Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Bericht door Synemios »

IK zou eerst de kattenbakvulling doen, en dan hoef je met voer niets te veranderen als dat het is.
zowel:dan zou ik kijken of je met gewoon renal natvoer een reactie ziet, want hypoallergeen is juist bedoeld om er geen reactie van te krijgen dus dan weet je nog niets.

Ik zou nu geen middeltjes geven die je nog niet kent tot je klaar bent met uitzoeken want dan weet je nog niks.

Allergie voor kattengrit komt best vaak voor, daarom gebruiken wij hier alles ongeparfumeerd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Bericht door Synemios »

Mijn vorige reactie klopt niet helemaal ik had verkeerd gelezen.
Ik zou het advies van jou dierenarts opvolgen maar dan omgedraaid dus inderdaad eerst het grit en dan voeding.
en dan kijken wat er gebeurd als je het vorige voer geeft.

Nog even over het afwisselen van voer, mocht het het grit niet zijn.
Dat kan vaak ook gewoon zolang je dan maar hypoallergeen voer gebruikt.
bijvoorbeeld trovet heeft een uitgebreid assortiment, dus dan zou ik dat doen.

Er zijn genoeg katten die wisselen met hypoallergeen waarbij dat wel goed gaat.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
saskya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2018 17:07

Re: Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Bericht door saskya »

Cerna schreef: 07 feb 2023 14:20 Je zou Xie Tang /Resilium kunnen gaan geven naast het dieet en kijken hoe of dat werkt en dan heb je gelijk iets meer keuzemogelijkheden wat betreft de voeding en loop je ook minder risico dat Roos het voer zat wordt.
Dankje voor je reactie. Ik hou het in mijn achterhoofd, voor nu wil ik nog even niet aan symptoombestrijding doen. Ben 'pas' een paar maanden bezig dus wil toch nog blijven onderzoeken.
Helaas heeft ze net wat brokjes van haar zus opgegeten, ik hoop niet dat ik straks weer van voren af aan hoef te beginnen! 🤔
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Bericht door Synemios »

Dan weet je in ieder geval wel dat ze op voer reageert.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
saskya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2018 17:07

Re: Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Bericht door saskya »

Synemios schreef: 08 feb 2023 08:59 Dan weet je in ieder geval wel dat ze op voer reageert.
Ja dat is zo!
Gebruikersavatar
saskya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2018 17:07

Re: Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Bericht door saskya »

Synemios schreef: 07 feb 2023 19:07 IK zou eerst de kattenbakvulling doen, en dan hoef je met voer niets te veranderen als dat het is.
zowel:dan zou ik kijken of je met gewoon renal natvoer een reactie ziet, want hypoallergeen is juist bedoeld om er geen reactie van te krijgen dus dan weet je nog niets.
Hee wat gek, ik had jouw bericht helemaal gemist, sorry! Bedoel je nu dat een hypoallergeen voer ook werkt op (eventuele) allergie voor het grit?

En waarom renal? Dat is toch voor nierproblemen?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Bericht door Synemios »

Ik dacht dat je al renal voer gaf.
De renal/hypoallergeen van trovet, maar ik denk dat ik je met een ander verward heb maar ik zei al dat mijn bericht niet klopte.


En nee hypoallergeen werkt niet op een eventuele andere allergie.
Maar als de klachten terug komen met het terug gaan naar het oude grit weet je in ieder geval dat het dat geweest is.
Als de klachten weg blijven weet je dat het het grit niet is geweest en kun je verder met het uitzoeken of het het voer is zoals je dierenarts het geadviseerd heeft.

Maar hoe gaat het nu?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
saskya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2018 17:07

Re: Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Bericht door saskya »

Synemios schreef: 17 feb 2023 19:48
Als de klachten weg blijven weet je dat het het grit niet is geweest en kun je verder met het uitzoeken of het het voer is zoals je dierenarts het geadviseerd heeft.

Maar hoe gaat het nu?
Ja lijkt mij inderdaad het beste stappenplan. Het gaat steeds beter. Haar vacht is weer zo goed als bijgegroeid en ze likt zichzelf nog wel maar minder vaak en minder lang.
Ze heeft inmiddels een paar keer een paar brokjes van haar zus gepikt wat het niet verergerd heeft dus ik heb mijn geld nu op het grit staan. Dat zou sowieso de meest ideale situatie zijn.

