Vette vacht na pipet ontworming

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
SOPHIE3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 jul 2022 08:00

Vette vacht na pipet ontworming

Bericht door SOPHIE3 »

Goedenavond!

Vanmiddag heb ik mijn 2 kittens ontwormd met een pipetje van de dierenarts. Bravecto. Hier zat meteen ontvlooiing bij in, dus ideaal. Deze moest ik in de nek aanbrengen. Haartjes aan de kant en dan op de huid. Één van m'n kittens heeft nu 1 plukje haar wat wat vettig is, de ander wat meer. De kittens kunnen er denk ik niet bij om het zelf schoon te maken. Gaat dit vanzelf weg als ik het de komende dagen extra kam of is er iets wat ik hier aan kan doen? Het is waarschijnlijk een probleem wat elke 3 maanden terug gaat komen namelijk ;-).

Groetjes Sophie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vette vacht na pipet ontworming

Bericht door Rik »

Ieks. Bravecta zou er bij mij nooit in komen.

Waarom ga je elke drie maanden gif toedienen?
En waarom hebben ze het gif nu gekregen?
Hebben ze vlooien?
Komen ze al buiten?

Als er iets ongezonds is voor katten, dan is het dat gif van de antivlooienmiddel wel.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
SOPHIE3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 jul 2022 08:00

Re: Vette vacht na pipet ontworming

Bericht door SOPHIE3 »

Ik volg gewoon het ontwormingsschema en deze kreeg ik via de dierenarts.. de meningen over ontwormen/ontvlooien zijn verdeeld, dat weet ik ;-).

Mijn vraag voor nu is niet of ik het wel of niet moet doen, maar of ik wat aan de vette plekjes moet doen die door de pipetjes komen of dat dit uiteindelijk of door de katten zelf schoongemaakt wordt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vette vacht na pipet ontworming

Bericht door Rik »

Hoe lang de plek vochtig, vettig en licht geklonterd blijft weet ik zelf niet. Ik had ergens gelezen dat de vette vacht ruim een week kan blijven.

Ik weet wel dat zolang het nog vochtig is (in ieder geval dag van behandeling) het niet opgelikt mag worden. De kat kan er zelf niet bij (als het goed is) maar je moet dus oppassen dat ze elkaar niet schoon gaan maken (anders moet je ze tijdelijk uit elkaar houden tot het helemaal droog is). Maar goed, dat staat ook in de bijsluiter. Ook moet aanraking (en bv slapen bij het baasje) de eerste 1 à 2 dagen beperkt worden.

Als er wat spul terecht gekomen is op de vacht waar ze wel bij kunnen, dan zou ik dat wel wat schoonmaken om mogelijke inname/oplikken zoveel mogelijk te beperken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie