Cat Oils

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Cat Oils

Bericht door Synemios »

Ja dan weet je dus nu dat het wel een allergie is.
Allergie kan in de loop van de tijd verergeren ( hoeft niet) maar nu begint het zoeken inderdaad.
Jou dierenarts of de dermatoloog waar je eerder geweest bent zou dat plan ook moeten kennen.
Kelly kun je ook bereiken via messenger of facebook.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Cat Oils

Bericht door Cerna »

@ Denise, @ Anne: welke brokjes geven jullie?

Ik lees dat RC Anallergenic eerste keus is, maar Hypoallergenic wordt beter gegeten wanneer ik afga op de recensies op Medpets. Ook kun je dan zakjes van 400 gram kopen want een zak van 2,5 kilo voor 1 kat vind ik wel erg groot.
En begin je dan al gelijk met die brokjes of kan ik beter wachten totdat de Cortalone (bijna) uitgewerkt is? Want hoe werkt dat met zulke brokjes? Werken die gelijk vanaf dag 1 of hebben ze een aanlooptijd nodig? In dat geval zou ik namelijk wel beter gelijk kunnen beginnen.

Hemel, ik weet hier echt helemaal niets van. Heb me er gelukkig ook nog nooit in hoeven verdiepen.

Heeft iemand wel eens Resilium van de Huisdierendokter gegeven?
https://www.huisdierendokter.nl/allergie-voedsel.html
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Cat Oils

Bericht door Synemios »

Ik geef Luna virbac a1 (insect) want die is voor al het andere voer alsnog allergisch en Lizzy krijgt multifunction renal/hypoallergeen van RC.

Anallergenic vonden ze hier niet lekker ( geen kleine zakjes verkrijgbaar maar wel smaakgarantie zowel bij zooplus als medpets) op de rc hypoallergeen hadden beiden nog steeds last.

Maar trovet heeft ook goed hypoallergeen voer, een uitgebreid assortiment, ook qua natvoer en die is verkrijgbaar in kleine zakjes.

Hills: verandert steeds de samenstelling dus daar zou ik niet aan beginnen.

Het duurt ongeveer 6 weken voor je verschil merkt, daarom mag je ook niets anders geven tenzij je bijvoorbeeld een voer geeft met eend dan kun je wel cosma snackjes eend of iets waar echt alleen dat dier in zit geven.

Ik zou een voer kiezen met een dier wat ze nog nooit gegeten heeft als je voor trovet zou gaan.

Bij allergie zou ik uitkijken met middeltjes want ook dat kan een reactie veroorzaken.
Maar met Resilium geen ervaring, ik zou het zelf niet uitproberen.

https://www.huidadviesvoordieren.nl/eli ... 6%20weken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Cat Oils

Bericht door Anne »

Met Joep en Maxi* had ik goede ervaringen met rc hypoallergenic
De anallergenic heb ik ook nooit durven te kopen vanwege de negatieve recensies op zooplus waar er veel katten tussen zaten die het voer niet smakelijk vonden

Bij Hobbel ben ik ook een paar jaar terug begonnen met de hypoallergenic van r c nadat ze wekenlang diarree had
Maar dit voer begon ze een tijdje terug toen ze zo ziek was te weigeren
Iemand tipte mij om bij Trovet gratis een proefzakje hypoallergenic te bestellen
Dat deed ik en sindsdien eet Hobbel de rabbit versie en ik kom er nu achter dat ze jeukbult vrij is. Ik kan mij niet heugen dat ze dat ooit was op de rc hypoallergenic


Jij kan ook gratis proefzakje aanvragen om te zien welke smaak Yarah lust
Even googlen op gratis proefzakje aanvragen trovet

Dat middel vd huisdierendokter ken ik niet
De recensies zijn wel lovend
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Cat Oils

Bericht door Cerna »

Nee, Hills ga ik zeker niet doen want inderdaad: de smaak verandert steeds merkte ik toen Noa KD brokjes at.

Maar Trovet brengt me in verwarring want zij hebben het over een eliminatiedieet en daarna een hypoallergeen voer, terwijl ik van de dermatoloog heb begrepen dat RC Anallergenic ook een eliminatiedieet is.
Volgens Trovet moet je beginnen met Unique Protein plus aardappel of rijst (zelf toevoegen) en een poedertje.
https://www.trovet.com/wp-content/uploa ... pr2020.pdf
Anne schreef: 08 jan 2023 22:03 Dat middel vd huisdierendokter ken ik niet. De recensies zijn wel lovend.
Ja, dat vond ik ook.
Toen Milka geopereerd was aan blaasstenen moest ik ook een dieetbrok gaan geven, maar Milka (zeer kieskeurig) weigerde. Toen heb ik Eurologist besteld en ben dat gaan geven naast haar gewone voer. Dat heb ik een jaar gedaan en daarna afgebouwd. De blaasstenen zijn nooit meer teruggekomen ondanks dat de dierenarts mij toen erg onverstandig vond.
En nu dacht ik: misschien kan dat in Yarahs geval ook wel want ik zie erg tegen het hele proces op.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Cat Oils

Bericht door Synemios »

Wij zijn eerst over gegaan op hypoallergeen dat was stap 1 en daarna ben ik zelf gaan koken voor Luna omdat ze elke keer toch weer ging reageren op hypoallergeen voer en kwamen we erachter dat Luna op heel veel andere dingen in het voer ook reageerde.
mais, soja, rijst, zalmolie en nu doet ze het op virbac insect redelijk.
En daarbij heeft zij last van andere allergieën dus dat maakt het ingewikkeld.


hypoallergeen voer wordt vaak meteen ingezet om te kijken of de kat verbeterd, veel mensen zien op tegen zelf koken en de kat doet vaak moeilijk met het opeten.
Daarbij loop je kans op tekorten,

Het staat allemaal uitgelegd in die link die ik eerder gaf.

https://www.huidadviesvoordieren.nl/eli ... 6%20weken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Cat Oils

Bericht door Asse-Poes »

Jeetje Annet, dat is best wel een tegenvaller.
Je zal voorlopig dus flink aan de bak moeten met uitvogelen welk voer goed werkt voor Yarah.

Maar wanneer weet je eigenlijk zeker welke voedselallergie ze heeft?
Stel Yarah krijgt ook Virbac Insekt en ze heeft geen jeuk meer. Moet ze dan haar leven lang die brokjes?
Want misschien doet ze het ook prima op eend of konijn. En is ze alleen allergisch voor -ik noem maar wat- tonijn.
Hoe kom je daar achter?
Elke eiwitbron minstens 6 weken uitproberen?
Dan ben je zo een jaar verder... 😞

En is het dan slim om alle katten in huize Cerna op de nieuwe brok te zetten? Dan hoef je in ieder geval niet te stoppen met free feeding.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Cat Oils

Bericht door Synemios »

Dat ligt eraan wat Annet wil en hoe heftig de allergie van yarah is en of het bij milde klachten blijft.

Ze kan uiteindelijk natuurlijk altijd kijken of Yarah het ook goed doet op andere diersoorten, je hebt veel gradaties en uitingen in allergieën.
Sommige katten krijgen pas bij een bepaalde hoeveelheid last, of ze hebben hele lichte klachten.

Anderen zoals Luna kunnen zo ziek worden dat ze in levensgevaar komen.
Of ergens er nog tussenin.


Soms begint het met jeuk en slaat het door naar maag/darmen of andersom.

Yarah is nog jong dus dat zal de toekomst moeten uitwijzen.


Maar je bent niet elke keer 6 weken bezig, het kan ook zijn dat er meteen een reactie komt dan kun je meteen stoppen.
Maar dan kan het weer 6 weken duren voor alles uit het systeem is.

Daarbij kun je kijken naar kruising, bijvoorbeeld kip en vis allergie gaan vaak samen, dus dat kun je dan al uitsluiten.
Staat ook in die link.
Zo lijkt het kip-eiwit qua structuur op het vis-eiwit waardoor honden met een allergie voor kip, óók averechts kunnen reageren op vis (dit is middels wetenschappelijk onderzoek aangetoond bij mensen en honden, we weten niet of dit ook bij de kat voorkomt).

Maar dan moet je een lijst zien te krijgen waar je dat terug kunt vinden, ik heb hem nog niet gevonden.


Het is allemaal best een gedoe en ingewikkeld.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Cat Oils

Bericht door Cerna »

Asse-Poes schreef: 09 jan 2023 00:55 Maar wanneer weet je eigenlijk zeker welke voedselallergie ze heeft? Stel Yarah krijgt ook Virbac Insekt en ze heeft geen jeuk meer. Moet ze dan haar leven lang die brokjes? Want misschien doet ze het ook prima op eend of konijn. En is ze alleen allergisch voor -ik noem maar wat- tonijn.
Hoe kom je daar achter? Elke eiwitbron minstens 6 weken uitproberen? Dan ben je zo een jaar verder... 😞
Dat was ook mijn idee (duurde een eeuwigheid voordat ik vannacht in slaap was doordat ik maar lag te piekeren).
Ik heb een prikkelbare darm (PDS) en ooit ook een eliminatiedieet gevolgd. Dan moest je je strikt aan bepaalde voedingsmiddelen houden waarvan men zeker wist dat je daar niet op zou reageren en daarna ging je voedingsmiddelen toevoegen en kijken hoe dat ging. Kwam er reactie dan moest je weer bij het begin beginnen en de bewuste voedingsmiddelen één voor één gaan uitproberen totdat je de boosdoener ontdekt had. En zo breidde je je dieet steeds verder uit.

Maar bij Yarah weten we helemaal niet of ze een voedingsallergie heeft (kan net zo goed huisstofmijt zijn want bij de fokker had ze geen jeuk en zij heeft parket en wij vloerbedekking (tenminste in de kamer, rest is PVC)) en gaan we op de gok het hele huis op de kop zetten want reken maar dat dat stress gaat geven bij de andere katten. Zij eten het liefst iedere keer een paar brokjes en hebben elk zo hun voorkeuren. Dat zou dan niet meer kunnen tenzij ik inderdaad iedereen op die brokjes zet, maar ik weet nu al dat Milka dan gaat steigeren.
En we weten ook niet waar ze dan allergisch op reageert. Ze eet het liefst vis en steeds meer ander natvoer wordt afgewezen. Moet ik haar dat dan de rest van haar leven onthouden terwijl we helemaal niet weten of ze een visallergie heeft? Ik ben daar niet voor.

Ik kan een klein zakje RC hypoallergeen bestellen en kijken of alle katten het lusten voordat ik aan die ellende begin, maar het liefst zou ik haar die pillen geven en misschien blijft de jeuk dan ook wel weg (ik heb zulke goede ervaringen met de Huisdierendokter). Dat is symptoombestrijding, maar dat geldt toch voor bijna alle pillen, drankjes en poedertjes?
En de vloerbedekking bewerken met een spray tegen huisstofmijt.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Cat Oils

Bericht door Anne »

Cerna schreef: 09 jan 2023 00:02

Ja, dat vond ik ook.
Toen Milka geopereerd was aan blaasstenen moest ik ook een dieetbrok gaan geven, maar Milka (zeer kieskeurig) weigerde. Toen heb ik Eurologist besteld en ben dat gaan geven naast haar gewone voer. Dat heb ik een jaar gedaan en daarna afgebouwd. De blaasstenen zijn nooit meer teruggekomen ondanks dat de dierenarts mij toen erg onverstandig vond.
En nu dacht ik: misschien kan dat in Yarahs geval ook wel want ik zie erg tegen het hele proces op.
Ik heb ook altijd zeer goede ervaringen met eurologist
Zo had Lola verleden jaar een blaasontsteking en toen de kuur vd da op was kwam het toch weer terug. Toen met eurologist begonnen en het was over en bleef ook weg
Happy krijgt het nu ook, sinds hij zijn rc urinary so dieet niet meer verdraagt
Hij krijgt dagelijks eurologist en eet normaal gastro intestinal van rc( nu eet hij de rc hypoallergenic op die Hobbel niet meer lust, ik had nog 2 volle zakken op voorraad)
en dat gaat tot nu toe goed

Verder nog backmotion en liseng vd huisdierendokter wat het hier ook goed doet
Je kan het altijd proberen Annet maar het neemt de allergie niet weg vrees ik