Dank je wel.
Kayleighjansen
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 feb 2023 09:50

Re: Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Bericht door Kayleighjansen »

Hallo, ik heb 2 katten waarvan 1 een voedsel allergie, ik zou beginnen met het stoppen van kip geven, dit is de meest voorkomende allergie bij katten. Ook zijn graan en bepaalde eiwitten slecht, mijn kat kan goed tegen vis! Groetjes ons!
IsaRobben
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 nov 2023 09:13

Re: Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Bericht door IsaRobben »

saskya schreef: 17 feb 2023 20:52 Ja lijkt mij inderdaad het beste stappenplan. Het gaat steeds beter. Haar vacht is weer zo goed als bijgegroeid en ze likt zichzelf nog wel maar minder vaak en minder lang.
Ze heeft inmiddels een paar keer een paar brokjes van haar zus gepikt wat het niet verergerd heeft dus ik heb mijn geld nu op het grit staan. Dat zou sowieso de meest ideale situatie zijn.

Dank je wel.
Hé hoi!

Geen idee of jij nog melding krijgt van dit berichtje, het is al een tijd geleden dat dit topic werd geplaatst. In mijn zoektocht naar een oplossing voor mijn kat kwam ik hier terecht. Wat fijn om te lezen dat de vacht van Roos weer is terug gegroeid. Ik heb precies het zelfde probleem met mijn kater Zeus. Zijn hele buikje en de binnenkant van zijn achterste pootjes zijn inmiddels kaal. Al meerdere keren bij de dierenarts geweest. Eerst de vlooien allergie uitgesloten, toen een schimmel en bloedtest gedaan, uit beide is niks gekomen. Nu weet ik inmiddels ook dat deze niet altijd betrouwbaar zijn.. Zeus krijgt pilletjes van de dierenarts (dexacortone) dit helpt tegen de jeuk. Al meerde keren proberen af te bouwen maar zodra we stoppen met het geven van de pilletjes, begint het allemaal weer opnieuw. Hopeloos wordt je er van! Het is zo sneu voor hem. Dat hem om een omgevingsallergie gaat lijkt mij bijna wel zeker.

Heb jij uit kunnen sluiten of het aan het voer ligt of aan de kattenbakvulling? En zo ja, welke kattenbak vulling ben je precies gaan gebruiken? Wij hebben twee katten, ook Luna jeukt en bijt maar minder erg dan Zeus. Er moét iets zijn waar ze niet tegen kunnen. Ik ben benieuw naar hoe het nu gaat!

Groetjes Isa
Gebruikersavatar
saskya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2018 17:07

Re: Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Bericht door saskya »

IsaRobben schreef: 27 nov 2023 09:26
Heb jij uit kunnen sluiten of het aan het voer ligt of aan de kattenbakvulling? En zo ja, welke kattenbak vulling ben je precies gaan gebruiken? Wij hebben twee katten, ook Luna jeukt en bijt maar minder erg dan Zeus. Er moét iets zijn waar ze niet tegen kunnen. Ik ben benieuw naar hoe het nu gaat!

Groetjes Isa
Hoi Isa,

Wat een frustratie he! Ik heb Roos vorig jaar op Trovet venison gezet, dat vond ze redelijk te eten en die heeft dus wel goed geholpen wat mij deed concluderen dat de oorzaak bij het voer lag. Toen haar vacht weer normaal was ben ik overgegaan op haar oude voer om te zien wat er zou gebeuren en nu, pas na heel wat maanden merk ik dat het weer is begonnen en nu zijn de achterkanten van haar voorpootjes kaal. Dus weer Trovet gekocht maar ze weigert het nu 😔 ook als ik het meng met haar eigen voer eet ze dat er tussenuit en de Trovet blijft over. Stronteigenwijs! Ook het merk Specific geprobeerd, zelfde resultaat. Ik moet dus op zoek naar andere merken en daar zijn er maar zeer weinig van met natvoer....

Maar jij hebt er dus 2 met jeuk, ja dan zou ik ook aan omgeving denken. Ik gebruik Naturina kattenbakvulling, die is plantaardig zonder parfum en andere toevoegingen, is heel licht en kan door de wc. Maar die heeft bij mij dus geen effect, misschien bij jou wel... Succes ermee! En laat het weten als je de oplossing hebt. Ik had ook nog zo'n grote stoomreiniger gehuurd bij een gereedschapsset huurbedrijf en daarmee het hele huis gereinigd, nooit zo schoon geweest hier haha maar ook zonder resultaat wat jeuk betreft.

Groetjes Saskia
IsaRobben
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 nov 2023 09:13

Re: Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Bericht door IsaRobben »

Hi Saskia,

Bedankt voor je reactie!Ach wat sneu om te lezen. Het is inderdaad erg frustrerend! Konden ze maar zeggen waar ze last van hebben hè?! Wij gaan ook testen met voer en kattenbakvulling. Volgens de dierenarts is de kans heel klein dat ze beide allergisch voor het zelfde zijn, maar toch lijkt het zo te zijn. Wanneer ik de oplossing gevonden heb laat ik het zeker weten! Jij ook succes en sterkte voor Roos 🍀
Kath666
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2024 09:04

Re: Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Bericht door Kath666 »

Hallo allemaal,

Ik heb hier al heel wat bruikbare info gelezen. Maar toch even mijzelf voorstellen:
Mijn kat Zorro (we hebben hem ondertussen Zorgo gedoopt) likt zich sinds enkele weken kaal. Het is begonnen met zijn achterpoot (hij heeft drie jaar geleden een auto ongeval gehad, en zijn rechterachterpoot is geamputeerd, sindsdien zijn hij en zus binnen katten geworden).
Naar de veearts dus, eerst kreeg hij pijnstillers en een ontstekingsremmer, want het kon zijn dat hij zijn achterpoot had geforceerd en dat hij door de pijn aan het likken ging.
Een week later (dat was vorige week woensdag) ben ik weer gegaan, omdat hij bleef likken en hij nu ook onder zijn kin, zijn buikstreek en tussen zijn schouder zich kaal krabde/likte.
Stress gerelateerd hebben we wat uitgesloten... Beide katten hebben zich goed aangepast aan het binnenleven, ik heb mijn buitenterras laten afmaken, dus ze kunnen buiten. Het enige wat veranderd is, is dat ik een vriend heb sinds een drietal maanden, Zorro schiet er goed mee op. Ik slaap soms een nacht niet thuis, maar was in het verleden ook al vaker weg voor werk. Als mijn vriend blijft slapen, mag Zorro nog altijd gewoon mee op bed slapen (en ligt vooral aan de voeten van mijn vriend)
Wij zijn nu ook de piste voedselallergie aan het volgen. Het nieuwe voedsel (sanimed) lukt zozo... Niet met de grote goesting. En hij krijgt ook pilletjes tegen de jeuk (zijn pilletjes voor honden die katten ook mogen nemen, ik ben even de naam vergeten).
Hij is levendig, zijn vacht glanst mooi, maar is wel kaal op zijn achterpoot en buik.
Ik dacht deze week opnieuw naar de veearts te gaan, maar zij zei ook dat dit een hele tijd kon duren voor de oorzaak gekend is en voordat er verbetering is. Ik lees hier ook dat het lang kan duren, en dat ik niet meteen bang moet zijn dat Zorro dood neervalt. Fijn is het wel niet. Ik heb nu pilletjes voor 20 dagen gekregen, als hij dan nog jeuk heeft, krijgt hij cortisone.
Dus gewoon even afwachten en weer niet direct naar de veearts lopen?

Alvast bedankt voor de tips die ik hier al heb gelezen.
Leen
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Bericht door Lieselotje »

Ik zat even het forum weer eens door te lezen en kwam dit topic tegen.

Kijk wat er nu met Cutie aan de hand is, zij likt nl. ook haar buikje kaal
viewtopic.php?f=85&p=782857#p782857

Om maar even aan te geven dat het niet altijd om allergie hoeft te gaan.
Van de Dierenarts heb ik begrepen dat als het om een voedselallergie gaat het bij het bekje/kopje te zien is.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes likt zich kaal - ervaring met onderzoek naar voedselallergie?

Bericht door Synemios »

achterpoten en buik lijkt meer op iets uit de omgeving ( stof) of iets van schoonmaakmiddel, wasmiddel etc waar een allergie voor is.
Maar poot en buik likken kan ook wijzen op pijn of stress.

Wat Lieselotje al zegt vaak zie je als het om voedselallergie gaat vooral plekken bij de oren en boven de ogen ( soms ook kin) alleen zijn er altijd uitzonderingen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie