moederpoes wordt kaal

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gesloten
Gast

moederpoes wordt kaal

Bericht door Gast »

Hoi,

Ik heb een vraag...

Onze moederpoes heeft 2 kittens van bijna 6 weken. Ze heeft al van jongsafaan een dunne vacht. Nu wordt ze op bepaalde plekken kaal (flank, boven staart en rondom bips). Ook haar melkklieren zien er opgezet uit (één rare dikke bult). Ze heeft natuurlijk maar 2 kittens gehad en ik heb nog nooit kittens vanaf de geboorte gehad, dus ik weet niet of dit normaal is. Ik denk altijd direct het ergste, vooral nu ze ook kaal wordt... :geenidee:

Ik maak me er wel ongerust om en hoop dat iemand dit ook heeft meegemaakt en mij gerust kan stellen.

groetjes,
Daisy :look:
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik zou niet weten waar het op kan duiden, maar het klinkt mij niet helemaal lekker in de oren. Ik zou voor de zekerheid even langs de dierenarts gaan. Dan heb je in ieder geval zekerheid.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Geef je de moederpoes wel extra kittenvoer, zodat zij op krachten blijft? Het kan zijn dat ze te veel van haar krachten opgebruikt heeft aan de kittens en daardoor wat kaal wordt.
Ik zou haar op hoogwaardig kittenvoer zetten (altijd doen trouwens met moederpoezen), eventueel aangevuld met een vitamine-injectie van de da. Ook kun je wat blikvoer Hills AD geven, daar zit veel extra's in waardoor ze sneller herstelt.
Ik neem aan dat de kittens nu ook zelfstandig eten; misschien kun je ze wat pap (nutrix) geven als extraatje zodat ze minder een beroep op hun moeder doen.
Maar bel wel even ja da, voor de zekerheid!
Succes!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

kaalheid kan hormonaal probleem zijn;onze poes had ook een slechte vacht, toen ze kittens kreeg was ze prachtig, daarna werd ze weer kaal (kont&buik)ze krijgt af en toe hormoonspuit als het te erg wordt
zo'n bult vd melkklieren moet je zeker naar laten kijken
komt vooral by ervaren moeders nogal eens voor (onze, geadopteerde, poes had al ong 30 nestjes achter de rug!)
vaak veroorzaakt door beschadiging/wondje vd tepel, misschien door 1 vd kittens
wel in de gaten houden in elk geval, als die bult veel groter wordt kan het kwaardaardig zijn geworden
een geruststelling, ook zo'n kwaadaardige zaait niet uit, kan gewoon weggehaald worden
Gesloten