Tips gevraagd voor acné bij katten

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

IloJeM schreef:Al eens aan colloidaalzilver gedacht? uitwendig of inwendig?

Nog iets wat ik toevallig tegenkwam:

Dezelfde problematiek vinden we ook regelmatig op de kin van de kat. Wassen met Biotex groen helpt als u dat regelmatig doet. Regelmatig borstelen waardoor u de talg in feite weg borstelt doet ook veel goed. Voor de kin gebruik ik zelf een fysiologische zoutoplossing (9 gram keukenzout op 1 liter water dat u een paar minuten kookt) op een watje waarmee ik de kin als het ware schoon schrob. Hierbij plaats ik de opmerking dat men moet zorgen dat er geen beschadigingen van de huid optreden met misschien wel een abces als resultaat. Dat maakt het middel natuurlijk erger dan de kwaal. Fabeltjes over mayonaise of yoghurt zijn geen echte oplossingen. Zij zorgen slechts dat de kat zich in allerlei bochten moet wringen om de smurrie van het lijf te likken waardoor juist ja, overmatig talg van die plek wordt verwijderd. 

http://www.felikat.org/kattenshow-art.htm
kijk, dat zijn ook handige tips! ik ga het zeker uitproberen! Biotex is inderdaad iets wat wel makkelijk toe te passen is en ook zo'n zoutoplossing kun je altijd wel zelf maken. Ik laat nog wel weten of het daadwerkelijk weg blijft. Voordeel van de zoutoplossing is dat het voor de katten niet onaangenaam ruikt?

Colloidaal zilver schijnt een soort 'wondermiddeltje' te zijn he? Weet er zelf nog weinig van behalve dat het prima werkt bij o.a. ontstoken oogjes e.d.? Misschien toch ook handig om in huis te hebben als een 'eerste hulp bij ongevallen' middeltje ;)
Gast

Bericht door Gast »

misschien heb je hier iets aan?

http://www.huisdierendokter.nl/inacne.html

ACNE

Ook bij een huisdier kan net als bij pubers acne voorkomen. Op oudere leeftijd verdwijnt acne meestal. Op de kin en langs de lippen ontstaat acne, die overgaat in blaasjes en puistjes, welke zich zeer snel kunnen uitbreiden.
Inwendig kunt u de behandeling ondersteunen met mineraal tabletten.

Dosering tabletten, oplossen in water en mengen met voedsel.

Kat, tweemaal daags 1 tablet.
Hond, tweemaal daags 2 tabletten.
Hond groot, tweemaal daags 3 tabletten.

Dosering huidgel

2 maal per dag de huid zacht inwrijven.

Resultaat: 1-3 weken
Anonymous

Bericht door Anonymous »

We zijn nu iets verder en ik kan zeggen dat de simpele zoutoplossing prima werkt! Ik behandel het alsnog even na met calendulazalf na het 'scrubben' en ze heeft er al stukken minder last van :)
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Re: acne bij katten, op zoek naar de gouden tip!

Bericht door Carol »

Marjolein schreef:Alle 3 m'n katten hebben er wel last van. Indy heel erg, Ayla en Kyra gelukkig maar een beetje: acne. Indy's kin zit vol zwarte puntjes en dingetjes die ik er trouw uithaal met een vlooienkammetje, wat zij op haar beurt weer niet erg op prijs stelt. Dit kan ik bijna elke week herhalen.

Nu zie ik op internet een heleboel tips staan, ontsmetten, reinigen van alcohol, clearasil erop smeren (wat bij mensen amper lijkt te werken en ik vind het smerige troep, maar goed..), aanstippen met calendula spray (ik heb calendula zalf toegepast, werkt helaas niet), insmeren met schapenvet (?). Maar wie heeft hier ervaring mee? Ik ben op zoek naar een goede methode waarbij de acne ook gedurende een langere tijd echt weg blijft. Wie heeft er een gouden tip?
Volgens mij da gaat het niet vanzelf over en kan het groteske vormen aannemen. Ik ben vrijdag met Remi geweest en de da had het over een hormonale ontsteking waarvoor Remi anti-biotica tabletjes heeft gekregen! (Ik had hier ook een nieuw topic over geopend).
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Carol schreef:d.d. 20 februari: Remi heeft een raar plekje onder z'n kin dat groter wordt. Een beetje rood en zwart alsof het vies is. Ik heb het een paar keer geprobeerd schoon te maken met verschillende middelen maar dat lukte niet en vond Remi erg vervelend. Ik zag gisteren dat het plekje groter werd en vertrouwde het niet. Ben dan ook net naar de DA geweest en het blijkt een hormonale ontsteking te zijn te vergelijken met acne.

Volgens de Da gaat het niet vanzelf over en zijn we er nog op tijd bij, want het kan echt trosvormige uitstulpingen aannemen. Remi heeft een antibiotia injectie gekregen en ik heb een kuurtje voor 8 dagen meegekregen. Daarna moet het weg zijn.

Ooit zoiets gehoord of meegemaakt? Ben in ieder geval heel blij dat ik naar de da ben geweest en niet langer gewacht heb.
De ab-kuur heeft ruim een week geduurd en toen was de plek zo goed als verdwenen. Gisteravond lag Remi op z'n rug en zag ik dat de plek weer helemaal terug is :???: Wat is verstandig om te doen??? Terug naar de da voor een volgende kuur, maar al die ab lijkt me ook niet zo goed, of een andere oplossing? Hebben jullie een goeie tip??
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Marjolein schreef:Ik heb gehoord dat het het meeste voorkomt bij rode en witte katten. Nou is Indy erg rood dus het zou kunnen dat het bij haar vrij erg is...
En Yeri is wit dus daar kan wel eens een waarheid in zitten ;)


Carol, ik zou inderdaad niet direct weer naar de anti-biotica grijpen. Probeer eens wat van de tips hierboven, of de zoutoplossing die Marjolein noemt.

Dani
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Ook bij tatum is het weer terug gekomen en ben nu begonnen met hydrocortiderm lotion. Gaat de jeuk tegen en bevat een antibioticum..

Ben benieuwd..iemand ervaring met deze lotion?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Bericht door Anne »

Hoi allemaal

Ook Bartje (zwart met witte kater) had allemaal zwarte puntjes aan de onderkant van zijn kinnetje. Toen ik bij de dierenarts was noemde ze dat acne. Ik heb er verder geen aandacht aan besteed, ze zei het gewoon omdat ik daar was voor zijn blaas. Het is ondertussen vanzelf weer weggetrokken maar de laatste tijd krijgt hij overal korstjes in zijn vacht. :?:
Bij zijn staart, onder zijn kinnetje, bij zijn oortjes.
Wat is dat?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Korstjes op de kop kunnen op van alles wijzen, bijvoorbeeld op een vlooien- of voedselallergie, maar ook op totaal iets anders. Ik denk dat je toch maar even voor een algemene check-up moet langsgaan bij je dierenarts.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Bericht door Anne »

Ja ik denk dat ik dat maar beter kan doen.
Ik heb hem onlangs over gezet op schoon voer (zonder chemische troep en kleurstoffen) carocat lam en rijst, ik had ergens gelezen dat het ook nog een reactie daarop kon zijn, hopelijk verdwijnen de korstjes daardoor
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gesloten