat ze al vlooien, wormen, ontsteking na sterilisatie en nu dus schimmel heeft (gehad). Maar ik zal zorgen dat ze helemaal opknapt!Ik geef haar nu trouwens Nutro super premium voeding en dat bevalt me uitstekend.

Meisje
Laatst gewijzigd door Meisje op 08 apr 2004 13:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie