Cat Oils

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Cat Oils

Bericht door Synemios »

Ik ben het eens met Mirjam.
Als ik op onder al het voer een reactie geef dan zou je amper meer wat kunnen geven ;-)

Ik zou een hypoallergeen voer zoeken die jou het meest aanspreekt.
Sowieso is hypoallergeen gehydroliseerd waardoor de kans op een reactie al kleiner is, maar niet uitgesloten.

Hou alleen wel in de gaten dat het echt hypoallergeen en geen sensitive is want dat is niet hetzelfde.

Je hebt bijvoorbeeld ook nog calibra.
Prins heb ik nooit geprobeerd maar Anne volgens mij wel.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Cat Oils

Bericht door crazycatladyP »

Ik heb hier ook een kat (Niamh) die helemaal over de emmer gaat met pillen oid, die heb ik 15 dagen probleemloos AB kunnen geven, door de pil te verkruimelen en te geven met vitaminepasta van gimcat, daar is ze dol op.
Nou moet ik zeggen dat de AB niet vies was, dus dat scheelt, het oogje zalven de week erna, was 3 keer per dag een groot drama en ze heeft ons daarna nog tijden ontweken.
Gelukkig gaat het nu goed.

Het blijft uitproberen, wat bij de ene kat werkt, hoeft bij de ander niet te werken, hetzelfde qua voer.
Hier bleek KVV dé oplossing, maar dat hoeft voor een ander niet te werken.

nou, daar heb je wat aan :lol:
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Cerna

Re: Cat Oils

Bericht door Cerna »

crazycatladyP schreef: 14 jan 2023 18:48 nou, daar heb je wat aan :lol:
:lol:
Synemios schreef: 14 jan 2023 18:44 Ik ben het eens met Mirjam. Als ik op onder al het voer een reactie geef dan zou je amper meer wat kunnen geven ;-)
Ben ik het ook mee eens :smile: , maar je hoopt dat één specifiek voer de boosdoener is en dat dan je probleem opgelost is. Zoals Anne ook zei: dat maakt het wel een stuk eenvoudiger.

Ik weet ook niet meer of die Prednisonprik nou wel zo goed werkt.
Twee dagen krabde ze helemaal niet en daarna begon het toch weer iets. Krabde, beet, likte ze eerst zo'n drie keer per dag een kwartier, nu is dat twee keer per dag ongeveer 5 minuten.
Maar de wondjes bij het mondje zijn weg en verder ook geen wondjes of bultjes.

En de eetlust is belabberd. De eerste paar weken at ze alles in een razend tempo op, nu wil ze alleen nog Applaws en dat wordt met muizenhapjes opgegeten.
Brokjes idem: de helft van wat ze eerder at, terwijl mijn ervaring met Amber en Prednison is dat ze juist gaat bunkeren.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Cat Oils

Bericht door Synemios »

Ja over de prednison qua eten heb ik hier ook wisselende ervaringen.
Sommigen gaan er slechter van eten terwijl bij anderen het voer niet aan te slepen is.

Dat maakt het er allemaal niet eenvoudiger op.

Over kvv staat in dat linkje ook een stuk.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Cat Oils

Bericht door Cerna »

KVV hoef ik niet te proberen want Yarah lust ook geen runderhart. Alleen wanneer het uit een blikje of een zakje komt, eet ze het op.

Gisteren internet nog weer afgestruind voor ervaringsverhalen mbt voedselallergie. Nou daar word je niet vrolijk van. Foto's met enge wonden, verhalen van mensen die al jaren aan het martelen zijn en nog steeds geen oplossing hebben.
En daarom vanmorgen nog een keer een kwart Analgos geprobeerd.
Natuurlijk werd het weer een drama, maar uiteindelijk heb ik hem er toch in gekregen. Daarna Yarah een valeriaanzakje gegeven om te ontstressen en 5 minuutjes later vond ze mij gelukkig alweer lief.

Ik kan me nog herinneren dat spuitjevoeren bij Noa in het begin ook stressvol was en dat ik bij Cerná ook geen pil naar binnenkreeg, maar bij beide was het na een dag of 10 geen enkel probleem meer. En daar houd ik me maar aan vast.
We moeten even door de zure appel (eerder de rechterduim) heen bijten en dan hoop ik dat ze er baat bij zal hebben.
En daarom vanmorgen Xie Tan (omgevingsallergie) besteld. De Huisdierendokter adviseerde om dit eerst te proberen en wanneer het te weinig resultaat geeft over te gaan op Resilium (voedselallergie) of beide (welja, nog een pil extra)

Ik ga beginnen met een 1x daags half pilletje 600 mg en gaat dat goed dan twee weken 2x daags 600 mg.
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Cat Oils

Bericht door crazycatladyP »

Pffff, wat een zoektocht!
Ik wil niet zeggen dat je KVV moet proberen ;-) maar runderhart blieven ze hier ook niet hoor :lol:

Ik hoop dat de middelen gaan werken, fingers crossed
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Cerna

Re: Cat Oils

Bericht door Cerna »

De pillen zijn binnen gekomen. :eclap:
Vanavond na het eten de eerste 600 mg erin proberen te krijgen zonder al teveel stress en zonder dat mijn rechterduim nog verder gehavend wordt.
Duimen.

Vanmorgen nog weer een gesprek gehad met de dermatoloog. Wat mij wel altijd opvalt bij dierenartsen (tenminste bij diegenen die ik altijd tref) dat ze nooit out of the box denken. Standaardoplossingen worden aangedragen en wanneer je dan aangeeft dat dat lastig is in jouw geval, dan beamen ze dat, maar blijven het herhalen. Was ook al zo bij Noa.
Toen ik begin december bij haar was gaf ze een aantal opties:
1. stress uitsluiten dmv Calmin
2. prednisonprikje om allergie uit te sluiten

Mijn vraag:
"Calmin/Feliway helpt niet en het prednisonprikje was helaas maar twee dagen effectief. Wat is nu de conclusie?"
Haar conclusie is voedselallergie, terwijl ze eerst zei dat wanneer prednison niet werkte een allergie uitgesloten was. Maar nee, dat had ik verkeerd begrepen (uh?): omgevingsallergie is nu uitgesloten, maar bij een voedselallergie werkt prednison niet goed dus dat moet dan de conclusie zijn.
Ik weet het niet meer. :-(

Hopelijk helpt Xie Tan of anders Resilium en zo niet dan ga ik verder kijken.
Prins brokjes worden niet door haar geadviseerd (Anne heeft er echter goede ervaringen mee) omdat niet gegarandeerd is dat die brokjes 100 procent hypoallergeen zijn omdat Prins ook andere brokjes maakt. Royal Canin of Hills moet het zijn. Op mijn vraag of zich daar niet hetzelfde probleem kan voordoen want RC en Hills maken ook andere brokjes, antwoordde ze ontkennend "Nee, dat gebeurt daar niet". De dierenkliniek verkoopt alleen RC en Hills........ :eeh:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Cat Oils

Bericht door Anne »

Cerna schreef: 17 jan 2023 16:13 De pillen zijn binnen gekomen. :eclap:


Prins brokjes worden niet door haar geadviseerd (Anne heeft er echter goede ervaringen mee) omdat niet gegarandeerd is dat die brokjes 100 procent hypoallergeen zijn omdat Prins ook andere brokjes maakt. Royal Canin of Hills moet het zijn. Op mijn vraag of zich daar niet hetzelfde probleem kan voordoen want RC en Hills maken ook andere brokjes, antwoordde ze ontkennend "Nee, dat gebeurt daar niet". De dierenkliniek verkoopt alleen RC en Hills........ :eeh:
Fijn dat de pillen binnen zijn!
Nu inderdaad oefenen en hopelijk wordt Yarah dan wat flexibeler

Ik heb inderdaad goede ervaringen met Prins hypoallergeen
Hummel* heeft het altijd goed gegeten en haar stomatitis gingivitus complex verdween
Ik heb toentertijd bij haar ook de Xie tan uitgeprobeerd maar deze hielp niet voldoende, pas toen de allergie onder controle was genas haar vacht weer
Ze zat toen onder de bloederige jeukwondjes door achteraf een vlooienallergie :-|

Ja heel herkenbaar dat dierenartsen vaak rc en hills aanprijzen, vooral als ze het zelf verkopen ;-) zouden ze er een bonus van krijgen elke x als ze een klant zover krijgen daarvoor te kiezen? :roll:
Terwijl Prins ook een goede service heeft, het Prins care team ;-)
Daar zou je ook nog eens naar toe kunnen bellen als je door de bomen het bos niet meer ziet :smile:

Heel raar dat de da beweert dat hypoallergeen voer van prins niet goed is :???:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Cat Oils

Bericht door Dinky »

Ik heb gemerkt dat dierenartsen huiverig zijn voor voeding die ze niet zelf verkopen, daar durven ze niets over te zeggen. Dat ze ook andere brokken maken is in mijn ogen dan ook pure onzin. Prins wordt volgens mij ook niet door dierenartsen verkocht maar je zou altijd contact op kunnen nemen met het care team van prins met vragen.

Vanuit mijn verleden met dinky en haar blaasgruis verkocht de dierenarts zowel royal canin als trovet. Toen werd royal canin ingezet voor het oplossen van blaasgruis maar als onderhoudsvoer werd toen trovet ingezet omdat die goedkoper zijn dan royal canin en voor onderhoud net zo goed waren. Trovet heeft ook diverse hypoallergene diëten. In tegenstelling tot prins wordt trovet dus ook door dierenartsen verkocht. Prins doet echter ook wel aan educatie over o.a. voeding dus die schaar ik daardoor ook wel onder 'niet zomaar een winkelbrok'.

Ik duim dat de middeltjes gaan helpen en dat Yarah het snel makkelijk toe gaat laten :epray:
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1624
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Cat Oils

Bericht door Asse-Poes »

Op grond waarvan is omgevingallergie nu uitgesloten?

Mijn DA is afgestapt van RC en Hill's (behalve als er geen alternatief is ) en verkoopt (en dus adviseert - ja duh) Purina Proplan Veterinary Diet.
Is ook nog eens goedkoper 😀
Bellow vond de Proplan Convalescense veel lekkerder dan de RC Recovery. En Hill's a/d weigerde hij.

En zoals ik al van Denise leerde, het merk kan wel prima zijn, maar als je kat het niet eet, heb je er niks aan.

Zo irritant dat al die merken geen proefzakjes hebben en je gelijk 1,5 of 2 kg moet kopen.

Sterkte Annet, het is een hele puzzel 😞
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Cerna

Re: Cat Oils

Bericht door Cerna »

De eerste pil zit erin en in één keer! :eclap:
Natuurlijk werd er geprotesteerd, maar ze was niet meer zo paniekerig. Ik had een paar uur geleden ook een valeriaanzakje in de badkamer gelegd en misschien dat die geur wat rustiger maakte.
Het lastige is alleen dat je bij haar niet kunt zien dat ze slikt en het lukte me niet om de bek een tweede keer open te krijgen. Op goed geluk daarom losgelaten (wel nog steeds in de badkamer) en er werd geen pil uitgespuugd. Daarna gelijk het valeriaanzakje gegeven.

Ga nu toch - ze wordt overmoedig :lol: - kijken of 2x daags ook gaat lukken. :epray:
Cerna

Re: Cat Oils

Bericht door Cerna »

@ Anne: helemaal met je eens. Ik zal Prins eens bellen.

@ Mirjam: ik had die website van Trovet al gevonden. Ik vind hun eliminatiedieet alleen erg lastig en ik vrees dat ik dat er bij Yarah niet in krijg want ze is zo verschrikkelijk kieskeurig geworden wat betreft natvoer.
Ik snap ook niet goed waarom je eerst een eliminatiedieet zou moeten doen. Wanneer je hypoallergeen geeft en het krabben stopt dan is dat toch ook een bewijs?

@ Marina: omgevingsallergie is uitgesloten omdat Yarah TWEE dagen positief op de prik heeft gereageerd. Tjaaaa.
En bij voedselallergie krabben ze zich toch vooral rond de kop volgens Denise, en Yarah krabt en bijt zich overal (nog steeds zonder wondjes)dus hoezo een voedselallergie? Xie Tang pakt een omgevingsallergie aan dus hopelijk weten we over een paar weken meer.

Bedankt voor jullie duimen. :smile:
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1624
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Cat Oils

Bericht door Asse-Poes »

Hahaha hoe blij kun je zijn met een pil die er in blijft? 😀 Gefeliciteerd Annet!
Op naar de volgende.
Eind van de week snoept Yarah ze gewoon uit je hand. (Wishful thinking)

Ik snap niks van de diagnose omgevingsallergie of voedselallergie...na 2 hele dagen een positieve reactie.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Cat Oils

Bericht door Dinky »

Klopt, eliminatiedieet is als je de allergie wil achterhalen. Op de site van trovet staat ook:
TROVET hypoallergene voeding is ook als directe vervanging in te zetten van de huidige voeding waar uw kat niet goed op reageert
Je hoeft dus niet eerst eliminatiedieet te volgen ;-)

Wel heel fijn dat het pillen al beter lijkt te gaan :grin:
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Cat Oils

Bericht door Synemios »

Die van mij denkt wel out of the box, die heeft ook merken waar ik nooit van gehoord had.
En als ik een ander merk wil voor de meiden die ze niet zelf verkopen dan bestellen ze dat.

Net al de histacalmine, ik had er nog nooit van gehoord en hier op het forum kon ik er ook niets over vinden.
mijn dierenarts wilde dat eerst proberen (minder bijwerkingen) voor we over moesten op de atopica, en bij Lizzy werkt dat in de lente/zomer goed.

Maar dit is de eerste dierenarts die dat doet en meestal komen ze met standaard "öplossingen"
En als dat niet werkt mag je het verder zelf uitzoeken want dan hebben ze alleen nog de prednison oplossing.

Feliway helpt hier ook niet tegen stress.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie