Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 421
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Sannie_xx »

Helaas moet ik me voor Zooey ook even aansluiten bij dit topic.
Al een tijdlang heeft zij regelmatig kleine wondjes/korstjes (korstje met vocht of opgedroogd bloed, soms witte plekjes erin. Haar helemaal weg) op haar hoofdje. Vaak op de zijkanten van haar kop--> zo'n beetje onder het oor en boven het oog. Verder héél af en toe een heel klein plekje achter op haar nek.

Nu dacht ik eerst dat het van wat te hard stoeien met Mouse kwam. Maar laatst had ze zo'n grote... en ik zag geen krab- of bijt plekken o.i.d. Dus ik toch maar naar de DA gegaan.
Die dacht dat het van binnenuit kwam; een huidaandoening.

Het viel hem op dat ze stressgevoelig is. Dat is ze ook. En het punt aan Zooey is; zij uit dit niet door te krabben of te klagen o.i.d.; zij vlucht als ze kan maar anders blijft ze passief angstig. Grote ogen als de dierenarts haar vast heeft, maar verder hangen met een zielig gezichtje. Letterlijk ondergaan dus. Hij dacht dat de stress er dus misschien via haar huid uit kwam.

Een andere optie was een voedselallergie. Dan zou ik met een eliminatiedieet moeten beginnen.

Nu bedacht ik me wel dat haar eerste plekje ontstond toen ik een paar dagen bezig was met dozen inpakken voor de verhuizing. Sindsdien is het alleen maar erger geworden.
Ze lijkt op haar gemak in mijn huis, maar de plek die nu op haar hoofd zit word steeds groter en er komen er meer.

Ik zal vanavond een fotootje plaatsen ervan. Maar... kan dit van stress komen? En hoeveel tijd na een verhuizing moet ik het geven voor haar om te bekomen? Ik woon er toch alweer ruim twee maanden.
Of moet ik gaan beginnen aan hypoallergene brok/rijst met proteinebron zoals geit ofzo? Ze krijgt nu Orijen. Toen het begon kreeg ze nog royal canin kitten 36.

Ik maak me zorgen.....
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 421
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Sannie_xx »

En hier dan foto's ervan. Wel ietwat onscherp omdat het donker is en ik ze met de (toch verder niet slechte) camera van mijn telefoon heb gemaakt.... maar hopelijk een beetje duidelijk.
De korstjes van de wonden zijn gelig. Er komt niet echt bloed uit, maar er lijkt wel opgedroogd bloed op te liggen. Verder komt er vrij helder vocht vanaf soms. Er zit ook een wat witte plek in de grote.

De grote:
Afbeelding

Afbeelding

Paar kleintjes aan de andere kant van haar koppie:
Afbeelding
Iemand enig idee? Ik kan me zo moeilijk voorstellen dat ze dít van (verhuis)stress kan krijgen?
Ik heb tea tree balsem meegekregen van de dierenarts om erop te smeren.... maar dit lijkt haast meer te verergeren dan verbeteren.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door daantje »

Sannie, de foto's zijn niet helemaal duidelijk, maar ik heb zelf een poezel gehad met schimmel en daar lijkt het verdacht veel op. Een kale plek die er wat vurig uit ziet. Heeft de dierenarts daar ook aan gedacht?
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Nyncke »

Voor zover ik het kan beoordelen zou ik aan allergie denken.
Vreselijk om je beestje zo te zien lijden, sterkte met alle uitzoekerij.

Ik ben zelf met huidproblemen ( van mezelf en mijn hond ) naar een klassieke homeopaat gegaan, ben erg te spreken over de heel persoonlijke en steeds dieper naar de kern van het probleem gaande, manier van werken.
Bij de hond ( wat simpeler dan een mens ) zie ik heel duidelijk dat hij allerlei klachten weer terugkrijgt, die onderdrukt waren met AB om vervolgens totaal te verdwijnen.
Bij verergeringen neem ik contact op en wordt hij met dat accute probleem verder geholpen.
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 421
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Sannie_xx »

Tsja, Zooey lijkt er zelf niet zoveel last van te hebben. Ze is even vrolijk en speels als altijd. Ze vind het zalfje smeren niet leuk, maar het lijkt meer dat dat is omdat ze het vind stinken dan omdat het pijn doet als ik eraan kom. De plek is ook heel hard enzo. En als ze kopjes geeft bonkt ze gewoon dat wondje ook tegen me aan, zonder een kik te geven, dus ik heb niet het idee dat ze er echt pijn aan heeft. Gelukkig maar natuurlijk :)

Daantje, de foto is inderdaad onduidelijk, maar ik deze plek is erg onregelmatig qua structuur en lijkt in eerste instantie meer op een soort wond. Hij is niet zozeer alleen maar kaal, het is ook wondachtig en vochtig. Ik dacht dat schimmel er toch anders uit zag. Maar de volgende keer bij de DA zal ik er toch eens naar vragen.

Nyncke, gelukkig was mijn DA zelf niet zo voor AB. Hij heeft haar dat niet gegeven. Hij gaf het als optie, maar zei al dat dit niet zo goed voor haar was en hij dat liever niet direct deed. Zeker omdat ze nog zo jong is. Weet jij een klassieke homeopaat in de buurt van Utrecht, Nyncke? Het klinkt wel goed.

Iemand enig idee wat ik qua voeding zou kunnen proberen? Ze krijgt nu Orijen met vis en vlees. Misschien iets van Hills of RC proberen met voornamelijk kip ofzo? De sensitive lijnen? Of zelf een tijdje kip met gekookte rijst (het waarom van het laatste begrijp ik echter niet, ze hebben toch niks aan rijst?) geven, is wat de DA ook nog zei....?
Ik ga ook maar eens een tijdje wassen zonder wasverzachter. Ze steekt altijd haar kop in mijn was namelijk. Ver gezocht maar.... pfoe, wat moeilijk.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Nyncke »

Weet jij een klassieke homeopaat in de buurt van Utrecht, Nyncke? Het klinkt wel goed.
Over deze mevrouw heb ik erg goede verhalen gehoord, via haar heb ik ook mijn homeopate gevonden.
http://homeopathievoordieren.com/
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 421
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Sannie_xx »

Super, dankjewel Nynke! Ik ga me daar eens goed inlezen.

De plek ziet er vandaag wel een stuk beter uit! Veel rustiger/minder vurig en er komt geen vocht meer af. Lijkt alsof de balsem wat begint te doen. Even duimen :epray:

Ik ga haar denk ik toch even van de Orijen afhalen als het over een week niet weg is....
Gebruikersavatar
NaNe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jun 2009 20:35
Locatie: Heerhugowaard

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door NaNe »

Wat doet een homeopathe precies, als ze een huidaandoening hebben? Die van mij hebben er al bijna een jaar last van (allebei precies zelfde) en echt van alles geprobeert, maar zonder echt resultaat. Heb een Huidbiopt laten nemen bij 1 van de 2, en daar kwam uit dat het *waarschijnlijk* Atopie is. Zit er ook wel eens aan te denken om naar homeopathe te gaan, maar weet niet of er een goeie hier in de buurt zit (heerhugowaard, n-h)

@ Sannie, fijn dat het wat rustiger lijkt nu. Hopelijk blijft het de goeie kant opgaan. Zou best stress kunnen zijn natuurlijk, maar wat je zegt je zit er nu 2 maanden, nu moet ze toch wel wat gewend zijn zou je denken.
Nemo & Nala mijn skeetjes!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Nyncke »

Als voorwerk
Ik moest van Cadiz een medische uitdraai meenemen, deze aan de DA gevraagd.
Daarnaast moest ik alles opschrijven, van alle pijntjes, manklopen enz...wat ik me maar kon herinneren opschrijven.
Verder ben ik naar de fokker gegaan om alles over de ouderdieren te vragen.

Daar hebben we, ik denk wel 2 uur, alles doorgenomen wat er op papier stond.
Daarnaast mijn huiselijke situatie besproken, andere beesten, relatie ed

In Cadiz zijn situatie wordt uitgegaan van 1-2 jaar voor alles weer eruit is.

Op basis daarvan kreeg ik medicatie toegestuurd, eens in de 2 maanden contact, tenzij er verergering is.

Laatst had hij verergering, haar eens gevraagd hoe en wat, dat verwacht je niet, na een half jaar.
Maar de huid is het afvoerputje van alles wat er vanbinnen niet goed zit.
Nu is er vanbinnen alles aan het werk en de rommel moet eruit.
Daarnaast bleek dat hij heftig reageerde omdat hij rondom kerst brokjes had gekregen die niet goed waren gevallen.

Homeopatie werkt op verschillende gebieden, de constitutie, de erfelijke lijnen, de emotie en nog wat stukken die ik even niet weet.
Ze kiest middelen uit bij de kwaal maar ook bij welk onderdeel het hoort.

Ik hoop dat het duidelijk is, vraag anders maar, hopelijk kan ik het uitleggen.
Gebruikersavatar
NaNe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jun 2009 20:35
Locatie: Heerhugowaard

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door NaNe »

Ah oke, bij jouw kat heeft het wel goed geholpen dus?
Nemo & Nala mijn skeetjes!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Nyncke »

Bij mijn hond ;-) werkt het goed, alleen niet te snel resultaat verwachten, het gaat langzaam.
soe3
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jun 2010 18:14

ziektes

Bericht door soe3 »

:???: ben vandaag met mijn kat naar de da geweest, hij heeft Kop exzeem, heel vervelend, gelukkig niet besmettelijk, maarre wel hardnekkig, hij heeft een spuit gehad en ik heb tabletten voor dit probleem mee gekregen, iemand ook ervaring met dit soort exzeem???
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Kattenbella »

Ik zou ander voer proberen. Zelf ben ik een groot voorstander van versvoeren, dat schijnt wonderen te doen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
sietsepiets
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2010 18:08

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door sietsepiets »

Hallo,

Mijn katje heeft sinds een tweetal weken ook last van een schimmel. Althans, dat is wat de DA (die er waarschijnlijk verantwoordelijk voor is) me zei. Ik had het nog nooit gezien, en heb in m'n kindertijd toch altijd veel katten gehad.

Ik vraag me af of iemand ervaring heeft met Intrafunghol? Het is een siroopje, hij neemt het goed op maar het is een behandeling van 5 weken (waarvan 2 weken rust). Z'n schimmelplek wordt nog steeds groter en hij krabt de plek ook nog steeds heel erg open - tot bloedens toe. Vanaf wanneer kan ik beterschap verwachten? Verder weet ik niet zeker of het nu net wel of niet goed is om antibacteriële zalf te smeren, ik heb de indruk dat hij het er onmiddellijk weer terug afkrabt...

Volgens de DA is het heel besmettelijk voor de mens maar ik las hier net ergens dat dat nog wel meevalt. Vind het toch wel heel zielig, de plek is nu zo groot dat ik hem niet goed meer durf aaien :(
wanda49
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 feb 2011 17:56

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door wanda49 »

wij hebben een heilige birmaan die zich heel veel krabt en ontzettend veel slik vooral haar kraag
waar door ze weer vol zit met haarbal waar ik haar iedere dag een 4a5cm pasta geef maar de da zegt dat ze wel vlooien zal hebben maar ze is helemaal schoon wie kan mij helpen en vooral wie kan haar helpen
Plaats reactie