Kale plek

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gesloten
Gast

Kale plek

Bericht door Gast »

Hallo allemaal,

Mijn kat Parsifal heeft een behoorlijke kale plek op z'n borst. Hij trekt haren uit tijdens het wassen. De dierenarts denkt aan stress. Ik heb nu een zalfje en pilletjes tegen het kriebelen, en het arme beest loopt met een trechter om zijn kop zodat hij niet verder de haren uittrekt.

Heeft iemand ervaring met dit soort toestanden?

Groetjes,
Romano
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo Romano,

Misschien is het een idee contakt op te nemen met Stella. Ze is thuis in Bachbloesemremedies en hier zou je kat weleens veel baat bij kunnen hebben.
Ze heeft berichten op dit forum staan en je kan haar een privebericht sturen met je vraag. Als je haar niet kan vinden mag je ook mij een privebericht sturen dan laat ik je weten hoe je haar kan vinden.

groeten Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Mijn Caddy had op een gegeven moment ook een kale plek, maar dan op de binnenzijde van zn achterpoot.

Op een gegeven moment ben ik ermee heen gegaan, en de Da concludeerde inderdaad ook stress (dit is gekomen nadat ze ivm ons jongste katje, die toen gesteriliseerd moest worden, *en gelukkig al is, zodat ze nu weer naar buiten kunnen :grin:* een tijd niet naar buiten mochten) en hiervoor heeft hij een stressprikje gekregen, en heb ik een Feliwaystekker meegekregen.

Deze scheidt natuurlijke feromonen af, die de kat rustiger maakt, en een vertrouwder gevoel geven.
Dit heeft bij ons erg goed geholpen :smile:
Informeer eens bij je Da of je zon stekker mag gebruiken,..

Groetjes,.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Is Parsifal een langharige kat???

Bij Romeo (onze halflangharige kat) is dit ook, bij hem komt het omdat de winter- en nieuwe vacht zo in de knoop raken dat de haren worden uitgetrokken (pijnlijk), ik borstel hem zo vaak mogelijk, maar dit is niet tegen te gaan helaas.

Groetjes, Carol
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Hi Romano,
Hoe oud is je kat, heb je hem pas? Jeuk, haaruittrekken etc. kan van stress komen.
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Als je kat zich doorgaan heftig en heel vaak gaat schoonlikken, is (kan) een symptoom zijn van stress. Als er verder niets medisch aan de hand is, dan kan er gewoon medicatie gegeven worden terwijl je zelf op zoek gaat naar de oorzaak van de stress. Het is soms moeilijk te weten wat de oorzaak is.
Goya hier had ook eens een kale plek op z'n schouder. Het bleek van stress te zijn omdat we net verhuisd waren. Maar hij was er vrij snel vanaf (hij kreeg er geen bij toch) maar die kale plek heeft hij nu wel nog steeds :???:

Is het nu al wat beter met hem?
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gast

Bericht door Gast »

Hallo allemaal,
Bedankt voor de reacties zeg!
Parsifal heb ik nu (deze maand) 10 jaar. Het is een rode kater, niet langharig. De arts suggereerde ook stress en ik heb werkelijk geen idee waar dat van kan komen. In mijn beleving is er niet veel veranderd hier in huis. Wel viel mij dit weekend op dat aan de rand van de kale plek, waar de vacht weer normaal is, kleine bruine spikkeltjes op de huid te zien zijn. Op de rest van de plek begint de vacht weer wat te groeien. Ik zal het eens met de arts over de spikkeltjes hebben, geen idee wat dit dan weer is.
Afgelopen week heb ik de kap even afgenomen om schoon te maken, en dan gaat Pars toch weer flink aan het likken waardoor de plek wat geirriteerd raakt. ZOdra de kap weer op is dan draalt hij er niet naar. Jammer dat katten niet kunnen praten, beetje uitleg zou handig zijn ;-)
Groetjes,
Romano
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Heb je al contakt gehad met Stella?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Melb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:46
Locatie: Limburg

Kale plekjes?

Bericht door Melb »

Het viel ons vandaag op dat ons bijna 16 weken oude kitten kale plekjes begint te krijgen.. Deze plekjes waren altijd al wat dunner behaard, maar het begint nu echt op te vallen. Enkele foto's van 2 weken terug bekeken en het is duidelijk te zien dat die plekjes nu nog kaler zijn.





Onder op zijn buikje heeft hij ook zo'n plekje waardoor je heel duidelijk zijn roze huid ziet.. :-(

Ik bel sowieso morgen met de dierenarts, maar vroeg me af of jullie hier misschien ervaring mee hebben :?:
Laatst gewijzigd door Melb op 28 aug 2006 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Mel, en een pootje van Boris& Shrek!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Kale plekken kunnen van alles zijn zoals bijvoorbeeld een allergie (o.a. voedselallergie), schimmel, stress (kaallikken) enz. enz. Bij de oren wijst het vaak op schimmel of voedselallergie, maar daar kan een dierenarts beter een oordeel over vellen. Gelukkig ga je morgen naar je dierenarts en die weet hopelijk wat het is. Je kunt met katten en vooral kittens nooit voorzichtig genoeg zijn.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik kan helaas de foto niet zien :???: , en kan dus alleen maar vertellen dat de enige ervaring die ik met roze kale plekken heb, een schimmelinfectie bij onze jongste poes was. Die plekken waren inderdaad wat minder vol behaard in eerste instantie, en even later dus gewoon helemaal kaal :???: .
Het is sowieso heel verstandig om een dierenarts er even naar te laten kijken ;-) en hopelijk horen we nog even van je wat zijn/haar conclusie was ;-) .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Melb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:46
Locatie: Limburg

Bericht door Melb »

zo, we zijn net terug van de dierenarts.
de d.a. heeft met een mesje 'haartjes weggekrast' en in een kweekpotje gedaan.. volgende week moet ik terugbellen voor de uitslag.
schimmelinfectie schijnt ook besmettelijk te zijn voor mensen, dus we moesten ook even in de gaten houden of we zelf geen 'rare plekjes' krijgen.
Ik houd jullie op de hoogte!
Groetjes van Mel, en een pootje van Boris& Shrek!
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Wij hadden hier ook een kat met schimmel en een paar weken daarna had ik ineens ringworm. Dus kijk inderdaad maar uit, het is zeker besmettelijk voor mensen..
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gesloten