Extreem haarverlies - Alternatief voor malt pasta?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nil
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2022 12:44

Extreem haarverlies - Alternatief voor malt pasta?

Bericht door Nil »

Mijn kitten van 8 maanden heeft sinds haar sterilisatie van 7 weken geleden enorm veel haaruitval (wellicht zijn het de hormonen?). De dierenarts kon geen mogelijke oorzaak ontdekken. Ik kam haar nu iedere dag, maar het helpt niet.

Ik wil niet dat haar darmen verstopt raken met een vastzittende haarbal. Ze is namelijk een langharige kat, maar ze heeft nog nooit een haarbal overgegeven. Om ervoor te zorgen dat ze het uitpoept gaf ik haar iedere dag malt pasta van Trixie - katzenmalz. Dit vond ze enorm lekker, maar ze moest helaas regelmatig overgeven (eens in de 3 - 5 dagen, geen haarballen). Sinds ze geen malt pasta meer krijgt is het overgeven opgehouden. Eerder gaf ik haar de malt pasta van Gimcat, maar omdat ze dit erg vies vondt kreeg ze het maar af en toe (soms een beetje geforceerd). Misschien kan ik nog een ander merk proberen, maar toch ben ik zoekende naar een alternatief.

Waarmee kan ik het vastzitten van ingeslikte haren voorkomen? Ik wil iets wat zorgt voor een natuurlijke afvoer. Ik lees dat je zelfs vaseline of kokosolie kan geven? Dat durf ik niet zo goed. Iemand ervaring mee?

Ik heb eerder kattengras geprobeerd, maar ook daar was ze niet dol op. Als ze het wel at bleef het in haar keel vastzitten. Ik lees ook dat een sprietje in de neusholte terecht kan komen, ik kan het gras dus niet onbeheerd laten staan… Kattengras stimuleert ook juist het overgeven. Ze is altijd zo geschrokken en zielig na het overgeven, dus dat wil ik liever niet…
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Extreem haarverlies - Alternatief voor malt pasta?

Bericht door Pikachu »

Denk je dat de haren echt vastzitten? Als ze nooit last heeft van haarballen, gaan de haren bij haar misschien gewoon vanzelf gemakkelijk door de darmen weg?

Mijn kat Mae heeft er wel veel last van, ze braakt er regelmatig eentje uit. We hebben hier al veel voor geprobeerd. Wij geven wel de gimcat maltsoft, die vindt ze hier juist lekker. Je kan anti-haarbal brokken geven, maar of dat uiteindelijk veel doet weet ik niet. Wij hebben een tijd Carnilove Hairball Control gegeven. (Nu veranderd omdat Mae dikkere brokken moet eten ivm tandvleesproblemen.)

We hebben hier van Gimcat ook al de gastro-intestinal gegeven, die bevat psyllium wat ook goed is tegen haarballen. Die kan je eens proberen.

Als je merkt dat er echt een haarbal vast zit, is kat-a-lax een heel goede pasta. Die kan je dan een paar dagen achtereen geven. Heeft echt een laxerende werking. Die hebben wij hier standaard in huis en geven we wel eens als de rui heel erg is.

Maar dus, als je kat nooit haarballen uitbraakt en ook niet zit te kokhalzen, gewoon goed eet, enz, heeft ze de pasta misschien ook niet nodig?
Gebruikersavatar
Nil
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2022 12:44

Re: Extreem haarverlies - Alternatief voor malt pasta?

Bericht door Nil »

Dag Pikachu, dank voor je reactie!

We zijn eerder begonnen met malt pasta (Gimcat) op advies van de dierenarts. Toen ze nog 6 maanden was moest ze inderdaad regelmatig kokhalzen, zonder braaksel. Ik bestudeer zoveel mogelijk haar ontlasting :lol: maar daar heb ik nooit vacht in zien zitten. Ik ben ervan overtuigd dat er binnenkort iets vast komt te zitten als ze geen haarbal spuugt. Ze krijgt nu namelijk echt enorm veel vacht binnen.

Kat-a-lax had ik op het oog, maar daar zit ook malt in, toch? Net zoals andere malt snacks vermijd ik dat liever eventjes.

Hoe kan ik trouwens merken dat er iets vast zit? (buitenom het kokhalzen zonder braaksel)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Extreem haarverlies - Alternatief voor malt pasta?

Bericht door Pikachu »

Als ze niet meer eet of tekenen vertoont van pijn, maar ja, dat is bij een kat moeilijk te zien. Ik merk soms dat Mae veel miauwt en onrustig is als ze een haarbal aan het kweken is, vaak komt hij dan inderdaad diezelfde dag er nog uit.

Waarom wil je mout vermijden? Omdat de kat moest braken? Misschien lag het aan iets anders in de pasta? Ik vind die kat a lax heel goed, ik zou die toch echt het meest aanraden.
Plaats reactie