Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
saskya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2018 17:07

Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Bericht door saskya »

Hoi allemaal,

Ik heb twee poezen, Fleur en Roos. Beide zijn binnenkatten en komen niet in aanraking met andere katten.

Sinds - ik weet het niet precies maar meer dan een jaar - likt Roos heel obessief aan haar pootjes en buik met als gevolg dat haar hele onderkant kaal is, een naar gezicht. Het is niet zomaar wassen maar het komt echt geïrriteerd over.

Van de dierenarts heeft ze 2 keer een prik gekregen tegen jeuk en dat hlelp heel goed, maar dit is natuurlijk geen blijvende oplossing. De anallergenic en hypoallergenic brokjes van RC weigert ze pertinent. Zowiezo is ze geen brokjeseter, ze verhongert nog liever. Nu zit ze op Mac's mono natvoer lam (dus proteïne van slechts 1 soort) sinds 3 weken maar ik merk nog geen enkel verschil. Ik hoorde en las wel dat je het 6 weken moet volhouden maar zou ik niet toch al iets moeten merken of moet ik echt nog geduld hebben? Iemand hier ervaring mee?

Dank alvast,
Saskia
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Bericht door Synemios »

IK heb veel ervaring met voedsel en andere allergieën.

Het feit dat de prik hielp betekend dat er wel sprake is van een allergie en het is dan dus geen stress.
Pootjes en buik wijzen meestal eerder naar een contact of omgevingsallergie.

Voedsel uit zich vaak richting het kopje ( krab plekken boven de ogen en in/op de oren)

Is het erger geworden of zijn de klachten gelijk sinds je overgestapt bent op de mono lam?
Als het gelijk gebleven is dan zou ik het nog doorzetten tot een week of 8 in totaal.
Als het verergert is dan zou ik nu al iets anders proberen en dan het liefst iets wat Roos nooit eerder gegeten heeft.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Bericht door Anne »

Was je de kleedjes en mandjes met een allergeen (parfum) vrije wasmiddel?
Ik zou zelf voor een hypoallergeen natvoer kiezen, ze kunnen bijv ook voor tarwe eiwit allergisch zijn
Trovet heeft verschillende hypoallergene smaken natvoer
https://www.medpets.nl/trovet/#sqr:(q[T ... genic%20])

Net zoals Denise al zegt, dat die prik aanslaat is wel een indicatie

Ik weet niet of je poes ook over de vloer rolt? Als dat een gladde vloer is zou je ook kunnen dweilen met een hypoallergeen schoonmaakmiddel
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Nicole V
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 dec 2022 02:38

Re: Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Bericht door Nicole V »

Dit kan een stress reactie zijn. Katten likken zichzelf ook als vorm van geruststelling. Net als dat katten die ziek of pijn hebben kunnen gaan spinnen als vorm van zelfheling. Overmatig likken valt hier ook onder.

Goed dat je naar de dierenarts geweest bent, heeft die ook verder gedacht dan enkel een allergie?
Een bloedanalyse kan eventuele onderliggende aandoeningen aan het licht brengen.

Mocht het een gedragsprobleem zijn door vorm van stress kan feliway of bachbloesemtherapie het proberen waard zijn.
Heb zelf ook een kat gehad die zichzelf begon kaal te likken door stress.
Meestal doen ze dit dan juist op plekken waar ze gemakkelijk bij kunnen zoals poten en buik.
Sommige katten zijn stress gevoeliger dan een ander.
Ze ging dit gedrag meerdere keren vertonen, de eerste keer was nadat ik van job was veranderd en langere uren van huis was en ook avond shiften moest draaien.
Na verhuis begon het kaal likken opnieuw.
Dacht toen ook dat het door een huidallergie kwam maar de dierenarts gaf me tabletjes mee tegen stress en dat leek toen de oplossing te zijn.

Is er iets veranderd sinds ze dit gedrag ging vertonen? Nieuwe buren, andere geluiden, nieuwe inrichting, nieuwe kat....?

Vorig jaar kreeg mijn kat last van irritatie op zijn rug. Daar stond zijn vacht als pieken en hij had ook schilfertjes.
Kreeg toen pipetten mee die werken tegen allerhande soorten van huid en vacht aandoeningen.
Het werkte meteen.
Het is wel enkel via de dierenarts verkrijgbaar, mss in NL zelf te bestellen?

Het merk is "Dermosent ESSENTIAL 6"
Het is een doos met 4 pipetten. geschikt voor verschillende soorten huisdieren.
Niet goedkoop maar het is het proberen waard mocht het toch een huidreactie zijn.

Hoop dat Roos snel hersteld, laat nog weten als je een oplossing kon vinden of als je kon ontdekken wat de oorzaak was.
Veel beterschap!
Gebruikersavatar
saskya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2018 17:07

Re: Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Bericht door saskya »

Synemios schreef: 23 dec 2022 22:33 IK heb veel ervaring met voedsel en andere allergieën.

Het feit dat de prik hielp betekend dat er wel sprake is van een allergie en het is dan dus geen stress.
Pootjes en buik wijzen meestal eerder naar een contact of omgevingsallergie.

Voedsel uit zich vaak richting het kopje ( krab plekken boven de ogen en in/op de oren)

Is het erger geworden of zijn de klachten gelijk sinds je overgestapt bent op de mono lam?
Als het gelijk gebleven is dan zou ik het nog doorzetten tot een week of 8 in totaal.
Als het verergert is dan zou ik nu al iets anders proberen en dan het liefst iets wat Roos nooit eerder gegeten heeft.
Hoi Denise, dankjewel voor je reactie.

Ok, aan haar kop zit ze niet dus jouw suggestie dat het toch een contact of omgevingsallergie is klinkt als iets waar ik wat serieuzer naar moet gaan kijken. Ik geloof niet dat het erger is geworden, misschien een beetje. Moeilijk te zeggen, ik zie haar niet 24/7.
Gebruikersavatar
saskya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2018 17:07

Re: Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Bericht door saskya »

Anne schreef: 24 dec 2022 11:29 Was je de kleedjes en mandjes met een allergeen (parfum) vrije wasmiddel?
Ik zou zelf voor een hypoallergeen natvoer kiezen, ze kunnen bijv ook voor tarwe eiwit allergisch zijn
Trovet heeft verschillende hypoallergene smaken natvoer
https://www.medpets.nl/trovet/#sqr:(q[T ... genic%20])

Net zoals Denise al zegt, dat die prik aanslaat is wel een indicatie

Ik weet niet of je poes ook over de vloer rolt? Als dat een gladde vloer is zou je ook kunnen dweilen met een hypoallergeen schoonmaakmiddel
Nee ik was alles met gewoon wasmiddel en wasverzachter. ook iets om op te letten, zal eens kijken naar allergeen wasmiddel ja. Ze rolt niet over de vloer.
Dank voor die trovit link, zal 'm bewaren. De Mac's die ze nu krijgt heeft geen granen. Naast lam alleen nog 2% wortel. Ik denk dat ik eerst nog maar even aankijk wat hiermee gebeurt. Ik was benieuwd of ik na 3 weken al iets van resultaat zou kunnen zien.
Gebruikersavatar
saskya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2018 17:07

Re: Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Bericht door saskya »

Nicole V schreef: 24 dec 2022 13:27 Dit kan een stress reactie zijn. Katten likken zichzelf ook als vorm van geruststelling. Net als dat katten die ziek of pijn hebben kunnen gaan spinnen als vorm van zelfheling. Overmatig likken valt hier ook onder.

Goed dat je naar de dierenarts geweest bent, heeft die ook verder gedacht dan enkel een allergie?
Een bloedanalyse kan eventuele onderliggende aandoeningen aan het licht brengen.

Mocht het een gedragsprobleem zijn door vorm van stress kan feliway of bachbloesemtherapie het proberen waard zijn.
Heb zelf ook een kat gehad die zichzelf begon kaal te likken door stress.
Meestal doen ze dit dan juist op plekken waar ze gemakkelijk bij kunnen zoals poten en buik.
Sommige katten zijn stress gevoeliger dan een ander.
Ze ging dit gedrag meerdere keren vertonen, de eerste keer was nadat ik van job was veranderd en langere uren van huis was en ook avond shiften moest draaien.
Na verhuis begon het kaal likken opnieuw.
Dacht toen ook dat het door een huidallergie kwam maar de dierenarts gaf me tabletjes mee tegen stress en dat leek toen de oplossing te zijn.

Is er iets veranderd sinds ze dit gedrag ging vertonen? Nieuwe buren, andere geluiden, nieuwe inrichting, nieuwe kat....?

Vorig jaar kreeg mijn kat last van irritatie op zijn rug. Daar stond zijn vacht als pieken en hij had ook schilfertjes.
Kreeg toen pipetten mee die werken tegen allerhande soorten van huid en vacht aandoeningen.
Het werkte meteen.
Het is wel enkel via de dierenarts verkrijgbaar, mss in NL zelf te bestellen?

Het merk is "Dermosent ESSENTIAL 6"
Het is een doos met 4 pipetten. geschikt voor verschillende soorten huisdieren.
Niet goedkoop maar het is het proberen waard mocht het toch een huidreactie zijn.

Hoop dat Roos snel hersteld, laat nog weten als je een oplossing kon vinden of als je kon ontdekken wat de oorzaak was.
Veel beterschap!
Ik heb niet het idee dat het door stress komt. Ze wordt wel eens achterna gezeten door Fleur maar ze slapen 's nachts altijd in elkaar gekruld. Heb wel Feliway in het stopcontact gedaan maar dat doet niks.

Wat een naar gedoe voor jouw kat zeg, hopelijk heeft hij die pilletjes niet meer nodig...

De dierenarts heeft zeker de deur open gehouden voor andere mogelijke oorzaken maar adviseerde om 1 ding tegelijk te testen en dit voer is stap 1.

Dankjewel voor je tips. Ik laat het weten als ik erachter ben wat de oorzaak is. Ik hoop er toch zo snel als mogelijk achter te komen want het is zo zielig...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Bericht door Synemios »

Bij stress werkt prednison niet dus ik geloof ook niet dat het dat is.
Je dierenarts heeft gelijk anders weet je niet wat wel of niet helpt en is het opsporen nog lastiger.

Ik zou zelf de tips van Anne nog opvolgen als stap 2 in overleg met de dierenarts.

Luna rolt ook niet over de vloer maar ligt er soms wel op en sowieso die pootjes komen in aanraking met alles.

Dermosent ESSENTIAL 6 is vrij te koop in NL.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
saskya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2018 17:07

Re: Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Bericht door saskya »

Ik dacht nog aan de kattenbak, wat zou waarschijnlijker zijn: allergie voor huisstofmijt of de kattenbakvulling? Ik heb sivocat, die is geparfumeerd. En die gebruik ik niet zolang als Roos hier woont dus het zóu kunnen. Dus ik wil dat ook testen en een plantaardige niet geparfumeerde proberen. Dat doe ik eerst, na het voer, dan het was- en schoonmaakmiddel denk ik.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Bericht door Anne »

Inhallatieallergie is heel moeilijk te testen helaas
Om huistofmijt uit te sluiten zou je alles op 60 graden moeten wassen en vloerbedekking plus stoffen meubels verbannen en om je matrassen en beddegoed speciale hoezen doen plus een strak schoonmaaksysteem ( elke dag afstoffen en dweilen als ik het goed heb)
Kattenbakvulling met parfum is zeker een risico :???:
Ik hoop dat je maatregelen resultaten opleveren🙏
Het kan een heel gepuzzel zijn
Heb je ook van die elektrische verfrissers in de stopcontacten of brand je weleens parfum kaarsjes of wierook? Dat kan ook een oorzaak zijn
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
saskya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2018 17:07

Re: Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Bericht door saskya »

Anne schreef: 26 dec 2022 11:42
Heb je ook van die elektrische verfrissers in de stopcontacten of brand je weleens parfum kaarsjes of wierook? Dat kan ook een oorzaak zijn
Nee die gebruik ik niet. Zou wel fijn zijn als het zoiets simpels was 😉
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Bericht door Synemios »

Lizzy kreeg histacalmine tegen huisstofmijt, pollen etc maar dat moet door je dierenarts besteld worden bij Virbac.
Ons huis is al aangepast voor mezelf, dus dat was mooi.

Maar het kan net zo goed iets van een schoonmaakmiddel op de vloer zijn
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
saskya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2018 17:07

Re: Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Bericht door saskya »

Het is nu 6 weken sinds ik ben overgestapt op monovoer en 2 weken sinds de overstap naar parfumvrije kattenbakvulling. Ik heb soms het idee dat de jeuk iets minder wordt. Nu vraag ik me af, hoe zie ik het verschil tussen afgebeten haartjes en nieuwe haartjes... als daar al een verschil in zit, ik wil zo graag nieuwe vacht zien :-D
Gebruikersavatar
saskya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2018 17:07

Re: Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Bericht door saskya »

Een update. Het gaat steeds beter met Roos! Haar vacht is echt al sterk verbeterd, al vind ik dat ze nog best geregeld zit te likken en te knauwen.
Die Mac werd in twijfel getrokken door de DA dus ze zit nu 5 weken op Trovet Venison en 6 weken op de ongeparfumeerde eco kattenbakvulling. Het ligt dus aan voeding of de kattenbak.

Nu suggereerde de DA om over 3 weken terug te gaan naar haar oude voer, dit een paar dagen af te wachten en als de jeuk verergert weer 8 weken naar de venison en dan pas ander voer toevoegen. Om definitief te kunnen aantonen dat het aan het voer ligt. Ik vind dit wel een hele toer, vooral ook omdat ze dat hert een beetje zat wordt. Wat is jullie idee/ervaring?

Mijn idee is eigenlijk over 4 weken eerst teruggaan naar de oude kattenbakvulling en kijken of dat iets verandert en zo niet, dan meteen 1 eiwitbron toevoegen. Hoe doe ik dat? De huidige trovet Venison afwisselen met 1 andere hypoallergeen voer?
Cerna

Re: Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Bericht door Cerna »

Onze jongste kat krabde, beet en likte zich ook fanatiek, maar gelukkig (nog) geen wondjes of kale plekken.
Kalmerende druppeltjes hielpen niet, prednison deed ook niets en omdat we 6 katten hebben vond ik een eliminatiedieet erg lastig (ze zijn gewend dat er 24/7 verschillende soorten brokjes liggen en ga je dat veranderen dan zal dat zeker veel stress geven met alle gevolgen van dien). Maar wat dan wel?

Ik heb goede ervaringen met de Huisdierendokter en hij verkoopt twee soorten pilletjes tegen jeuk: Xie Tang tegen omgevingsallergie en Resilium tegen voedings- en vlooienallergie.
Omdat Yarah niet reageerde op prednison ga ik ervan uit dat het geen voedingsallergie is en daarom ben ik Xie Tang gaan geven. Eerst een halve dosering om te oefenen en vanaf dag 5 twee keer daags een dosering. En al vanaf de tweede dag werd het krabben en bijten minder en stopte vorige week volledig. Ze bleef zich helaas nog wel veel likken al is dat ook minder dan voor het pilletje.

Je zou Xie Tang /Resilium kunnen gaan geven naast het dieet en kijken hoe of dat werkt en dan heb je gelijk iets meer keuzemogelijkheden wat betreft de voeding en loop je ook minder risico dat Roos het voer zat wordt.
https://www.huisdierendokter.nl/resilium-vlooien.html

https://www.huisdierendokter.nl/xie-tang.html
Plaats reactie