Tips gevraagd voor acné bij katten

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gast

Tips gevraagd voor acné bij katten

Bericht door Gast »

Alle 3 m'n katten hebben er wel last van. Indy heel erg, Ayla en Kyra gelukkig maar een beetje: acne. Indy's kin zit vol zwarte puntjes en dingetjes die ik er trouw uithaal met een vlooienkammetje, wat zij op haar beurt weer niet erg op prijs stelt. Dit kan ik bijna elke week herhalen.

Nu zie ik op internet een heleboel tips staan, ontsmetten, reinigen van alcohol, clearasil erop smeren (wat bij mensen amper lijkt te werken en ik vind het smerige troep, maar goed..), aanstippen met calendula spray (ik heb calendula zalf toegepast, werkt helaas niet), insmeren met schapenvet (?). Maar wie heeft hier ervaring mee? Ik ben op zoek naar een goede methode waarbij de acne ook gedurende een langere tijd echt weg blijft. Wie heeft er een gouden tip?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik ken het fenomeen niet, maar probeer eens te ontsmetten met (verdunde) teatree-olie? Dat verdamp ik hier nu dagelijks en sindsdien wordt er niet meer geniest. Ook wondjes knappen er snel mee op.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

ah ok, gewoon verdunnen en op de plek doen neem ik aan?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ja, baat het niet, het schaadt zeker niet :wink:
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Komen je katten buiten? Yeri heeft het bij mij ook, maar dat is aarde...ik krijg het er heel moeilijk uit en hij kan het zelf niet weglikken.
Hij ligt dan ook graag met zijn snuit in het gras en in de aarde ;)

Wel uitkijken met tea tree, dat het niet bij de ogen komt..
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

yedamy schreef:Wel uitkijken met tea tree, dat het niet bij de ogen komt..
Ik zei ook niet dat je het in de ogen moet druppelen! :shock: :wink:
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Emma Boom schreef: Ik zei ook niet dat je het in de ogen moet druppelen! :shock: :wink:
Dicht in de buurt is al niet fijn...dat bedoelde ik. Het verdampt heel erg, en als ik het spul zelf op mijn kin smeer loop ik al te tranen, vandaar.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Nee ze komen alleen in de ren en niet bij aarde in de buurt. Het lijkt inderdaad wel op aarde (of vlooienpoep..maar die hebben ze 100% zeker niet!) Kyra heeft er alleen in bepaalde periodes last van, niet altijd. En bij Indy is het echt vrij erg. Het zijn ook echt een soort 'puistjes' die je kunt voelen, of talgpropjes enzo. En haar kin is vrijwel helemaal zwart als ik het niet schoonmaak!
Tea Tree olie is inderdaad vrij scherp voor de ogen, verdunnen helpt denk ik al een stuk, maar verder hoeft het alleen aan de onderkant van de kin terecht te komen...
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Caddy heeft dit bij mij ook wel eens..
en t valt ook erg op door zn witte kin..

Bij Caddy begint het, dan zn kin erg hard word, en dan zitten er inderdaad her en der zwarte plekjes,..

K heb dit toen eens na laten kijken, en de DA heeft me aangeraden het gewoon te laten geworden, omdat t dan het snelst weer wegtrekt...

En hij heeft er nu ik het hier erover heb, al een hele tijd niet meer gehad...


Dus ik zou t gewoon laten geworden...
Hoe meer je eraan zit hoe erger t waarschijnlijk word...
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Remi heeft ook zo'n plekje op z'n kin. Ik probeer het ook steeds schoon te maken, wat niet goed lukt en Remi niet echt leuk vindt.
Acne vind ik niet zo'n goede benaming, maar ik snap wel wat je bedoeld. Volgens mij komt het door z'n voerbakje waar hij tijdens het eten overheen schuift met z'n kinnetje. 't is een plekje van 1,5 x 1,5 cm. Heel raar.

Boris heeft het trouwens een maand of 4 geleden ook gehad, maar die komt wel buiten en bij Boris was het ook ineens weer weg.
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Linus heeft het ook een tijdje gehad, en de dierenarts vertelde ons dat we dit weg konden halen met warm water met soda erin. Linus vond het niet echt leuk als we dit deden, maar het is nu wel weg.
I will not pretend
I will not put on a smile
I will not say I'm all right for you
When all I wanted was to be good
To do everything in truth
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

En wat zei de dierenarts dat het was???? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

tja, het schijnt echt een vorm van acne te zijn, er ontstaan een soort van mee-eters op de kin en talgpropjes. Dit kan erger worden en een ontsteking worden in de vorm van rode pukkels of pus enzo..
Ik heb gehoord dat het het meeste voorkomt bij rode en witte katten. Nou is Indy erg rood dus het zou kunnen dat het bij haar vrij erg is...
Anonymous

Bericht door Anonymous »

klopt, ik heb dan ook stenen bakjes die elke dag grondig worden schoongemaakt. Kyra en Indy hebben het al vrij lang, maar ze zijn ook allebei rood dus het kan ook wel dat ze er van nature vrij snel last van hebben. Ayla heeft het een heel klein beetje nu, maar die is aan het 'puberen' dus die is er ook sneller vatbaar voor. Dus of het werkelijk een kwestie van besmetting is, ik weet het niet, het zou kunnen natuurlijk. Dus als ik ze behandel zou ik ze toch alle 3 moeten behandelen...

(voor de rest is het natuurlijk niets ergs, ik kan me alleen voorstellen dat het een beetje jeukt/irriteert voor de katten zelf!)
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Fysiologisch zout kun je gewoon kopen als NaCl 0,9%; 't is hetzelfde als de infuusvloeistof (voor mens en dier).
Biotex groen en soda hebben een identiek ontsmettend effect.
Colloidaal zilver helpt bij een aantal kwalen, maar persoonlijk denk ik dat je beter bovenstaande alternatieven kunt gebruiken, doodgewoon omdat een Biotex-oplossing simpel en goedkoop is.
Gesloten