Had de fokker van Yarah stoffen meubels? Ook in beddegoed en stoffen meubels komt huistofmijt voor en ook in stoffen kattenmandjes, krabpalen ed

Ik heb hier nooit een eliminatiedieet gegeven
Wel bij onze jongste zoon, dat was om de twee weken iets nieuws uit proberen
Met daarnaast een voedseldagboek
Met dat laatste zou je ook kunnen beginnen:
Elke dag opschrijven wat Yarah eet, welk smaakje, welk eiwit ed en ook de lichamelijke reacties daarop zodat je op een gegeven moment een link kunt leggen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Cat Oils

Bericht door Synemios »

Waarom probeer je dan niet eerst dat middel? Als je er zo tegenop ziet?
Misschien werkt het wel.
En wat Anne al aangeeft alles bijhouden waarvan je weet dat ze het gegeten heeft en nu eet.

En als het huisstofmijt is dan wordt het sowieso een lastig verhaal.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Cat Oils

Bericht door Cerna »

Synemios schreef: 09 jan 2023 11:16 Waarom probeer je dan niet eerst dat middel? Als je er zo tegenop ziet? Misschien werkt het wel.
Ga ik ook doen :smile:

Dagboek bijhouden is een goed idee, maar wel een beetje lastig omdat ik niet 24/7 zie welke brokjes Yarah eet. Ze is totaal niet kieskeurig wat betreft de brokjes en hupt van het ene naar het andere bakje. Ik kan wel eens de ingrediënten van de verschillende brokjes gaan vergelijken. Haar voorkeur ligt bij Ageing, maar 's morgens krijgt ze eerst Hair&Skin zodat ze de buik vol heeft voordat we Ageing in het bakje doen (maar vaak begint ze daarna toch gewoon aan Ageing).
Ik denk erover om Ageing af te gaan bouwen want Amber - voor wie ze bedoeld waren - mag ze niet meer, Milka die ook de goede leeftijd heeft, eet ze niet en Jip die ook het liefst Ageing eet, eet nu meestal Hair&Skin of Sensible.

Een uurtje geleden zat ze met de kraan te spelen, kreeg een natte kop en nek en ging zich daarna in de nek krabben. Gelukkig heel eventjes, maar toch :cry:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Cat Oils

Bericht door Anne »

Het lijkt mij -persoonlijk- onbegonnen werk als je ook nog verschillende soorten brokjes 24 uur per dag laat staan en zo geen zicht hebt van welke brok Yarah het meeste eet. Het voer wat ze het meeste eet hoeft helemaal de boosdoener niet te zijn, het kan ook de andere soorten brokjes zijn, daarvoor hoeft ze er maar 1 van te eten. Of misschien is het natvoer de boosdoener
Bedenk ook dat ze ook op kleurstoffen en de chemische stoffen die het voer langer houdbaar maken, kunnen reageren
Ik zou om te beginnen 1 merk brokjes onbeperkt laten staan die ieders voorkeur heeft en het natvoer achterwege laten voor Yarah
Het is een heel gepuzzel
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Cat Oils

Bericht door Cerna »

Voorlopig doe ik nog niets (behalve die pillen bestellen)want ik krijg nu toch geen beeld.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Cat Oils

Bericht door Asse-Poes »

Een pil is inderdaad het makkelijkst, maar Resillium is geen geneesmiddel. Dat lost het probleem op de lange termijn niet op.
Je moet er niet aan denken dat Yarah een kat à la Luna van Denise wordt...
Dan maar liever nu meteen het diepe in.

De moeilijke eters of dieetkatten (Amber, Milka) een chipbak geven en de rest op 1 brok zetten is dan het handigst voor je.
Nou realiseer ik me dat Yarah nog klein is en ze zich dus (net als Indy van Denise) langs een andere kat kan wurmen en zo ook de chipbak in kan om mee te smikkelen...
Tenzij Amber en Milka dat niet toestaan, maar dat moet dus nog blijken.
En wat Anne zegt: voorlopig geen natvoer.
Pffff...wat een gedoe 😞

Ja het klinkt makkelijk, maar in de praktijk knap lastig als katten free feeding gewend zijn.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie