Vreemde gele wonde + vocht / gezwel borst?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
KristinaRika
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2022 12:32

Vreemde gele wonde + vocht / gezwel borst?

Bericht door KristinaRika »

Hallo allemaal,

Ik heb al heel wat gelezen op dit forum de afgelopen weken, ter hulp van mijn senior kattin Rika (15,5 jaar). Eerst een wild asielkitten dat pas na 6 weken in contact kwam met mensen, nu een superlieve dame. Al kunnen haar roots nog wel eens verschijnen bij de dierenarts.

Nu heb ik twee vraagjes. Of iemand dit herkent of weet wat het kan zijn. Wil niet weer naar de dierenarts (niet voor mij, maar eerder om haar stress te besparen). Als het eind deze week niet beter is, laat ik de dierenarts wel thuis langskomen. Eveneens ga ik straks hoe dan ook even contact nemen.

Foto's zijn hier te zien:
https://kristinarika.weebly.com/

Ik heb een wondje ontdekt, ze heeft hier al wel een kale plek van een abces vroeger. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Het lijkt een wondje (opgedroogde etter) maar we hebben geen wonde opgemerkt de afgelopen weken. Kan dit iets van binnenuit zijn? Of littekenweefsel? Het is hard en droog en stoort haar niet als ik het aanraak.

Ze heeft een flapje aan haar borst. Dit heeft ze al lang maar het lijkt mij gegroeid de afgelopen weken. Dit is niet haar buikflapje. Het zit voor haar buik. Heb dit al vaker gezegd maar de dierenartsen gaan hier precies niet op in. Het is ook moeilijk te zien als ze in een krampachtige houding zit bij de dierenarts. Ook moeilijk om een goede foto van te maken. Het is enkel aan de rechterkant (van vooraan gezien), links niet. Heb er al eens aan proberen voelen, maar dat heeft ze niet graag. Het voelt als zacht weefsel. Kan dit vocht zijn? Of een gezwel (ook als het zacht voelt)?

P.s. hieronder nog een hele uitleg inzake haar gezondheid momenteel (schildklierproblemen, vocht, mogelijk hartprobleem en tegenwoordig ook evenwichtsproblemen / aanvallen), moest dit ermee te maken kunnen hebben.

Alvast bedankt voor jullie hulp,
Groetjes van Rika en Kristina

Extra info:

Mijn kat is altijd een zorgenkindje geweest. De laatste maanden is het echter het ene na het andere. Ik ga hier een kleine boek neerschrijven, een beetje een situatieschets.

In het kort, mijn kat heeft een snelwerkende schildklier. Hiervoor krijgt ze reeds een hele tijd medicatie (Apelka). Deze zomer kreeg ze het echter heel benauwd met de warmte. Toen bleek er vocht in/achter de longen te zitten. De oorzaak konden ze niet zeggen, een hartstoornis of kanker. Om dit zeker te weten, zou ik naar een dierenkliniek moeten, maar aan beide opties was niet veel te doen behalve de symptomen bestrijden. Ik dacht ze toen al kwijt te zijn. Kreeg ze na één dag al mee thuis, toen was ze echter nog benauwder dan voor haar opname. Op eigen aandringen, heb ik ze toen terug mogen brengen. Een paar dagen in de zuurstofkooi heeft haar erdoor geholpen en sinds toen krijgt ze vochtafdrijvers en Elanco ter ondersteuning van het hart/nieren. De hoeveelheid afdrijvers pas ik wat aan naarmate haar ademhaling, voor zover ik dit correct kan inschatten.

Dit werkte de afgelopen maanden (sinds augustus) goed. Een maand geleden kreeg ze echter een ‘aanval’. Ik was net boven om te gaan slapen maar hoorde haar heel luid miauwen onderaan de trap. Tegen de tijd dat ik boven aan de trap was, zag ik haar vanaf de derde tree naar beneden tuimelen. Ze was helemaal van de kaart en kon niet meer rechtdoor wandelen (achterste volgde niet de richting van het hoofd). Dit duurde een 20-tal minuten. Dadelijk naar de dierenarts en er werd ons gezegd dat ze niet dadelijk iets kon vaststellen. Ze had wel een te lage temperatuur. Ze zei vermoedelijk een zuurstoftekort in de hersenen door het vocht en de vochtafdrijvers te verhogen. Enkel de schildklier getest, deze was goed. Zo gezegd, zo gedaan. Het ging 1,5 week terug goed.

