Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Myriam24
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 nov 2020 12:06

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Myriam24 »

Hallo,
Wij een Egyptische Mau van 6 maanden.
Sinds 2 maanden heeft zij problemen met vlekken die opeens komen. Reeds naar dierenarts, dermatoloog voor katten geweest.
Antibiotica, cortisone en zalf, de plekken blijven komen. Heeft iemand hier ervaring mee wat dit Jan zijn
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Pikachu »

Heeft nog iemand katten die slecht tegen allesreiniger kunnen?

Mae heeft een jaar geleden ofzo eens een ontstoken plekje gehad onder haar voet, op de huid tussen haar teentjes en het dikke kussentje. De DA dacht toen al dat het door poetsproducten kon komen, dus ik ben toen de vloer beginnen doen met een stoommop. Het plekje is later echter nog eens teruggekomen, kort nadat het eerst was weggegaan met een zalf. Toen heeft ze ook AB gekregen denk ik, en hebben we opnieuw gezalfd.

Nu is het weer terug. Ik heb zaterdag weer gedweild met allesreiniger, omdat het al zo lang weg was en ik dacht dat het toch toeval zou zijn, maar nu zag ik haar weer veel likken en heeft ze dus opnieuw op dezelfde plaats een ontstoken plekje.

Het lijkt me dus heel duidelijk dat het toch van de allesreiniger is, want ze heeft zaterdag ook echt door het nat gelopen.

We zijn weer zalf aan het smeren, en nu ga ik natuurlijk weer beginnen poetsen met de stoommop, dat is dan zonder enig product.

Maar het is toch gek dat het altijd dezelfde plaats is, hetzelfde pootje, en allesreiniger lijkt me ook een heel mild product te zijn. Doet mijn handen ook geen pijn. Zijn katten dan zo gevoelig?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Anne »

Het kan ook om een allergie gaan
Parfum in de allesreiniger kan voor allergische reacties zorgen.
Je zou kunnen kijken of een hypoallergeen allesreiniger verbetering geeft
Of poetsen met een ander middel
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Pikachu »

Allergie zou inderdaad kunnen ja. Maar ik vind het zo gek dat het dan alleen maar die ene poot is. Misschien gebruikt ze die poot meer, likt ze die ook meer, en daarom is die gevoeliger? XD geen idee.

Ik ga gewoon weer met de stoommop schoonmaken voorlopig. Dat gaat vlot, alleen geeft dat meer strepen op de tegels. Anders kan ik inderdaad eens een hypoallergeen middel proberen. Dankje!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Anne »

Ik heb zelf contact allergie
Daarom kan ik niet alles in mijn hals smeren wat ik wel op mijn gezicht smeer ;-)
Zelf kan ik ook niet tegen reguliere afwas of schoonmaakmiddel, de eco varianten gaan tot nu toe wel goed ;-)
Ik denk dat het te chemisch is
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Pikachu »

Ja en ik zie dat er ook essentiële oliën zitten in mijn allesreiniger. Is voor katten ook vaak slecht he.

Vervelend dat jij daar ook zo last van hebt zeg!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Zotvanpoezen »

Heeft nog iemand katten die slecht tegen allesreiniger kunnen?
Filou kan ook niet tegen de meeste poetsmiddelen.
Ik mag de vloeren enkel met (bak)soda en water dweilen. Kuist trouwens heel goed ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Anne »

Pikachu schreef: 16 nov 2021 13:49 Ja en ik zie dat er ook essentiële oliën zitten in mijn allesreiniger. Is voor katten ook vaak slecht he.

Vervelend dat jij daar ook zo last van hebt zeg!
Ja dat is ook niet goed. Ik denk dat sowieso al die chemische troep niet goed is voor mens en dier
En wat mezelf betreft, ik ben hier al aan gewend en weet niet beter
Ik kan ook niet tegen alle wasmiddelen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Pikachu »

Zotvanpoezen schreef: 16 nov 2021 15:10 Filou kan ook niet tegen de meeste poetsmiddelen.
Ik mag de vloeren enkel met (bak)soda en water dweilen. Kuist trouwens heel goed ;-)
Hoe reageert jouw Filou op die poetsmiddelen?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Zotvanpoezen »

Pikachu schreef: 16 nov 2021 18:02 Hoe reageert jouw Filou op die poetsmiddelen?
Oei, dat is al meer dan twee jaar geleden. Dat weet ik niet zo goed meer :grin: .
Ik denk dat hij zich regelmatig open krabte. Ik had gelezen in de Carnivoor (denk ik toch) dat dweilen met baksoda beter was voor allergische katten. Hij likte ook vaak aan de vloer als hij honger had. Gezond is dat niet!
Bovendien sproeide hij overmatig door de geur van reguliere poetsmiddelen. En baksoda neemt perfect vuil en geuren weg. Twee vliegen in één klap dus! Minder krabben en minder sproeien ;-)

PS: off topic: Sproeien doet hij nu al meer dan een jaar niet meer :eclap:
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Remo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 okt 2022 15:16

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Remo »

Hallo onze Efe kitten van ongeveer 12 weken heeft huiduitslag / irritatie rondom mond. Is dit herkenbaar? Zo ja wat is het?

https://ibb.co/bbD4L0q
Baloe2023
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 nov 2023 21:22

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Baloe2023 »

Hoi onze balou heeft een schimmelinfectie. Iemand recent dit gehad en tips? En juist kammen of niet? Ik dacht als ik haar borstel haal je de meeste schilfers al weg l. Het is een Britse korthaar
Baloe2023
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 nov 2023 21:22

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Baloe2023 »

Hoi onze balou heeft een schimmelinfectie. Iemand recent dit gehad en tips? En juist kammen of niet? Ik dacht als ik haar borstel haal je de meeste schilfers al weg l. Het is een Britse korthaar
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 294
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door cerna »

Geen ervaring, maar ik zou nu niet borstelen want dan activeer en verspreid je het juist.
Deze site geeft de volgende tip:
https://www.dierenkliniekwilhelminapark ... te%20doden.

Ik lees dat je de kat moet wassen. Lastig met die dikke vacht.
Hopelijk werkt Balou wat mee.

Succes!
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Baloe2023
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 nov 2023 21:22

Re: Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Bericht door Baloe2023 »

Ja we hebben imaverol en kom zowat niet op de huid. Laatste keer maar nat gemaakt afgedroogd en daarna erop zodat je makkelijker er door kom met dat spul want de haren pak je wel maar huid bijna niet. En ben gewoon bang dat heel erg lang blijft. Is gewoon lastig want wij hebben geen extra kamer en moet in de woonkamer blijven
Plaats reactie