Cat Oils

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Cerna

Re: Cat Oils

Bericht door Cerna »

Ik heb even gezocht op 'Hobbel' zodat ik niet naar de bekende weg vraag, maar het zijn zoveel pagina's dus daarom toch maar de vraag:
Anne schreef: 24 dec 2022 11:38 Ik heb je het weleens eerder verteld, onze Hobbel likt en krabt ook veel. Als ik dan vervolgens de huid waar ze likt en krabt controleer voel en zie ik niks; geen jeukbulten of bijtwonden. Ze heeft een gigantische dikke vacht waardoor, vermoed ik, er weinig ventilatie op de huid is. Misschien geeft dat jeuk? Ik weet het niet. Bij Hobbel is het in fases, nu op het moment is het rustig
In de zomer heeft ze wel jeukbulten, door een inhallatieallergie. Tot nu toe heeft dat nog niet voor kale plekken gezorgd gelukkig🙏
Wat doe jij hier aan?
Cerna

Re: Cat Oils

Bericht door Cerna »

Ik ga ook een luchtbevochtiger en hygrometer aanschaffen want ik heb zo'n last van de droge lucht in huis (wel overal verdampingsbakjes, maar dat is dus helaas niet voldoende).
Misschien helpt dat Yarah ook wel.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Cat Oils

Bericht door Anne »

Cerna schreef: 04 jan 2023 11:54 Ik heb even gezocht op 'Hobbel' zodat ik niet naar de bekende weg vraag, maar het zijn zoveel pagina's dus daarom toch maar de vraag:



Wat doe jij hier aan?
Nu op het moment niks omdat zij geen jeukbultjes heeft
Zij heeft in haar hals nog steeds een kale plek vh bloedprikken een tijdje terug
Maar ik weet dat de jeukbultjes weer terug komen als zij voer eet waar ze allergisch op reageert en in de zomer waarschijnlijk door een inhallatieallergie

Doordat zij zo'n dikke vacht heeft voel ik de bultjes in haar hals ook niet altijd
Pas als ik uitgebreid ga zoeken ( omdat ze dan net als Yarah maar blijft krabben) vind ik er een paar. Meestal achterin de nek, boven haar schouderbladen, precies aan de kant waar zij haar achterpootje mist en niet zelf kan jeuken. Als ik dan ga jeuken raakt ze helemaal in trance

Zij krijgt nu hypoallergene brokjes van trovet en zij krijgt gastro natvoer van kattovit. Dat laatste gaat onverwachts goed :edance: Ik ontdek nog steeds geen jeukbulten bij haar
Verschillende soorten natvoer kan ik zomers niet bij haar testen omdat ze dan altijd wel jeukbultjes heeft
Gelukkig is de allergie " licht " bij haar. Zij heeft nooit kale bloederige plekken
Heeft altijd een volle vacht en ik moet altijd " voelen" wil ik jeukbulten bij haar vinden
En ze jeukt op het moment ook niet, het zijn van die fases

Ik zou als ik jou was naast die cortalone prik ook eens kijken naar hypoallergeen voer Annet. Kijken of dat verbetering geeft. Dat kan Alleen wel een paar weken duren en dan mag je daarnaast ook niks anders geven
Misschien kan de da morgen wel met je meedenken

Edit, vroeger toen Hobbel op normaal voer stond kreeg ze diarree
De jeuk kwam pas later
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Cat Oils

Bericht door Cerna »

Hypoallergeen voer ga ik alleen uitproberen wanneer ik zeker weet dat het een voedselallergie is want ik zet hierdoor het hele huis ondersteboven.
Oude(re) katten die gewend zijn om brokjes te eten wanneer ze daar zin in hebben en niet op commando, passen zich zonder stress niet zomaar even aan.
Kijk, wanneer ik 100 procent zeker ben dat het aan het voer ligt, moet ik een oplossing gaan zoeken, maar zolang ik dat niet weet, haal ik me die stress (en wat heeft dat weer voor gevolgen?) voor de andere katten, niet aan.

