Cat Oils

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Cat Oils

Bericht door Synemios »

sorry ik dacht dat het maar 1 plekje was (rug)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Cat Oils

Bericht door Asse-Poes »

Cerna schreef: 01 dec 2022 21:31
Ik moet trouwens van die dierenarts ook maandelijks een vlooienpipet geven, terwijl de vlooienpipet van 6 weken terug niets tegen het krabben heeft gedaan en ze ook geen vlooien had. Vreemd advies.
Dat is niet zo vreemd als het wél om vachtmijt gaat.
Die stronghold doodt de mijt, maar niet de eitjes. Daarom heeft 1x stronghold geen nut. Je hebt de 2e en 3e keer nodig om de mijten, die uit de eitjes gekomen zijn, te doden.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Cat Oils

Bericht door Synemios »

Maar als je voedselallergie wilt uitsluiten dan is het niet handig om brokjes en natvoer te geven.
Als je dat echt serieus wilt uitzoeken dan moet je echt maar 1 soort geven en dat 6 weken lang volhouden, dus geen andere soorten voer en ook geen snoepjes.
Dus of brokjes of natvoer.

Maar dat krabben en bijten was er toch al voor de hair&skin?
Of is het daarna verergert?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Cat Oils

Bericht door Cerna »

Ja, het krabben doet ze al sinds ze hier woont, maar ik had de indruk dat het verergerde nadat ze Hair&Skin kreeg. Echter, nu weet ik het niet meer. Het is ook lastig om haar steeds nadat ze wat gegeten heeft te observeren omdat je dan 24/7 op wacht moet staan.
De vraag is nu of ze meer krabt en bijt na Hair&Skin of dat ze dat altijd doet nadat ze wat gegeten heeft, maar daarvoor moet ik haar goed in de gaten houden en ik heb - naast het huishoudelijke werk - nog meer katten waaronder Amber, die intense zorg vragen.

Even off-topic: Gisteren kwamen we er achter dat Amber bijna niets meer ziet. :-(
Amber heeft twee slaapplekken: één in de mand met slaapzak in mijn mans kamer en twee op een warm kussen tussen de linnenkast en de verwarming in de slaapkamer. Daar ligt ze op dit moment vooral.
Maar 's morgens wil ik daar wel luchten en dat is nu te koud voor Amber en dus moet ze na het eten in de mand slapen en dat zet ik de slaapkamerbuitendeur open en doe de binnendeur dicht.
Amber had het echter in haar hoofd dat ze in de slaapkamer wilde en liep die richting op (ze weet alles feilloos te vinden) en botste tot mijn verbijstering tegen de deur.
Ze schrok, liep terug naar mijn mans kamer, maar in de deuropening zat Jip en die zag (rook?) ze pas toen ze op neuslengte tegenover hem stond. Gelukkig mept hij niet, maar dat doen de andere katten wel.
Ik had al een tijdje het vermoeden dat ze nog maar weinig zag, maar nu heb ik dus de bevestiging en moet ik haar beter in de gaten gaan houden zodat ze bijv. niet tegen Laila opbotst want die mept echt heel hard.

@ Denise: maar brokjes en natvoer in dezelfde serie mag toch wel? Dan zijn toch dezelfde ingrediënten?
Deze bijvoorbeeld: https://www.medpets.nl/trovet+rrd+hypoallergenic+kat/

@ Marina: deze dierenarts heeft het niet over vachtmijt gehad en de andere dierenarts heeft mij 6 weken geleden niet geadviseerd om na 4 weken nog een keer druppeltjes te geven. Ook hielpen de druppeltjes niet tegen het krabben (ik zag geen enkel verschil). Dus of het dan zo zinvol is?

Zo lastig dat je totaal geen duidelijkheid hebt.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Cat Oils

Bericht door Synemios »

Wij mochten toen die ook niet samen geven, omdat de ingrediënten toch anders kunnen zijn
Wel de lijn unique proteïne van trovet, omdat dat echt puur vlees is en er geen andere toevoegingen bij zaten, samen met de brokjes.
Dus konijn brokjes en dan de unique proteine konijn ernaast.

https://www.medpets.nl/trovet-unique-pr ... -hond-kat/

Maar ik moet er wel bij zeggen dat meer mensen deze combi gebruiken en het meestal goed gaat.

Jeetje Amber, wat sneu.
Oscar heeft wel staar gehad, maar die botste nog nergens tegenop.
Ik heb er verder niet zoveel verstand van
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Cat Oils

Bericht door Asse-Poes »

Even terug naar het allereerste begin van dit topic
Cerna schreef: 25 nov 2022 13:52
Ik ben vorige maand al met haar bij de dierenarts geweest en zij heeft wat huidschilfers onder de microscoop bekeken. Geen vlooien (wist ik al), maar wel iets van mijten en een erg droge huid. Ze adviseerde me om tóch vlooiendruppels te geven.
Nou dat hielp dus niets :-(
Waarom begin ik steeds weer over mijten? Nou omdat dit kennelijk het enige is wat vastgesteld is. De rest is gokwerk.
Dus als je dit uit kunt sluiten of behandelen, ben je een stuk verder en hopelijk ook van het probleem af.
Zo niet, dan moet je doorzoeken naar andere oorzaken zoals voedselallergie en dat is veel lastiger en ingewikkelder.

Misschien toch nog eens onder de microscoop een vers monster laten bekijken?

Heeft Jip nergens last van? Want die 2 zijn veel bijelkaar en dan zou er logischerwijs ook een besmetting moeten hebben plaatsgevonden.

Ach gossie, wat sneu voor Amber. Ik heb geen ervaring met een groep katten, maar hier werd de "gehandicapte" kat juist ontzien door de "niet gehandicapte".
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Cerna

Re: Cat Oils

Bericht door Cerna »

Asse-Poes schreef: 02 dec 2022 13:15 Waarom begin ik steeds weer over mijten? Nou omdat dit kennelijk het enige is wat vastgesteld is. De rest is gokwerk. Dus als je dit uit kunt sluiten of behandelen, ben je een stuk verder en hopelijk ook van het probleem af.
Zo niet, dan moet je doorzoeken naar andere oorzaken zoals voedselallergie en dat is veel lastiger en ingewikkelder.
Misschien toch nog eens onder de microscoop een vers monster laten bekijken?
Oh, ik zou zo graag willen dat het mijten zijn want dan is de oplossing eenvoudig, maar het krabben ging gewoon door nadat Yarah Stronghold had gehad en de dermatoloog heeft het niet over mijten gehad (heeft ook geen huidschilfers bekeken onder de microscoop). Wanneer er inderdaad veel vachtmijten zouden hebben gezeten en niet een paar die volgens de dierenarts op iedere kattenhuid voorkomen, dan zou Stronghold toch in ieder geval een paar weken effect hebben moeten hebben gehad (voordat de eitjes uitkomen)? Maar dat was niet zo.
En Jip heeft nergens last van.
Ach gossie, wat sneu voor Amber. Ik heb geen ervaring met een groep katten, maar hier werd de "gehandicapte" kat juist ontzien door de "niet gehandicapte".
Amber heeft zo haar geschiedenis met Laila en Luna (Milka mept naar iedereen die te dicht bij komt, al kan Yarah wel een potje bij haar breken) want toen zij hier 9 jaar geleden kwamen vond Amber dat de eerste maand prima. Maar toen ze merkte hoe druk de kittens waren en dat ze niet meer weggingen, vond ze ze niet meer leuk en joeg ze ze door het hele huis. :-(
Toen ze wat ouder en groter werden mepte Laila terug, maar Luna ging in een grote boog om Amber heen.
En op het moment dat ze merkten dat Amber geen partij meer was (nu zo'n 3 jaar) waren de rollen omgekeerd. Ik geloof ook niet dat ze in de gaten hebben dat Amber niets meer ziet want ze loopt nog heel vastberaden door het huis. Zaak is nu alleen dat je niets verandert en dus geen deur dichtdoet of een kat in de weg laat lopen.

Amber vindt de kittens nog leuk:
Afbeelding

Amber hoogbejaard, lekker bij de verwarming:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Cat Oils

Bericht door Anne »

Ach die aandoenlijke Amber :eboohoo:
Wat sneu dat ze nu bijna niets meer ziet
Hier wordt bejaarde Lola ook slechtziend en ze is ook al doof :-|

Kan het zijn dat Yarrah een dikke volle vacht heeft?
Ik vraag dit even omdat Hobbel ook vaak jeukt op plaatsen waar ik vervolgens geen korstjes of jeukbulten vindt.
Toen we bij de da waren voor het bloedprikken kwamen we er achter dat ze een dikke overvolle vacht heeft ( en ook dus niet gauw koud)
Ik vermoed nu dat door die vacht zo dik is er weinig ventilatie bij de huid komt en dat dat misschien ook kan jeuken ;-)
Maar dat kan ook een gedachtekronkel van mij zijn :smile:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Cat Oils

Bericht door Asse-Poes »

Nou...als je die gedachtenkronkel verder doortrekt...britjes hebben een hele dikke ondervacht.
Yarrah is een kitten en is nog bezig met het vervangen van het nesthaar naar de echte (uiteindelijke) vacht.
Misschien heeft ze daar wel last van? en nu de verwarming aan staat, werkt dat misschien dubbelop?

Maar Annet is Brit-expert, als het zo simpel was, had ze dat wel geweten... ;-)

De foto's zijn wel heel lief, oma houdt toezicht op de kleintjes. En wat een leuke grote gele muis!
Amber ziet er nog prima uit, voor een dame op leeftijd :-)
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Cat Oils

Bericht door Dinky »

Weet niet of je er aan hebt gedacht maar zou Amber een hoge bloeddruk kunnen hebben waardoor het zicht slecht wordt?

Wat betreft Yarah, als het de vacht/huid is zou borstelen dan ook een idee kunnen zijn als ondersteuning? Geen idee of je dat al doet en of Yarah dat toelaat? Van mijzelf weet ik dat een droge huid jeuk kan geven zonder dat je er iets aan ziet, geen idee in hoeverre dat bij katten kan spelen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Cat Oils

Bericht door Cerna »

Ja, Yarah heeft een dikke vacht net als iedere andere Brits Korthaar, maar het is nog wat flodderig. Of dat komt omdat ze - zoals Marina zegt - nog van vacht wisselt of dat het al haar blijvende vacht is en komt doordat mama een langhaar was en papa een korthaar, weet ik niet. Maar het is heel goed mogelijk dat dit ook een oorzaak kan zijn want volgens de dermatoloog jeukt het ook wanneer een vacht na een operatie weer aangroeit.
Volgens dit artikel https://matou-miaou.com/nl/chaton-qui-perd-ses-poils/ duurt dat tot het eerste levensjaar.
Toen Yarah de hartecho kreeg verbaasde de dierenarts zich al over de hoeveelheid haar dat ze weg moest scheren (terwijl ik vind dat Yarah (nog) niet echt een mooie Brittenvacht heeft; haar is veel te lang en niet crispy).

Dan zou het dus van voorbijgaande aard zijn en vrij onschuldig. Ik duik er eens in.

@ Marina. Dat is een Panic Mousse. Helaas stuk en niet meer verkrijgbaar.
(ik heb daar nog een mooi filmpje van met Noa, helaas veel te jong overleden):

Valt de helft van mijn reactie weg :-( . Nog een keer:
Dinky schreef: 02 dec 2022 17:40 Weet niet of je er aan hebt gedacht maar zou Amber een hoge bloeddruk kunnen hebben waardoor het zicht slecht wordt?
Ja, daar heb ik zeker aan gedacht, maar ik ga het niet meer laten controleren. Amber heeft wel behoorlijke staar en dat is zeker de oorzaak.
Amber is een kat van de dag en drie jaar geleden dachten we al dat het haar laatste Kerst zou zijn. Iedere morgen houd ik er echter rekening mee dat ze in haar slaap is overleden. Dat zou wel een mooie dood zijn.

@ Yarah wordt heel regelmatig geborsteld, maar er komt weinig vanaf.
Ik heb zelf ook een droge huid en smeer me altijd goed in. Ook een haarmaskertje doet wonderen, maar dat kan ik Yarah niet aandoen en daarom denk ik nog wel aan die olie die Denise adviseerde. Dat lijkt me goed spul: https://www.arctic-blue.com/winkel/omeg ... ond-en-kat
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Cat Oils

Bericht door Asse-Poes »

Dat artikel had ik ook gelezen 😀
Wat zou het geweldig zijn als dit de oorzaak is! Dat was een goede gedachtenkronkel van Anne.
En dan samen met die omega 3 van Denise...dan is dit probleem best simpel opgelost. (Wat een teamwork hahaha)
Alleen...hoe nu verder? Voorlopig gewoon niks doen en afwachten?

Wat een topfilmpje! Heerlijk rustgevend om naar Noa te kijken :-)
Ik had haar verhaal gelezen, zo verdrietig 😢
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Cerna

Re: Cat Oils

Bericht door Cerna »

Asse-Poes schreef: 03 dec 2022 12:49 Alleen...hoe nu verder? Voorlopig gewoon niks doen en afwachten?
Ja, voorlopig afwachten en nu eerst vrijdag de sterilisatie en in de tussentijd ga ik me nog een beetje verder verdiepen.
Ik ben er inmiddels wel achter dat Hair&Skin niet de boosdoener is want ze doet het ook bij andere brokjes. Ze eet, gaat zich daarna wassen en dan begint het ritueel van krabben en bijten. Maar altijd alleen de vacht en nooit op de huid.
Die haren irriteren dus, maar waarom?
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Cat Oils

Bericht door Asse-Poes »

Ik heb echt geen idee. Yarahs wegen zijn ondoorgrondelijk 😀
Dwangneurose?
Misschien vindt ze het gewoon lekker om in haar vacht te happen?
Verveling?

Die extra omega3 is sowieso wel een goed plan voor haar droge huid.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Cerna

Re: Cat Oils

Bericht door Cerna »

Asse-Poes schreef: 03 dec 2022 16:34 Verveling?
Daar heeft ze helemaal geen tijd voor :lol: Wanneer ze niet slaapt en Jip ook wakker is, dan wordt er gestoeid en vliegen ze van boven naar beneden en weer terug en vraagt Luna zich af waar ze nog veilig kan lopen :eshifty: . Je breekt je nek over de speeltjes en dozen en ze heeft drie plafondklimpalen tot haar beschikking en ook nog eentje buiten (is nu te koud).
Maar er zijn toch ook steeds meer momenten dat ze niet krabt en toch wakker is. Of de beide Feliways nu misschien pas (na 10 dagen) effect hebben?
Vanmorgen zei ik nog tegen mijn man: "Yarah heeft zich al zeker 2 uur niet gekrabd". Ik had het nog niet uitgesproken of ja hoor..... :-(
Plaats reactie