Een week geleden (5/11) hoorde ik haar boven zeer klaaglijk miauwen. Dadelijk gaan kijken. Ze lag vastgeklampt op het bed (waar ze slaapt), leek even blind. Pupillen zeer groot, ogen van links naar rechts. Omvallen, niet rechtdoor kunnen wandelen.. Wederom naar de dierenarts van wacht (zaterdag - zelfde praktijk als anders). Deze zei vestibulair syndroom, valt niets aan te doen, als het morgen niet beter is, terug komen. Ze had ook weer een te lage temperatuur.

De dag erna gingen de ogen nog steeds van links naar rechts, naar een andere dierenarts gegaan (van wacht), daar mijn vertrouwen in de eerste praktijk wat zoek was. (in augustus was ze er bijna niet meer, kwam ze slechter thuis dan ervoor, ze heeft 2 weken geleden al een aanval gehad en nu wimpelen ze me weer af om dan op zondag nog een consult te kunnen rekenen). Bij de tweede dierenarts werd gezegd dat het een middenoorontsteking kan zijn. Ze had ook weer een te lage temperatuur. Antibiotica mee gekregen en pilletjes tegen de ziekte van Ménière om vocht uit het evenwichtsorgaan te krijgen. Als dit niet moest werken, kan het toch wat anders zijn. Zo gezegd zo gedaan, of toch niet. Normaal krijgt ze haar pillen met vitakraft pudding (pletten en mengen), nu er antibiotica bij zat, geen interesse meer. En nu weigert ze het constant. Medicatie heb ik een paar dagen niet kunnen geven.

Maandag was ik nog steeds niet gerust daar ik na het stoppen van de aanval niet veel beterschap zag. Ook kon ik de medicatie niet geven, maar toch was de aanval voorbij gegaan. Waardoor een middenooronsteking toch niet zo accuraat leek. Naar een echte dierenkliniek gebeld en we mogen dinsdag naar de neuroloog.

Dinsdag dus dierenartsbezoek 3, de neuroloog. Rit van 30 min. op en 30 min. af en nog 1,5 uur onderzoek. Bloed getest, alle waardes waren goed behalve de schildklier (cfr. Medicatie 1,5 dag niet kunnen geven). Gallop aan het hart te horen, wat kan omwille van de ouderdom of een hartkwaal. Ze reageerde ook zeer hard toen er diep in haar rechteroor (indien je achter haar staat) gekeken werd. Mogelijke oorzaken van meest waarschijnlijk naar minder waarschijnlijk: 1. Middenoorontsteking of poliep 2. Vestibulair syndroom 3. Iets in de hersenen / kanker / tumor. Om zeker te zijn zou een ct scan nodig zijn op een andere dag, maar haar in slaap doen is een groot risico. Om dan uit te sluiten of haar hart goed is, eerst een echo van 40 min. waarbij ze wakker is. Als het een poliep zou zijn, zou ook narcose nodig zijn en afhankelijk van de locatie, al dan niet een zware operatie (zijkant nek opensnijden).

Aangezien ik haar die stress niet dadelijk terug wou bezorgen, plus het risico van in slaap te doen, hebben we besloten eerst 10 dagen antibiotica te proberen. We zitten nu aan dag 4 en ze is momenteel oké, beetje depri omdat ze niet buiten kan. Sinds gisteren ook zwaar ademen dus vochtafdrijvers opgedreven. Ze heeft ook een traanoog opeens. Ze had ook heel veel moeite met slikken maar die indruk hebben we al langer (blijven likken aan haar bekje en kauwen na het eten). Ze hoestte ook veel maar dat is ondertussen weer beter. Waardoor ik toch een poliep vermoed. Nu een operatie is riskant gezien haar aandoeningen en leeftijd.

Een ct ga ik ook niet laten doen, halfuur stress in de auto, 40 min. stress voor hartonderzoek, dan in slaap met groot risico op sterfte om dan ofwel te horen dat het het middenoor is (wordt ze al voor behandeld), vestibulair syndroom (niets aan te doen) of een poliep op een moeilijke plaats of een gezwel (ook in slaap met risico op sterfte, plus zware operatie). Als ze terug slechter moest worden, ga ik mogelijk wel naar mijn dierenarts hier in de buurt (10 min. rijden) om dan toch te vragen ze even in slaap te doen en dan te hopen dat er een poliep zichtbaar is achter het gehemelte. Als ze het dan toch niet moest halen, heeft ze maar een kwartiertje stress gehad en was haar laatste uur toch niet zo belastend.

Donderdag een heel arsenaal aan snoepjes gekocht, en per geluk kan ik alle pillen nu geven via Yums van Vitakraft. Sinds donderdag krijgt ze alle medicatie (Apelka schildklier, vochtafdrijvers, hartmedicatie, antibiotica en Metacam) naar behoren.

Ik moet uiteraard niet zeggen dat die drie dierenartsbezoeken op korte tijd zeer belastend waren voor haar. Een beetje rust zal haar ongetwijfeld goed doen.

Nu is ze terug oké, kan ze terug alleen thuis laten, wel liefst niet te lang. Ik heb te veel angst dat ze opnieuw een aanval zou krijgen en zou vallen, gezien de oorzaak niet zeker is.
Groetjes van Rika (15,5) en Kristina
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vreemde gele wonde + vocht / gezwel borst?

Bericht door Synemios »

Helaas heb ik niet heel veel zinnigs te melden, misschien dat er nog anderen zijn die er meer ervaring mee hebben.
Wat heb je ontzettend veel mee gemaakt en wat heftig.
IK begrijp dat je nu even gewoon rust wilt hebben voor Rika, kun je die foto's niet sturen naar je dierenarts?
IK wil je sowieso heel veel sterkte wensen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vreemde gele wonde + vocht / gezwel borst?

Bericht door Rik »

Voor de wond en flapje heb ik ook geen idee. Zit er vocht in het flapje? Een dierenarts zou dit vast moeten kunnen stellen.

De aanval klonk mij wel bekend in de oren maar dat komt omdat Bowy op 18 jaar ook zo'n aanval gehad heeft. Hebben ze naar al die testen eigenlijk ook de bloeddruk al eens opgemeten?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KristinaRika
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2022 12:32

Re: Vreemde gele wonde + vocht / gezwel borst?

Bericht door KristinaRika »

@Synemios: Dankjewel! Ik heb toch besloten de dierenarts donderdag langs te laten komen. Aan huis is toch iets beter voor de stress dan op verplaatsing. Ze wil haar pillen weer niet meer en eet ook amper.

@Rik: Ik kan niet goed voelen wat er in het flapje zit. Het lijkt gewoon massa (vlees / vel) te zijn, geen vocht. Donderdag eens aan de dierenarts voorleggen. Haar bloeddruk was in orde. Zeker niet te hoog. Ze is nog altijd niet 100% stabiel. Gisteren van de trap gevallen en vanochtend van de salontafel. Er komt niet meer veel verbetering sinds de aanval gestopt is.
Groetjes van Rika (15,5) en Kristina
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Vreemde gele wonde + vocht / gezwel borst?

Bericht door Asse-Poes »

Ik lees alleen mee, want ik heb geen idee wat er met de poes aan de hand is.
Wel heel fijn dat je DA donderdag thuis wil komen!

Houd je ons op de hoogte ?
Ondertussen wens ik je heel veel sterkte.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
KristinaRika
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2022 12:32

Re: Vreemde gele wonde + vocht / gezwel borst?

Bericht door KristinaRika »

@Asse-poes: Dank je! Er volgt donderdag een update na het bezoek van de dierenarts.
Groetjes van Rika (15,5) en Kristina
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vreemde gele wonde + vocht / gezwel borst?

Bericht door Rik »

Goed dat ze de bloeddruk wel gemeten hebben (wordt nogal eens 'vergeten').
De niet gesloten wond en het instabiel zijn (en oorzaak) van de aanval lijken mij nu de ernstigste dingen.
Bowy was na een week weer redelijk stabiel (scheve kopje heeft 2 weken geduurd geloof ik).

Hopelijk krijg je snel duidelijkheid.
Duimen draaien hier mee in de hoop dat het meevalt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KristinaRika
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2022 12:32

Re: Vreemde gele wonde + vocht / gezwel borst?

Bericht door KristinaRika »

@Rik: dat zijn inderdaad de prioriteiten voor zover ze dit kunnen vaststellen zonder CT scan of dergelijke. De wonde is vreemd, gezien er ook haar over zit, dus die komt precies van binnenin.

Dat is toch een poosje dat Bowy er dan mee gelopen heeft. Gelukkig is het toch terug hersteld!

Bedankt! Dat is lief. Nog een beetje geduld uitoefenen hier 😅
Groetjes van Rika (15,5) en Kristina
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vreemde gele wonde + vocht / gezwel borst?

Bericht door Rik »

KristinaRika schreef: 15 nov 2022 14:41 Dat is toch een poosje dat Bowy er dan mee gelopen heeft. Gelukkig is het toch terug hersteld!
Ja, dat is alweer wat jaartjes geleden. Ze was 18 toen ze de aanval kreeg. Direct daarna was er dus een niet te meten hoge bloeddruk geconstateerd (300+) en nierfalen. Maar ze er gelukkig wel 20 jaar mee geworden. Tot die 18 jaar waren er ook geen teken van problemen. Achteraf gezien bleek ze wel al langer minder goed te zien maar dat kunnen katten heel goed verbergen. Daar ben ik dus pas na de aanval achter gekomen dat ze alleen nog maar schaduwen zag. Dus de bloeddruk speelde al langer (en het nierfalen dus waarschijnlijk ook).

Een kat op Apelka schijnt wel een verhoogde vatbaarheid voor infectie te hebben. Hopelijk is het plekje dan ook een gevolg van een abces na bacteriële infectie en niet iets wat door de organen komt. Dan blijft natuurlijk nog wel die aanvallen over.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vreemde gele wonde + vocht / gezwel borst?

Bericht door Synemios »

Fijn dat er een dierenarts aan huis komt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
KristinaRika
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2022 12:32

Re: Vreemde gele wonde + vocht / gezwel borst?

Bericht door KristinaRika »

@Rik: Dat is een zeer mooie leeftijd! Super dat er nog iets aan te doen was. Katten zijn inderdaad meesters in het verbergen.

@Synemios: Inderdaad!

De dierenarts is vanmiddag langs geweest. Zoals beloofd een update.

De wonde: De dierenarts zei dat de wonde necrose was, als reactie op iets, vermoedelijk een spuit antibiotica of wat anders dat ze recent heeft gekregen. Dit gaat vanzelf wel weer weg of ik kon een zalfje aanbrengen.

Haar hangend vel: het voelt soepel, dus geen gezwel of dergelijke. Ze kon eigenlijk ook niet zeggen wat het precies was, maar het leek toch geen vocht / gezwel dus op het eerste zicht niets alarmerend. Om het echt te weten, komen we weer uit op de CT die ze waarschijnlijk niet zal overleven.

Ademhaling was veel te snel, hartje ook. Proberen zorgen dat ze haar vochtafdrijver goed krijgt en haar hartmedicatie. Uiteraard ook haar Apelka. Antibiotica ga ik stoppen, want in de oren is niets te zien en infectie lijkt onwaarschijnlijk aangezien ze altijd ondertemperatuur heeft en geen koorts. Mijn dierenarts zei nog wat anders dan de vorige waar ik ben langs geweest. Zij sprak eerder van een trombose in de hersenen. De temperatuur wordt daar ook geregeld. En ze vond dat Rika nu nog wat raar keek en liep. Nu ja, ik merk het ondertussen niet meer aangezien ze elke dag stabieler kan springen en wandelen. Conclusie blijft wel dat dit ook geen zekerheid is en dan komen we weer uit op de CT scan. Dit raadde ze ook af gezien haar ademhaling/hart.

Ze mag ook best niet meer buiten tenzij we er bij zijn (cfr. ze springt de muur over).
Dit omwille van onderkoeling, plus te veel activiteit (jagen etc) is niet goed voor het hart.
Zeer jammer, want ze wil zo graag op verkenning.
Ze krijgt ook veel stress als we de hele tijd zitten te gapen in de tuin en de weg blokkeren naar de muur.
Weet nog niet zo goed of ik nu ga beslissen haar niet meer buiten te laten of alleen onder toezicht.
Een ren bouwen zie ik eventueel ook nog wel zitten, maar dan wil ik toch eerst wat beterschap zien de komende tijd.

Wat ik wel kon laten doen om haar hart in kaart te brengen is een echo. Dan weet ik daar iets beter hoe ze ervoor staat, maar aangezien ze die medicatie al krijgt, heeft dat ook niet behoorlijk veel nut en is het wat afwegen kan ze die stress nu aan met haar benauwdheid en hartje dat tekeer gaat. En de behandeling blijft min of meer hetzelfde zei de dierenarts (ACE-remmers en vochtafdrijvers).

Ze zei ook wel dat ze toch geen twee jaar meer zal leven. Maar dat wist ik al wel ergens.
Een beetje proberen in te schatten wanneer het tijd is en haar ook in de tijd die haar nog rest niet nog meer stress bezorgen.
Ik ga ze in elk geval goed in de gaten houden, maar ook zelf terug even wat meer leven.
Je kan er niet de hele dag bij blijven, jammer genoeg.

De echo van het hart ga ik nog even afwachten.
Even kijken hoe ze het weekend doorbrengt.
Vermoedelijk laat ik dit nog wel doen, moest haar ademhaling verbeteren.
Groetjes van Rika (15,5) en Kristina
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vreemde gele wonde + vocht / gezwel borst?

Bericht door Rik »

KristinaRika schreef: 17 nov 2022 16:00 De wonde: De dierenarts zei dat de wonde necrose was, als reactie op iets, vermoedelijk een spuit antibiotica of wat anders dat ze recent heeft gekregen. Dit gaat vanzelf wel weer weg of ik kon een zalfje aanbrengen.
Even goed in de gaten houden dus en opmeten zodat je weet dat het niet groter wordt (of zelfs moet krimpen).
KristinaRika schreef: 17 nov 2022 16:00Haar hangend vel: het voelt soepel, dus geen gezwel of dergelijke. Ze kon eigenlijk ook niet zeggen wat het precies was, maar het leek toch geen vocht / gezwel dus op het eerste zicht niets alarmerend.
Als het verder alleen vel is lijkt het mij ook niet zo erg. CT zou ik nu ook niet durven. Zeker gezien haar stabiliteit op dit moment.

Ik hoop dat de ademhaling en hartje ook een beetje kwamen door de opwinding tijdens onderzoek. Maar daar zal de dierenarts wel rekening mee gehouden hebben.

Hopelijk krijgt ze nu geen aanvallen meer en kan ze even herstellen. Ik neem aan dat voor de wond ook geen antibiotica nodig was (omdat deze dicht zit door dat gele op de wond)?

Als je binnen een week niet ziet dat het kleiner wordt zou ik wel kijken of het met een zalfje beter gaat.

Beterschap voor Rika.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Vreemde gele wonde + vocht / gezwel borst?

Bericht door Asse-Poes »

Thnx voor de update.
Altijd fijn om wat feedback te krijgen en ik leer er ook weer wat van 😀
Je 2 vragen zijn in ieder geval beantwoord.

Laat Rika eerst maar weer even tot rust komen voordat je verdere onderzoeken doet.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Vreemde gele wonde + vocht / gezwel borst?

Bericht door crazycatladyP »

Sterkte met Rika, ik duim dat ze opknapt!
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
KristinaRika
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2022 12:32

Re: Vreemde gele wonde + vocht / gezwel borst?

Bericht door KristinaRika »

Hoi allemaal,

Sorry voor de late reactie! Het waren drukke dagen.
Bedankt voor jullie steun en reacties! Dat doet veel.

Haar wondje zou een entingsreactie ofzoiets geweest zijn op een spuit of product tegen de vlooien. Het wondje is ondertussen aan het genezen (normale korst).

Rika is ondertussen terug hersteld in de mate van het mogelijke. Bij het schudden met haar hoofdje valt ze nog wel eens om. Ze mag wel niet meer buiten (tenzij onder toezicht), maar vraagt er zelf ook niet echt meer naar. Ze blijft ook veel beneden, denk dat ze boven te koud heeft (ondertemperatuur).

Eind vorige week wel weer wat bij. Van vrijdag iets aan haar rechtervoorpootje, manken en die dag deed het pijn bij aanraking. De dag nadien hield ze het de hele tijd omhoog of stopte het onder zich weg. Krabben deed ze wel ermee. Als ik het aanraakte, leek ze er geen gevoel meer in te hebben. Totaal geen reactie bij aanraking. Vanaf zaterdag dan ook diarree.

Toch maar even gewacht en maandag naar de dierenarts gebeld. Iets gaan halen voor de diarree. Afwachten tot dat aanslaat. Ze lijkt er wel geen last van te hebben (eet goed, aanhankelijk, etc). Pootje ook weer even afwachten.

Het begon wat aan mij te knagen, zou haar pootje weer een trombose kunnen zijn geweest? Dus gisteren toch gebeld naar een praktijk in de buurt om te vragen of een echocardiogram nuttig is. Beslist dit te laten uitvoeren.

We zijn net terug thuis. Ze is superflink geweest! Echo + foto. Op de echo was te zien dat haar linkerhartkamer sterk vergroot was (tot 4-5 keer groter) en haar rechterkamer ook maar in mindere mate. Ze heeft geen HCM, wat meer typerend zou zijn bij haar schildklierprobleem, maar wel RCM. Restrictieve cardiomyopathie met een onbekende oorzaak. Vermoedelijk de leeftijd. Geen tumors of dergelijke te zien. Ook wat vocht in de borstholte weer was op de foto te zien. De schade die er is aan het hart, is onomkeerbaar, maar dat wist ik al. Nu zijn we wel zeker dat haar hartje de boosdoener is. De ondertemperatuur kan ook door haar hartje komen.

De 'aanvallen' en haar voorpootje nu kunnen vermoedelijk dus beiden tromboses geweest zijn door haar hartje. Deze kunnen soms zelf oplossen en zich verplaatsen naar een niet schadelijke plaats. Soms kan schade ook blijvend zijn als er lang geen bloedtoevoer was. Een actieve trombose is er niet in haar pootje, dan zou het extreem koud moeten aanvoelen. Ze reageert nu wel weer als je het aanraakt. Nog even aanzien hoe dat evolueert. Ze mankt maar lijkt zeker geen pijn te hebben (niet bij aanraking, wandelen, de trap op spurten).

Blijvende medicatie: Apelka schildklier 2x/dag, vochtafdrijver Libeo 2x/dag en ademhaling in de gaten houden (opdrijven indien nodig) en vanaf heden ook Asaflow twee keer per week een pilletje, dit is een bloedverdunner om de kans op trombose te verkleinen. En uiteraard haar papje voor de diarree zolang ze dit heeft.

Dit was mijn laatste uiteenzetting hier ;)
Ik wou jullie toch graag nog even op de hoogte brengen, je weet nooit moest je iets gelijkaardig tegenkomen (dat hoop ik natuurlijk niet)!

We zullen zien hoe lang mijn dametje nog een leuk leven kan hebben!
Zo lang dat kan, mag ze gerust nog even blijven!

Bedankt voor jullie luisterend oor en berichtjes!
Groetjes van Rika (15,5) en Kristina
Plaats reactie