Maar wat ik niet snap: je geeft hypoallergene brokjes en tóch blijft Hobbel krabben?
Anne schreef: 04 jan 2023 12:27 Pas als ik uitgebreid ga zoeken ( omdat ze dan net als Yarah maar blijft krabben) vind ik er een paar. Meestal achterin de nek, boven haar schouderbladen, precies aan de kant waar zij haar achterpootje mist en niet zelf kan jeuken. Als ik dan ga jeuken raakt ze helemaal in trance
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Cat Oils

Bericht door Dinky »

Lastige situatie Annet, zeker omdat ik heel goed snap dat je niet zomaar met zware middelen wil werken bij een jonge poes als Yarah. Wel lijkt het de meest toegepaste wijze om te achterhalen of het inderdaad allergie is en zou je snel effect moeten zien.

Ik kwam dan ook deze pagina met de verschillende behandelopties tegen en dan heb je voor katten niet veel keuze: https://www.huidadviesvoordieren.nl/ant ... edicijnen/

Wel zag ik op die pagina staan bij 'wie ben ik' dat het een dermatoloog voor huisdieren in opleiding is waarbij de opleiding bijna is afgerond en die dermatologie al langer dan de studie als interesse gebied heeft. Ze is ook dierenarts en werkzaam in Arnhem samen met een andere dermatoloog in opleiding en een volwaardig dermatoloog. Weet niet of je daar al heen gaat maar anders zou je de dierenarts om een verwijzing kunnen vragen naar één van deze dermatologen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Cat Oils

Bericht door Anne »

Nee op het moment heeft zij geen jeuk
( lees mijn eerste zin)
Dat is als zij wel jeuk heeft, ik vind de jeukbultjes dan pas als ik haar vacht goed door woel
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Cat Oils

Bericht door Cerna »

@ Mirjam: bedankt voor de link. Ik duik er eens in.
Ik ben begin december al bij een dermatoloog geweest en zij zat ook een beetje met de handen in het haar want Yarah heeft alleen jeuk en geen andere klachten die gerelateerd zijn aan een voedselallergie. Daarom adviseerde zij eerst de druppeltjes te proberen voordat we verder gaan kijken. De druppeltjes doen echter (nog) niets.
Nu is december niet echt een maand om dit uit te proberen en daarom blijf ik wel doorgaan, maar het leek me niet verkeerd om een Cortaloneprikje ook aan de orde te stellen (dat mocht niet kort na de sterilisatie ivm genezing). Vandaar de afspraak.

@ Anne: dat had ik wel gelezen, maar ik snap het niet goed want je geeft dat voer toch dagelijks en dan zou er toch nooit meer sprake moeten zijn van bultjes en jeuk? Of heeft zij alleen in de zomer bultjes door die andere allergie? En is daar dan niets aan te doen?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Cat Oils

Bericht door Synemios »

Ik geef Lizzy in de zomer histacalmine.
Maar die is ook voor omgeving allergisch.
Ze denken ook huisstofmijt.

Luna heeft ook kale achterpoten en buik maarcdaar werkt de histacalmine niet bij.

Nu is ons huis volledig aangepast omdat ik zelf ook allergisch ben, maar weg halen kun je dat niet volledig

Punt is dat je eerst moet weten wat voor allergie het is en of het een allergie is.

Als het voor voer is dan zit er maar 1 ding op.

Je zou trouwens voor yarah ook een kortdurende injectie kunnen vragen, dan zie je of het wat doet maar dat is minder heftig

Ik zat ook nog te denken, misschien weet kelly van huidadvies voor dieren meer.
Ik heb een tijd geleden via messenger meerdere keren contact met haar gehad over de meiden
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Cat Oils

Bericht door Anne »

Cerna schreef: 04 jan 2023 16:15
@ Anne: dat had ik wel gelezen, maar ik snap het niet goed want je geeft dat voer toch dagelijks en dan zou er toch nooit meer sprake moeten zijn van bultjes en jeuk? Of heeft zij alleen in de zomer bultjes door die andere allergie? En is daar dan niets aan te doen?
Het is voor mij ook ingewikkeld :lol:
Ik heb haar nog nooit zo lang bult vrij gezien als de laatste maanden
Nou zij het zo goed doet is het voor mij makkelijker om vast te stellen dat het in de zomer een inhallatieallergie is
De da zegt dat het moeilijk te testen is
Aangezien zij eerst reageerde met diarree en dat dat overging toen zij op een hypoallergeen dieet ging, is er een allergische indicatie

Aangezien Hobbel mild reageert (in de zomer) vind ik het nog niet nodig om histalcalmine of iets anders te geven
Het is bijv niet zo dat zij de god ganse dag alles kapot loopt te krabben of te bijten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Cat Oils

Bericht door Dinky »

Synemios schreef: 04 jan 2023 19:08 Ik zat ook nog te denken, misschien weet kelly van huidadvies voor dieren meer.
Ik heb een tijd geleden via messenger meerdere keren contact met haar gehad over de meiden
Dat is inderdaad dezelfde als waar ik de link al van gaf als tip :smile:
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Cat Oils

Bericht door Synemios »

Dinky schreef: 04 jan 2023 19:34 Dat is inderdaad dezelfde als waar ik de link al van gaf als tip :smile:
Ja zij is heel goed en ik zie dat op die link onderaan dezelfde adviezen gegeven worden als die onze dermatoloog gegeven heeft.
Nu is het ook erg kat afhankelijk wat wel of niet werkt.


Histacalmine moet wel besteld worden via de dierenarts.
En Lizzy behandel ik als het erg is ook met die dermacool spray.
Maar bij Lizzy heeft de jeuk ook met die niet werkende schildklier te maken.

Redonyl en dermocool kun je wel zo kopen.
Maar ik geef beide meiden ook pea en dat samen met voer waar ze niet allergisch op reageren heb ik het aardig onder controle.

Maar helaas hebben wij wel periodes dat ze echt open liggen en dan hebben ze meer nodig ( prednison)

Kijk wel uit dat het middel niet erger is dan de kwaal, bij lichte klachten zou ik zelf geen zwaar geschut inzetten.

https://www.anicura.nl/over-huisdieren/ ... topie-kat/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Cat Oils

Bericht door Cerna »

Yarah heeft een prikje gehad en nu is het afwachten.
Ik weet echter niet of ik automatisch de conclusie moet trekken dat ze een voedselallergie heeft wanneer ze stopt met krabben. Een andere allergie is dan toch ook mogelijk? Lastig.

@ Denise: helpt Histacalmine goed? En zijn er bijwerkingen? Zijn het vieze pilletjes?
Ik vraag dit niet omdat ik die pillen dan direct wil gaan geven, maar wel om het in het achterhoofd te houden als alternatief voor Cortalone want dat kan ik natuurlijk niet blijven geven.

En iemand bekend met Ciclosporine?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Cat Oils

Bericht door Synemios »

Ja dat klopt, maar je weet dan wel dat het om een alkergie gaat en dat is de 1e stap.

Bij Lizzy werkt het goed en die heeft geen last van bijwerkingen.
Bij Luna werkt het niet Maar zij heeft ook geen last gehad van bijwerkingen
maar het medicijn zelf heeft bijwerkingen dus dat is per kat verschillend.

Het helpt niet tegen voedselallergie
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Cat Oils

Bericht door Cerna »

We kunnen nu wel vaststellen dat Yarah een allergie heeft want de jeuk is gestopt.
Fijn voor haar, maar nu begint het uitzoekwerk voor mij (gelukkig heb ik een week of 4 voordat de Cortalone is uitgewerkt).
Een kat die alleen jeuk heeft en verder geen enkel symptoom van welke allergie dan ook, is allergisch voor?
Zoek het maar uit :cry:

Ik ga de mensen van die site die Mirjam gaf maar eens raadplegen over wat nu het handigst is om mee te beginnen (ik verwacht eliminatiedieet).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Cat Oils

Bericht door Dinky »

Fijn dat de jeuk hiermee te stoppen is. Nu inderdaad op zoek naar wat de trigger is voor de allergie.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie